Gratis leads genereren via je website? 4 tips om je te helpen!

meer leads
Leestijd: 10 minuten

Wil je gratis leads genereren met je website? Het genereren van gratis leads is een trend die steeds populairder wordt. Veel bedrijven zetten leadgeneratie in om een grotere klantenkring op te zetten en meer producten te verkopen. Het is daarom (voor welk bedrijf dan ook) verstandig om een manier te vinden om extra leads te genereren. Op deze manier heb je altijd een lijst met (potentiële) klanten die je kunt aanspreken wanneer je iets wilt verkopen. Gratis leads genereren is zo moeilijk nog niet. In dit artikel leggen wij uit hoe je gratis leads kunt genereren op jouw website.

Wat zijn leads?

Leads zijn gegevens van (potentiële) klanten die een bedrijf in bezit heeft. In de meeste gevallen gebruiken bedrijven deze gegevens om hun producten of diensten te verkopen aan deze groep mensen. Bedrijven hebben deze gegevens omdat mensen deze zelf hebben achtergelaten op hun website of via social media kanalen als Instagram. Denk bijvoorbeeld aan het maken van een account, het aanmelden op een nieuwsbrief of het aanvragen van een offerte.

Veel bedrijven zien leads als waardevolle data, omdat het contactgegevens zijn van mensen die vaak al interesse hebben in de producten, diensten en activiteiten van het bedrijf.

Wat is leadgeneratie?

Het generen van leads wordt leadgeneratie genoemd. Er zijn verschillende manieren waarop leads gegenereerd kunnen worden. Tegenwoordig zijn er tal van bedrijven die zich alleen bezig houden met het generen van leads.

Leadgeneratie is een veelgebruikte manier om aan extra klanten te komen. Sterker nog, er zijn veel bedrijven die aangeven dat ze hun producten en diensten alleen verkopen aan hun leads. Leads genereren kan zowel b2b als b2c.

Hoe zorgen meer leads voor meer verkopen?

Er zijn verschillende manieren waarop meer leads voor meer verkopen kunnen zorgen. De meest gebruikte manier is het inzetten van een marketing funnel. Een marketing funnel zorgt ervoor dat leads bepaalde stappen zullen doorlopen waardoor ze uiteindelijk eindigen bij het aankopen van een van je producten of diensten.

Door leads te mailen of bellen wanneer er een nieuw product beschikbaar is, of wanneer er een nieuwe aanbieding geldt, kan het aantal verkopen door het plafond stijgen. Deze leads hebben namelijk ooit hun gegevens bij je achtergelaten, en dus al interesse in je bedrijf en producten getoond. Het zijn dus al warme leads. Hun overtuigen om je product te kopen is dus een stuk makkelijker dan advertenties tonen aan mensen die je bedrijf, producten en diensten nog niet kennen.

5 tips om gratis leads te genereren

Er zijn verschillende manieren waarop je gratis leads kunt genereren. Veel van onderstaande manieren worden door ons zelf gebruikt en ingezet bij klanten. Het betreft leadgeneratie zowel b2c als b2b. We kunnen je dus garanderen dat het ook voor jouw bedrijf zal gaan werken!

1. Gratis weggever

Dit is een ontzettend populaire manier om gratis leads te genereren. Dat zou je in eerste instantie niet denken, gezien het om een ‘gratis’ weggever gaat. Toch kun je zo’n weggever makkelijk zelf maken.

Ga na wat je klanten graag zouden willen hebben. Wat past bij ze? Hiervoor maak je vervolgens een e-book dat je gratis via je website weggeeft in ruil voor hun naam en e-mailadres. Stel voor dat je meubels verkoopt. Je zou een e-book kunnen maken over de 10 belangrijkste interieur trends van 2022. Mensen die op je website belanden zijn op zoek naar meubels, dus zouden erg geïnteresseerd kunnen zijn in de 10 belangrijkste interieur trends van 2022. Wanneer zij hun naam en e-mailadres achterlaten, krijgen ze het e-book gratis toegestuurd.

Gratis leads weggever
Een gratis weggever kan veel gratis leads genereren.

Doordat ze het e-book gratis krijgen, zijn ze geneigd om iets voor je terug te doen. De kans is groot dat ze de meubels die in dit e-book staan dan ook bij jouw bedrijf kopen. Daarnaast heb je ook nog eens hun naam en e-mailadres waardoor je ze altijd kunt mailen over de nieuwste aanbiedingen en producten.

Wanneer je een gratis weggever aanbiedt, zul je de bezoeker nog steeds moeten overtuigen om deze écht te downloaden. ‘Verkoop’ de gratis weggever alsof hij té waardevol is om te laten liggen. Weet je niet hoe je een e-book kunt maken? Dan raden wij je aan om eens te kijken naar Canva.

2. Quiz, winactie of kortingscode

Iedereen houd van winnen of korting krijgen. Hoe vaak ga je zelf wel niet opzoek naar een kortingscode wanneer je bezig bent met het afrekenen in een webshop?

Vraag daarom de naam en het e-mailadres van mensen en vertel ze dat ze na het aanmelden een kortingscode via de mail ontvangen. Op deze manier genereer je leads en stimuleer je mensen om een product in je webshop te kopen. Ze hebben immers een kortingscode, en die moet gebruikt worden.

Gratis leads kortingscode
Een kortingscode aanbieden trekt veel leads.

Dit concept kun je ook toepassen door middel van een quiz of winactie. Laat mensen mee doen aan een winactie door hun naam en e-mailadres te vragen. Zorg er wel voor dat de prijs van deze winactie of quiz in lijn is met wat je aanbiedt. Het zou raar zijn dat een bedrijf dat marketingproducten verkoopt een gratis fiets weggeeft. Op deze manier laten mensen die interesse hebben in een nieuwe fiets hun gegevens achter, en niet mensen die interesse hebben in marketingproducten. Daarom zou het beter zijn als dat bedrijf bijvoorbeeld een gratis marketingproduct weggeeft. Nu zullen bedrijven die geïnteresseerd zijn in marketing hun gegevens achter laten, waardoor de leads veel waardevoller worden.

3. Vraag niet te veel gegevens

Mensen haken snel af wanneer ze te veel gegevens moeten invullen. Het kost hun te veel tijd en ze zitten er helemaal niet op te wachten dat een bedrijf zoveel gegevens over hun heeft. Vraag daarom alleen de noodzakelijke gegevens. Vaak is alleen een naam en e-mailadres (of telefoonnummer) genoeg. Echter is de kans groter dat mensen hun e-mailadres geven dan hun telefoonnummer, omdat ze bang zijn dat bedrijven hun lastig zullen vallen door te bellen.

Vraag altijd de naam van je lead. Zo kun je hem of haar aanspreken met haar naam, waardoor het mailtje een stuk persoonlijker wordt!

4. Gratis proefperiode

Dit werkt vooral voor producten en diensten die op basis van een abonnement verkocht worden. Biedt mensen een gratis proefperiode van bijvoorbeeld een week aan om het product te testen. Vraag bij het aanmelden van deze proefperiode voor de gegevens die je graag wilt hebben.

Op deze manier worden er erg waardevolle leads gegenereerd, omdat zij namelijk interesse hebben in je product. Anders willen ze geen proefperiode hebben. De kans is dus groot dat je in de toekomst producten kunt verkopen aan deze leads.

Dit moet je niet doen!

Gratis leads genereren

Veel bedrijven bieden nog een nieuwsbrief aan om leads te genereren. Een nieuwsbrief werkt echter niet meer zo goed als het ooit heeft gedaan. Wanneer was de laatste keer dat jij je hebt aangemeld voor een nieuwsbrief? Mensen krijgen tegenwoordig zo veel mailtjes binnen, dat ze helemaal geen zin meer hebben in een nieuwsbrief. Probeer dus op zoek te gaan naar andere oplossingen om leads te genereren, die zijn er namelijk genoeg!

Het is ook niet zo slim om leads te kopen. Op deze manier bereik je vaak de verkeerde doelgroep waardoor je koude leads aan het benaderen bent. Dit leid dus vaak tot weinig succes.

Zullen wij anders leads voor je genereren?

Leads genereren is en blijft lastig. Daarbij kost het ook nog eens heel veel tijd om dit op de juiste manier in te richten. Zullen wij het daarom voor je doen? Wij hebben veel ervaring met het genereren van leads en kunnen dit dat ook zeker voor jouw bedrijf doen.

Wil je meer leads genereren met hulp van Timmermans Media? Neem dan contact op met ons door een e-mail te sturen naar info@timmermansmedia.nl of te bellen naar 073-2080036. We vertellen je dan graag meer over de mogelijkheden en prijzen.

Heb je vragen, of wil je graag jouw ervaringen over dit onderwerp met anderen delen? Laat dan hieronder een reactie achter. Wij zullen er alles aan doen om op je vraag of opmerking te reageren.

PS: Wil jij nog meer te weten komen over marketing? Wordt dan lid van onze besloten Facebookgroep. Het is gratis voor ondernemers die samen met andere ondernemers hun marketing willen verbeteren.

Over de auteur.

Matt Timmermans

Matt Timmermans

Matt heeft Timmermans Media in 2018 opgericht als webdesign bureau. Nadat hij zijn marketing studie in 2020 had voltooid, ging hij full-time aan de slag als ondernemer en marketeer. Naast het schrijven van blogs op Timmermans Media, verzorgt hij ook de content marketing (cryptocurrency), SEO en webdesign voor verschillende bedrijven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Populaire artikelen.

Klaar om te groeien?

Plan dan nu (vrijblijvend) een telefoon- of videogesprek met ons in.