Wat is SEO? De startersgids voor zoekmachineoptimalisatie!

Seo voor beginners
Leestijd: 11 minuten

Op Google zou het natuurlijk helemaal top zijn als jouw website bovenaan staat zodat alle bezoekers jouw website zien. Maar hoe kom je daar terecht, zonder ervoor te hoeven betalen? Zoekmachineoptimalisatie, ook wel SEO, is the key to success. Wat SEO precies is, hoe het werkt en waarom SEO belangrijk is voor jouw website, lees je in onze startersgids voor zoekmachineoptimalisatie.

Wat is SEO?

SEO is een afkorting van Search Engine Optimization (voor ons beter bekend als zoekmachineoptimalisatie). Binnen SEO vallen alle activiteiten om uiteindelijk zo hoog mogelijk te komen in de resultaten van zoekmachines als Google. Daarnaast ook voor andere, minder bekende zoekmachines, als Bing of Yahoo. Onderstaande onderwerpen komen zeker aanbod als je bezig bent met SEO:

  • Relevantie van een onderwerp
  • Kwaliteit van de inhoud
  • Gebruikersvriendelijkheid van de website
  • Actualiteit van de content
  • Backlinks vanuit andere websites
  • Laadtijd van de website
  • Beveiliging van de website (HTTPS)

Waarom is SEO belangrijk?

Als ondernemer of marketeer wilt je je doelgroep vertellen wie je bent, wat je doet en waarom ze voor jou moeten kiezen. Tegenwoordig is het ondenkbaar dat een bedrijf onvindbaar is op het internet. Vandaar dat het essentieel om vindbaar te zijn voor potentiële klanten.

De functie van je website is jouw product of dienst verkopen, klantengegevens verzamelen, je werk tonen en leads genereren. Je website kan wel online staan, maar als hij niet wordt weergegeven voor potentiele klanten bereik je geen succes. Daarom is het belangrijk om uw website te optimaliseren voor zoekmachines.

Stel je bent opzoek naar iets wat je niet weet, wat doe je dan? Juist, je gebruikt Google om je antwoorden te vinden. En hoe hoger je staat in Google, hoe groter de kans dat mensen op je klikken.  En dan wil je als bedrijf online zichtbaar zijn en op de eerste pagina staan met je website. Zie onderstaande cijfers:

  • 28,5% klikt op het eerste resultaat in Google;
  • 15,7% klikt op het tweede resultaat in Google;
  • 11% op het derde resultaat in Google.

Door SEO toe te passen, geef je een boost aan de vindbaarheid van je website en kom je in de zoekresultaten naar voren op het moment dat dat relevant is, waardoor je de concurrent een stap voor bent.

Verschil tussen SEA en SEO?

SEO voor beginners

SEO is geen SEA (Search Engine Advertising), waarom niet? Het grote verschil is eigenlijk dat SEA betaalde advertenties zijn. De bovenste zoekrestultaten die je namelijk in Google ziet zijn altijd de betaalde advertentie, daarmee werk je als je inzet op SEA. SEO en SEA hebben dus wel hetzelfde doel: meer verkeer (leads) naar je website leiden.

Hoe werkt SEO?

De zoekmachines waar SEO op inspeelt werken met rangschikkingssystemen (algoritmes) om uit honderden miljarden webpagina’s de meest relevante en bruikbare zoekresultaten te vinden voor de zoeker. Hoe zorg je ervoor dat precies jouw webpagina naar voren komt bij een zoekopdracht? Hieronder benoemen we de 3 belangrijkste SEO soorten. 

Soort 1: On-page SEO 

On-page SEO betekent het optimaliseren van de content op je eigen website. Je moet altijd schrijven waar jouw (potentiële) klant naar op zoek is. Welke informatie willen ze weten? Hoe kan jij hun vragen beantwoorden? Het gebruiken van specifieke zoekwoorden die jouw doelgroep gebruikt in hun zoekopdrachten is de oplossing. Tools als Ubersuggest en Infinite Suggest helpen je op weg om de juiste zoekwoorden te vinden en zullen aangeven hoeveel mensen op welke zoekwoorden zoeken. Maar onthoud: je schrijft voor je lezer, dus stop je teksten dus niet vol met zoekwoorden, de tekst moet leesbaar blijven voor jouw (potentiële) klant. 

Niet alleen de content, maar ook de ‘achterkant’ van je webpagina moet geoptimaliseerd worden. Voor on-page SEO is het ook belangrijk om de zoekwoorden te gebruiken voor je titel, koppen, meta-descriptions en beschrijvingen van afbeeldingen op je website.

Door relevante onderwerpen te gebruiken en actuele content te plaatsen kun je meer bezoekers krijgen op je website. Als je in deze artikelen linkjes naar interne en externe webpaginas zet, kun je heel makkelijk jouw product/dienst aan het artikel linken. Dus zoekwoorden en linkjes helpen je al goed op weg op het gebied van on-page SEO.

Soort 2: Off-page SEO 

Off-page SEO gaat over alles wat zich niet direct op de website afspeelt en toch de SEO-score stimuleert. Dit is het meest lastig om te optimalatiseren gezien dit via andere platforms gebeurd. Toch is dit belangrijk voor het stukje zoekmachineoptimalisatie. Dit is de manier waarop je off-page SEO het beste kunt aanpakken: 

  • Maak gebruik van social media: denk aan LinkedIn aanmaken voor je bedrijf of video’s plaatsen op Youtube. Het aantal likes en comments is natuurlijk ook belangrijk voor het onder de aandacht brengen van jouw website.
  • Verzamel reviews via een externe partij als Google Mijn Bedrijf, TripAdvisor of TrustPilot.
  • Schrijf af en toe een blog voor een platform dat druk wordt bezocht door jouw doelgroep.
  • Neem een podcast op waarin je als expert jouw kennis en ervaring deelt met de luisteraars.

Op deze manier zullen er verschillende backlinks (links niet op je eigen website maar ergens anders) toch naar jouw website linken en op deze manier zie je dat je meer zichbaar en beter vindbaar bent. vanuit andere websites maken jouw bedrijf online zichtbaarder én beter vindbaar. Op deze manier kan je het vertrouwen van de klant winnen.

Soort 3: Technische SEO

Technische SEO is het stuk dat gaat over structuur en duidelijkheid van je website. Als je die goed voor elkaar hebt, helpt dat zeker bij het optimaliseren van jouw website. Maar waar hebben we het dan over?

Lees hieronder de 5 belangrijkste aspecten:

  • Bouw een gestructureerde website. Zoekmachines bezoeken eens in de zoveel tijd jouw website om te zien of er nieuwere of andere waardevolle informatie is toegevoegd. Je kan Google hlepen om verschillende webpagina’s onderling aan elkaar te linken. Dit zal Google laten zien dat er structuur in je website zit. Denk ook aan bijvoorbeeld een paginamenu met alle verschillende pagina’s die jouw website heeft.
  • Zorg voor een mobielvriendelijke website. Tegenwoordig zoeken veel gebruikers gewoon op hun mobiele telefoon. Daarom is het van belang om je hierop te focussen. Je content van de desktop-versie verschilt namelijk van de mobiele versie. Zorg dat de inrichting van de content klopt, de knoppen werken en video’s afspelen.
  • Gebruik heldere URL’s. URL is de tekst die achter de slash (/) op  je website staat. Als je website timmermansmedia.nl/xxr69jq heet zullen minder mensen er op klikken als dat het timmermansmedia.nl/gebruik-goede-URLS heet. Op deze manier maak je het gebruiksvriendelijk en duidelijk, deze naam zal namelijk ook in Google getoont worden.
  • Zorg voor een snelle laadtijd. De laadtijd van een pagina is heel belangrijk omdat de (potentiele) klanten anders gewoon op pijltje terug klikken en de website van de concurrent zullen openen. X
  • Zorg voor een goede beveiliging met HTTPS. HTTP is een beveiligde verbinding die je kan instellen op je website. De zoekmachines tonen namelijk liever veilige websites in de zoekresultaten, zorg daarom dat je gebruikmaakt van een HTTPS-verbinding. Dit doe je door een SSL-certificaat te kopen en gebruikers ervan te verzekeren dat je website te vertrouwen is.

Om bovenstaande technische zaken goed te regelen, kan een ervaren websitebouwer je helpen. Wij, Timmermans Media, helpen je graag hierbij zodat jouw website de meest gebruiksvriendelijke van allemaal wordt en het technische stukje zoekmachineoptimalisatie geregeld is.

Zie hieronder een video met wat SEO-tips voor beginners:

SEO voor beginner: hoe scoort jouw website nu in Google?

Er zijn een verschillende tools beschikbaar om te testen hoe jouw website momenteel scoort in Google. Op deze manier kun je heel makkelijk zien hoe het ervoor staat met je zoekmachineoptimalisatie en wat je nog dient te veranderen. Op deze manier kun je gericht aan de slag met de verbeterpunten. Onderstaande tools zijn misschien handig om mee te werken:

  • Traffic Travis: deze tool is ideaal om een SEO Health Check te doen.
  • Siteguru.co: deze website is ideaal voor een uitgebreide oplossing die alle SEO-aspecten van jouw website beoordeelt, zowel op het gebied van techniek als content. De basisfuncties zijn gratis.
  • SEO PowerSuite: deze tool is gratis uit te proberen maar voor deze oplossing dien je te betalen. Je krijgt antwoord op vragen als: Welke webpagina staat op welke positie in meerdere zoekmachines? En hoe staat het ervoor met je on-page SEO?
  • SEO Effect: deze software is Nederlands en bezig handige functies als website analyse, zoekwoordenonderzoek, link analyse- en strategie. Betaalde abonnementen beginnen vanaf €7,50 per maand. Je kunt het wel gratis uitproberen.

Zullen wij het anders voor je doen?

In bovenstaande startersgids heb ik je alle eerste informatie gegeven om te beginnen met SEO. Echter is SEO iets wat veel tijd, kennis en geduld vergt om te zorgen dat jouw website op de juiste plek in Google komt. Wil je dit nu liever aan een professional overlaten? Dan helpen wij je graag.

Ons team kan een complete SEO-service aanbieden en een op maat gemaakt plan opstellen om jouw bedrijf hoger te laten scoren in Google. Neem gerust contact met ons op via info@timmermansmedia.nl of raadpleeg onze website.

Heb je vragen, of wil je graag jouw ervaringen over dit onderwerp met anderen delen? Laat dan hieronder een reactie achter. Wij zullen er alles aan doen om op je vraag of opmerking te reageren.

PS: Wil jij nog meer te weten komen over marketing? Wordt dan lid van onze besloten Facebookgroep. Het is gratis voor ondernemers die samen met andere ondernemers hun marketing willen verbeteren.

Over de auteur.

Jessie Vullings

Jessie Vullings

Hi! Ik ben Jessie, wat leuk dat je mijn artikel hebt gelezen! Naast het schrijven van blogs ben ik freelance Digital Marketeer. Ik help je graag bij het verbeteren van de online zichtbaarheid van je bedrijf door het toepassen van verschillende marketingstrategieën.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Populaire artikelen.

Klaar om te groeien?

Plan dan nu (vrijblijvend) een telefoon- of videogesprek met ons in.