Verkopen via social media – hoe doe je dat?

verkopen via facebook
Leestijd: 14 minuten

Het verkopen van producten is vandaag de dag nog nooit zo gemakkelijk geweest. Waar we vroeger onze producten (uitzonderingen daargelaten) lokaal verkochten, hebben we nu een wereldwijd publiek.

Verkopen via social media is een van de gemakkelijkste manieren om je producten of services aan de man te brengen.

In deze blog gaan we het hier uitgebreid over hebben. Hoe pak je dat aan, het verkopen via social media? We gaan dat per platform bespreken. Maar wat misschien nóg belangrijker dan concrete conversies is… 

Verkopen via social media? Het begint bij brand building!

Hier staat of valt het verkopen mee: het merk dat jij hebt gebouwd bepaalt voor een groot gedeelte de omvang van je sales. In de diepte en in de breedte. Wat bedoel ik hiermee? Ik zal twee voorbeelden geven om dit te duiden.

Waarom is brand building belangrijk voor meer conversies?

Een kunstenaar die een jaar lang bezig is met één project kan zijn werk verkopen (al dan niet voor een astronomisch bedrag) wanneer zijn reputatie sterk is bij een klein publiek. 

Hij focust zich (bewust of onbewust) op een brand building strategie die de diepte in gaat. Er is een heel nauwe betrokkenheid bij hetgeen hij maakt bij slechts een klein publiek. Dit werkt voor hem prima omdat hij slechts één kunstobject per jaar maakt.

online verkopen

Een productontwikkelaar die een handige gadget heeft ontworpen zal zich qua brand building eerder focussen op het bréde publiek. Hij moet het hebben van het brede publiek en heeft ook meer potentiële klanten dan de kunstenaar.

In beide gevallen is social media een handige (misschien zelfs noodzakelijke) tool die je kunt inzetten om meer conversies te genereren. Wanneer je merk staat als een huis, en je focust je op content creatie en brand building, werk je vanzelf nieuwe sales in de hand. 

Als een sneeuwbal zal je zichtbaarheid groeien. En dus ook je sales, want deze kleven aan je zichtbaarheid. 🙂 

Dit is dus het allerbelangrijkste als het gaat om het verkopen via social media. Een content planning hanteren (hoe vervelend dat ook kan zijn…) ís belangrijk. Social media platforms houden van voorspelbaarheid en zullen jouw content eerder aanbevelen wanneer jij:

  • Waardevolle content publiceert (lees: plaatjes waar mensen graag op klikken, het delen van waardevolle informatie, en het delen van een bijzonder en uniek verhaal et cetera);
  • Deze waardevolle content op gezette tijden deelt;
  • Communiceert met je publiek.

Oké, ik hoop dat het belang van brand building nu duidelijk is. Het is namelijk een belangrijke, zo niet dé belangrijkste stap wat marketing betreft. Daarnaast zul je dus ook moeten weten wanneer je post op social media.

Maar in deze blog gaat het met name over hoe je dat precies doet… Het verkopen van je ‘goods’ via social media. Laten we beginnen bij Pinterest.

Hoe kun je verkopen via Pinterest?

Pinterest is een super distributeur, en daarom een belangrijk platform wanneer je producten en diensten wilt verkopen via social media. Het is dé gateway waar miljoenen mensen doorgesluisd kunnen worden naar jouw blog of webshop. Wanneer jouw Pinterest-vaardigheden on point zijn kun je veel winnen dankzij dit platform. 

Stappenplan voor verkopen op Pinterest

1. Creëer pins voor je producten, services maar ook voor je blogposts en eventuele video’s.

Je wilt dat deze pins in de stijl van je merk passen. Qua design en tone of voice. Vind je dat lastig? Maak dan eens een moodboard.

Tip: de best scorende pins zijn verticaal, 1000 pixels bij 1500 pixels om precies te zijn. Ongeveer de afmeting van het scherm van je telefoon dus. Nog een tip: op Canva.com kun je heel makkelijk je eigen pins creëren. Je hoeft echt geen illustrator te zijn om een mooi design te maken.

Besteed je dit liever uit? Dat kan ook natuurlijk. Er zijn vast mensen in je buurt te vinden (of op internet via Upwork of Fiverr bijvoorbeeld) die mooie pins voor jou willen maken.

2. Maak onderdeel uit van de zogenaamde ‘groep borden’ of ‘group boards’

Wat zijn groep borden/group boards precies? Binnen groep borden of group boards kun je samen met andere contentmakers je afbeeldingen delen. Meestal hebben deze een groter bereik dan de borden van individuen. Het deelnemen in deze groep borden is daarom ook een slimme strategie voor de startende Pinteresters. 

3. Optimaliseer je Pinterest-account én je pins.

Dit is een belangrijk onderdeel in het zichtbaar maken van jouw merk. Het optimaliseren van je pins zit hem voornamelijk in het zo volledig mogelijk maken van je pins. Wanneer je als foodblogger een pin over een recept deelt, voeg dan de ingrediëntenlijst toe. Wanneer je als travelblogger een pin over een reis deelt, voeg dan plaatsnamen en hotspots toe. Vervolgens kun je populaire keywords gebruiken in je captions om meer publiek aan te trekken.

4. De 70/30 regel

Er is veel onderzoek gedaan over de beste Pinterest-strategie. Ook is er veel onduidelijkheid over hoe – idealiter – de verhoudingen liggen tussen jouw eigen pins en het gebruiken van andermans pins. Waar ik op uitkom (door te lezen over de ervaringen van Pinteresters) is 70/30 een goede verhouding. Voor de beste Pinterest-resultaten zouden 70% van je pins zelf gecreëerd moeten zijn en 30% zou content van andere makers moeten zijn

social media kanalen

Verkopen via YouTube en podcasts

Het verkopen van je producten via beeld en geluid wordt ons tegenwoordig zo gemakkelijk gemaakt! Makkelijker dan ooit tevoren. Althans, het produceren en distribueren van beeld en geluid.

Doet het ertoe wat je precies maakt? Haha, ja. Dat is het ding. Je kunt met elke telefoon geweldige content maken, maar de maker bepaalt hoe interessant die content is.

Het creëren van krachtige content zit hem met name in de authenticiteit van de maker. Wanneer jij een oprechte connectie kunt maken met jouw kijker of luisteraar zit je goed. 

Maak je vooral niet te druk over of je video’s geschoten zijn in 4K of niet. Of dat je podcast wordt opgenomen met behulp van de beste microfoons op de markt. Dat scoort -1 op een schaal van 1 tot 10 qua belangrijkheid. 

Het zit hem in wie jij bent. Jouw betrouwbaarheid weegt zwaarder dan ooit. Doe je daarom niet anders voor dan je werkelijk bent. Mensen prikken daar (vroeg of laat) doorheen. 

Het verkopen via YouTube zit hem dus vooral in het stukje marketing en branding. Evenals bij het verkopen via podcasts. Je krijgt een podium om jouw merk tentoon te stellen. 

Vervolgens kun je gebruikmaken van captions, keywords en (affiliate) links om jouw publiek door te verwijzen naar jouw online winkel. 

Verkopen via Facebook

Het verkopen via Facebook gaat iets anders dan wanneer je iets wilt verkopen via andere social media kanalen. Je kunt namelijk concrete sales genereren via Facebook Marketplace of Facebook Shops.

Facebook Marketplace 

Facebook Marketplace is een digitale marktplaats waar gebruikers artikelen kunnen kopen, verkopen en ruilen met andere mensen in hun omgeving. Alle transacties vinden plaats buiten de app, het is dus geen online winkel. 

Meestal wordt deze tool gebruikt voor het verkopen van tweedehands items, maar je kunt ook services en nieuwe producten aanbieden.

Facebook Shop 

Facebook Shop is een online winkelplatform waarbij jij als (startend) bedrijf makkelijk en gratis een online winkel op Facebook en Instagram kan lanceren.

In je Facebook Shop kun je kiezen welke artikelen je wilt aanbieden. Ook kun je collecties van je producten aanmaken en je merkverhaal vertellen zodat klanten weten van wie ze kopen.

Het grootste verschil tussen Facebook Marketplace en Facebook Shop is dus de afkomst van de producten. Producten gekocht van Facebook Marketplace komen over het algemeen van individuen waar gekochte producten van Facebook Shop van bedrijven komen. 

Wil je meer weten over het verschil tussen Facebook Shops en Facebook Marketplace? Dan raad ik je aan om onderstaande video te bekijken.

Verkopen via Instagram 

Het verkopen via Instagram is net zo concreet als het verkopen via Facebook. Je hebt de mogelijkheid om een ware mini webshop te lanceren. 

Instagram Shopping

IG Shopping is een reeks aan functies op Instagram waarbij mensen je producten, foto’s en video’s kunnen bekijken. Het geeft je merk een uitgebreide etalage waar mensen je beste producten kunnen ontdekken en delen. 

Op je Instagram bedrijfsprofiel kunnen mensen tegenwoordig bij je winkelen. Dit is een super grote stap vooruit wat betreft het gebruiksgemak. Voor zowel de klant als voor jou als merk. 

Mensen kunnen dus direct een aankoop doen en hoeven niet doorgelinkt te worden. 

Hoe start je een Instagram-webshop? 

Dat kan makkelijk via deze 6 stappen:

  • Stap 1: Schakel over naar je zakelijke account;
  • Stap 2: Verbind je Facebook-pagina met je Instagram-account;
  • Stap 3: Upload je productcatalogus;
  • Stap 4: Voltooi de accountbeoordeling;
  • Stap 5: Schakel je voorkeuren in wat betreft winkelfuncties;
  • Stap 6: Het leukste gedeelte: maak en deel je product-content.

Tip: je kunt je Instagram shop-producten ook taggen in je posts op dezelfde manier waarop je een vriend zou taggen. 

Wanneer je volgers vervolgens op de foto klikken, kunnen ze de prijzen van de aanbevolen producten bekijken. Bovendien kunnen ze rechtstreeks naar de productpagina worden doorgelinkt.

verkopen via social media

Verkopen via TikTok

Ben je inmiddels bekend met TikTok? Ik denk dat er momenteel drie categorieën zijn: 

  • Groep 1: zijn TikTok verslaafd;
  • Groep 2: wil niet mee met de hype;
  • Groep 3: denkt dat TikTok iets te maken heeft met kippen 😉

Hoe dan ook, het ís een manier om je producten of services aan te bieden. TikTok is namelijk een videoplatform waarmee je flashy korte video’s (van maximaal 60 seconden) kunt maken en delen.

Dit betekent dat jij merkbekendheid kunt creëren en een groot publiek kunt aanspreken. De app is ideaal voor merken die zich richten op een jonger publiek, aangezien de meeste TikTok-gebruikers tussen de 10 en 29 jaar oud zijn. 

Hoe te verkopen via TikTok? 

Middels deze 3 stappen:

  • Stap 1: Beschrijf je merk in je bio.
    Je TikTok-bio is de plek om je merk (en producten) aan je publiek te introduceren. Je bio is namelijk het eerste wat mensen te zien krijgen.
  • Stap 2: Voeg een call to action toe.
    Als je een call to action aan je profiel toevoegt, kun je heel gemakkelijk het aantal conversies verhogen. Je kunt bijvoorbeeld een call to action gebruiken om volgers naar je webshop, blog of een ander social media kanaal te leiden waar je je producten verkoopt. Ook kun je kortingscodes promoten in je TikTok-bio.
  • Stap 3: Shopify video’s.
    In 2020 kondigde TikTok een nieuwe deal aan met e-commercegigant Shopify. Shopify-verkopers kunnen nu hun online winkels verbinden aan hun TikTok-account en producten rechtstreeks aanbieden via TikTok.

Nu weet je hoe je zelf kunt verkopen via social media. Je moet echter niet vergeten dat je op alle bovengenoemde platforms gebruik kunt van betaalde advertenties om jouw doelgroep te verbreden en je producten te promoten. Op die manier zorg je er niet alleen voor dat je meer verkoopt, maar ook dat je een betere connectie opbouwt met jouw volgers.

Het verhogen van jouw engagement op social media zal uiteindelijk zorgen voor een grotere klantenkring.

Zullen wij het anders even doen?

Verkopen via social media kun je natuurlijk zelf doen, maar je kunt er ook voor kiezen om het uit te besteden aan een expert. Timmermans Media weet alles over social media, en kan daarom ook de pagina van jouw bedrijf onderhouden.

Wij zorgen ervoor dat we je pagina optimaliseren voor meer volgers, leads en conversies. Dit doen we door waardevolle posts te maken die voor de beste engagement zorgen.

Wil je jouw Instagram profiel laten beheren door Timmermans Media? Neem dan contact op met ons door een e-mail te sturen naar info@timmermansmedia.nl of te bellen naar 073-2080036. We vertellen je dan graag meer over de mogelijkheden en prijzen.

Heb je vragen, of wil je graag jouw ervaringen over dit onderwerp met anderen delen? Laat dan hieronder een reactie achter. Wij zullen er alles aan doen om op je vraag of opmerking te reageren.

PS: Wil jij nog meer te weten komen over marketing? Wordt dan lid van onze besloten Facebookgroep. Het is gratis voor ondernemers die samen met andere ondernemers hun marketing willen verbeteren.

Over de auteur.

Matt Timmermans

Matt Timmermans

Matt heeft Timmermans Media in 2018 opgericht als webdesign bureau. Nadat hij zijn marketing studie in 2020 had voltooid, ging hij full-time aan de slag als ondernemer en marketeer. Naast het schrijven van blogs op Timmermans Media, verzorgt hij ook de content marketing (cryptocurrency), SEO en webdesign voor verschillende bedrijven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Populaire artikelen.

Klaar om te groeien?

Plan dan nu (vrijblijvend) een telefoon- of videogesprek met ons in.