Instagram zakelijk gebruiken? Dat doe je met deze 4 tips!

instagram zakelijk gebruiken
Leestijd: 8 minuten

Je wilt Instagram zakelijk gebruiken? Dat moet je dan direct goed aanpakken. Een Instagram pagina moet er namelijk goed uit zien, helemaal wanneer je Instagram als bedrijf zijnde gebruikt. Het is immers het visitekaartje van je bedrijf.

We leggen je hier uit waarom Instagram gebruiken als bedrijf belangrijk is en geven je de beste Instagram tips voor bedrijven. Zo kan jouw Instagram pagina niks anders dan slagen.

Waarom Instagram gebruiken als bedrijf?

Voordat we je uitleggen hoe je het best Instagram zakelijk kunt gebruiken, vertellen we je eerst graag waarom Instagram gebruiken als bedrijf zo belangrijk is.

Steeds meer consumenten gaan online opzoek naar producten of diensten die ze nodig hebben. Heb je geen website? Dan val je af, en is de kans dat je als bedrijf kunt voortbestaan heel klein. Een website is nu eenmaal gewoon echt nodig. Daarbij komt vindbaarheid. Want als je eenmaal een website hebt, is het tegenwoordig ook erg belangrijk om goed gevonden te worden. Dat kan bijvoorbeeld met SEO.

Dat internet belangrijk is, is al tientallen jaren bekend. Echter is in de hedendaagse wereld het gebruik van social media steeds belangrijker. De meeste bedrijven waren al actief op social media platforms als Facebook en Twitter, maar nooit zo zeer op Instagram.

Echter wordt het gebruik van Instagram steeds belangrijker. Je wilt als bedrijf zijnde niet achterlopen. Steeds meer bedrijven zijn actief op Instagram. Daarom kan het niet zo zijn dat jouw concurrenten wel actief zijn op Instagram, en jij hier nog niet op te vinden bent.

instagram business account

Waarom is Instagram belangrijker dan Facebook en Twitter?

Instagram zakelijk gebruiken wordt steeds belangrijker. Dat komt door het verschil tussen Instagram en andere media als Facebook en Twitter. Steeds meer consumenten maken namelijk gebruik van Instagram. De doelgroep die hierop te bereiken is, is dus vele malen groter en breder.

Daarbij kun je de doelgroep ook nog eens beter bereiken. De focus ligt namelijk meer op het bieden van visuele beelden. Bij Twitter en Facebook draait het vooral op het bieden van tekstuele content. Instagram biedt dus hele andere mogelijkheden dan Facebook en Twitter.

Nadelen Instagram voor bedrijven

Zijn er dan ook nadelen aan het gebruik van Instagram voor bedrijven? Een paar. Het grootste nadeel is misschien wel dat je een Instagram pagina goed moet onderhouden. Je kunt niet een keer per maand een bericht op Instagram plaatsen. Op deze manier zul je geen interactie met je volgers opbouwen, en dat is nu eenmaal waar het allemaal om draait.

Een Instagram pagina heeft tijd nodig. Je zult deze tijd dus moeten investeren om je Instagram business account tot een succes te brengen. Uiteindelijk zul je zeker resultaat gaan zien.

Het is daarbij ook belangrijk rekening te houden met mogelijke negatieve opmerkingen en reacties. Iedereen kan een reactie plaatsen, dus de kans is aanwezig dat het niet altijd positief is.

Instagram tips voor bedrijven!

Nu je weet waarom Instagram gebruiken als bedrijf zijnde belangrijk is, ben je misschien wel om. Het registreren van een Instagram business account is niet moeilijk. Nu moet je nog de Instagram pagina opzetten. We geven je hieronder een aantal Instagram tips voor bedrijven.

Tip 1: Zorg voor een mooie feed met je huisstijl

Instagram meer volgers

Instagram zakelijk gebruiken gaat er wat anders aan toe dan wanneer je een persoonlijke Instagram pagina gebruikt. Zo is het belangrijk om te zorgen voor een mooie feed, waar je huisstijl in voorkomt. Alle berichten die je plaatst, of het nu op je feed of in de stories is, moeten voorzien zijn van dezelfde huisstijl en passen bij het logo dat je gebruikt.

Dit straalt namelijk professionaliteit en herkenning uit. Herkenning zorgt ervoor dat mensen jouw pagina vertrouwen. Het zal er dan ook voor zorgen dat je meer volgers krijgt.

Zo hebben wij bijvoorbeeld ook een eigen stijl op Instagram. Kijk maar eens naar het account van @timmermansmedia.nl.

Tip 2: Maak een content strategie

Het hebben van een content strategie zorgt ervoor dat je regelmatig de juiste content publiceert. Denk na wat en wanneer je gaat posten op Instagram. Wij raden aan om ervoor te zorgen dat je waarde biedt in je posts. Niemand zit te wachten op onzinnige informatie of een verkooppraatje.

Natuurlijk moet je jouw diensten en producten aanbieden op Instagram, maar doe dat op de juiste manier. Zorg voor een juiste combinatie van verkopen en het bieden van waardevolle content.

Tip 3: Gebruik de juiste hashtags

Natuurlijk wil je dat jouw Instagram pagina goed gevonden wordt. In het beste geval vindt jouw doelgroep je Instagram business account, waardoor de kans op het verkopen van jouw producten en diensten groter wordt.

Het gebruik van de juiste hashtags zorgt ervoor dat je gevonden wordt door personen die je nog niet volgen. Zo is het vooral belangrijk dat:

  • Hashtags niet te veel competitie hebben;
  • Ze gebruikt worden door de doelgroep die je wilt bereiken;
  • Je jouw bedrijfsnaam áltijd als hashtag gebruikt.

Tip 4: Creëer interactie met je doelgroep

Wanneer je de juiste content post en weet hoe je je doelgroep kunt bereiken, is het belangrijk dat je op de juiste manier communiceert met je following. Instagram zakelijk gebruiken heeft een reden. Je wilt in feite ervoor zorgen dat jouw bedrijf meer verkoopt.

Reageer daarom altijd op reacties en berichten van volgers. Maar ga ook op zoek naar Instagram accounts die aan jouw doelgroep voldoen. Like en reageer op berichten, zodat je een band opbouwt. Het doel hiervan is dat ze je gaan volgen, en fan van je Instagram pagina worden. Zo krijg je dus meer volgers op Instagram.

instagram tips bedrijven

Zullen wij jouw zakelijke Instagram beheren?

Instagram zakelijk gebruiken kost veel tijd. Het is belangrijk om genoeg tijd te investeren, zodat je er zeker van bent dat het project gaat slagen. Je kunt er ook voor kiezen om dit allemaal uit te besteden. Het scheelt je veel tijd, en de kans op resultaat is vele malen groter wanneer iemand met ervaring je Instagram pagina opzet en onderhoudt.

Timmermans Media kan voor jou een feed met de juiste huisstijl maken en de juiste doelgroep bereiken. Ook maken we een content strategie, zodat je op het juiste moment de juiste content post. Natuurlijk zorgen we er ook voor dat de content wordt gepost. Zo hoef je zelf geen tijd meer te steken in de Instagram pagina van je bedrijf.

Wil je jouw Instagram pagina laten beheren door Timmermans Media? Neem dan contact op met ons door een e-mail te sturen naar info@timmermansmedia.nl of te bellen naar 073-2080036. We vertellen je dan graag meer over de mogelijkheden en prijzen.

Heb je vragen, of wil je graag jouw ervaringen over dit onderwerp met anderen delen? Laat dan hieronder een reactie achter. Wij zullen er alles aan doen om op je vraag of opmerking te reageren.

PS: Wil jij nog meer te weten komen over marketing? Wordt dan lid van onze besloten Facebookgroep. Het is gratis voor ondernemers die samen met andere ondernemers hun marketing willen verbeteren.

Over de auteur.

Picture of Matt Timmermans

Matt Timmermans

Matt heeft Timmermans Media in 2018 opgericht als webdesign bureau. Nadat hij zijn marketing studie in 2020 had voltooid, ging hij full-time aan de slag als ondernemer en marketeer. Naast het schrijven van blogs op Timmermans Media, verzorgt hij ook de content marketing (cryptocurrency), SEO en webdesign voor verschillende bedrijven.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Populaire artikelen.

Klaar om te groeien?

Plan dan nu (vrijblijvend) een telefoon- of videogesprek met ons in.