Meta description voor SEO – Waarom en hoe gebruik je het?

meta description seo
Leestijd: 8 minuten

Een meta description (ook wel een meta beschrijving of meta tag genoemd) is een HTML-element dat de inhoud van jouw pagina beschrijft en samenvat ten behoeve van gebruikers en zoekmachines. Meta descriptions zijn niet meer zo belangrijk voor SEO-rankings als dat deze vroeger waren. Toch speelt de meta discription nog steeds een belangrijke rol bij je on-page SEO + de aantrekkelijkheid van jouw resultaat in de zoekmachines.

Als je niet weet hoe je je meta descriptions moet schrijven, ben je niet de enige. Veel website- en/of webshophouders besteden hier geen of weinig aandacht aan. Zo hebben veel van deze websites en webshops automatisch gegenereerde meta descriptions.  Maar als deze meta descriptions steeds minder belangrijk worden voor je SEO scores, waarom is het dan nog steeds de aandacht waard? 

meta in html code

Voordat we dieper in gaan op hoe je een perfecte meta description maakt, leggen we je eerst beter uit wat het precies is!

Wat is meta description?

Een metabeschrijving is een kenmerk binnen de metatags van elke website en/of webshop. Deze meta descriptions helpen bij het beschrijven en samenvatten van elke losse pagina op een website of webshop. Deze beschrijving wordt vaak in de resultaten van verschillende zoekmachines zoals Google, onder een kop getoond. Maar dit is niet altijd zo, soms halen zoekmachines in plaats daarvan een tekstfragment uit de hoofdtekst van de pagina. Dit kan je makkelijk voorkomen door altijd voor elke pagina een goede en vooral duidelijk meta description te maken. 

Als we naar de code van de pagina kijken, zie je waarschijnlijk een metabeschrijvingstag, die er ongeveer zo uitziet:

<head> 
<meta name="description" content="(typ hier je meta description, dit kan van alles zijn. Hoe je dit op de beste manier doet lees je verder in deze blog!.">
</head>

De informatie in de meta description heeft een aantal doelen, één daarvan is het beschrijven/samenvatten van jouw webpagina in verschillende zoekmachines zoals Google. Onder de koppen in de zoekresultaten van Google staan altijd korte beschrijvingen, hier leest de gebruiker van Google of de pagina relevant is voor hem of haar. De meta description moet er dus voor zorgen dat gebruikers van Google een korte beschrijving lezen over wat ze zullen vinden als ze doorklikken naar jouw pagina. 

Naast dat het dus Google een beter overzicht geeft over de content op jouw pagina, waarmee Google kan bepalen of de pagina relevant is voor bepaalde ‘’zoekwoorden’’, is de meta description ook belangrijk voor de click trough rate (CTR) van mogelijke pagina bezoekers. Voor het overgrote deel wordt een website via zoekmachines gevonden, Google is hier de grootste van. In dat opzicht is een meta description dus van zeer groot belang. 

Hieronder zie je een voorbeeld van een meta description.

voorbeeld van een meta description

Hoe maak je een goede meta description?

Bij het maken van een sterke meta description focussen we dus ook vooral op 2 onderwerpen. 

  1. Relevantie voor Google;
  2. Optimaliseren van de click trough rate.

Stap 1: Relevantie voor Google

Het eerste onderdeel waarop we ons focussen tijdens het maken van een meta description is de relevantie voor Google. Dit is het belangrijkste onderdeel en daarom is het ook het beste om hiermee te starten. Door de relevantie van Google zoveel mogelijk te vergroten, verhoog je je positie in de zoekresultaten van Google. Hieronder vindt je een aantal punten waar je op moet letten tijdens het opstellen van een goede meta description: 

  • Met een pagina focus je je altijd op één zoekwoord waarop je gevonden wilt worden in zoek machines. Het is dan ook belangrijk dat dit focus zoekwoord zo ver als mogelijk vooraan in je meta description komt te staan;
  • De meta description moet een hele korte samenvatting geven van de inhoud op jouw pagina. Zorg ervoor dat de informatie die je in de meta description zet ook zeker terug te vinden is op je pagina, het liefst bovenaan. Let op: kopieer niet precies je meta description bovenaan je pagina, het is de bedoeling dat je hier uitgebreider dezelfde content plaatst. Dus niet precies hetzelfde als in je meta description;
  • Sinds 2017 toont Google 175 karakters in de meta description. Zorg er dan ook voor dat je dit aantal niet overschrijd. Korter kan altijd, maar door het volgende onderdeel toe te voegen aan je meta description, is dit vrijwel nooit mogelijk;
  • Gebruik altijd verschillende meta descriptions voor elke pagina. Als je overal dezelfde meta description gebruikt is deze niet meer relevant voor Google!
google zoekmachine

Stap 2: Optimaliseren van de click trough rate

Het tweede onderdeel waar je focus naar uit zal moeten gaan tijdens het opstellen van een meta description is het optimaliseren van de click trough rate. Een click trough rate (ook wel CTR genoemd) is het percentage van Google gebruikers die jouw zoekresultaat zien en daar ook daadwerkelijk op klikken. Ook dit percentage is deels belangrijk voor Google doordat je pagina hierdoor als relevanter word gezien. Maar nog belangrijker: je gaat meer website bezoekers genereren. Hieronder een aantal punten waar je meta description aan moet voldoen voor een optimale CTR: 

  • Maak je meta description aantrekkelijk, vertel precies waar een Google gebruiker naar opzoek is al hij jouw focus zoekwoord intypt. Zo kan je bijvoorbeeld een bepaalde vraag die iemand heeft wanneer hij/zij op jouw focus zoekwoord zoekt, deels in je meta description beantwoorden. Ook kan je ervoor zorgen dat je iemand enthousiasmeert in je meta description door bijvoorbeeld een heel kort verhaaltje te vertellen (die natuurlijk relevant is op jouw focus zoekwoord);
  • Schrijf in een actieve vorm. Bij actief schrijven, schrijf je zinnen met zo weinig mogelijk hulpwerkwoorden. Dit zorgt voor korte en ‘actieve’ zinnen. Wanneer mensen snel een stukje tekst willen lezen, komen actieve zinnen beter binnen en zullen zij dus sneller klikken;
  • Voeg een ‘’call to action’’ toe aan je meta description. Een call to action een stukje content dat de lezer overtuigd om een bepaalde actie te ondernemen. In het geval bij een meta description is dit bijna altijd het klikken op jouw zoekresultaat

Zullen wij anders jouw vindbaarheid en CTR in Google verbeteren? 

We hopen dat dit artikel je heeft geholpen om jouw meta descriptions te maken. Als je bovenstaande tips meeneemt zal dit ongetwijfeld een positief effect hebben op de relevantie en de CTR van je meta description! Om goed vindbaar te zijn in Google moet je echter op nog veel meer dingen letten, ook deze aandachtspunten zijn terug te vinden in onze SEO blogs.

Wil je jouw website laten optimaliseren voor SEO door Timmermans Media? Neem dan contact op met ons door een e-mail te sturen naar info@timmermansmedia.nl of te bellen naar 073-2080036. We vertellen je dan graag meer over de mogelijkheden en prijzen.

Heb je vragen, of wil je graag jouw ervaringen over dit onderwerp met anderen delen? Laat dan hieronder een reactie achter. Wij zullen er alles aan doen om op je vraag of opmerking te reageren.

PS: Wil jij nog meer te weten komen over marketing? Wordt dan lid van onze besloten Facebookgroep. Het is gratis voor ondernemers die samen met andere ondernemers hun marketing willen verbeteren.

Over de auteur.

Nick Kiburg

Nick Kiburg

Hallo, ik ben Nick Kiburg. Ik ben veel bezig met de laatste trends en ontwikkelingen binnen de online marketing- en e-commerce branche. Mijn passie is om andere van (extra) informatie te voorzien in informatieve blog posts, deze zal je dan ook veel van mij tegen komen! Ik sta er dan ook altijd voor open om hierover in gesprek te gaan!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Populaire artikelen.

Klaar om te groeien?

Plan dan nu (vrijblijvend) een telefoon- of videogesprek met ons in.