Waarom een contentkalender maken in 2022 belangrijker is dan ooit

contentkalender maken
Leestijd: 8 minuten

Contentmarketing is essentieel voor jouw onlinemarketingstrategie, het zorgt er mede voor dat jouw bedrijf of merk gemakkelijker nieuwe klanten converteert. Maar contentmarketing is zeker niet iets wat door bedrijven al eenvoudig wordt gezien. Contentmarketing heeft heel wat aspecten waar goed rekening mee gehouden moet worden zoals, het plannen, ontwikkelen en regelmatig publiceren van nieuwe content via verschillende kanalen. Een van de beste manier die je kan gebruiken om alles overzichtelijk te houden, is een contentkalender maken.

In deze blog leg ik je precies uit wat een contentkalender is en waarom je er een zou moeten gebruiken in 2022.

Wat is een contentkalender?

Een contentkalender is DE tool voor al je contentmarketing inspanningen. Met een contentkalender organiseer je je resultaten op een visuele manier en maak je duidelijk welk type inhoud, wanneer, op een bepaald kanaal geplaatst moet worden

Het is dus eigenlijk een soort overzicht van wat er nog moet gebeuren, wat er is gedaan en de resultaten van elk gepubliceerde stuk content. Daarbij kan je de contentkalender ook gebruiken om een heldere taakverdeling te maken voor jouw team.

Een voorbeeld van een contentkalender te gebruiken voor social media zie je hieronder:

Voorbeeld content kalender

Je kan een contentkalender natuurlijk zo inrichten dat deze het beste werkt voor jou en jouw team.

Waarom een contentkalender maken echt belangrijk is

Er kleven veel voordelen aan het gebruik van een contentkalender. Het kan een tijdbesparende boost teweegbrengen in de manier waarop je jouw inhoud plant, maakt en promoot. Het gebruik van een contentkalender kan je productiviteit en de kwaliteit van je content aanzienlijk verbeteren, wat uiteindelijk zal leiden tot meer leads en dus meer winst.

Hier zijn acht redenen waarom je een contentkalender zou moeten gebruiken.

1. Houd je team georganiseerd en op één lijn

Hoe zoek of organiseer je momenteel ideeën? Worden inhoudsplannen opgeschreven in notitieboekjes? Of ben je eindeloos aan het vergaderen over de status van projecten?

Dit zijn beide inefficiënte processen, waardoor jij en je team ongeorganiseerd zullen blijven. Een contentkalender geeft een meer visueel beeld van jullie contentstrategie. Het helpt je dubbel voorkomende content te vermijden en biedt ook meer overzicht, zodat jij en je team nooit meer vergeten goede ideeën om te zetten tot aantrekkelijk content!

2. Betere brainstormsessies

Wanneer je inhoud is geordend op onderwerp en je team een ​​duidelijk beeld heeft van wat er in de maak is, kan dit hen vaak aan het denken zetten over nieuwe en aansluitende ideeën.

Brainstormsessies kunnen ook daadwerkelijk plaatsvinden in je contentkalender. Je kunt een ‘’inspiratie’’-ruimte creëren waarin iedereen die bij jouw contentmarketingstrategie is betrokken, ideeën in één opslagplaats kan plaatsen. Deze kunnen vervolgens worden besproken en uitgewerkt in projecten.

3. Behoud consistentie

Consistentie is een essentieel aspect bij contentmarketing. Om je doelgroep betrokken te houden, moet je inhoud leveren die hen helpt te leren en die ook vermakelijk is. Als jouw publicaties onregelmatig zijn en niet voortdurend contact maken met lezers, is het onwaarschijnlijk dat je betrokken ‘’volgers’’ zullen groeien. Een contentkalender maken zorgt ervoor dat je team eerlijk en verantwoordelijk omgaat met de publicaties die gedaan moeten worden om consistentie te creëren en behouden.

4. Behoud de interesse van je lezers

Een contentkalender biedt je de mogelijkheid om te zien welke onderwerpen je hebt behandeld, zodat je geen dubbele inspanningen hoeft te doen. Je kiest niet langer willekeurig onderwerpen, en dus de kans is groter dat je volgers betrokken blijven. Besluit je om bepaalde content her te gebruiken, lees dan eerst onze tips op content effectief her te gebruiken.

5. Blijf op tijd

Met een contentkalender kan je specifieke evenementen, feestdagen of periodes van het jaar uitzetten die belangrijk zijn voor jouw doelgroep en branche. Dit betekent dat je geen kansen misloopt om gebruik te maken van deze evenementen waardoor potentiële klanten niet tijdig bereikt met relevante content. Je kan ervoor zorgen dat je inhoud publiceerd die aansluit bij wat er in hun wereld gebeurt, waardoor de relevantie van jouw merk wordt vergroot.

Content kalender maken

6. Zichtbaarheid voor teams verbeteren

Contentmarketing gerelateerde samenwerkingen buiten je eigen team om, kunnen lastig zijn doordat er veel afgestemd moet worden. Contentkalenders maken het makkelijker. De meest effectieve bedrijven hebben een perfecte afstemming tussen verschillende teams. Door een contentkalender te maken zorg je ervoor dat iedereen binnen de samenwerking op dezelfde pagina blijft. Sales, marketing, productmanagers, externe partijen en andere belanghebbenden hebben duidelijk inzicht in de content die gedeeld wordt, wat zal zorgen voor één manier van communicatie.

7. Betere social media planning

Content- en socialmediamarketing zijn twee losse onderdelen van een contentmarketingstrategie. Met een contentkalender kan jouw socialemediateam plannen wat er wordt gepost en waar, zodat je consistenter wordt in het plaatsen van berichten.

Dit helpt je een betere aanwezigheid op sociale media te realiseren, omdat je je meer kunt focussen op interactie met volgers.

8. Prestaties efficiënter bijhouden

Het meten van de effectiviteit van jouw contentmarketinginspanningen is essentieel. Je moet begrijpen welke inhoud goed presteert en waarom, zodat je deze kunt repliceren. Door een contentkalender te gebruiken die ook rapportage mogelijk maakt, kan je jouw productie- en prestatiestatistieken in de gaten houden en nieuwe inzichten ontdekken.

Het hebben van een contentkalender is dus van cruciaal belang voor het contentmarketingsucces van jouw merk. Het is dus geen optie meer. Een contentkalender maken in 2022 zou je eerste taak in het nieuwe jaar moeten worden, het is een fundamenteel aspect van je contentstrategie. 

Resultaten meten content marketing

Timmermans Media kan je hierbij helpen!

Ben je na het lezen van dit artikel geïnspireerd geraakt om een nieuwe contentmarketingstrategie op te zetten? Goed plan, ik verzeker je dat dit een grote impact heeft op jouw online groei. Wij kunnen je hier zeker bij helpen.

Timmermans Media maakt altijd de juiste contentkalender voor jouw contentmarketingstrategie zodat voor ons beide exact duidelijk is hoe we het gaan aanpakken. Alleen zo weten we zeker dat jou d.m.v. content marketing online kunnen laten groeien!

Je kunt ons hiervoor een mailtje sturen op info@timmermansmedia.nl, bellen op 073 208 0036 of direct een gratis call inplannen door hier te klikken. Samen kijken we vervolgens naar wat we voor je kunnen betekenen!

Heb je vragen, of wil je graag jouw ervaringen over dit onderwerp met anderen delen? Laat dan hieronder een reactie achter. Wij zullen er alles aan doen om op je vraag of opmerking te reageren.

PS: Wil jij nog meer te weten komen over marketing? Wordt dan lid van onze besloten Facebookgroep. Het is gratis voor ondernemers die samen met andere ondernemers hun marketing willen verbeteren.

Over de auteur.

Nick Kiburg

Nick Kiburg

Hallo, ik ben Nick Kiburg. Ik ben veel bezig met de laatste trends en ontwikkelingen binnen de online marketing- en e-commerce branche. Mijn passie is om andere van (extra) informatie te voorzien in informatieve blog posts, deze zal je dan ook veel van mij tegen komen! Ik sta er dan ook altijd voor open om hierover in gesprek te gaan!

2 reacties

  1. Leuk blog, vooral het delen van de contentkalender met andere afdeling helpt heel erg om ze op de hoogte te houden. Een klantenservice kan veel beter inspelen op de vragen van klanten als zij weten wat er gecommuniceerd is en sales kan veel beter in- en aanhaken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Populaire artikelen.

Klaar om te groeien?

Plan dan nu (vrijblijvend) een telefoon- of videogesprek met ons in.