Hoe vaak posten op social media in 2022?

hoe vaak posten op social media 2021
Leestijd: 8 minuten

Hoe vaak je in 2022 moet posten op social media is voor veel bedrijven nog niet duidelijk. En daardoor lopen veel bedrijven klanten mis, omdat een inactieve pagina slecht bij de bezoeker overkomt. Bezoekers kunnen de betrouwbaarheid van je bedrijf hierdoor in twijfel trekken. Daarom willen wij je uitleggen hoe vaak je moet posten op social media in 2022!

hoe vaak posten op social media 2021

Social media pagina’s die vaak en op hetzelfde momenten posten, brengen veel vertrouwen over bij de bezoeker van de pagina. Ze weten dat er dan een actief team de social media pagina’s onderhoud, en dat zegt vaak ook veel over de bereikbaarheid van het bedrijf.

Ook kun je, in combinatie met het plaatsen van berichten op het juiste moment, de interactie met potentiële klanten vergroten. Interactie is een gezonde manier om je Instagram, Facebook en Twitter pagina op te bouwen. Denk daarom goed na over hoe jij social media inzet voor jouw bedrijf. Hoe vaak ga jij posten op social media in 2022?

Hoe vaak posten op social media in 2022?

Er zijn tal van soorten social media in 2022. Daarom is het lastig om te bepalen hoevaak je per social media platform moet posten. Het is namelijk ook nog eens per bedrijf verschillend hoevaak ze moesten posten op Instagram, Facebook, Twitter of elk ander platform.

Gemiddeld genomen moet je echter als bedrijf ongeveer 2 tot 3 keer iets op social media posten. Door dat te doen, blijf je actief op de social media platformen waar je op zit, en kun je de interactie met je volgers aan gaan.

Het kan echter ook zo zijn dat je in jouw geval iedere dag iets op (een van) je social media platformen moet plaatsen. Gelukkig hebben wij een methode om daar achter te komen.

Met concurrentie onderzoek weet je hoe vaak je moet posten!

Er is een makkelijke manier om te weten te komen hoe vaak je op social media moet posten als bedrijf zijnde. En dat is concurrentie onderzoek doen. Ga eerst na op welke social media platformen je actief bent. Vervolgens ga je op alle platformen de 10 beste concurrenten volgen, waarna je onderzoek doet naar hun gedrag.

  • Hoe vaak posten zij op social media?
  • Op welke tijden doen ze dat?
  • Wat is de inhoud van de posts?

Op een gegeven moment zul je patronen gaan herkennen, en deze moet je vastleggen. Het kan zijn dat jouw concurrenten gemiddeld 2 keer per week een bericht op een bepaald social media platform plaatsen. Nu zul jij jezelf hierin moeten verbeteren. Zorg er dus voor dat je in dat geval 3 keer per week een bericht plaatst. Doe het dus altijd net ietsjes beter dan je concurrenten.

Wanneer kun je het beste op social media posten?

Vaak zijn er drie verschillende momenten per dag waarop je het beste een Instagram post kunt plaatsen. Dit zijn de momenten waar de meeste mensen op hun mobiel zitten: 8 uur ’s ochtends, 5 uur ’s middags en 10 uur ’s avonds. Zo bereik je de mensen voordat ze naar werk/school gaan, ze thuis komen, en voordat ze gaan slapen.

Toch weet je nooit zeker of dit ook voor jouw doelgroep geldt. Is jouw doelgroep ondernemers? Grote kans dat zij geen 9-5 werktijd hebben, en dus op andere momenten op social media zitten. Of werkt jouw doelgroep vooral in de avond of nacht? Ook dan zul jij jezelf moeten aanpassen aan je doelgroep.

Om hier achter te komen, kun je het beste een doelgroepanalyse houden. Vervolgens ga je op social media posten wanneer je doelgroep vrij heeft, en de kans dus groot is dat ze op hun social media kijken.

Je doelgroep testen

Maar hoe kom je er nou achter of jouw doelgroep écht op hun social media zit wanneer jij een bericht plaatst? Daar kom je achter door te testen! Post op verschillende momenten per dag, om zo te zien wanneer je de meeste likes en reacties krijgt. Na een aantal weken en meerdere tests verder, kun je zelf een schema maken met de tijden waarop je gaat posten op social media.

Je kunt ook nog de statistieken van je posts gebruiken. Op Facebook en Instagram kun je bijvoorbeeld zien op welke tijdstippen je volgers het bericht hebben gezien, erop hebben gereageerd of het hebben geliked. Voor jou kunnen dit handige inzichten zijn, omdat je hierdoor zeker weet of je op de juiste manier bezig bent. En wanneer je niet juist bezig bent, weet je wanneer je wél een bericht op social media zou moeten plaatsen.

Het kan natuurlijk zo zijn dat je op bepaalde momenten zou moeten posten, waarop je eigenlijk helemaal niks kunt posten, omdat je dan wat anders te doen hebt. Gelukkig kun je ook social media posts inplannen met bijvoorbeeld Hootsuite.

hoe vaak posten op social media 2021

Waar moet een goede social media post in 2022 aan voldoen?

Het is belangrijk dat je waardevolle content deelt op social media. Dit wordt ook wel de value first strategie genoemd. Daarnaast zijn er nog een aantal andere eisen waar je posts aan zouden moeten voldoen, om zo veel mogelijk interactie met je volgers te krijgen:

  • Zet mensen altijd aan om je bericht te liken, delen of er op te reageren. Dit zorgt voor een hoge interactie met je volgers, en zorgt er ook nog eens voor dat je berichten beter gevonden kunnen worden door niet-volgers.
  • Zorg voor een duidelijke Call To Action. Maak duidelijk wat je volgers zouden moeten doen; naar je webshop gaan? De acties bekijken? Je nieuwe blog lezen?
  • Zit pro-actief taalgebruik in. De lezers van je bericht voelen zich zo aangesproken om ook daadwerkelijk actie te ondernemen.
  • Zorg voor de juiste hashtags. Hashtags zorgen er voor dat je bericht ook gevonden kan worden door mensen die je pagina nog niet volgen. Doe daarom dus altijd onderzoek naar welke hashtags jij zou moeten gebruiken om de juiste doelgroep aan te spreken.

Zullen wij het anders even doen?

Een social media kanaal onderhouden in 2022 kun je natuurlijk zelf doen, maar je kunt er ook voor kiezen om het uit te besteden aan een expert. Timmermans Media weet alles over social media, en kan daarom ook de Instagram-pagina van jouw bedrijf onderhouden.

Wij zorgen ervoor dat we je pagina optimaliseren voor meer volgers, leads en conversies. Dit doen we door waardevolle posts te maken die voor de beste engagement zorgen.

Wil je jouw social media laten beheren door Timmermans Media? Neem dan contact op met ons door een e-mail te sturen naar info@timmermansmedia.nl of te bellen naar 073-2080036. We vertellen je dan graag meer over de mogelijkheden en prijzen.

Heb je vragen, of wil je graag jouw ervaringen over dit onderwerp met anderen delen? Laat dan hieronder een reactie achter. Wij zullen er alles aan doen om op je vraag of opmerking te reageren.

PS: Wil jij nog meer te weten komen over marketing? Wordt dan lid van onze besloten Facebookgroep. Het is gratis voor ondernemers die samen met andere ondernemers hun marketing willen verbeteren.

Over de auteur.

Matt Timmermans

Matt Timmermans

Matt heeft Timmermans Media in 2018 opgericht als webdesign bureau. Nadat hij zijn marketing studie in 2020 had voltooid, ging hij full-time aan de slag als ondernemer en marketeer. Naast het schrijven van blogs op Timmermans Media, verzorgt hij ook de content marketing (cryptocurrency), SEO en webdesign voor verschillende bedrijven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Populaire artikelen.

Klaar om te groeien?

Plan dan nu (vrijblijvend) een telefoon- of videogesprek met ons in.