Hoe kun je jouw SEO verbeteren met het vinden van de juiste zoekintentie?

zoekintentie seo
Leestijd: 9 minuten

De reis die de nieuwe koper op het internet aflegt is vernieuwd sinds de komst van het internet. Consumenten willen hun eigen onderzoek doen en gebruiken dat onderzoek om weloverwogen aankoopbeslissingen te nemen. Om meer klanten te converteren, moet je als webshop inhoud bieden voor elke afzonderlijke fase van dit nieuwe reis die steeds meer internet gebruikers afleggen. Dit is te realiseren door de content te optimaliseren op basis van de zoekintentie. Door de zoekintentie te vinden, kun je jouw website optimaliseren voor SEO en beter gevonden worden door de juiste gebruikers. Hieronder ga ik je uitleggen hoe je dat kunt doen.

Wat is zoekintentie en welke vormen zijn er?

De zoekintentie is de bedoeling die een gebruiker heeft met de Google-zoekopdrachten die hij/zij uitvoert. Oftewel: de werkelijke betekenis van de zoekopdracht en het ‘waarom’ van de zoekwoorden die de Google gebruiker invoert. Het wordt ook wel een commerciële of kopers intentie genoemd.

In de loop van de tijd hebben de algoritmes van Google 4 type zoekopdrachten gedefinieerd:

  • Kennis intentie. Hiermee wil de gebruiker informatie over iets opzoeken:
    • “Wat is zoekintentie?”
    • “Hoeveel steden zijn er in Nederland?”
    • “Waarom is online marketing zo belangrijk?”
  • Doen intentie. Hiermee wil de gebruiker een bepaalde actie ondernemen:
    • “Nieuwe iPhone kopen”
    • “Beste loodgieter omgeving Amsterdam”
    • “Kerstcadeau voorbeelden man”
  • Website intentie. Hiermee wil de gebruiker naar een specifieke website gaan:
    • “YouTube”
    • “Gmail”
    • “Timmermans media”
  • Locatie intentie. Hiermee wil de gebruiker het adres van een locatie vinden en bezoeken:
    • “Dichtstbijzijnde Mac Donalds”
    • “Albert Heijn in de buurt”
    • “Slijterij op loopafstand”

Binnen die vier verschillende type zoekopdrachten, identificeert Google een paar verschillende interpretaties bij het beslissen over welke resultaten er getoond worden:

  • Dominante interpretatie: wat de meeste gebruikers bedoelen wanneer ze de zoekopdracht typen. Niet alle zoekopdrachten hebben een dominante interpretatie;
  • Algemene interpretaties: wat veel of sommige gebruikers bedoelen wanneer ze een zoekopdracht typen. Een zoekopdracht kan meerdere algemene interpretaties hebben;
  • Kleine interpretaties: Dit zijn interpretaties die maar weinig gebruikers in gedachten hebben.

Om deze interpretaties beter uit te leggen gebruiken we een voorbeeld. Stel dat iemand gebruik maakt van Google en het zoekwoord “beste smartphone 2022” gebruikt. Dit zijn de interpretaties van het zoekwoord:

  • Dominante interpretatie: deze gebruiker wilt weten welk type smartphone in Nederland het beste word bevonden in 2022;
  • Veel voorkomende interpretaties: deze gebruiker wilt welke smartphone hij/zij moet kopen in 2022;
  • Kleine interpretaties:  De gebruiker wilt een overzicht van alle smartphones beschikbaar in 2022.

In het voorbeeld hierboven zie je dus 3 verschillende intenties die Google bezoekers kunnen hebben wanneer zij dezelfde zoekopdracht invoeren.

Hoe werkt het algoritme van Google met de zoekintentie?

Google heeft zijn huidige algoritmes gebouwd met een machine learning (AI) algoritme (rankbrain) dat Google gebruikt om de zoekresultaten te sorteren en te verbeteren. Het baseert de beste zoekresultaten op basis van eerdere prestaties van specifieke zoekopdrachten.

‘Afhankelijk van het zoekwoord zullen de algoritmes van Google het belang van backlinks, de versheid van de inhoud, de lengte van de inhoud, de domeinautoriteit, etc. vergroten of verkleinen.

Vervolgens wordt gekeken hoe Google gebruikers omgaan met de nieuwe zoekresultaten. Als de gebruikers het nieuwe algoritme beter vinden, en dus vaker klikken en een lagere bounce rate vertonen, dan zullen de nieuwe zoekresultaten hoog getoond blijven worden. Zo niet, dan draaien de algoritmes automatisch de oude zoekresultaten terug.

Bron: Backlinko

Google is dus erg goed in het bepalen van de zoekintentie van haar gebruikers. Om de vindbaarheid van jouw pagina’s te optimaliseren, is het dus belangrijk om de zoekintenties van jou focus zoekwoorden te achterhalen. Alleen op deze manier kan je de meest relevante content bieden voor de gebruikers van Google en wordt jou pagina dus hoog getoond in de zoekresultaten.

Hoe optimaliseer je jouw website voor SEO met de zoekintentie?

Als SEO de manier is om jouw website hoger in de zoekresultaten te krijgen, is het vinden en gebruiken van de zoekintentie een belangrijk aspect binnen SEO. Zo is het van belang dat de inhoud geoptimaliseerd word, zodat deze overeenkomt met de meest voorkomende intenties en interpretaties van de Google gebruikers.

Het algoritme van Google is ontworpen om de beste en meest voorkomende antwoorden op de zoekopdrachten te geven. Hoe dit algoritme dat doet, is door te kijken naar een breed scala aan rangschikkingssignalen om het type inhoud te bepalen dat andere gebruikers met dezelfde zoekopdracht nuttig hebben gevonden.

Maar, hoe kom je erachter wat de meest voorkomende zoekwoordintenties zijn met betrekking tot een zoekwoord?

Pak het zoekwoord waarop je hoog wilt scoren. Google het eens en kijk naar het type intentie dat de resultaten beantwoorden. Gebaseerd hierop kan de inhoud op je pagina’s opnieuw samengesteld worden om aan de intenties van de Google gebruikers te voldoen. Op deze manier optimaliseer je je content voor de zoekintenties van de Google gebruikers en zal je hoger scoren op de meest relevante zoekwoorden.

seo tekst schrijven

3 manieren om de zoekintentie van jouw ideale klant te vinden!

De beste bron om te achterhalen wat de zoekintentie van mensen is, is het zoekresultaat zelf in Google. Google de zoekterm waarop je wilt ranken en de volgende zoekresultaten geven je alle inzichten die je nodig hebt.

1. Analyseer rich snippets

Steeds vaker zie je rich snippets verschijnen in Google. Rich snippets zijn zoekresultaten met uitgelichte onderdelen van de betreffende pagina. Voorbeelden zijn samenvattingen en FAQ’s. Via de rich snippets kan je een goed beeld vergaren van de zoekintentie van het zoekwoord.

2. Gebruik Google-suggesties

Google suggesties bestaan al sinds 2008 en helpen met het vinden van de juiste content, zonder dat er veel moeite gedaan hoeft te worden. Google genereert deze suggesties terwijl je typt en baseert de suggesties op basis van (jouw) historisch zoekgedrag. Ook deze suggesties vormen daarom een perfecte bron van informatie en helpen je met het bepalen van de juiste zoekintenties.

3. Analyseer de eerste 3 zoekresultaten in Google

Als zoekintentie zo’n belangrijke factor is, mag je aannemen dat de eerste drie resultaten in Google dan ook het beste aansluiten bij deze zoekintentie. Als je deze analyseert weet je welke content wordt verwacht. Afbeeldingen, video, producten, lijstes, stappenplannen, etc. Maar ook op welke zoekwoorden de pagina nog meer rankt (en je dus in je content kan verwerken).

Als je bijvoorbeeld zoekt op “search intent” dan wordt Ahrefs met het blog “What is search intent” als eerste getoond. Hetzelfde blog rankt met nog eens 216! andere zoektermen in Google. Deze zoektermen geven je ruim voldoende input om te achterhalen wat mensen zoeken en wat de zoekintentie is.

In deze video word uitgelegd hoe je de juiste zoekintenties kan vinden van verschillende zoekwoorden, en waarom het zo belangrijk is om dit te doen voor jouw website.

Wij kunnen jou helpen met SEO!

Jouw website optimaliseren voor SEO kun je prima zelf doen. Houdt er echter wel rekening mee dat het veel tijd, moeite en geld kan kosten. Daarom zou het verstandiger kunnen zijn om dit uit te besteden aan een partij die hier veel verstand van heeft, zoals Timmermans Media.

Timmermans Media kan je helpen bij het optimaliseren van je website. Zo weten wij precies wat de zoekintentie van jouw ideale klant is, en kunnen we jouw website hierop aanpassen.

Wil je de SEO van jouw website laten verbeteren door Timmermans Media? Neem dan contact op met ons door een e-mail te sturen naar info@timmermansmedia.nl of te bellen naar 073-2080036. We vertellen je dan graag meer over de mogelijkheden en prijzen.

Heb je vragen, of wil je graag jouw ervaringen over dit onderwerp met anderen delen? Laat dan hieronder een reactie achter. Wij zullen er alles aan doen om op je vraag of opmerking te reageren.

PS: Wil jij nog meer te weten komen over marketing? Wordt dan lid van onze besloten Facebookgroep. Het is gratis voor ondernemers die samen met andere ondernemers hun marketing willen verbeteren.

Over de auteur.

Nick Kiburg

Nick Kiburg

Hallo, ik ben Nick Kiburg. Ik ben veel bezig met de laatste trends en ontwikkelingen binnen de online marketing- en e-commerce branche. Mijn passie is om andere van (extra) informatie te voorzien in informatieve blog posts, deze zal je dan ook veel van mij tegen komen! Ik sta er dan ook altijd voor open om hierover in gesprek te gaan!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Populaire artikelen.

Klaar om te groeien?

Plan dan nu (vrijblijvend) een telefoon- of videogesprek met ons in.