Zo kun je scoren op relevante zoekwoorden

zoekwoorden
Leestijd: 8 minuten

Wil je scoren op relevante zoekwoorden in Google? Logisch! Google is namelijk grootste en belangrijkste zoekmachine ter wereld. In Nederland gebruikt minstens 95% van de mensen in 2019 Google als zoekmachine. Het is dan ook niet gek dat steeds meer bedrijven investeren in SEO. Een website die geoptimaliseerd is voor zoekmachines, scoort beter op relevante zoekwoorden.

Er zijn verschillende factoren die bepalen of je goed zal scoren op een zoekwoord dat relevant is voor je website. Dit is onder te verdelen in on-page en off-page factoren. Wij zullen vertellen hoe jij met je website kan scoren op relevante zoekwoorden.

Een relevante website

Google vind het belangrijk dat gebruikers zo snel mogelijk vinden wat ze nodig hebben. Om dit te kunnen waarborgen verbeteren ze hun software continu. Tegenwoordig zijn ze al zo ver, dat Google zelf kan bepalen of een website met minder zoekwoorden relevanter is dan een pagina die meer van de gezochte woorden bevat. Door het zoekwoord veel te laten terugkomen op je website heb je dus nog geen garantie op de toppositie.

Als je wilt scoren op een bepaald zoekwoord, dan is het van belang dat je een relevant artikel schrijft. Denk goed na over wat de gebruiker wilt zien wanneer ze jouw zoekwoord gebruiken. Wanneer jij de wens van de zoeker zo goed mogelijk vervuld, zal Google jouw pagina zien als een zeer relevant artikel waardoor je positie stijgt. Zo krijg je dus meer organisch zoekverkeer naar je website.

Ter voorbeeld nemen we de zoekwoorden ‘laptop kopen’ en ‘apple macbook pro 2019 i5 kopen’. Iemand die zoekt op ‘laptop kopen’ en op een pagina uitkomt met veel verschillende laptops die te koop zijn, zal hij erg tevreden zijn. Hij geeft namelijk niet aan dat hij op zoek is naar een bepaald merk, hardware of jaartal dat de laptop is uitgegeven. Stel dat er bovenaan een pagina staat van een webshop die alleen laptops van Apple verkoopt, is de zoeker waarschijnlijk niet blij. Hij wil waarschijnlijk niet per se een Apple laptop kopen.

scoren op relevante zoekwoorden

Nu zijn er ook mensen die precies weten wat ze willen kopen. Zoals bijvoorbeeld degene die zoekt op ‘apple macbook pro 2019 i5 kopen’. Wanneer er na de zoekopdracht bovenaan een pagina staat die laptops van zowel HP, Apple, Intel en Samsung aanbied, is de zoeker waarschijnlijk niet tevreden. Hij is namelijk opzoek naar een specifieke laptop. Een Macbook Pro, van Apple, uitgegeven in 2019 met een i5-processor. Daarom verwacht de zoeker dat er bovenaan een pagina komt te staan waar hij precies díe laptop kan kopen. Alle pagina’s die iets anders aanbieden dan deze laptop, zijn niet relevant voor de zoekopdracht.

relevant zoekwoord

Long- en short tail zoekwoorden

Wat je misschien al is opgevallen is het verschil in lengte van deze twee zoekopdrachten. Het zoekwoord ‘laptop kopen’ is een kort zoekwoord. Dit wordt ook wel een short-tail zoekwoord genoemd. Het is een kort zoekwoord, maar niet specifiek. Daartegenover staan long-tail zoekwoorden. Deze bestaan uit meer dan 4 woorden, zoals ‘apple macbook pro 2019 i5 kopen’. Dit zijn zoekwoorden die erg specifiek zijn.

Je kunt wel raden dat het veel makkelijker is om te scoren op een long-tail zoekwoord dan een short-tail zoekwoord. Van long-tail zoekwoorden zijn namelijk veel meer combinaties te maken. Hierdoor is er over het algemeen veel minder concurrentie op een van deze combinaties.

LEES OOK: Een sales funnel maken in 4 stappen

Een nieuwe website kan zich daarom ook in het begin ook veel beter richten op long-tail keywords die een specifieke inhoud hebben. Op deze manier voldoe je aan de zoekintentie van de degene die de zoekopdracht uitvoert, en ontvang je tevreden website bezoekers. Na een tijdje zal de website steeds meer bezoekers krijgen waardoor het ook een betere domain ranking krijgt. Google weet dan dat bezoekers jouw website relevant en nuttig vinden, waardoor je een hogere autoriteit zult krijgen. En dan kun je jezelf ook gaan focussen op short tail zoekwoorden!

Checklist om the scoren op relevante zoekwoorden

Als je marktonderzoek en zoekwoorden onderzoek hebt gedaan, weet je op welk zoekwoord je wilt gaan ranken. Het is vervolgens belangrijk om het zoekwoord (of zoekwoorden) op de juiste manier in je website te verwerken. Wij hebben hieronder een checklist om te scoren op relevante zoekwoorden.

1. Verwerk je zoekwoord in het H1-element

Het is belangrijk dat je het zoekwoord gebruikt in de titel van de pagina. Hier bedoelen we het H1-element mee. Dit element geeft aan Google aan waar je pagina over gaat.

2. Gebruik het zoekwoord in je eerste alinea (en maak het dik)

Zorg ervoor dat je het zoekwoorden minimaal één keer gebruikt in de eerste alinea van je artikel of pagina en maak het dik.

3. Maak gebruik van het zoekwoord in de breadcrumbs

Het zoekwoord moet terugkomen in de breadcrumbs van het artikel. Yoast bied deze functie gratis aan.

4. Gebruik het zoekwoord in de bestandsnaam en alt-tag van je foto’s

Zorg ervoor dat het belangrijkste zoekwoord altijd in de bestandsnaam en alt-tags van je afbeeldingen verwerkt zit. Denk er ook aan om dit voor de uitgelichte afbeelding te doen!

5. Verwerk het zoekwoord in de slug

De slug is wat er achter de slash staat in in de URL van je artikel. Zorg ervoor dat het zoekwoord hierin verwerkt is.

6. Gebruik het zoekwoord op verschillende plekken in je artikel

Door het zoekwoord op verschillende plekken in je tekst te verwerken weten zoekmachines dat je tekst over dit onderwerp gaat. Probeer het zoekwoord ook op verschillende manieren toe te passen. Het zoekwoord ‘website kopen’ kun je ook gebruiken in vormen als ‘website laten bouwen’, ‘wil je een website overkopen?’ of ‘koop hier de beste website’.

7. Verwerk het zoekwoord in H2- en H3-elementen

H2- en H3-elementen zijn de tussenkopjes van artikelen. Zorg er ook voor dat het zoekwoord hier een aantal keer in voorkomt.

8. Spam niet

Vergeet niet dat je een tekst schrijft voor mensen. Niet voor een robot. Er is niks zo vervelend als een tekst die niet leesbaar is omdat er te veel zoekwoorden in staan.

Zullen wij je anders laten scoren op relevante zoekwoorden?

Het kan soms lastig zijn om als ondernemer bezig te zijn met het vinden en scoren op relevante zoekwoorden. Daarom kun je er voor kiezen om dit uit te besteden, aan bijvoorbeeld Timmermans Media. Wij hebben namelijk ervaring in het zoeken naar relevante zoekwoorden, en kunnen je website hier vervolgens op laten ranken.

Wil je jouw website laten scoren in Google door Timmermans Media? Neem dan contact op met ons door een e-mail te sturen naar info@timmermansmedia.nl of te bellen naar 073-2080036. We vertellen je dan graag meer over de mogelijkheden en prijzen.

Heb je vragen, of wil je graag jouw ervaringen over dit onderwerp met anderen delen? Laat dan hieronder een reactie achter. Wij zullen er alles aan doen om op je vraag of opmerking te reageren.

PS: Wil jij nog meer te weten komen over marketing? Wordt dan lid van onze besloten Facebookgroep. Het is gratis voor ondernemers die samen met andere ondernemers hun marketing willen verbeteren.

Over de auteur.

Matt Timmermans

Matt Timmermans

Matt heeft Timmermans Media in 2018 opgericht als webdesign bureau. Nadat hij zijn marketing studie in 2020 had voltooid, ging hij full-time aan de slag als ondernemer en marketeer. Naast het schrijven van blogs op Timmermans Media, verzorgt hij ook de content marketing (cryptocurrency), SEO en webdesign voor verschillende bedrijven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Populaire artikelen.

Klaar om te groeien?

Plan dan nu (vrijblijvend) een telefoon- of videogesprek met ons in.