Een WordPress uitgelichte afbeelding is de afbeelding die wordt weergegeven wanneer je een blok op je WordPress website toont met recente of specifieke berichten. Daarnaast is het ook mogelijk om de WordPress uitgelichte afbeelding bovenaan een blog te tonen aan je bezoekers. Maar dat is lang niet alles!
Je kan dus aan elk bericht een uitgelichte afbeelding toewijzen, als jouw WordPress in het Engels ingesteld staat wordt dit ook wel featured image genoemd. Het maakt dus niet uit waar jij WordPress voor gebruikt. Het toevoegen en optimaliseren van een WordPress uitgelichte afbeelding, is een essentiële taak om een succesvolle blog of pagina te lanceren. Deze ene foto is namelijk goed voor je SEO strategie, draagt bij aan hogere conversiepercentages en
In deze blog leg ik je exact uit wat uitgelichte afbeeldingen zijn, waar ze goed voor zijn en hoe je ze op de juiste manier inzet!
Wat is een WordPress uitgelichte afbeelding?
De WordPress uitgelichte afbeelding is de afbeelding die je kunt instellen in de block editor van elk bericht of pagina in WordPress. Lang niet iedereen maakt gebruik van deze mogelijkheid en dat is zonde! Deze afbeelding heeft namelijk heel wat voordelen en die gaan lang niet allemaal over het uiterlijk van de pagina of blog! Voordat ik verder ga over deze extra voordelen, vertel ik eerst meer over wat de WordPress uitgelichte afbeelding precies is.
Je vind deze ‘’speciale’’ afbeelding namelijk bovenaan deze blog, direct onder de titel. Nou is het zo dat dit niet altijd het geval hoeft te zijn. Het is namelijk afhankelijk van je thema of en hoe de foto wordt getoond.
Maar bovenaan deze blog is lang niet de enige plek waar je deze afbeelding tegenkomt. Wanneer je op onze blog pagina kijkt, kom je al onze recente blogs tegen en ook hier is voor elke blog de uitgelichte afbeelding gebruikt. De WordPress uitgelichte afbeelding trekt dus de aandacht van bezoekers die binnengekomen zijn via Google en onze algemene blog pagina. Het is de eerste foto die je ziet, hoe je ook binnenkomt op deze blog.
Er is nog een laatste mogelijkheid om in aanraking te komen met deze blog, namelijk een doorgestuurde link! Wanneer je een interessant artikel tegenkomt, deel je deze vast wel eens met vrienden of collega’s. Wanneer je de link van deze blog doorstuurt, bijvoorbeeld via WhatsApp, zal je merken dat ook bij deze link de WordPress uitgelichte afbeelding getoond zal worden! Probeer het zelf maar eens.
De 2 belangrijkste voordelen van de WordPress uitgelichte afbeelding
Oké, het uiterlijk van de pagina of blogpost is een belangrijk voordeel. Hier hebben we het in de vorige alinea’s al over gehad. Maar er zijn 2 voordelen waar veel mensen niet snel aan denken bij en die voor veel bedrijven nog veel belangrijk zijn.
1. Verbeter je SEO strategie
Ook met dit onderdeel werk je weer aan je gehele SEO strategie. SEO is zo breed en ook de WordPress uitgelichte afbeelding is weer een belangrijk onderdeel. De uitgelichte afbeelding wordt namelijk gelezen door Google, waardoor het de relevantie van jouw pagina of blogpost goed kan doen.
Maar om ervoor te zorgen dat de door jou gekozen uitgelichte afbeelding ook echt als relevant gezien wordt, moet je op een aantal zaken letten:
- Zorg voor de juiste ALT instellingen van de afbeelding. Gebruik hierbij altijd het focus zoekwoord in de alt tekst. Zo kan Google de afbeelding goed lezen en bepalen of dit relevant genoeg is. In de titel, beschrijving en het onderschrift kan je vervolgens de ‘’zoekers’’ in Google vertellen wat er op jouw pagina of in jouw blog te vinden is.
- Afbeeldingen zorgen voor afname van de snelheid van je website. Ook de snelheid is belangrijk voor Google en dus is het belangrijk om de WordPress uitgelichte afbeelding, maar ook alle andere afbeeldingen, te comprimeren. De bestandsgrootte van de foto’s moeten namelijk zo klein mogelijk zijn. Let er hierbij wel op dat de foto’s scherp genoeg blijven, dit is namelijk belangrijk voor het 2e belangrijke voordeel!
2. Verbeter je conversie percentages
Uiteindelijk wilt iedereen zo hoog mogelijke conversie percentages. Nou is het zo dat de WordPress uitgelichte afbeelding waarschijnlijk niet de grootste impact heeft op je belangrijkste conversie percentages, maar het draagt er wel aan bij!
- De bounce percentages zullen namelijk lager worden wanneer je met een aantrekkelijke foto direct de aandacht van de bezoeker grijpt.
- De conversiepercentages van mensen die op een link klikken die jij hebt doorgestuurd zullen zeker toenemen.
- Wanneer jij recente berichten toont op een pagina, zullen meer mensen de berichten bekijken wanneer hier interessante afbeeldingen bij getoond worden.
Hoe maak je de perfecte uitgelichte afbeelding voor jouw WordPress website?
Dus die WordPress uitgelichte afbeelding is zeker een goede toevoeging aan onze pagina’s en blogposts. Maar hoe kies of maak je een goede foto?
Het meest belangrijke van deze afbeelding is dat het past bij je huisstijl. Je wilt namelijk toch een bepaald gevoel en herkenning uitstralen naar je doelgroep. De uitgelichte afbeelding draagt hier dus ook zeker aan bij!
Onze 2 favorieten manieren om de perfecte uitgelichte afbeelding te maken deel ik graag met je:
- Zelf een foto schieten en deze in de huisstijl bewerken met Photoshop. Dit is ingewikkelder dan de 2e manier, maar kan er wel voor zorgen dat je precies kan tonen waar je pagina of blogpost over gaat. Het nadeel is wel dat je hier een goede fotograaf voor moet zijn en de juiste middelen in bezit moet hebben.
- (Gratis) Stockvrije afbeeldingen. Op websites zoals Pixabay en Unsplash kan je zowel betaalde als gratis foto’s vinden die je gewoon mag gebruiken op je website. Vervolgens kan je deze ook bewerken in jouw huisstijl. Een stuk makkelijker dus, maar het kan soms lang duren voordat je een goede foto hebt gevonden of zelfs voorkomen dat er eigenlijk niet echt een foto is die verteld waarover jouw pagina of blogpost precies gaat.
Samen met ons de perfecte online marketing strategie opzetten?
Ben je na het lezen van dit artikel geïnspireerd geraakt over de kracht van online marketing? Online marketing heeft zoveel aspecten waar je goed op moet letten, daarom schrijven wij wekelijkse blogs! Wij kunnen je ook helpen. Je kunt ons hiervoor een mailtje sturen op info@timmermansmedia.nl, bellen op 073 208 0036 of direct een gratis call inplannen door hier te klikken. Samen kijken we vervolgens naar wat we voor je kunnen betekenen en hoe we jouw doelstellingen kunnen behalen!
Eén reactie
Ik ben eigenlijk wel benieuwd waar je het beste een video kunt plaatsen op je blog. Sommige van mijn blogs bevatten een video, maar deze video’s worden niet geïndexeerd door google.
Hebben jullie advies hiervoor?