7 tips om website pop ups in te zetten zonder irritatie te wekken bij je bezoekers

website pop ups
Leestijd: 10 minuten

Je ziet via Google een zoekresultaat die je interesse heeft gewekt en natuurlijk klik je hierop om het artikel te lezen. Maar voordat je zelfs maar de eerste regel gelezen hebt, wordt de inhoud geblokkeerd met website pop ups. Iedereen, maar dan ook echt iedereen, vindt dit vervelend.

Als je het artikel echt wilt lezen, klik je op de X en ga je verder. Maar als je nog niet helemaal overtuigd was van het artikel, is het goed mogelijk dat je denkt “vervelend, laat maar zitten” en ga je terug naar de zoekresultaten van Google

Iedereen heeft een hekel aan pop-ups. We klagen allemaal over hen. Ze zijn opdringerig en storend en gewoon heel vervelend. En toch zijn ze overal op het internet te vinden. Ondanks dat zowat elke marketeer en webdesigner praat over hoe belangrijk de gebruikerservaring is, gebruiken de meesten nog steeds een tactiek die bezoekers vervelend vinden, pop up marketing.

Website pop ups zijn vervelend, waarom komen ze dan zo vaak voor?

7 tips om website pop ups in te zetten zonder irritatie te wekken

Pop-ups zijn nog steeds een steunpilaar voor veel websites omdat ze leads opleveren. De meeste websites willen bezoekers aanmoedigen om een ​​of andere actie te ondernemen, zoals het aanmelden voor een e-maillijst, het downloaden van een freebie of het doen van een aankoop. En ondanks al het feit dat mensen erover klagen, zijn pop-ups een verrassend effectief hulpmiddel om dit soort acties aan te moedigen. 

Uit een onderzoek van Sumo bleek dat pop-ups gemiddeld een conversiepercentage van meer dan 3% hebben. In sommige gevallen was dit zelfs een conversiepercentage van bijna 10%.

De keerzijde is dat 73% van de consumenten in een HubSpot-enquête aangaf een hekel te hebben aan pop-ups. Marketeers wegen de klachten af ​​tegen de mogelijke resultaten. Nog steeds besluiten velen marketeers het risico te nemen om de vervelende pop ups marketing tactiek te gebruiken.

6 tips om website pop ups te gebruiken zonder irritatie te wekken

Misschien denk je dat irritatie wekken bij je website bezoekers tegen je zal werken. Dit kan ook gebeuren wanneer je pop up marketing niet goed aanpakt. Daarom geven we 6 tips hoe je pop up marketing goed kan inzetten.

1. Gebruik NIET meer dan één pop-up per pagina

pop up

Je zou denken dat een logische tip is, maar toch zijn er nog veel websites waar je overspoeld wordt met pop ups. Als een eerste pop up een bezoeker nog niet van de pagina heeft gejaagd, is de kans groot dat de tweede dat wel doet. Mensen zullen wanneer ze de waarde van je content inzien, nog kunnen dealen met 1 pop up. Zorg er dan ook voor dat je deze op het juiste moment inzet!

2. Maak de X gemakkelijk te vinden.

Hoewel het tegenwoordig vrij zeldzaam is, kom je waarschijnlijk nog steeds af en toe een pop-up tegen die trucjes gebruikt om het sluiten moeilijk te maken. Dat kan betekenen dat de X op een andere plaats dan de gebruikelijk plek is geplaatst (bijvoorbeeld de linkerbovenhoek in plaats van de rechter), of dat de kleur dicht bij de achtergrondkleur komt.

Eerlijk gezegd zorgen deze trucs ervoor dat een website er onprofessioneel uitziet. Daarbij zal dit nog meer irritatie wekken en kan ik je verzekeren dat de bezoeker je pagina weg klikt.

Zet een duidelijke en duidelijke X in de rechterbovenhoek waar iedereen hem verwacht te zien. In veel gevallen wil je ook een extra knop onderaan de pop-up waar mensen op kunnen klikken om te zeggen dat ze niet geïnteresseerd zijn en het venster sluiten.

Het gemakkelijk maken voor bezoekers om een pop up weg te klikken zorgt niet alleen voor minder irritatie, het betekent ook dat de conversies die je via de pop up verkrijgt, relevant en kwalitatief zijn. De kwaliteit van de leads is belangrijker dan de kwantiteit! 

3. Zorg ervoor dat ze de mobiele ervaring niet vernietigen

Pop-ups zijn opdringerig en frustrerend op een desktop. Maar op een smartphone, die om te beginnen veel minder schermruimte heeft, kan een pop-up die het meeste in beslagneemt, de bezoekerservaring van je website helemaal verpesten. En nu het gebruik van mobiel op het internet de desktop heeft ingehaald, zullen veel van je bezoekers op dat kleine scherm jouw website bekijken. 

Test elke pop-up extra die je op jouw mobiele website toevoegt. Zorg ervoor dat de pop up gemakkelijk te sluiten is op een klein scherm (de X moet groot genoeg zijn om met een vinger in te drukken), dat het de site niet vertraagt ​​en dat het niet opduikt op vervelende momenten (bijvoorbeeld direct wanneer de website geladen is).

4. Plaats ze juist

Zoals ik in het begin van deze blog al heb vermeld, vrijwel iedereen heeft een hekel aan pop ups. Maar als je goed nadenkt, kom je er al snel achter dat je ook wel eens een pop up zit die niet direct je irritatie wekt.

Als je een artikel leest en er schuift een klein vakje in je zicht in de benedenhoek van het scherm. Deze blokkeert niet je zicht, maar trekt gewoon je aandacht zodat je weet dat het er is voor wanneer je ernaar wilt kijken – heb je daar ook een hekel aan? Waarschijnlijk vind je het niet zo erg. Sommige mensen zien dit niet eens als een pop up.

Website Pop ups toevoegen op plaatsen die niet opdringerig zijn, is een slimme manier om een ​ middenweg te vinden waarmee je geen/minder irritatie opwekt, maar toch extra conversies genereerd. Je maakt je bezoekers niet boos, maar je geeft ze een duidelijk signaal van welke actie je wilt dat ze vervolgens ondernemen. In combinatie met de andere 5 tips, zal je merken dat pop up marketing een goed idee is.

5. Overweeg de context waarin ze verschijnen

De meeste pop-ups (die irritatie opwekken), proberen bezoekers te overtuigen om iets te doen wat de website-eigenaar wilt, zonder na te denken over wat de bezoekers willen. je wilt dat mensen jouw pop-up nuttig vinden in plaats van vervelend. Dat betekent dat je in hun hoofd moet kruipen om erachter te komen wat je op het juiste moment kunt aanbieden, zodat het iets is wat ze zelf ook willen

Gooi niet zomaar dezelfde pop-up op elke pagina van je website. Bedenk hoe je waarde kunt toevoegen op basis van wat je weet over wat je websitebezoekers denken. Als je weet wat de juist zoekintentie van je bezoekers is, dan zal je hiermee een heel eind komen.

Om te beginnen, stem je de aanbieding in je pop ups af op de pagina waarop de bezoekers zich bevinden. Bedenk vervolgens bij elke pagina wat je bezoekers denken en voelen voordat je overweegt of je een pop up wilt toevoegen en wat die pop up moet bevatten. Ten slotte zorg je voor de juiste tone of voice in de pop ups.

6. Test of ze het waard zijn. 

Alleen omdat uit onderzoek van andere bedrijven blijkt dat pop-ups de moeite waard zijn, wil nog niet zeggen dat ze ook voor jouw bedrijf en jouw doelgroep geschikt zijn. Probeer ze uit. Kijk of ze tot voldoende conversies leiden en of je een groot verschil in bounce percentages ziet. A/B-test verschillende ontwerpen, aanbiedingen en CTA’s om erachter te komen waar je bezoekers het beste op reageren. 

Je kan ook gebruik maken van user testing, zo kom je erachter of je doelgroep de pop ups als irritant ervaren.

Misschien vindt je de pop ups het toch niet waard. Of je komt erachter dat zolang je het goed doet, de resultaten je verwachtingen overtreffen. De enige manier om dit te weten te komen, is door je resultaten te analyseren.

Overtuigd geraakt over de kracht van website pop ups? Bekijk eens onderstaande video, hierin leer je hoe je met behulp van plug-ins via WordPress pop up marketing kan toepassen op jouw website.

Zullen wij het voor je doen?

Ben je na het lezen van dit artikel geïnspireerd geraakt over de kracht van pop up marketing? Pak het goed aan! Wij kunnen je hierbij helpen. Je kunt ons hiervoor een mailtje sturen op info@timmermansmedia.nl, bellen op 073 208 0036 of direct een gratis call inplannen door hier te klikken. Samen kijken we vervolgens naar wat we voor je kunnen betekenen!

Heb je vragen, of wil je graag jouw ervaringen over dit onderwerp met anderen delen? Laat dan hieronder een reactie achter. Wij zullen er alles aan doen om op je vraag of opmerking te reageren.

PS: Wil jij nog meer te weten komen over marketing? Wordt dan lid van onze besloten Facebookgroep. Het is gratis voor ondernemers die samen met andere ondernemers hun marketing willen verbeteren.

Over de auteur.

Picture of Nick Kiburg

Nick Kiburg

Hallo, ik ben Nick Kiburg. Ik ben veel bezig met de laatste trends en ontwikkelingen binnen de online marketing- en e-commerce branche. Mijn passie is om andere van (extra) informatie te voorzien in informatieve blog posts, deze zal je dan ook veel van mij tegen komen! Ik sta er dan ook altijd voor open om hierover in gesprek te gaan!

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Populaire artikelen.

Klaar om te groeien?

Plan dan nu (vrijblijvend) een telefoon- of videogesprek met ons in.