Soms kan het voorkomen dat je een domeinnaam van je website moet of zelf wilt veranderen. Maar wat voor impact heeft dit op je online prestaties? Of wilt je jouw bedrijf re-branden en wil je daarom je domeinnaam veranderen? Er zijn veel redenen waarom je een andere domeinnaam zou willen hebben. Om dit proces zo soepel mogelijk te laten verlopen zijn er een aantal stappen die je kunt volgen. In deze blog leggen wij het je precies uit.
Veelvoorkomende problemen bij het veranderen van domeinnamen
Als je niet voorzichtig bent met het wijzigen van je domeinnaam, kun je een hele reeks problemen krijgen. Deze problemen hebben een slechte invloed op je online prestaties. Dit is één van de redenen waarom het belangrijk is om in een vroeg stadium de juiste domeinnaam te kiezen. Echter kun je niet altijd voorkomen dat je de domeinnaam moet veranderen. Als je jouw bedrijf een nieuwe naam geeft, zou het eigenlijk erger zijn om de oude domeinnaam te behouden. Wees dus niet bang om je domeinnaam te veranderen als dat nodig is!
Je moet echter voorzichtig zijn met hoe je het proces benadert. Anders kun je problemen krijgen zoals deze:
- Verlies van SEO-autoriteit
- Vergist worden voor een site die spam-e-mails heeft geproduceerd
- Verlies van vertrouwen van de klant
- Totaal verlies van klanten (ze kunnen je bedrijf niet meer vinden)
- Beveiligingsfout van de site (verlies van SSL-certificaat)
Op de juiste manier je domeinnaam veranderen
Laten we nu ingaan op de stappen die je moet nemen om deze problemen te voorkomen wanneer je besluit om je domein te veranderen.
1. Controleer de geschiedenis van je nieuwe domein
Deze stap is alleen nodig als je een domeinnaam koopt die al een geschiedenis heeft. Bijvoorbeeld als je een domein koopt op een veiling. Als jouw nieuwe domein door iemand anders is gebruikt, kan de geschiedenis een slechte indruk op je maken. Helaas kan inhoud van slechte kwaliteit op een oude site worden geïnterpreteerd als de verantwoordelijkheid van de nieuwe domeinnaamhouder.
Nadat je het domein hebt gekocht, kun je een beter beeld krijgen van hoe Google het momenteel bekijkt. Probeer het toe te voegen aan Google Search Console. Je kunt zien hoe Google het tot nu toe heeft geïndexeerd. Het belangrijkste is om te zoeken naar handmatige acties. Dit zijn de daadwerkelijke straffen die Google heeft opgelegd aan de domeinnaam. Als je dit domein voor jouw bedrijf wilt gebruiken, moet je deze eerst afhandelen.
2. Controleer de SEO-prestaties en status van je huidige site
Wanneer je jouw website eenmaal hebt verplaatst, wil je er zeker van zijn dat je kunt zien welke invloed dit heeft op de prestaties. Maak dus een inventarisatie van de situatie voordat je de domeinnaam gaat veranderden.
Je kunt een heleboel informatie over jouw huidige site krijgen door Google Search Console te gebruiken. Noteer zorgvuldig alle resultaten die je hier ziet. Onthoud dat het verplaatsen van je site naar een nieuw domein een verbetering zou moeten zijn. Je wilt dus de oude resultaten (op het oude domein) vergelijken met de nieuwe.
3. Vertel klanten over de verhuizing
Je bent bijna klaar om je website naar jouw nieuwe domeinnaam te verhuizen. Echter zijn er eerst nog een paar stappen om ervoor te zorgen dat het soepel verloopt.
Informeer je klanten over de lopende domeinnaamwijziging. Natuurlijk ga je omleidingen instellen, zodat iedereen die het oude domein bezoekt, automatisch naar het nieuwe wordt doorgestuurd. Maar je wilt ervoor zorgen dat jouw klanten weten wat er gebeurt. Klanten die onverwachts naar een nieuwe domeinnaam worden gestuurd, begrijpen dit misschien niet. Ze denken misschien dat je site is gehackt en dat hun informatie niet langer veilig is. Verlicht hun zorgen dus met duidelijk meldingen.
Stuur bijvoorbeeld een e-mail naar al je huidige klanten en nieuwsbriefabonnees. Vertel hen over jouw nieuwe domeinnaam. Als je het een beetje menselijker wilt maken, kun je vertellen waarom je van domein verandert. Denk ook aan je social media kanalen, zo zullen je huidige- en potentiële klanten goed op de hoogte zijn!
4. Migreer je website naar het nieuwe domein
Wanneer je klanten op de hoogte zijn, is het tijd om je site te migreren. Dit kan eenvoudig of ingewikkeld zijn, afhankelijk van jouw situatie. Het verschil is of je van webhost moet veranderen.
- Als je van webhost moet veranderen
Je webhost is de provider van de server waarop de bestand van jouw website staan. Als je een nieuwe domeinnaam krijgt die volledig is gekoppeld aan een andere webhost, moet je alle bestanden van de site naar je account op de serverruimte van de nieuwe host verplaatsen. Niet alle webhosts werken op dezelfde manier, dus in dit geval moet je jezelf wenden tot jouw nieuwe webhost voor gedetailleerde instructies. Gelukkig bestaan ​​er services om je te helpen bij het migreren van jouw website.
- Als je niet van webhost moet veranderen
Veel webhosts zijn onafhankelijk van wijzigingen in de domeinnaam. In dit geval hoeft je alleen jouw nieuwe domein naar je website te verwijzen. Je kunt dit doen door de nameservers in de instellingen van uw domeinregistreerder te wijzigen.
5. Informeer Google over je domeinwijziging
Google wil niet dat goed gevestigde websites door een domeinverandering achterop raken in SEO. Hun adreswijzigingstool is cruciaal om je te helpen jouw zoekmachineautoriteit te behouden. De tool adreswijziging is onder andere te vinden in de Google Search Console. Je kunt een melding bij Google indienen dat je site domeinnamen wijzigt. Zodra je dit doet, zie je een herinnering in de console dat de site momenteel in beweging is. Houd er rekening mee dat het tot 180 dagen kan duren voordat dit definitief is.
Je moet jouw nieuwe domein ook toevoegen als websiteproperty in Google Search Console. Dit zorgt ervoor dat je dezelfde inzichten krijgt voor jouw nieuwe domein als voor het oude. Dit is een belangrijke stap wanneer jij je domeinnaam veranderen gaat.
Wil je jouw domeinnaam veranderen en heb je hulp hierbij nodig?
Zolang je de juiste acties onderneemt, kunt je jouw domeinnaam veranderen met weinig impact op je online prestaties. Houdt er wel rekening mee dat je website in het begin waarschijnlijk een kleine verstoring van de SEO resultaten zal ondervinden. Dit zal tijdelijk moeten zijn. Houdt de prestaties van je site na de domein verhuizing nauwlettend in de gaten en vergelijk deze met je statistieken op het oude domein.
Wil je jouw domeinnaam veranderen en heb je hulp hierbij nodig? Timmermans Media kan je hier zeker bij helpen. Neem vrijblijvend contact met ons op voor een adviesgesprek!