SEO-tips voor bloggers – 5 tips om je artikelen hoger in Google te krijgen

SEO-tips voor bloggers
Leestijd: 10 minuten

Het toepassen van SEO is dé manier om jouw website meer zichtbaarheid te geven. SEO – search engine optimization – wordt al jaar en dag toegepast door marketeers, bloggers, influencers (ik kan nog steeds niet echt wennen aan dat woord, haha) en andere mediabedrijven.

In deze blog bespreken we een aantal basis SEO-tips voor bloggers. Het zijn makkelijk toepasbare tips die het verschil kunnen maken voor jouw website! Ben je nu nog onzichtbaar in de Google-lijsten? Dat zal snel veranderen wanneer je onze tips toepast.

Waarom moet ik mijn blogpost optimaliseren?

Je moet niets natuurlijk. Maar het toepassen van de juiste SEO-strategie kan jouw bereik aanzienlijk doen laten groeien. Je kunt het namelijk zo zien: wanneer Google jouw content gemakkelijk kan herkennen en categoriseren, kunnen zij ook makkelijker jouw website aanbevelen. That’s how the cookie crumbles.

Dit is eigenlijk de essentie van SEO. Het herkenbaar maken van jouw content. Dit kun je op verschillende manier doen. Het belangrijkste in SEO is waarschijnlijk het kiezen en toepassen van de juiste keywords.

SEO-tips voor bloggers

SEO-tip 1: Keyword is key

Het is kiezen van de juiste keyword(s) is essentieel. Het is handig om je hoofdkeyword vooraf te kiezen. Zo kun je de inhoud van je blog hierop aanpassen. Je keyword is eigenlijk het thema of het vraagstuk van de blog.

Keyword onderzoek

Tijdens het kiezen van een hoofdkeyword houd je vooral rekening met je lezers. Je speelt in op hun zoekgedrag. Het is daarom belangrijk om je voor te stellen wat je zelf in zou typen in het Google-balkje.

Keyword onderzoek is daarom een cruciaal onderdeel van SEO. Dit kun je heel uitgebreid (laten) doen. Maar laten we ervan uitgaan dat je een beginnende blogger bent en geen budget hebt voor een uitgebreid keyword onderzoek. Dan kom je met je eigen logica ook al een heel eind. 

Stel, je wilt een blog schrijven over storytelling. Je kunt dan naar Google gaan en “storytelling” intypen. In het stukje “Mensen vragen ook” (of “People also ask”) kun je inspiratie halen voor een effectieve keyword combinatie:

SEO-tips screenshot
SEO-tips screenshot

Je keyword mag uit meerdere woorden bestaan. Het is vaak zelfs effectiever om te kiezen voor een woordcombinatie in plaats van te kiezen voor slechts één woord. Voor deze blog koos ik bijvoorbeeld “SEO-tips voor bloggers”.

Zo kun je je namelijk effectiever richten op je doelgroep. Wanneer ik koos voor enkel “SEO” of “SEO-tips” als hoofdkeyword, dan was mijn keywordkeuze minder specifiek geweest.

SEO is namelijk een heel breed onderwerp waar heel veel over geschreven is. Probeer daarom te kiezen voor een specifieke woordencombinatie.

SEO-tip 2: Gebruik het zoekwoorden in de eerste alinea van je blog 

Hopelijk ben je nu iets wijzer wat betreft de keuze van je hoofdkeyword. Probeer je keyword aan het begin van je titel te gebruiken. Gebruik het vervolgens nog eens in de eerste alinea van je blog. Dit vinden zoekmachines erg prettig.

Laat je keyword ook een aantal keer terugkomen in je blog. Zo ziet Google dat jouw blog ook daadwerkelijk over het door jouw gekozen onderwerp gaat. Kies daarom ook niet voor ‘clickbait’ keywords. Het werkt uiteindelijk altijd averechts. Je verliest makkelijk het vertrouwen van zoekmachines, of van je lezers. 

Clickbait titels en keywords zijn misleidend, vaak zijn ze enkel gekozen om de aandacht van potentiële lezers te trekken. Vaak gaat dit om een sensationele titel die afwijkt van de inhoud. Het is misleidend omdat lezers niet krijgen wat ze verwachten.

SEO-tip 3: Optimaliseer je titel, koppen en meta description 

Heb je een sterke keyword combinatie uitgekozen? Goed zo. Nu is het handig om die te gebruiken aan het begin van je titel. Dat had ik je net al verteld. Als je dát gedaan hebt, kun je je titel verder optimaliseren. Het is zaak om te kiezen voor een pakkende titel die niet te lang, maar ook niet te kort is. 

Wat is dan de perfecte lengte voor de titel van je blog?

Wanneer jouw titel bestaat uit 55 tot 70 tekens zit je goed.

Verder is het soms lastig om de juiste ‘sweet spot’ te vinden wat betreft de inhoud van je titel. Je wilt je potentiële lezer namelijk triggeren om te klikken op jouw link. Maar zoekmachines geven de voorkeur aan duidelijkheid boven creativiteit. 

Probeer daarom een balans te vinden tussen een rechttoe rechtaan titel en een creatieve, opvallende titel. Als de rest van je content SEO-proof is en je gebruikt je hoofdkeyword aan het begin van je titel kom je al een heel eind.

Hoe maak ik mijn meta description SEO-proof?

Je maakt je meta description SEO-proof door je keyword te gebruiken in de beschrijving. Schrijf een beknopte en duidelijke beschrijving van de inhoud van je blogpost. Gebruik hier tussen de 30 en 50 woorden voor, dan zit je goed.

Voor degene die niet weten wat een meta description is: een meta description is een beschrijvend stukje tekst dat zichtbaar is onder je titel. Zoals onderstaande afbeelding:

SEO-tips screenshot

In onderstaande video kun je zien hoe je je meta description kunt aanpassen in WordPress:

Headings/koppen

Daarnaast kun je ook veel bereiken door de juiste koppen te gebruiken. Dit zijn de H1, H2, H3 en H4 waar je gebruik van kunt maken. Probeer minimaal één keer je hoofdkeyword voor te laten komen in je koppen

Ook kun je sommige headings (koppen) vragend formuleren. Je beantwoordt vervolgens je eigen vraag. Dit heb ik in deze blogpost ook een aantal keren gedaan. Zoekmachines houden hiervan. Mensen zijn namelijk op zoek naar concrete vragen. Wanneer jij deze vraag formuleert in één van je koppen, en deze duidelijk beantwoordt in de volgende alinea, zullen zoekmachines jouw webpagina graag aanbevelen

SEO-tip 4: Schrijf originele content

Dan gaan we nu dieper in op de inhoud van je blogpost. Allereerst: copy-pasting is not done! Wanneer Google merkt dat jij plagiaat pleegt zullen ze jouw webpagina niet aanbevelen. Natuurlijk kun je inspiratie opdoen, maar met kopiëren kom je echt niet ver. 

Maar alles is toch al een keer geschreven? Misschien wel, maar nog niet door jou. 🙂 Probeer je eigen schrijfstijl en manier van informatieoverdracht te vinden. Zo creëer je overigens ook een trouwe following. 

Wanneer jij je teksten op een fijne manier presenteert en je content is waardevol, zullen mensen je blog waarschijnlijk blijven bezoeken. 

SEO-tip 5: Maak gebruik van linkjes

Je kunt je blogpost verder optimaliseren door bruikbare linkjes te plaatsen. Dit kun je heel gemakkelijk doen door te klikken op het link-symbool:

SEO-tips screenshot

Gebruik minimaal 2 interne links – links naar je vorige blogpost bijvoorbeeld – en 2 externe links. Kies voor relevante links die je bezoekers doorverwijzen naar veelbezochte websites. Wanneer je gebruikmaakt van externe links, kun je het beste kiezen voor ‘openen in een nieuw tabblad’:

SEO-tips screenshot

SEO-tip 5: Optimaliseer je URL

Vervolgens kun je je URL aanpassen. Zo kunnen zoekmachines jouw pagina nog beter categoriseren. Wanneer je dit niet doet verandert je URL automatisch in een lang getal waar niemand wat mee kan.

Tip: het is slim om je hoofdkeyword te gebruiken in je URL.

Gebruik ook korte zinnen, want hier houden zoekmachines van. Ook kun je met je afbeeldingen een hoop doen qua SEO.

Zullen wij jouw website SEO-optimaliseren?

We hopen dat de tips jou helpen bij de optimalisatie van je website. Ondanks deze bruikbare tips, kom je er misschien achter dat het niet lukt of lastig is. Je kunt het dan ook door een professionele partij laten uitvoeren.

Wil je jouw website laten scoren in Google door Timmermans Media? Neem dan contact op met ons door een e-mail te sturen naar info@timmermansmedia.nl of te bellen naar 073-2080036. We vertellen je dan graag meer over de mogelijkheden en prijzen.

Heb je vragen, of wil je graag jouw ervaringen over dit onderwerp met anderen delen? Laat dan hieronder een reactie achter. Wij zullen er alles aan doen om op je vraag of opmerking te reageren.

PS: Wil jij nog meer te weten komen over marketing? Wordt dan lid van onze besloten Facebookgroep. Het is gratis voor ondernemers die samen met andere ondernemers hun marketing willen verbeteren.

One Response

  1. Een heel informatieve blog. Weinig mensne hebben het over de lengte van een blog. Een blog van 1500 woorden is ideaal en beter aan te raden dan eentje van 1000 woorden. Als men zelf niet veel ervaring heeft met het schrijven van content voor webpages, dan raad ik ze altijd aan om een SEO-expert in dienst te nemen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Over de auteur.

Klaar om te groeien?

Plan dan nu (vrijblijvend) een telefoon- of videogesprek met ons in.

Bijna alle stappen voltooid... 95%

De beste content schrijven?

Je krijgt de belangrijkste 13 tips voor het schrijven van converterende content. Met deze tips ga je hoe dan ook scoren!

ebook content marketing cover

De beste content schrijven?

Download ons GRATIS e-book met 13 tips voor converterende content!

ebook content marketing cover