AB testing met Google optimize in 4 stappen uitgelegd

ab testing
Leestijd: 11 minuten

Over het algemeen heerst er een ingewikkelde gedachten bij AB testing. Het gekke is dat AB testing met google optimize nog makkelijker kan zijn dan het bedenken wat je vanavond gaat eten!

Simpel gezegd kopieer je jouw huidige pagina, de “controle pagina” (A), en wijzig je één element zodat je een ander ontwerp van een bepaalde element kan testen, de “test pagina” (B). Vervolgens  verdeel je eerlijk het verkeer tussen de twee varianten en zie je welke variant betere resultaten oplevert. Vervolgens verwijder je de ‘’slechtere’’ variant.

Klink redelijk simpel toch? Maar let er wel op dat je dit doet met de juiste gedachtegang! In deze blog gaan we dieper in op ab testing met Google optimize en vertellen we je in 4 stappen hoe je zelf kan beginnen met ab testing!

Wat is AB testing eigenlijk?

Eigenlijk hebben we je het al heel kort in de inleiding van deze blog uitgelegd. Veel meer dan dat is het niet! Lees de blog verder om meer te weten over waarom je zou moeten beginnen met ab testing en hoe je aan de slag kan in 4 stappen!

ab testing voorbeeld

Maar waarom is AB testing belangrijk?

Het enige antwoord op deze vraag is dat ab testing een effectieve manier is om mogelijke verbeteringen te identificeren die een grote impact kunnen hebben op de resultaten van jouw website, e-mail, advertentie campagne en nog veel meer online activiteiten.

Het belangrijkste doel is dat je door het uitvoeren van AB testen bepaalt hoe je een pagina/e-mail/advertentie maakt die de beste resultaten oplevert voor een specifiek doel. Vervolgens kunt je de beste variant gebruiken om je doelen te behalen.

Werkt AB testing altijd?

Het antwoord op die vraag hangt af van hoe je je tests opzet, maar je zal altijd een nuttig antwoord krijgen op een vraag of een aanpassing goed is of niet. Je AB test zal of positief uitpakken waardoor je in vervolg betere resultaten behaald, of negatief uitpakken waardoor je weet dat een eventuele aanpassing waarvan je dacht dat je betere resultaten zou behalen niet werkt.

Hieronder staat nog een voorbeeld van een case waarin alleen de kleur van een knop, en een sterretje met uitleg is toegevoegd is. Door deze simpele aanpassing is er 18% meer op de knop gedrukt.

ab testing

Belangrijkste elementen om te testen

Als je je afvraagt wat je zou moeten AB testen, hangt dat helemaal af van het soort bedrijf dat je runt. Wel kunnen we je meegeven dat er over het algemeen zes belangrijke elementen zijn die alle bedrijven moeten opnemen in hun AB testing strategie.

  1. Koppen
  2. Call to action knoppen
  3. Productomschrijvingen
  4. Reviews of cases
  5. Afbeeldingen
  6. Video’s
  7. Pop-ups

Google Optimize gebruiken om AB tests uit te voeren in 4 stappen

Er zijn veel tools voor het testen van conversies beschikbaar, maar de betere tools zijn vaak betaald en drukken direct weer je marketingbudget. Maar………

Google Optimize is een uitzondering, en is een van de betere ab testing tools die wel gratis is. Het aanmaken van een account is lekker makkelijk en dat geldt ook voor het uitvoeren van een AB test.

Hieronder leest je hoe je in vier stappen je eerste test met Google Optimize start.

1. Bereid je voor op je testen, sluit goed uit wat je wel en niet test

Er zijn veel dingen die je kunt leren van een A/B-test.

Je kan er een uitvoeren om te bepalen of je jezelf moet concentreren op één conversiedoel of moet streven naar meerdere conversiedoelen. Je kan er ook nog een uitvoeren om te bepalen welke ontwerpelementen en berichten het meest overtuigend zijn voor uw publiek.

Er zijn heel veel opties, en veel daarvan kunnen nuttig zijn voor het optimaliseren van je website of webshop. Maar wat je ook gaat testen, vergeet nooit om je prioriteiten duidelijk te houden.

Dus voordat je begint met het uitvoeren van tests, moet je precies bepalen wat je wilt bereiken. Dit zal grotendeels afhangen van je algemene doelstellingen.

  • Voor bloggers kan een enkel abonnement als een conversie worden beschouwd.
  • Voor een e-commerce winkel kan een conversie een verkoop, abonnement, aanmelding voor een nieuwsbrief, toevoegen aan winkelwagentje of zelfs een klik op een evenement zijn.

2. Maak een account aan met Google Optimize

Een belangrijk stap om tests uit te voeren met Google Optimize is natuurlijk het aanmaken van een account.

Je kan rechtstreeks naar Google Optimize navigeren en je hier gratis aanmelden.

Klik vervolgens op “Account maken” en geef uw account een naam. Dit kan de naam van je bedrijf zijn, of je eigen naam.

Vervolgens moet je een ‘’container’’ aanmaken. Gebruik je domeinnaam om het simpel te houden.

Nadat u uw account en container heeft gemaakt, ziet u de weergave Experimenten. Hier worden al je toekomstige experimenten bewaard.


Om je eerste experiment te starten, klikt je op de blauwe knop in de rechterbovenhoek. Vervolgens zie je een lijst met opties.

Volgens deze checklist is je volgende stap het maken van een experiment. Als je zo snel mogelijk wilt beginnen met testen, is dat logisch.

Maar om ervoor te zorgen dat uw account volledig is ingesteld voordat u begint met het starten van tests, raad ik u aan eerst uw Google Analytics-account te koppelen. Dus sla voor nu stap twee over en klik op ‘Link to Google Analytics’.

Klik vervolgens op ‘link property’.

Zorg ervoor dat je bent ingelogd op hetzelfde Google-account als dat je gebruikt voor Google Analytics en selecteer vervolgens de property die je wilt koppelen.

Vervolgens word je gevraagd om een Optimize-fragment aan je site toe te voegen. Met dit fragment kan Optimize je variaties implementeren en je resultaten verzamelen.

Deze stap is essentieel, maar de manier waarop je dit doet, hangt af van hoe je jouw Google Analytics-tracking momenteel hebt ingesteld.

Als je jouw Google Analytics-trackingcode handmatig in je header hebt ingevoerd, hoef je alleen maar een nieuwe regel code erin te kopiëren en te plakken.

Als je Google Analytics-tracking hebt geïnstalleerd met een WordPress-plug-in zoals MonsterInsights, moet je Optimize in die plug-in inschakelen.

Navigeer naar de instellingen van de plug-in en zoek het gedeelte voor Google Optimize.

Als je tot slot liever Google Tag Manager gebruikt, kan je de instructies van Google volgen voor het configureren van de Optimize-tag.

3. Maak een experiment

Klik op de knop “Experiment maken”, voer de URL in van de pagina die je wilt testen en selecteer het type experiment dat je wilt uitvoeren.

Hier heb je de mogelijkheid om een ​​A/B test, een multivariate test of een omleidingstest uit te voeren. Je gaat gewoon voor de AB test.

Klik op “Create variant” om die pagina te wijzigen voor je eerste variatie.

Om dit te doen, wordt u gevraagd de Optimize-extensie van Google voor Chrome te installeren.

Nadat je het installatieproces van de extensie hebt voltooid, wordt de pagina die je wilt testen geopend met de visuele editor van Google Optimize.

Vanaf hier is het bewerken van je varianten vrij eenvoudig. Dit spreekt erg voor zich.

Vervolgens moet je je doelstellingen voor de test bepalen. Scrol omlaag naar het gedeelte Configuratie en selecteer ‘Add experiment objective’.

Je doelopties omvatten standaard het verminderen van bounces, het verhogen van paginaweergaven en het verlengen van de sessieduur. Alle aangepaste doelen die je in Google Analytics hebt ingesteld, worden ook in deze lijst weergegeven.

Als je noggeen doelen hebt ingesteld in Google Analytics, begin dan eerst met aangepaste doelen in stellen via Google analytics, dan krijg je veel meer bruikbare gegevens uit de tests.

4. Analyseer je resultaten

Wanneer je genoeg data binnen heb zie je precies de verschillen tussen de 2 varianten. Let wel op dat je goed uitsluit dat een nieuwe variant geen invloed heeft op andere resultaten. Wanneer dit niet het geval is, kan je de ‘’winnende’’ variant permanent doorvoeren op jouw website!

Zullen wij het voor je doen?

Ben je na het lezen van dit artikel geïnspireerd geraakt om te starten met AB testing? Goed plan, ik verzeker je dat dit een grote impact heeft op jouw online groei. Zullen wij het voor je doen? Je kunt ons hiervoor een mailtje sturen op info@timmermansmedia.nl, bellen op 073 208 0036 of direct een gratis call inplannen door hier te klikken. Samen kijken we vervolgens naar wat we voor je kunnen betekenen!

Heb je vragen, of wil je graag jouw ervaringen over dit onderwerp met anderen delen? Laat dan hieronder een reactie achter. Wij zullen er alles aan doen om op je vraag of opmerking te reageren.

PS: Wil jij nog meer te weten komen over marketing? Wordt dan lid van onze besloten Facebookgroep. Het is gratis voor ondernemers die samen met andere ondernemers hun marketing willen verbeteren.

Over de auteur.

Nick Kiburg

Nick Kiburg

Hallo, ik ben Nick Kiburg. Ik ben veel bezig met de laatste trends en ontwikkelingen binnen de online marketing- en e-commerce branche. Mijn passie is om andere van (extra) informatie te voorzien in informatieve blog posts, deze zal je dan ook veel van mij tegen komen! Ik sta er dan ook altijd voor open om hierover in gesprek te gaan!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Populaire artikelen.

Klaar om te groeien?

Plan dan nu (vrijblijvend) een telefoon- of videogesprek met ons in.