Copywriting tips voor beginners – 8 handige tips voor startende copywriters!

Copywriting tips
Leestijd: 13 minuten

Ben jij op zoek naar handige copywriting tips voor beginners? Of schrijf je al een tijdje en wil je even een ‘pick me up’ tekst lezen wat betreft de basisprincipes van copywriting? Dan ben je hier aan het juist adres! Deze blogpost is speciaal geschreven voor degenen die willen groeien in het mooie vak der woorden en letteren.

Met copywriting kun je met woorden zo veel in beweging zetten. Het is een kunst om elke keer jezelf over te geven aan een wit papier (of wit scherm) en dat te vullen met een combinatie van woorden en zinnen die nog nooit eerder zijn verzonnen. Je kunt mensen helpen, informeren, vermaken en emotioneren

In dit artikel beschrijven we een aantal do’s & don’ts wat betreft het vak copywriting. Ook geven we je een aantal SEO-schrijftips, zodat jouw blogpost hoger in de ranglijsten van de zoekmachines kan komen.

Wat is copywriting?

Copywriting is simpelweg het schrijven van een tekst. Deze teksten kunnen online gepubliceerd worden of ze worden tastbaar in kranten of tijdschriften. 

Copywriters kunnen creatieve content creëren zoals korte verhalen of slogans bijvoorbeeld. Of denk aan informerende teksten zoals productomschrijvingen en informatieve artikelen.

Hoe word je een copywriter?

Een copywriter – net als een tekstschrijver – is in Nederland een vrij beroep. Dit betekent dat iedereen deze titel mag claimen. Of je hiermee wegkomt is een tweede… Ik geloof dat iedereen een goede copywriter kan worden. Zonder twijfel. Je kunt namelijk alles leren.

Wanneer mijn beperkte overtuigingen me in de weg zitten, denk ik weleens aan Stevie Wonder. Doordat hij te vroeg geboren werd, liet zijn netvlies los. Hierdoor verloor hij permanent zijn zicht. 

“The Lord that I serve, says the impossible is unacceptable.”

Ondanks zijn conditie presteerde hij het om muziek te produceren waar generaties wereldwijd van hebben genoten. En nog steeds. Hij geloofde namelijk meer in zijn talent dan in zijn beperking. Ik hou daar zo van! Een andere uitspraak van Wonder:

“You got to work with what you got to work with” 

Ben je een beginnende copywriter?

Ben jij een startende copywriter maar ben je onzeker over je potentie? Don’t! Detecteer je gebreken en probeer eraan te werken. Probeer je valkuilen om te buigen tot je kwaliteit. Meestal liggen je valkuilen namelijk dicht bij je (verborgen) talenten.

Ik heb altijd van schrijven gehouden, maar ik heb heel lang gedacht dat ik nooit schrijfster van beroep zou kunnen worden. Dit omdat ik jarenlang intern ruzie heb gemaakt met de Nederlandse grammatica en spellingsregels.

Ik vond dat de Nederlandse taal (en überhaupt het gehele Nederlandse systeem) te veel aan elkaar hangt van regels en uitzonderingen. Ik vond dat het ontbrak aan logica.

Dit vind ik overigens nog steeds. Maar deze overtuiging weerhield mij om een (betere) schrijfster te worden! Zo zonde van al die jaren dat ik had kunnen werken aan mijn schrijfvaardigheden.

You got to work with what you got to work with” is daarom een doeltreffende uitspraak voor de schrijvers onder ons die dyslectisch zijn of moeite hebben met spelling of grammatica.

Als Stevie het kan, kunnen wij het ook. Ik weet zeker dat hij er ook zo over denkt. Probeer elke dag een beetje beter te schrijven en je zult een uitstekende copywriter worden. Beloofd!

Copywriting tip 1: Kies een specifieke niche

Als copywriter kun je je misschien het beste profileren als ervaringsdeskundige binnen een bepaalde niche. Dit hoeft trouwens niet. Misschien is het voor de beginnende copywriter ook een goed idee om te straten als algemene copywriter. Zo kun je de verschillende niches makkelijk verkennen.

Maar het is wel handig om op een bepaald moment te kiezen voor een niche. Zo kun je je expertise en kundigheid makkelijker en doelgerichter aanbieden. Als jij een bepaalde niche hebt gekozen weet jij beter wie jouw doelgroep is. Als jij een niche hebt gekozen kan jouw doelgroep (of klant) jou ook makkelijker vinden!

Een aantal voorbeelden: 

  • Cosmetische copywriter;
  • Marketing copywriter;
  • Crypto copywriter;
  • Financiële copywriter;
  • Vastgoed copywriter.

Maar ook de vorm van copywriting kan je niche bepalen…

Denk bijvoorbeeld aan:

En ga zo maar door … Als je durft te kiezen voor een specifieke niche zul je zien dat je snel kunt groeien als beginnende copywriter!

Ik snap dat de twijfel kan toeslaan tijdens je keuzeproces, omdat je gelijk veel werk uitsluit wanneer je kiest voor een specifieke tak. Maar je kunt altijd terug switchen natuurlijk! Naar een andere niche of terug naar algemene copywriter. 

In deze video bespreekt schrijfster en YouTuber Jorden Makelle de verschillende niches waaruit je kunt kiezen:

Copywriting tip 2: Bepaal de intentie voor je tekst

Tijdens je ‘witte scherm moment’ (het moment vlak voor de geboorte van jouw tekst) is jouw intentie misschien wel het belangrijkste waar je op kunt focussen. 

Wat wil je bereiken met je blogpost? En WIE wil je bereiken met je tekst? Wat is de tone of voice van de tekst? Dit zijn allemaal punten waarmee je rekening moet houden voordat je begint met schrijven. 

Probeer ook vooraf te beslissen wat je hoofd keyword is. Dit zorgt ervoor dat je minder tijd kwijt bent met het optimaliseren van je tekst achteraf.

Copywriting tip 3: Voeg waarde toe

Niemand zit te wachten op een artikel vol loze woorden. Mensen zijn op zoek naar antwoorden, entertainment of informatie. Jij hebt de kans om jouw publiek te voorzien van datgene waar ze naar zoeken. Pak die kans met beide handen aan en geef ze alles wat je ze kan geven!

Copywriting tip 4: Spreek de taal van je doelgroep 

Ben je slim en welbespraakt? Dat is leuk voor je… Maar heeft je publiek daar wat aan? Jouw tekst heeft waarschijnlijk als belangrijkste doel om jouw lezers te informeren of te vermaken. Het draait niet om jou, maar om jouw lezers. 

Ikzelf knap soms een beetje af op teksten van mensen die mij willen overtuigen van hun intelligentie. Dan denk ik algauw: good for you, byeee!

En met mij vele mensen denk ik. Het is daarom veel belangrijker dat je je boodschap overbrengt op een manier waarop je publiek zich gelijk voelt aan jou. In plaats van dat jij de rol van ‘almachtige bron van informatie’ inneemt.

Niemand heeft de wijsheid in pacht, maar we kunnen wel ons best doen om dat wát we weten, over te brengen op een begrijpbare manier. 

Terug naar de intentie van je tekst…

Dit sluit ook aan bij tip 2, bepaal je intentie. Wanneer jouw intentie is om je publiek te voorzien van informatie, probeer dit dan te doen zonder te veel poespas. 

Wanneer je een stuk schrijft met als intentie om je publiek te entertainen, doe dit op een manier hoe jij zelf het liefst vermaakt wordt. Verplaats je in je doelgroep voordat je een stuk schrijft, zo leer je de taal van je doelgroep beter spreken.

Copywriting tip 5: Bied waarde en kom ter zake

Less is more in copywriting. Een startende copywriter zal merken dat SEO-plugins (zoals Yoast) je aanbevelen om lange artikelen te schrijven. Dit omdat teksten tussen de 1200 en 1600 woorden (over het algemeen) hoger in de ranglijsten zullen belanden. 

Dit geldt alleen wanneer je je teksten optimaliseert natuurlijk. 

Het is belangrijk om hier rekening mee te houden. Maar wanneer jouw tekst niet genoeg body heeft om te voldoen aan dit aantal woorden, is dat ook oké. In dat geval is less écht more. 

Je lezers zullen namelijk de ‘lege’ stukken tekst proeven en daarop afknappen. Met lege stukken tekst bedoel ik loze woorden. De alinea’s die de al dan niet startende copywriter schrijft om aan zijn 1200 of 1600 woorden te komen. 

Er zijn veel bloggers die enorme lappen tekst publiceren. Sommige teksten zijn enorm waardevol en zitten vol met bruikbare informatie. Maar sommige bloggers schrijven duizenden lege woorden puur en alleen met als doel om jou langer op hun webpagina te houden.

Enkel voor eigen gewin dus. Probeer dit te voorkomen, want daar knappen de meeste mensen echt op af.

Copywriting tips

Copywriting tip 6: Gebruik een aantrekkelijke titel

Je titel is super belangrijk. Niet alleen omdat het de aandacht moet trekken van je doelgroep, maar ook omdat het bepalend is voor je SEO-resultaten. Nadat je je hoofd keyword hebt bepaald, is het handig dat je dat ook verwerkt in je titel en meta description.

Bedenk een woord – of een combinatie van woorden – waarvan jij denkt dat je doelgroep dat in zou kunnen typen in het Google-balkje. Bijvoorbeeld deze titel: “Copywriting voor beginners – 5 tips voor de startende Copywriter”. 

Het hoofd keyword voor dit artikel is “tips voor de startende copywriter”. Google is tegenwoordig erg slim. Een combinatie van deze woorden zal hij ook oppakken. Wanneer jij “tips copywriter” intypt, zal Google deze pagina ook kunnen aanbevelen.

De ideale titel voor jouw blogpost moet dus de interesse wekken van jouw doelgroep én duidelijk en aantrekkelijk moeten zijn voor zoekmachines als Google. 

Copywriting tip 7: Keyword overstroming

Probeer de juiste balans te vinden wat betreft het gebruik van je keyword. Jouw keyword moet vaak genoeg voorkomen in je tekst om opgemerkt te worden door Google

Maar een overdaad aan het gebruik van je keyword kan juist averechts werken. Probeer ‘the sweet spot’ te vinden: niet te veel en niet te weinig. Plugins zoals Yoast kunnen je hierbij helpen. Ook biedt WordPress software die je helpt deze sweet spot te vinden. 

Copywriting tip 8: Gebruik koppen en korte alinea’s 

En dan de laatste van de 8 tips voor de startende copywriter. Gebruik H2- en H3-koppen en gebruik korte alinea’s. 

Tegenwoordig lezen steeds meer mensen blogposts via hun telefoon. Een alinea van enkele tientallen zinnen is daarom te lang. Houd hier rekening mee wanneer je je teksten op je laptop of computer schrijft.

Je alinea van 300 woorden lijkt namelijk overzichtelijk op een scherm van 12 inch, maar op een telefoon verdwaal je al snel in het aantal woorden per alinea. Een beginnende copywriter zal gauw merken dat witregels zijn beste vrienden worden. 

Daarnaast is het ook belangrijk om regelmatig – maar ook weer niet té regelmatig – koppen te gebruiken. Dit maakt je tekst niet alleen overzichtelijk, dit is ook effectief voor je SEO.

Gebruik je hoofd keyword altijd in een H2-kop. Dit bevordert je vindbaarheid.

Zullen wij het voor je doen?

Tot zover de 8 copywriting tips voor de startende copywriter. Hopelijk heb je er wat aan gehad. In de toekomst kunnen we nog dieper ingaan op een aantal onderwerpen zoals het kiezen van de juiste niche en het bevorderen van je SEO.

Wil je jouw teksten laten schrijven door Timmermans Media? Neem dan contact op met ons door een e-mail te sturen naar info@timmermansmedia.nl of te bellen naar 073-2080036. We vertellen je dan graag meer over de mogelijkheden en prijzen.

Heb je vragen, of wil je graag jouw ervaringen over dit onderwerp met anderen delen? Laat dan hieronder een reactie achter. Wij zullen er alles aan doen om op je vraag of opmerking te reageren.

PS: Wil jij nog meer te weten komen over marketing? Wordt dan lid van onze besloten Facebookgroep. Het is gratis voor ondernemers die samen met andere ondernemers hun marketing willen verbeteren.

Over de auteur.

Loekie Joosen

Loekie Joosen

Hi, ik ben Loekie, leuk dat je iets van me gelezen hebt. Naast informatieve blogposts schrijf ik graag over de grote en kleine dingen in het leven. In de vorm van songs, columns, gedichten en kleurrijke passages in één van mijn vele dagboeken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Populaire artikelen.

Klaar om te groeien?

Plan dan nu (vrijblijvend) een telefoon- of videogesprek met ons in.