Storytelling kan jouw blog en business op deze manier succesvol maken!

Storytelling in Content marketing
Leestijd: 11 minuten

Iedereen heeft een verhaal te vertellen en van elkaars verhalen kunnen we leren of onze eigen realiteit voor een moment vergeten. Daarom is storytelling een ijzersterke tool om jouw blog, merk of dienst te promoten. Hoewel er geboren storytellers rondlopen, is storytelling een vaardigheid die iedereen kan leren. Deze blog laat jou het belang van storytelling inzien en helpt je mogelijk aan nieuwe inzichten om jouw vaardigheden op het gebied van storytelling te verbeteren. 

Je hoeft geen uitbundig leven te leiden om een pakkend verhaal te kunnen illustreren. Inspiratie kan overal vandaan komen. En misschien nog belangrijker dan de boodschap is de manier hóé je communiceert. De ware kunst van storytelling is het kapen van de verbeelding van de ontvanger. Als je dit goed kunt, kun je élk verhaal boeiend maken.

Wat is storytelling?

Een succesvolle storyteller hoeft niet in een uitverkocht Carré te staan. We zijn in wezen allemaal storytellers omdat we gedurende de dag met elkaar in contact zijn, zowel online als offline. Wanneer mensen geboeid naar je luisteren ben je eigenlijk al een succesvol storyteller, want je hebt je ‘publiek’ meegenomen in jouw verhaal. Dat is tegenwoordig best knap, aangezien het concentratievermogen van de meeste mensen niet heel hoog ligt.

Mocht er niemand naar jou luisteren als je iets te vertellen hebt, lees dan vooral verder. Ik geef je een paar tips om jouw storytellingvaardigheden te verbeteren. Dit kan handig zijn vanuit het oogpunt van business, maar ook privé. Het is altijd leuk om mensen mee te nemen in een interessant, spannend of vermakelijk verhaal. 

De geschiedenis van storytelling

Troubadour Storytelling

Ken je het woord ’troubadour’? Misschien heb je er weleens van gehoord tijdens een geschiedenisles. De definitie van een troubadour is iemand die (volks)liederen zingt of een dichter die gedichten op muziek schrijft en die laat horen aan zijn of haar publiek. Vaak waren de troubadours onderweg om hun geluid te verspreiden. Het ging voornamelijk om de boodschap – the story – en vaak ging die boodschap over politiek of liefde.

Tegenwoordig hoeft een troubadour niet te reizen om zijn of haar boodschap te verspreiden, dat gaat veel makkelijker online. Bovendien zijn de huidige troubadours over het algemeen minder romantisch en diepgaand. Denk aan de Kardashians, die hun business hebben gebouwd op storytelling.

Huidige vorm van storytelling

Hun verhaal wordt voornamelijk visueel overgedragen. Toch is dat net zo goed een vorm van storytelling zoals de vroege troubadours dat op hun manier deden. In de middeleeuwen was de opoffering een stuk groter: je was weinig thuis en vaak werden afstanden te voet afgelegd. Tegenwoordig kunnen we vanuit huis, onze werkplek of ons vakantieadres communiceren met de hele wereld. 

Het belang van storytelling als marketingtool

Met storytelling kan je een bedrijf op een aantal manieren een boost geven. Dankzij storytelling kun je een sterk marketingplan opzetten en daardoor je klantenrelaties versterken en potentiële klanten bereiken, wat kan leiden tot het verhogen van je winst

Als jouw storytellingvaardigheden sterk zijn kun je de impact van jouw boodschap vergroten. Zoals boven ook al benoemd: het is vaak de manier waaróp je iets overbrengt, die een indruk achterlaat. Je wilt natuurlijk dat jouw bedrijf of blog opvalt, en dat kan. Zelfs al opereer je in een verzadigde markt kun je uitblinken als jouw berichtgeving boeiend genoeg is.

Persoonlijke storytelling voor hogere sales

Een hype die we niet snel over zien waaien is persoonlijke storytelling voor zakelijke doeleinden. We willen graag weten wat het verhaal van een bedrijf is, en liever nog: de persoon of personen erachter. Hoe meer je – op een boeiende manier – jouw verhaal communiceert, hoe sneller jouw klantenloyaliteit kan groeien. Dit is de reden waarom populaire vloggers en bloggers over het algemeen ontzettend succesvolle zakenmensen zijn. Zij zijn niet verlegen om de details van hun persoonlijke leven te delen, en dat zorgt vaak voor een grote following.

Hogere Sales door Storytelling in Content Marketing

Natuurlijk hoef je dit niet te doen als je je daar niet goed bij voelt. Wat wel handig is, is om het verhaal achter je bedrijf – het ontstaan en het groeiproces van je bedrijf – op een boeiende manier te delen. Dankzij jouw verhalen en/of beelden geef je de context, zodat jouw (potentiële) klanten en belanghebbenden zich meer verbonden voelen met jou en je bedrijf of blog.

Hoe communiceer ik op een boeiende manier?

Een belangrijk punt in een succesvolle manier van storytelling is herkenbaarheid. Door gebruik te maken van situaties uit het echte leven of door emoties te beschrijven, kun je een gevoel van herkenbaarheid creëren.

Door storytelling op deze manier te gebruiken, kan je publiek op afstand contact met je maken. Ze leren jou of je bedrijf kennen op een persoonlijk niveau. Dit is zo ontzettend waardevol om een trouwe klantenkring te krijgen. Dit is vooral het geval wanneer jouw verhaal herkenbaar is, mensen zullen jou of je bedrijf sneller onthouden. Je publiek kan zichzelf als het ware zien als een personage in jouw verhaal.

Storytelling - Speech

Een marketingstrategie voor storytelling opzetten

Dit verhaal hoeft geen roman te zijn. Het kunnen gedachtespinsels zijn die je deelt via Twitter, of een snapshot van een moment uit je leven via Instagram. Maak het niet te groot, begin gewoon met delen als jij deze manier van marketen wilt ontdekken. Het maken van een marketingstrategie kan heel handig zijn, omdat je te maken hebt met de algoritmes van diverse platforms.

Een plan voor je storytelling kun je vandaag nog schrijven en toepassen. Maak het vooral niet te ingewikkeld en begin gewoon. Je zou bijvoorbeeld wekelijks een blog kunnen schrijven om je verhaal via tekst te delen. Daarnaast zou je drie keer per week een foto of video kunnen delen op Instagram of een sociale media platform naar voorkeur. Je merkt vanzelf aan de reacties waar mensen zich het meest verbonden mee voelen. 

Welke tone of voice moet je gebruiken?

Of je nu communiceert via tekst of beeld, de tone of voice waarmee je contact legt zou in het gunstigste geval dicht bij die van je publiek moeten liggen. Wanneer je kiest voor een informele manier van communiceren, pas dit toe op al je kanalen om verwarring te voorkomen. Mensen vinden het prettig om te voelen wie er met ze communiceert. Het ligt binnen jouw bereik om dat gevoel van persoonlijke verbinding sterk te maken.

Handige storytellingtips

Wanneer je een persoonlijke blog schrijft is het belangrijk om jouw publiek tot in detail mee te nemen in jouw ervaring. Probeer daarom heel bewust details te vermelden. Denk aan de boeken die je in je leven hebt gelezen, zonder details waren die boeken enkel een opsomming van gebeurtenissen. De details en de emoties die beschreven worden, maken het een leeswaardig verhaal. Je kunt natuurlijk ook overdrijven in het benoemen van details. Probeer daarom ‘the sweet spot’ op te zoeken van de balans tussen het delen van details, emoties en gebeurtenissen. Oefening baart kunst!

Wanneer je liever communiceert via beeld en/of spraak kun je deze tip ook toepassen. Het kan als ontvanger bijvoorbeeld heel interessant zijn om te zien of horen waar je op het moment bent. Geef bijvoorbeeld wat informatie over je werkplek of de indeling van je huis. Het lijkt misschien overbodig om deze informatie te delen, maar dit soort details zorgen voor de persoonlijke verbinding die je graag wilt creëren met je publiek.

In onderstaande video staan zijn een aantal handige tips wat betreft storytelling omschreven:

Tot slot

Tegenwoordig is het moeilijk om een ​​succesvol merk te vinden zonder een goede storytellingstrategie. Een goede storyteller hoeft trouwens niet altijd vooraf een strategie te bepalen. Sommige storytellers zijn van nature succesvol in het overbrengen van hun verhaal. Hoe dan ook, het overbrengen van een boodschap geeft betekenis, het creëert de context van jou als persoon en bedrijf, en kan oproepen tot het aanschaffen van jouw product of dienst.

Vaak is deze vorm van marketing ook nog eens veel prettiger te ‘verteren’ voor de consument dan een opdringerige advertentie. De meeste mensen staan ​​meer open voor verhalen dan voor directe reclamevermeldingen, omdat verhalen ons kunnen vermaken of troosten.

Hopelijk heeft dit artikel je geholpen om jouw vaardigheden op het gebied van storytelling te verbeteren. Als je plezier gaat krijgen in het vertellen van jouw verhaal zal dit ongetwijfeld een positieve invloed hebben op jouw business of blog. Heel veel succes met het vertellen van jouw verhaal. 

Zullen wij het voor je doen?

Mocht je nog uitgebreidere begeleiding willen ontvangen wat betreft storytelling of het marketen van jouw bedrijf of blog? Of wil je meer informatie over het toepassen van SEO-strategieën en heb je overige vragen? Neem dan contact op met ons door een e-mail te sturen naar info@timmermansmedia.nl of te bellen naar 073-2080036. We vertellen je dan graag meer over de mogelijkheden en prijzen.

Heb je vragen, of wil je graag jouw ervaringen over dit onderwerp met anderen delen? Laat dan hieronder een reactie achter. Wij zullen er alles aan doen om op je vraag of opmerking te reageren.

PS: Wil jij nog meer te weten komen over marketing? Wordt dan lid van onze besloten Facebookgroep. Het is gratis voor ondernemers die samen met andere ondernemers hun marketing willen verbeteren.

Over de auteur.

Loekie Joosen

Loekie Joosen

Hi, ik ben Loekie, leuk dat je iets van me gelezen hebt. Naast informatieve blogposts schrijf ik graag over de grote en kleine dingen in het leven. In de vorm van songs, columns, gedichten en kleurrijke passages in één van mijn vele dagboeken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Populaire artikelen.

Klaar om te groeien?

Plan dan nu (vrijblijvend) een telefoon- of videogesprek met ons in.