Bij conversie optimalisatie is herkenning een belangrijk begrip. Consumenten zijn namelijk continu op zoek naar herkenning om een webshop te kunnen vertrouwen. En als webshopeigenaar zou je hierop moeten inspelen.
Het bieden van herkenning zorgt namelijk voor een stuk meer conversies in je webshop. Laten we eerst eens kijken wat het probleem is en waarom herkenning dit probleem kan oplossen. Natuurlijk geven we ook verschillende voorbeelden waarin we uitleggen hoe je herkenning kunt toepassen binnen je webshop.
Wat is het probleem?
Herkenning is dus nodig bij conversie optimalisatie in een webshop. Maar wat is dan het probleem? Is het echt nodig om voor herkenning te zorgen?
Consumenten die online een aankoop doen voelen altijd een vorm van spanning. Helemaal wanneer ze een webshop bezoeken waar ze nog nooit eerder wat bij hebben besteld. Deze spanning komt uit het feit dat ze niet zeker weten of ze de webshop wel kunnen vertrouwen.
Je hoort namelijk genoeg verhalen van malafide webshops die geen producten versturen. Consumenten zijn dan ook bang om opgelicht te worden, en de kans dat dat bij een onbekende webshop gebeurt is groter dan dat dat bij een webshop gebeurt waar ze al eerder wat hebben besteld.
Echter voelen consumenten ook nog steeds spanning bij bekende webshops. Ze zullen niet bang zijn om te worden opgelicht, maar bijvoorbeeld wel of het product op tijd wordt geleverd, of de prijs niet te hoog is en of een mogelijk aanbieding ook echt een aanbieding is.
Het probleem is dan ook dat consument geen aankoop doet wanneer hij of zij niet genoeg vertrouwen heeft in wat de webshop belooft. Het is aan de webshop om voor vertrouwen en ontspanning te zorgen bij de consument. En dat kan met herkenning.
Hoe zorgt herkenning voor meer vertrouwen bij de consument?
Wanneer mensen in een nieuwe omgeving zijn, zijn ze altijd op zoek naar punten van herkenning. Zo zit ons reptielenbrein (de nucleus accumbens) nu eenmaal in elkaar.
Zijn we in een vreemd en ver land? Dan hebben we binnen no-time een band met de eerste de beste Nederlands sprekende toerist die we tegenkomen. We ervaren dan herkenning, en die herkenning zorgt voor vertrouwen. Dat vertrouwen zorgt voor meer ontspanning in de situatie waar we ons in bevinden.
En dat werkt ook zo bij een webshop. Consumenten zijn voortdurend op zoek naar herkenning om zo de webshop te kunnen vertrouwen. Dit doen we door bijvoorbeeld op zoek te gaan naar een keurmerk. Een webshop-keurmerk als Thuiswinkel Waarborg of Webwinkel Keur zorgen ervoor dat consumenten erop kunnen vertrouwen dat ze het product ook daadwerkelijk ontvangen.
Maar ook herkenning bij betaalmethodes zorgt voor vertrouwen bij de consument. Kan er betaald worden met iDeal? Dat is een betaalmethode die de consument herkent en goede ervaringen mee heeft. Maar ook wanneer de levering door PostNL wordt gedaan, weet de consument dat de bezorgdienst te vertrouwen is.
Hoe kun je herkenning toepassen voor meer conversies op je webshop?
Er zijn veel verschillende manieren waarop je herkenning kunt toepassen in je webshop. Het is vooral belangrijk om de herkenning ook duidelijk weer te geven. Dat kun je het beste doen met visualisatie.
Visualiseren van betaal- en verzendmethodes
Door de betaal- en verzendmethodes te visualiseren creëer je vertrouwen bij de consument. Iedereen kent het logo van betaalmethodes als iDeal, Visa, PayPal, Maestro, Mastercard en Klarna. Wanneer consumenten deze logo’s zien zullen ze deze direct herkennen, waarna ze een ontspannend gevoel ervaren.
Stel dat er logo’s van onbekende betaalmethodes stonden. Dat zou alleen maar meer vragen en onrust creëren bij de consument. Maar ook wanneer de bovenstaande bekende betaalmethodes tekstueel worden weergegeven, valt dit een stuk minder op. Zorg er dus voor dat je de betaalmethodes op meerdere plaatsen in de webshop visueel weergeeft.
Hetzelfde geldt voor de verzendmethodes. Iedereen in Nederland kent het logo van PostNL, UPS of DHL. We herkennen en vertrouwen dit logo. Door deze logo’s klein in de footer van je webshop weer te geven, ervaart de consument in de hele webshop herkenning.
Natuurlijk geef je deze logo’s ook weer tijdens het afrekenen. Wanneer de consument kan kiezen voor een betaalmethode, zorg je ervoor dat het logo van de betaalmethode voor desbetreffende betaalmethode is weergegven.
Maak gebruik van een keurmerk
Ook een keurmerk zorgt voor veel vertrouwen. Consumenten herkennen keurmerken als Thuiswinkel Waarborg of Webwinkel Keur. Deze herkennen neemt de angst weg en zorgt voor ontspanning. Doordat er hierdoor vertrouwen ontstaat, is de kans op een conversie een stuk hoger dan wanneer consumenten deze herkenning niet hadden.
Zorg voor een duidelijke branding
Wanneer we het over conversie optimalisatie en herkenning hebben, is een duidelijk branding erg belangrijk. Een duidelijke branding kan op zichzelf al voor veel herkenning en vertrouwen zorgen. Het is belangrijk om de branding en huisstijl in de gehele webshop uit te stralen.
Dus niet alleen op de home- en productpagina, maar ook op de afrekenpagina. Wanneer er een pagina is waar de branding niet duidelijk is gevisualiseerd, zal de herkenning wegvallen. En dat zal het vertrouwen vervolgens ook doen.
Een mooi voorbeeld is McDonald’s. Waar je ook ter wereld een restaurant van McDonalds binnen stapt, de huisstijl is altijd en overal hetzelfde. Je weet hierdoor precies wat je kunt verwachten.
Zullen wij je webshop optimaliseren voor conversies?
Een webshop optimaliseren voor conversies is niet makkelijk. Er komt namelijk een hele hoop bij kijken. Conversie optimalisatie draait niet alleen om herkenning. Er komen nog een hele hoop andere aspecten bij kijken.
Zullen wij het anders voor je doen? Timmermans Media heeft ervaring in het optimaliseren van webshops voor meer conversies. En dat kunnen we ook bij jouw webshop doen.
Wil je jouw webshop door Timmermans Media laten optimaliseren voor conversies? Neem dan contact op met ons door een e-mail te sturen naar info@timmermansmedia.nl of te bellen naar 073-2080036. We vertellen je dan graag meer over de mogelijkheden en prijzen.