Structured data SEO (gestructureerde gegevens) is de manier om Google de informatie te geven die het nodig heeft over de inhoud van jouw website, om deze vervolgens in bijvoorbeeld rich snippets te laten verschijnen.
Structured data is vooralsnog geen directe ranking factor van Google, toch is het zeker interessant om dit mee te nemen in je SEO strategie. Alleen met structured data seo weet Google echt wat er op jouw website te vinden is. In dit artikel leg ik je uit hoe dat precies zit.
Zoekmachines als Google veranderen de manier waarop ze inhoud sorteren en presenteren
Google heeft de manier moeten veranderen waarop het de inhoud op haar resultatenpagina’s sorteert en presenteert. Dit komt grotendeels door de opkomst van mobiel zoeken. Minder schermruimte heeft de zoekmachine gedwongen de opmaak te heroverwegen, maar er zijn nog andere factoren waarmee Google en marketeers rekening moeten houden:
- Er wordt meer inhoud dan ooit gepubliceerd – 1,8 miljoen nieuwe pagina’s per dag;
- Er worden meer verschillende ‘’type’’ inhoud gepubliceerd – artikelen, recensies, video’s, livestreams, veelgestelde vragen, etc.
- Google integreert nieuwe technologieën in zoeken – spraakzoekopdrachten, featured snippets, AMP, enz.
- Apparaat, locatie en eerdere zoekopdrachten hebben invloed op de resultaten die aan elke individuele gebruiker worden getoond.
Hoe helpt structured data SEO?
Structured data helpt in wezen met twee dingen. Ten eerste biedt het Google meer informatie over jouw pagina’s. Op deze manier kan Google jouw pagina’s tonen voor de meest relevante zoekopdrachten en worden jouw pagina’s dus gevonden door de meest relevante doelgroep(en).
Het stelt Google ook in staat je vermeldingen als uitgebreide resultaten te presenteren, waardoor gebruikers meer informatie over je inhoud krijgen. Op deze manier kunnen gebruikers van Google zien dat jouw website de content biedt waarnaar ze opzoek zijn. Natuurlijk is het wel belangrijk je dan op de juiste zoekwoorden target, meer hierover lees je in de blog over zoekintenties. Zoals Google het op dit moment heeft ingedeeld, zijn er 28 indelingen voor uitgebreide resultaten, waaronder carrousel afbeeldingen, livestreams, producten, recepten, recensies, video’s en meer. De volledige lijst is hier te vinden.
Het is dus zeker de moeite waard om structured data te integreren op belangrijke pagina’s. Zo leer je begrijpen welke indelingen relevant zijn voor verschillende soorten pagina’s en inhoud die je publiceert. Op deze manier begrijpt Google beter wat er op jouw pagina’s te vinden is en zal de CTR van jouw zoekresultaten in Google verbeteren. Dit levert meer organische bezoekers op.
Let er dus wel op dat het toevoegen van structured data niet direct de positie van je pagina’s in de Google zoekresultaten verbeterd. Dit is altijd een belangrijke eerste stap, meer informatie hierover vindt je in onze andere SEO blogs.
Positieve resultaten bij websites die gebruik maken van structured data
Omdat Google telkens nieuwe indelingen met uitgebreide functies en manieren om je pagina’s te structureren blijft introduceren, is het van belang hier goed van op de hoogte te blijven. Het kan zo voorkomen dat je nieuwe data kan structureren waarmee jouw doelgroep goed geholpen wordt.
Zo bevestigde Google vorig jaar nog dat het nieuwe verticals testte voor Q&A-pagina’s, FAQ’s en how-to inhoud. Op dit moment is er alleen een indeling voor Q&A pagina’s beschikbaar. Deze indeling is niet ontworpen voor pagina’s met meerdere vragen (bijv. FAQ). Het is dus belangrijk dat er onderscheid gemaakt wordt tussen verschillende gestructureerde gegevensindelingen.
Het indelen van je pagina’s met de verkeerde structured data zal alleen maar problemen veroorzaken, zorg er dus absoluut voor dat je de richtlijnen van Google volgt wanneer je zelf aan de slag gaat met structured data!
Lokale SEO verbeteren met structured data
Ook voor lokale SEO is structured data seo een goede toevoeging aan je SEO strategie. Bekijk hieronder voor welke eigenschappen je structured data kan inzetten.
Adres
Deze eigenschap markeert het fysieke adres van je bedrijf. Dit betekent dat als een gebruiker op zoek is naar de fysieke locatie of bezoekadres van het bedrijf, ze een zoekopdracht kunnen uitvoeren naar “[bedrijfsnaam] adres” en je adres als een uitgebreid resultaat zullen te zien krijgen. Zo krijgen ze zo snel mogelijk antwoord op hun vraag, in plaats van dat ze je hele site moeten doorzoeken.
Beoordeling
Ook wel genoemd geaggregeerde beoordelingen. Deze verwijzen naar een algemene beoordeling op basis van een verzameling van recensies en/of beoordelingen, dit kan via een Google Mijn Bedrijf-profiel. Deze beoordeling kan betrekking hebben op het bedrijf in het algemeen, of op een bepaald product of bepaalde dienst. In Google ziet dit er vaak zo uit:
Hiermee kan je het e-mailadres van het bedrijf markeren. Dit maakt het niet alleen voor gebruikers makkelijker mogelijk om je e-mailadres te vinden, maar stelt Google ook in staat om dit e-mailadres in de toekomst aan jouw bedrijf te koppelen.
Evenement
Organiseer je een evenement dat is gekoppeld aan je bedrijf/bedrijfsadres? Dan is het mogelijk om meer bekendheid te krijgen in de resultaten van de zoekmachine. Als iemand jou bedrijf googelt, hebben ze waarschijnlijk interesse in het aanbod en vervolgens ook in alle evenementen die je organiseert.
Logo
Je kan ook de afbeelding specificeren die Google gebruikt voor het logo van je organisatie in de zoekresultaten om consistentie op internet te garanderen. Belangrijk om hierbij te weten, is dat de afbeelding minimaal 112x112px moet zijn, doorzoekbaar en indexeerbaar. Daarnaast moet het bestand altijd in jpg, .png of. gif-formaat bestaan.
Openingstijden
Deze gegevens markeren de algemene openingstijden voor je bedrijf. Je kan dit per dag doen, maar ook voor verschillende dagdelen.
Betalingsmogelijkheden
Laat je klanten weten hoe ze kunnen betalen, online met betaalmethodes, of fysiek met contant of pin? Op deze manier weet een Google gebruiker of ze wat aan je website en/of fysieke winkel hebben.
Telefoon
Markeer het telefoonnummer van je bedrijf zodat Googlegebruikers je gemakkelijk kunnen bereiken.
Ondanks de positieve impact die het gebruik van gestructureerde gegevens kan hebben op je lokale SEO-profiel, maken niet veel websites en bedrijven hier volledig gebruik van. Waarom zou je je concurrentie niet voor zijn en beter lokaal online vindbaar zijn?
Zullen wij anders jouw vindbaarheid in Google verbeteren?
We hopen dat dit artikel je heeft geholpen om met structured data je SEO strategie te verbeteren. Als je bovenstaande tips meeneemt zal dit ongetwijfeld een positief effect hebben de vindbaarheid van je website!
Lukt het niet? Dan kunnen wij natuurlijk jouw structured data inrichten of optimaliseren! Ook kunnen we je helpen met je gehele SEO strategie.
Wil je de SEO van jouw website laten verbeteren door Timmermans Media? Neem dan contact op met ons door een e-mail te sturen naar info@timmermansmedia.nl of te bellen naar 073-2080036. We vertellen je dan graag meer over de mogelijkheden en prijzen.