Hoe kun je het aantal conversies in je webshop verhogen?

conversie verhogen webshop
Leestijd: 8 minuten

Om het aantal conversies in je webshop te verhogen zul je een aantal aanpassingen moeten aanbrengen op je website. Daarvoor zal eerst onderzoek gedaan moeten worden, om vervolgens aan de slag te kunnen gaan met de optimalisatie van de webshop. Dat kan in eerste instantie best lastig lijken, al kun je genoeg zelf doen.

Om je te helpen, vertel ik in dit artikel hoe jij zelf het conversieratio van je webshop kunt verhogen met een aantal makkelijk toepasbare tips. En kom je er zelf niet uit? Dan vertel ik je verder in het artikel graag wat de andere oplossingen zijn.

Wat is conversie optimalisatie en hoe werkt het?

Wanneer je het aantal conversies van je webshop wilt verhogen, zul je jouw webshop moeten optimaliseren voor het genereren van meer conversies. Dit noemen we conversie optimalisatie. Bij conversie optimalisatie ben je jouw website continu aan het meten en verbeteren.

conversie optimalisatie

Eerst meet je hoeveel conversies je met bijvoorbeeld het huidige design hebt. Als het conversieratio hier 0,1% is, betekent het dat je 1 conversie per 1000 klanten hebt. Door middel van testen ga je kijken hoe je dit conversie ratio kunt verhogen. Dat kun je doen door te testen met verschillende kleuren, andere afbeeldingen, andere prijzen of verschillende teksten.

Vervolgens kijk je hoeveel conversies je bij een verandering hebt gehad. Zie je een positief verschil? Dan betekent het dat je een verbetering hebt gevonden die je zou kunnen doorvoeren in je hele webshop. Zo wordt je webshop beetje bij beetje verbeterd en zul je in de toekomst meer conversies hebben.

Hoe kun je het aantal conversies in je webshop verhogen?

Conversie optimalisatie kan best lastig zijn. Je hebt hiervoor de juiste software nodig om alles nauwkeurig te kunnen meten. Als je hier geen ervaring mee hebt, zijn er gelukkig nog genoeg tips die je kunt gebruiken om de conversie te verhogen van je webshop. Hieronder gaan we in op de allerbeste tips om meer conversies in je webshop te krijgen.

Tip 1: Maak gebruik van herkenning

Herkenning is ontzettend belangrijk, want dat zorgt namelijk voor vertrouwen bij de bezoeker. Vooral wanneer je een onbekende webshop hebt waar je voor adverteert, zal bijna geen enkele bezoeker nog herkenning met jouw merk hebben. Daarom moet je voor genoeg herkenning zorgen, zodat de bezoeker gerust wordt gesteld.

Herkenning bieden kan op verschillende manieren. Het is ten eerste belangrijk om overal dezelfde huisstijl te gebruiken. Vervolgens kun je de logo’s van de betaalmethodes in de footer weergeven. Betaalmethodes als iDeal, PayPal en creditcard worden vaak meteen herkend. Mensen vertrouwen deze merken namelijk. Visualisatie van herkenningspunten is nog beter. Daarom kun je beter het logo laten zien dan dat je het er tekstueel neerzet.

Zo kun je ook het logo van de vervoerder (DHL of PostNL bijvoorbeeld) weergeven in de footer van je website. Dit zijn merken waar mensen al vertrouwen in hebben, en dat vertrouwen wil je graag koppelen aan je eigen webshop. Zo neem je eventuele angsten weg en creëer je ontspanning.

Tip 2: Vraag een keurmerk aan

Dit komt redelijk overeen met wat we zojuist zeiden. Een keurmerk als Thuiswinkel Waarborg of Webshop Keur worden direct herkend. Wanneer je jezelf als webshop hiervoor aanmeldt, en bezoekers zien dit, zullen ze vertrouwen in je webshop hebben.

Vooral in deze tijd zijn veel mensen nogal wantrouwig bij webshops die ze niet kennen. Je zult het wantrouwen dus moeten wegnemen en vervangen door vertrouwen.

Tip 3: Biedt gratis verzending aan

Een andere manier op de conversie van je webshop te verhogen is het aanbieden van gratis verzending. Bij sommige webshops moet men hoge verzendkosten betalen. Wanneer jij dus gratis verzending aanbiedt, kan dat net de reden zijn om bij jouw webwinkel te bestelling in plaats van bij de concurrent.

Daarbij kun je de gratis verzending ook gebruiken als reclamemiddel op bijvoorbeeld social media of op je eigen website. Hiermee kun je jouw webshop onderscheiden van de rest.

Tip 4: Zorg voor urgentie en schaarste (FOMO)

Misschien heb je wel eens van FOMO gehoord. FOMO staat voor Fear Of Missing Out. Het betekent dat mensen overgaan tot bepaalde handelingen wanneer ze bang zijn om de boot te missen.

conversie verbeteren

Daar kun je binnen jouw webwinkel gebruik van maken. Door bijvoorbeeld aan te geven dat je van een product nog maar een paar stuks beschikbaar hebt, creëer je de angst dat het product straks is uitverkocht. Bezoekers zullen het dan snel bestellen voordat ze te laat zijn.

Je kunt ook urgentie creëren in de vorm van tijdsdruk. Als je een bepaalde kortingsactie hebt, is het verstandig om een grote timer op je webshop te plaatsen die aftelt totdat de actie voorbij is. Dit zorgt ervoor dat bezoekers in de gaten krijgen dat ze niet eeuwig de tijd hebben om na te denken over de aankoop, en misschien direct overgaan tot de aankoop.

Tip 5: Persoonlijke upsells

Upsells zijn in principe het kassakoopje van jouw webshop. Dit zijn producten die altijd een stuk minder kosten dan de producten die de gebruiker al in zijn winkelmand heeft. Door deze upsells op de afreken pagina te laten zien, kan de gebruiker deze producten nog snel even in het winkelwagentje gooien voordat ze gaan afrekenen.

De potentiële klant is dan namelijk al in de koop-modus, waardoor het een stuk makkelijker is om de klant nog een extra product te verkopen.

Wanneer je gebruik maakt van persoonlijke upsells, gaat dit nog stukken makkelijker. Een persoonlijke upsell is een product dat aansluit om de inhoud van de winkelwagen. Zit er een iPhone 11 in de winkelwagen? Dan zou een hoesje voor deze iPhone een perfecte upsell zijn.

In onderstaande video krijg je nóg meer tips om het aantal conversies op je webshop te laten stijgen.

Zullen wij jouw webshop optimaliseren voor conversies?

Je kunt er ook voor kiezen om conversie optimalisatie uit te besteden. Dat kost geld, maar kan uiteindelijk veel voordeliger uitpakken. Wanneer iemand ervaring heeft met conversie optimalisatie is de kans veel groter dat het conversie ratio, en dus ook de omzet, daadwerkelijk zal gaan stijgen. De kosten die je maakt heb je hierdoor zo weer terug verdient.

Timmermans Media heeft veel ervaring met conversie optimalisatie. Zo hebben wij met onze diensten de omzet van een webshop van 2000 euro per maand naar 20.000 euro per maand zien stijgen.

Wil je jouw webshop door Timmermans Media laten optimaliseren voor conversies? Neem dan contact op met ons door een e-mail te sturen naar info@timmermansmedia.nl of te bellen naar 073-2080036. We vertellen je dan graag meer over de mogelijkheden en prijzen.

Heb je vragen, of wil je graag jouw ervaringen over dit onderwerp met anderen delen? Laat dan hieronder een reactie achter. Wij zullen er alles aan doen om op je vraag of opmerking te reageren.

PS: Wil jij nog meer te weten komen over marketing? Wordt dan lid van onze besloten Facebookgroep. Het is gratis voor ondernemers die samen met andere ondernemers hun marketing willen verbeteren.

Over de auteur.

Matt Timmermans

Matt Timmermans

Matt heeft Timmermans Media in 2018 opgericht als webdesign bureau. Nadat hij zijn marketing studie in 2020 had voltooid, ging hij full-time aan de slag als ondernemer en marketeer. Naast het schrijven van blogs op Timmermans Media, verzorgt hij ook de content marketing (cryptocurrency), SEO en webdesign voor verschillende bedrijven.

Eén reactie

  1. Bedankt voor het delen van dit gedetailleerde en praktische artikel over conversieoptimalisatie. Het biedt een uitstekend overzicht van de stappen die nodig zijn om een webshop te verbeteren. Nogmaals bedankt voor het delen van deze waardevolle informatie!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Populaire artikelen.

Klaar om te groeien?

Plan dan nu (vrijblijvend) een telefoon- of videogesprek met ons in.