Wat zijn backlinks en hoe zorg je zelf voor kwalitatieve backlinks? 

wat zijn backlinks
Leestijd: 7 minuten

SEO specialisten vergelijken Google vaak met een populariteitswedstrijd duizenden en duizenden websites die strijden om topposities, beïnvloed door tientallen factoren. Binnen het lawaai van de concurrentie zijn backlinks een “stem van vertrouwen” van de ene website naar de andere, een overtuigende indicatie van waarde voor Google. Maar wat zijn backlinks dan precies?

Veel bedrijfseigenaren of marketeers met een basiskennis van zoekmachineoptimalisatie erkennen tot op zekere hoogte het belang van linkbuilding. Maar wat zijn backlinks? In deze blog vertellen we je alles over backlinks en geven we je tips voor een kwalitatieve linkbuildingstrategie.

Backlinks, ook bekend als “inkomende” links, worden gemaakt wanneer een website naar een andere website linkt. Als een site voor wintersporters (Website A) bijvoorbeeld linkt naar een blogpost waarin de beste ski’s  worden vergeleken (Website B), krijgt de website voor ski’s een vertrouwensstemming (of backlink) van de site voor wintersporters.

Google ziet iedere (kwalitatieve) backlink als een aanbeveling voor jouw website. Hoe meer relevante en kwalitatieve backlinks er naar jouw website verwijzen, hoe hoger de autoriteit is in Google van jou website. Google zet graag specialisten en websites met een hoge autoriteit (in de desbetreffende niche) bovenaan in Google. Deze worden namelijk het meest aanbevolen door de backlinks.

wat zijn backlinks

Backlinks zijn belangrijk voor SEO omdat ze aan Google aangeven dat een andere bron jouw inhoud waardevol genoeg vindt om ernaar te linken binnen hun eigen inhoud. Aangezien een website extra backlinks verdient, concluderen zoekmachines dat de website waardevolle inhoud bezit die het waard is om goed te scoren op de SERP’s.

SERP staat voor Search Engine Result Page, ook wel ‘’zoekmachine resultaat pagina’’. Het is de pagina die een zoekmachine, zoals Google, toont wanneer er een zoekopdracht is ingegeven.

Het verkrijgen van backlinks is een essentieel onderdeel van de off-site SEO-strategie. Backlinks zijn zelfs de belangrijkste off-site rankingfactor! Backlinks worden op drie primaire manieren verdiend.

  1. Natuurlijke links worden gegeven zonder enige actie van de eigenaar van de website. De bovenstaande illustratie van wintersporters zou bijvoorbeeld een natuurlijke link bevatten als de website voor ski’s geen rol zou spelen bij het ontvangen van die link. Een van de beste manieren om organisch natuurlijke links te verkrijgen, is door consequent hoogwaardige inhoud te creëren.
  2. Handmatige links worden verkregen via activiteiten voor het verdienen van links. Als de website van de wintersporters contact zou opnemen met de ski vergelijking site en om een link zou vragen, zou de backlink handmatig zijn. Gastbloggen voor een relevante website is een andere strategische methode om een handmatige link te krijgen. Zorg ervoor dat u in de inhoud naar uw website linkt.
  3. Zelf gemaakte links worden gemaakt wanneer een sitebeheerder handmatig een backlink toevoegt aan een forum, blogcommentaar of andere online omgeving. Wees voorzichtig – hoewel zelfgecreëerde links de gemakkelijkste manier lijken om backlinks te krijgen, neigen veel van de tactieken naar ‘ black hat SEO ‘, strategieën die een negatieve invloed hebben op de reputatie van zoekmachines. Deze links worden meestal gelabeld met ‘no follow’-tags.
link building tips- timmermans media

Een aantal praktische linkbuilding tips

Hoewel backlinks over het algemeen wenselijk zijn, zijn niet alle backlinks even waardevol als andere. Probeer te begrijpen hoe je de waarde van een kwalitatieve backlink kunt bepalen.

  • Koop geen links en ruil geen links met rare sites

Heb je wel eens een mail of bericht ontvangen van een partij om een link te kopen? Niet doen. Wissel niet zomaar gratis links uit met andere partijen. Bepaal of de partij een waardevolle website heeft en genoeg autoriteit heeft. Alleen deze kwalitatieve backlinks zullen jouw website een hogere autoriteit geven.

  • Hoe zit dat dan met startpagina’s

Er zijn een aantal relevante startpagina’s waar het slim is om een link te krijgen. Echter zijn er ook ontzettend veel dubieuze startpagina’s, waar je geen backlink van wilt ontvangen. Een relevante startpagina kun je herkennen aan: onderwerp.startpagina.nl.

  • Schrijf goede en waardevolle content

Wanneer je als website zoveel goede, nuttige en relevante content hebt, zal er waarschijnlijk vanzelf een prima backlink profiel ontstaan. Probeer content te creëren waar je bezoekers echt iets aan hebben en die dat ook graag zouden willen delen in hun netwerk. Bezoekers zullen je content waarderen en de link daarom op hun eigen website of social media plaatsen. Leuk weetje: Dit is de reden waarom nieuwssites bijna altijd hoog in Google staan op bepaalde zoekwoorden.

Is er bij jouw in de branche een toonaangevende nieuwssite? Benader dan zo’n website en vraag of je een blog mag schrijven. Vervolgens link je in de gastblog naar je eigen site. Let op: niet alle platformen staan dit toe. Vraag van te voren duidelijk naar de regels omtrent linken.

  • Vergeet zelf geen uitgaande links te plaatsen

Het is van belang dat je zelf ook linkt naar andere websites met veel autoriteit. Zo creëer je een gezond linkprofiel. Zo’n ‘’gezond linkprofiel’’ bestaat uit zowel kwalitatieve uitgaande als inkomende links. Probeer op elke pagina minimaal 2 externe links te plaatsen.

Kun je geen genoeg linkbuilding-tips krijgen? Bekijk dan onderstaande video eens.

Hulp of advies nodig bij linkbuilding?

Linkbuilding blijft een specialisme apart. Met deze blog willen we je graag helpen om een zo goed mogelijk beeld te geven van backlinks en hoe je nou een goede linkbuilding strategie op kan zetten. Er komt veel kijken bij het creëren van kwalitatieve backlinks en een gezond linkprofiel.

Timmermans Media kan je helpen bij het opzetten of het geven van advies voor een goede linkbuildingstrategie. Zo ben jij niet teveel tijd kwijt aan onderzoek, optimalisatie etc. en kun je deze tijd gebruiken voor jouw klanten. Neem daarom contact met ons op door te mailen naar info@timmermansmedia.nl of bellen naar 073-208 0036. Dan bekijken we samen hoe we jou het beste kunnen helpen!

Heb je vragen, of wil je graag jouw ervaringen over dit onderwerp met anderen delen? Laat dan hieronder een reactie achter. Wij zullen er alles aan doen om op je vraag of opmerking te reageren.

PS: Wil jij nog meer te weten komen over marketing? Wordt dan lid van onze besloten Facebookgroep. Het is gratis voor ondernemers die samen met andere ondernemers hun marketing willen verbeteren.

Over de auteur.

Nick Kiburg

Nick Kiburg

Hallo, ik ben Nick Kiburg. Ik ben veel bezig met de laatste trends en ontwikkelingen binnen de online marketing- en e-commerce branche. Mijn passie is om andere van (extra) informatie te voorzien in informatieve blog posts, deze zal je dan ook veel van mij tegen komen! Ik sta er dan ook altijd voor open om hierover in gesprek te gaan!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Populaire artikelen.

Klaar om te groeien?

Plan dan nu (vrijblijvend) een telefoon- of videogesprek met ons in.