Adverteren op Instagram voor meer volgers en conversies: zo doe je dat!

adverteren op instagram voor volgers
Leestijd: 8 minuten

Adverteren op Instagram voor meer volgers, engagement en conversies wordt steeds vaker gedaan. Bedrijven willen een zo groot mogelijk publiek bereiken via social media om hun producten en diensten zo nog meer te kunnen afzetten. Wij vertellen hieronder een strategie die je kunt gebruiken om meer volgers en conversies te krijgen door te adverteren op Instagram.

Dit zijn de 2 soorten advertenties voor meer volgers

Voor deze strategie ga je twee soorten advertenties plaatsen. Elke advertentie spreekt een andere doelgroep aan; mensen die al engagement met je pagina hadden maar je niet volgen, en je volgers.

1. Niet-volgers met engagement

De eerste advertentie die je kunt opzetten is gericht op mensen die in het verleden ooit een bericht van jou hebben geliked, gedeeld of er op hebben gereageerd. Ze hebben dus al engagement met jouw pagina gehad, maar zijn je niet gaan volgen. Je gaat voor hun adverteren op Instagram voor meer volgers.

Wanneer ze een advertentie van je zien, zullen ze wel herkenning hebben. Dat is dus precies wat je wilt. Je wil deze mensen dus omzetten naar volgers, zodat ze in de volgende groep terecht komen.

2. Volgers

Je gaat ook een advertentie op je Instagram volgers richten. Het is de bedoeling om deze volgers om te zetten in leads, waarna ze worden omgezet in betalende klanten.

Wil je weten hoe je een Instagram-advertentie kunt opzetten? In onderstaande video wordt dit eenvoudig uitgelegd.

Hoe kun je mensen jouw Instagram-pagina laten volgen?

Je gaat dus eerst adverteren op Instagram voor meer volgers. Dit doe je door middel van Facebook Ads Manager. Hier maak je eerst een publiek aan dat je wilt bereiken.

Zorg ervoor dat je mensen die in de laatste 30 dagen engagement met jouw pagina hadden worden meegenomen. Langer dan 30 dagen is te lang, omdat zij jouw pagina al zijn je vergeten. Zorg er ook voor dat mensen die je profiel al hebben bezocht worden uitgesloten. Zij hebben namelijk al besloten om je niet te volgen, dus je verspilt alleen maar geld aan deze groep mensen.

Maak vervolgens een Instagram advertentie aan die zich richt op bovenstaande doelgroep. Kies voor een post-advertentie en selecteer de locatie van de doelgroep die je wilt bereiken.

Door middel van een aantrekkelijke caption kun je mensen vragen om jouw pagina te volgen in ruil voor iets extras. Bied bijvoorbeeld de beste business quotes, de gaafste give-aways of de mooiste natuurfoto’s aan. Geef ze een reden om je te volgen.

Mensen waar je al engagement mee hebt gehad worden aangespoord om je te gaan volgen. De kans dat ze dat doen is dan ook redelijk groot, omdat ze jouw pagina herkennen.

adverteren op instagram voor volgers

Hoe kun je een marketing funnel opzetten?

De volgende stappen zijn eigenlijk gelijk aan de stappen die je neemt wanneer je een marketing funnel opzet. Je gaat de gegevens van je leads namelijk in een sales funnel stoppen. Hier kun je verschillende software voor gebruiken, zoals bijvoorbeeld Mailchimp. Je vraagt je misschien af waar dat voor nodig is, want je kunt toch ook je producten direct verkopen aan je volgers?

Op social media heb je geen controle over je volgers, maar wél over de leads op je mailinglijst. Niet al je volgers zien je post, omdat het algoritme van Instagram nu eenmaal zo werkt. Van de 1000 volgers zien misschien maar 300 volgers je nieuwe post.

Bij een mailinglijst is dat anders. Wanneer je een mail stuurt naar de 1000 mensen op je lijst, zullen ook bijna alle 1000 mensen je mail zien. De kans om hier je boodschap over te brengen is dus veel groter.

Daarnaast zijn mensen op je maillijst veel makkelijker te overtuigen iets te kopen. Ze hebben namelijk al interesse in je bedrijf getoond. Anders zouden ze zichzelf niet inschrijven voor je maillijst.

Je volgers zichzelf laten aanmelden voor de maillijst

Instagram post

Je kunt ervoor zorgen dat je volgers op een maillijst komen te staan door middel van een gratis weggevertje. Denk bijvoorbeeld aan een gratis e-book of webinar.

Maak vervolgens weer een advertentie aan, en richt deze op mensen die jouw Instagram pagina volgen. Deze keer gebruik je de weggever als lokmiddel. Zorg ervoor dat de foto die je gebruikt een visualisatie is van de weggever. Mensen willen graag zien wat ze krijgen. Vervolgens leid je ze naar de conversiepagina waar je ze omzet in een lead.

In de gratis weggever kun je ook je producten en diensten promoten, maar promoot hier niet meteen je duurste product. De drempel om een goedkoper product te kopen is namelijk een stuk lager. Wanneer ze eenmaal klant zijn, is de kans groter dat ze later bij jou een duurder product kopen.

Je kunt in de PDF ook nog een speciale korting geven. Mensen hebben dan een gevoel van schuld; je hebt ze al een gratis PDF gegeven en geeft ze ook al een speciale kortingscode. Ze krijgen hierdoor het gevoel dat ze iets terug moeten doen.

Wanneer je een gratis webinar geeft, kun je in het begin de webinar zeggen dat je aan het einde een speciale aanbieding geeft. Mensen willen dan tot het einde kijken. Hier geef je vervolgens een speciale kortingscode die ze kunnen gebruiken als ze jouw product kopen.

Het versturen van de e-mails

Mensen die hun naam en e-mailadres hebben achtergelaten ga je vervolgens een sales funnel laten doorlopen. De eerste 7 dagen nadat ze hun gegevens hebben achtergelaten, krijgen ze iedere dag automatisch een mailtje toegestuurd.

In de eerste mail schrijf je wie je bent en vertel je dat je net als de lezer een probleem had. Zorg ervoor dat ze zichzelf zullen herkennen in jou. Zeg ook dat je morgen uitlegt hoe je het probleem hebt opgelost. Nu weten ze wat ze kunnen verwachten.

De komende dagen vertel je steeds meer over je product. In de laatste mail sla je toe. Je zorgt er nu voor dat ze naar de betaalpagina worden geleidt. Ze weten nu precies wie je bent, wat je product is, welke problemen het oplost, en als het goed is weten ze nu ook dat het hun problemen gaat oplossen. Wanneer ze hier namelijk van overtuigd zijn, zullen ze je product aanschaffen.

Instagram

Zullen wij anders voor meer volgers op Instagram zorgen?

Adverteren op Instagram is niet voor iedereen weggelegd. Het kost veel tijd en je zult moeten weten waar je mee bezig bent om maximaal resultaat te behalen. Zullen wij anders even voor je adverteren op Instagram?

Wil je advertenties op Instagram laten opzetten door Timmermans Media? Neem dan contact op met ons door een e-mail te sturen naar info@timmermansmedia.nl of te bellen naar 073-2080036. We vertellen je dan graag meer over de mogelijkheden en prijzen.

Heb je vragen, of wil je graag jouw ervaringen over dit onderwerp met anderen delen? Laat dan hieronder een reactie achter. Wij zullen er alles aan doen om op je vraag of opmerking te reageren.

PS: Wil jij nog meer te weten komen over marketing? Wordt dan lid van onze besloten Facebookgroep. Het is gratis voor ondernemers die samen met andere ondernemers hun marketing willen verbeteren.

Over de auteur.

Matt Timmermans

Matt Timmermans

Matt heeft Timmermans Media in 2018 opgericht als webdesign bureau. Nadat hij zijn marketing studie in 2020 had voltooid, ging hij full-time aan de slag als ondernemer en marketeer. Naast het schrijven van blogs op Timmermans Media, verzorgt hij ook de content marketing (cryptocurrency), SEO en webdesign voor verschillende bedrijven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Populaire artikelen.

Klaar om te groeien?

Plan dan nu (vrijblijvend) een telefoon- of videogesprek met ons in.