Conversiegericht schrijven? Zo zorg je voor de meeste conversies!

Conversiegericht schrijven uitleg
Leestijd: 9 minuten

Je advertenties, (website) landingspagina’s en social media kanalen zijn hulpmiddelen die je hoogstwaarschijnlijk inzet in jou online sales strategie. Maar wat jouw doelgroep echt verleidt om met jouw bedrijf in contact te komen, is jouw content en toegevoegde waarde. Een sterke content marketing strategie zorgt dan ook voor dat je doormiddel van aantrekkelijk communicatie winstgevende resultaten boekt. Conversiegericht schrijven is een van de, zo niet de belangrijkste aspecten van een sterke content marketing strategie.

Content marketing voor conversiegericht schrijven

Content marketing is gericht op het creëren van hoogwaardige content dat leads aantrekt en waarde toevoegt voor de lezer. Het belangrijkste hiervan is natuurlijk dat de content zo geschreven is, dat bezoekers een bepaalde actie ondernemen en dus tot een conversie overgaan. Conversiegericht schrijven is dus iets wat absoluut niet kan ontbreken in een content marketing strategie.

Uiteraard moet je er voor zorgen dat mensen jouw conversie geoptimaliseerd content vinden en daarom willen we het SEO aspect in deze blog ook zeker niet achterwegen houden. In deze blog leggen we je precies uit hoe jij conversiegerichte content creëert en ervoor zorgt dat deze ook gevonden wordt door jouw doelgroep.

Wat is conversiegericht schrijven?

Om te leren hoe je content schrijft die ook daadwerkelijk converteert, moet je eerst begrijpen wat conversies zijn en hoe conversiepercentages in elkaar steken.

Een conversie heb je wanneer je met succes de gewenste actie aanzet bij je doelgroep. Conversies vinden plaats wanneer jouw doelgroep een stap voltooit die jouw bedrijf dichter bij het uiteindelijke doel brengt: een verkoop voor een retailer of een nieuwe lead voor een business-to-business (B2B) bedrijf.

Enkele van de meest voorkomende conversiedoelen zijn:

✓  Een online aankoop afronden

✓  Een contactformulier indienen
✓  Een consult plannen

✓  Het verkrijgen van contactgegevens

Laten we dieper ingaan op wat conversies bijhouden is en waarom het van uiterst belang is:

Wat is een goed conversiepercentage?

Het conversiepercentage is het percentage gebruikers dat de gewenste actie onderneemt nadat ze interactie hebben gehad met jouw content, bijvoorbeeld: hoeveel mensen een aankoop hebben gedaan van iedereen die jouw productpagina heeft gezien.

Omdat elk bedrijf met verschillende processen en werkwijzen te maken heeft, is het onmogelijk om een ​​definitief antwoord te geven op wat een goed conversiepercentage is, maar branchegemiddelden kunnen helpen om een ​​goed conversiepercentage te schatten

Dit zijn de gemiddelde e-commerce conversiepercentages, volgens Invesp:

•  2,58 procent wereldwijd
•  2,57 procent in de VS
•  3,50 procent in Nederland

Onthoud dat het belangrijkste is dat je jouw eigen prestaties meet om te bepalen wat een goed conversiepercentage is voor jouw unieke producten of diensten. Overtref vervolgens jezelf en verbeter je resultaten continu door bijvoorbeeld conversiegerichter te schrijven

Conversieratio-optimalisatie (CRO) verhoogt systematisch je conversiepercentage door de copywriting van je website en elk hoekje van jouw leadgeneratiestrategie voor content marketing te controleren en te verbeteren.

U wordt gevraagd als executeur-testamentair. Wat nu? - Sterel Notarissen

5 tips om conversiegericht te schrijven!

Door de basisprincipes van conversiegericht schrijven te behandelen, kan jouw bedrijf de concurrentie voorblijven. Het schrijven van content die converteert is een continu spel van overtuigingskracht – jouw aanpak zou moeten verschillen voor verschillende doelgroepen en doelstellingen. Maar onderstaande tips, kan je vrijwel altijd gebruik om conversiegericht te schrijven:

Let op: vergeet ook zeker geen visueel materiaal te gebruiken in je contentstrategie!

Tip 1: Schrijf overtuigende koppen

Acht van de 10 mensen zullen de koptekst lezen, maar slechts twee van de 10 zullen de rest van jouw content lezen. Met een zwakke kop verlies je jouw potentiële klant nog voordat het grootste deel van jouw content zijn werk kan doen.

Het benadrukken van een duidelijk voordeel is een van de beste manieren om de aandacht van je doelgroep te trekken. Sterke koppen vatten de essentie van jouw content samen, zijn gemiddeld zeven woorden (of minder) en vertellen precies wat de lezer kan verwachten.

Je kan ook de kop gebruiken om de aandacht van jouw doelgroep te trekken door iets te vermelden dat alleen zij begrijpen (en waarvan zij ook weten dat alleen zij het begrijpen). Maar hier moet je wel mee oppassen, begrijpen ze het niet? Dan kan je die potentiële klant vergeten.

Tip 2: Zorg voor een scherpe call-to-actions

Bij conversiegericht schrijven, is het je doel om zoveel mogelijk conversies te genereren. Als je niet duidelijk genoeg bent over je gewenste actie, laat je je doelgroep zich afvragen waarvoor ze op die pagina zijn.

Je call to action moet op elk contactpunt in jouw online marketingstrategie zichtbaar en herkenbaar zijn. Een goede call to action is actiegericht, zoals ‘meld je aan voor een gratis proefversie’ of ‘vraag een demo aan’. Probeer origineel te zijn, maar vergeet niet dat het belangrijkste van call to action is dat de doelgroep begrijpt wat hij/zij moet doen

Tip 3: Benut de kracht van landingspagina’s

Omdat het een uitdaging is om jouw volledige boodschap in een advertentie te verwerken, dienen bestemmingspagina’s als een verlengstuk van jouw advertentiestrategie. Landingspagina’s bieden de lezer meer context voor de advertentie waarop ze hebben geklikt en geven jou de volledige controle over wat jij wilt dat je doelgroep ziet en te weten komt.

Enkele tips voor het schrijven van converterende landingspagina’s zijn om het belangrijkste deel in de banner te vermelden (het bovenste deel van je pagina dat zichtbaar is voordat het wordt afgesneden door het beeldscherm, dus zonder te scrollen). Daarnaast kan je goed gebruik maken van pop-ups om een ​​beperkte of exclusieve promotie te benadrukken en het gebruik van no-brainer aanbiedingen als een gratis proefperiode uit te lichten.

Tip 4: Voeg ‘’reasons to believe’’ toe

Maak gebruik van alle vertrouwensfactoren bij het opbouwen van de geloofwaardigheid van jouw merk. Voeg RTB’s toe, zoals reviews van tevreden klanten, belangrijke statistieken van jouw eerdere klanten en ontvangen erkenningen in je content om jezelf te positioneren als marktleider.

Specifieke manieren om RTB’s in jouw content op te nemen, zijn het markeren van citaten of gegevens uit deskundige bronnen, het weergeven van jouw positieve klantbeoordelingen en het toevoegen van badges om certificeringen, partnerschappen en onderscheidingen die jouw bedrijf heeft ontvangen te laten zien.

Tip 5: Voer A/B-tests uit op uw webkopie

A/B-testen is de meest efficiënte en makkelijke manier om jouw resultaten van conversiegericht schrijven te optimaliseren. De sleutel tot het uitvoeren van een succesvolle A/B-test is om beide versies zo gelijk mogelijk te maken, behalve voor het aspect dat je test.

Als je bijvoorbeeld een A/B-test voor een advertentie wilt doen, test je twee verschillende koppen voor dezelfde advertentie om te zien welke beter aanslaat bij jouw potentiële klanten (op basis van een testsegment) en een ‘winnaar’ te vinden. Een slimme aanpak is om meer van jouw best presterende advertenties te maken en je landingspagina’s continu te A/B-testen.

Voor meer tips kan je onze algemene tips over copywriting nog eens doornemen!

Zorg ervoor dat jouw content beter gevonden wordt!

Niemand heeft iets aan top presterende content als deze niet gelezen wordt. Het vindbaar maken van jouw content doe je met SEO.

SEO is een zeer uitgebreid aspect van online marketing en teveel om uit te leggen in deze blog. Lees vooral eens onze blog over SEO om te begrijpen wat SEO is en hoe jij ervoor kunt zorgen dat jouw conversie geoptimaliseerde content vindbaar is op het internet.

Zullen wij anders jouw content marketingstrategie optimaliseren?

Content marketing blijft een specialisme apart. Met deze blog willen we je helpen om conversiegericht schrijven onder de knie te krijgen, maar er komt zoveel meer kijken bij een goede content marketing strategie.

Wij kunnen je helpen met het opbouwen of optimaliseren van een sterke content marketing strategie, zodat jij niet te veel tijd kwijt bent en zeker bent van meer klanten. Neem daarom contact met ons op door te mailen naar info@timmermansmedia.nl of bellen naar 073-208 0036. Dan bekijken we samen hoe we jou het beste kunnen helpen!

Heb je vragen, of wil je graag jouw ervaringen over dit onderwerp met anderen delen? Laat dan hieronder een reactie achter. Wij zullen er alles aan doen om op je vraag of opmerking te reageren.

PS: Wil jij nog meer te weten komen over marketing? Wordt dan lid van onze besloten Facebookgroep. Het is gratis voor ondernemers die samen met andere ondernemers hun marketing willen verbeteren.

Over de auteur.

Nick Kiburg

Nick Kiburg

Hallo, ik ben Nick Kiburg. Ik ben veel bezig met de laatste trends en ontwikkelingen binnen de online marketing- en e-commerce branche. Mijn passie is om andere van (extra) informatie te voorzien in informatieve blog posts, deze zal je dan ook veel van mij tegen komen! Ik sta er dan ook altijd voor open om hierover in gesprek te gaan!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Populaire artikelen.

Klaar om te groeien?

Plan dan nu (vrijblijvend) een telefoon- of videogesprek met ons in.