Als voice marketing, oftewel het optimaliseren van jouw vindbaarheid op spraak gestuurde zoekopdrachten, (nog) geen deel uitmaakt van jouw SEO-strategie, is dat niet heel gek. Voice marketing is niet nieuw, maar staat wel nog steeds in de kinderschoenen. Lang niet iedere marketeer weet wat hij/zij hiermee aan moet. Daarom kan jij je hiermee onderscheiden van je concurrenten en een stap op hen voor zijn! In deze blog zetten we 6 tips voor je op een rijtje die jou direct helpen met het toepassen van voice marketing.
Spraakgestuurd zoeken worden steeds populairder – maar waarom?
Gesproken zoekopdrachten zijn nu niet langer een rage, maar een aspect om rekening mee te houden in jouw SEO-strategie. Dit is waarom voice marketing zo interessant is:
- Volgens Gartner (een internationaal onderzoeksbureau) was 32% van de consumenten geïnteresseerd in handsfree technologie die aanraking of besmetting zou beperken, toen het coronavirus in 2020 opkwam.
- Gesproken zoekopdrachten zijn een van de snelst groeiende soorten zoekopdrachten.
- Volgens Perficient gebruikt 55% van de gebruikers gesproken zoekopdrachten om vragen te stellen op een smartphone.
- Volgens eMarketer bedient 39,4% van de internetgebruikers in de VS minstens één keer per maand een spraak assistent. (De VS loopt vaak voor op de trends en ontwikkelingen die zich over de hele wereld voor gaan doen, mede daarom is dit een zeer interessant percentage)
- Er zijn maar weinig mensen die typen zoals ze spreken, vooral voor zoekopdrachten. Om goed gevonden te worden op deze ‘’voice search’’ opdrachten, dien je dus anders te targetten.
Waarom is voice search belangrijk voor SEO?
Als voice search SEO nog geen deel uitmaakt van jouw SEO-strategie, is het nu dus de tijd om daar verandering in te brengen. Steeds meer mensen maken gebruik van voice search, en daarbij horen andere zoekwoorden dan normaal. Wanneer je een vraag stelt aan je telefoon, stel je deze vraag op een andere manier dan je deze als zoekopdracht op zou geven. Het is belangrijk om jouw website te optimaliseren voor spraakgestuurde zoekopdracht.
Jouw website SEO-optimaliseren voor voice search – 6 tips!
Eigenlijk is het toepassen van voice marketing vergelijkbaar met alle andere SEO aspecten, maar toch is het belangrijk om de focus net wat anders te leggen.
Tip 1: Begrijp jouw type klant en apparaat gedrag
Net zoals de algoritmes van Google voor voice search verschillende gegevens, locatie, etc. gebruiken om de zoekintentie van de gebruikers te begrijpen, moeten marketeers dieper graven in het begrijpen van de doelgroep en hun gedrag.
Dit doe je door onderzoek te doen naar je doelgroep. Bijvoorbeeld door enquêtes naar je doelgroep te versturen en hen zelf te vragen of en hoe zij spraak gestuurd zoeken naar voor jou relevante onderwerpen.
Ook uit je huidige data via bijvoorbeeld Google analytics kan je al relevante gegevens achterhalen. Zo kan je precies zien of jouw doelgroep die op jouw website terecht komt dit vooral via de telefoon en/of tablet doet of dat zij dit via de laptop doen.
Tip 2: Focus op long tail-zoekwoorden
Hoewel ik niet geloof dat short tail-zoekwoorden ooit helemaal zullen verdwijnen, worden ze veel minder relevant als we kijken naar de natuurlijke woordgroepen die worden gebruikt in gesproken zoekopdrachten.
Meer dan ooit moeten marketeers de aandacht richten op long tail-zoekwoorden. Het is essentieel om uit te zoeken welke vragen jouw doelgroep stelt waarop jij kan inspelen.
Tip 3: Maak boeiende content die relevant is voor jouw doelgroep
Beknoptheid, context en relevantie zijn essentieel bij het toepassen van voice marketing. Wat misschien anders is dan in jouw gebruikelijke SEO-strategie, is dat je nu ook speciale aandacht moet besteden aan:
- Gedetailleerde/uitgebreide antwoorden geven op veelvoorkomende vragen.
- Simpele vragen helder en volledig beantwoorden.
Uitgebreide relevante content maken die de meest voorkomende vragen van jouw doelgroep beantwoordt, is een van de belangrijkste punten waar je aandacht aan moet besteden Punten om rekening mee te houden, zijn:
- Maak inhoud of een pagina met een H1, H2 en/of H3 kop die een veelvoorkomende vraag stelt.
- Geef direct na de kop een beknopt antwoord of een beknopte definitie van de vraag.
- Gebruik de rest van de pagina om meer gedetailleerde informatie over het onderwerp te geven.
Het belangrijkste van deze strategie is dat de gehele pagina uiteindelijk voldoet aan alle SEO aspecten die Google meeneemt in haar ranking. Tegelijkertijd is de korte en beknopte informatie bovenaan de pagina geoptimaliseerd voor gesproken zoekopdrachten en kan dit zelfs een featured snippet worden.
4. Context bieden met structured data
Als je nog niet bekend bent met structured data, lees je hier onze eerdere blog over structured data. Gebruik structured data om je inhoud te markeren en zoekmachines te vertellen waar jouw pagina over gaat.
Structured data helpt zoekmachines de context van jouw inhoud te begrijpen, wat betekent dat je beter scoort in typische zoekopdrachten en relevanter bent voor specifieke zoekopdrachten die via spraak gestuurd zoeken worden gedaan.
Tip 5: Bouw pagina’s die veelgestelde vragen beantwoorden
Wanneer sprekende zoekers een vraag stellen, beginnen ze deze meestal met ‘Wie’, ‘Wat’, ‘Waar’, ‘Wanneer’, ‘Waarom’ en ‘Hoe’.
- Ze zijn op zoek naar antwoorden die een vraag beantwoorden. Om deze vragen te beantwoorden, maak je een pagina met veel gestelde vragen en begin je elke vraag met deze begin woorden van een vraag.
- Beantwoord ze vervolgens in een gesprek, om zo een beroep te doen op gesproken zoekopdrachten.
- Zorg ervoor dat de navigatie en de informatiestructuur gemakkelijk te vinden zijn en dat de laadsnelheden van de pagina’s snel zijn.
Tip 6: Denk mobiel en denk lokaal
We gaan snel naar een ‘’mobile-first wereld’’ waar apparaten en mensen mobiel zijn. Daarom is het belangrijk om te onthouden dat mobiel en lokaal hand in hand gaan, vooral als het gaat om gesproken zoekopdrachten.
Met mobiele apparaten kunnen gebruikers overal en altijd lokale zoekopdrachten uitvoeren. Spraak gestuurd zoeken stelt gebruikers op hun beurt in staat om makkelijker lokale vragen te stellen.
Zorg ervoor dat zaken als routebeschrijvingen naar fysieke locaties en XML-sitemaps leesbaar zijn voor bezoekers en zoekmachines op jouw website. Creëer ook verschillende ervaringen voor desktop- en mobiele gebruikers, optimaliseer je website voor zoekopdrachten van het type ‘bij mij in de buurt’ op mobiel.
Zorg er ten slotte voor dat jouw mobiele website strategie goed is en focus op het verbeteren van de paginasnelheid en laadtijden.
Voice search SEO groeit hard en snel
Velen die zijn opgegroeid in een tijd waarin technologie niet terug kon praten, hebben nog steeds een bepaald stigma op het praten met onze telefoons als er geen ander mens aan de andere kant is.
Jongere generaties hebben diezelfde aarzeling niet, en de meesten voelen zich ’technisch onderlegd’ bij het gebruik van gesproken zoekopdrachten. Spraak gestuurd zoeken is duidelijk in opkomst en het zou zonde zijn om deze trend in de SEO-industrie te negeren.
Ben jij zelf (nog) niet gewend geraakt met spraak gestuurd zoeken, laat je dan niet beïnvloeden door je gevoel en bekijk het vanuit de kansen die het biedt om jouw doelgroep op een andere manier dan jouw concurrenten te bereiken.
Zullen wij anders jouw voice marketing strategie inrichten?
We hopen dat dit artikel je heeft geholpen om met voice marketing je SEO strategie te verbeteren. Als je bovenstaande tips meeneemt zal dit ongetwijfeld een positief effect hebben op de vindbaarheid van je website voor spraak gestuurde zoekopdrachten!
Wil je jouw website laten scoren in Google door Timmermans Media? Neem dan contact op met ons door een e-mail te sturen naar info@timmermansmedia.nl of te bellen naar 073-2080036. We vertellen je dan graag meer over de mogelijkheden en prijzen.