Welke betaalmethodes zorgen voor meer conversies in je webshop?

welke betaalmethoden webshop
Leestijd: 9 minuten

Welke betaalmethodes webshops gebruiken, draagt veel bij aan het aantal conversies dat een webshop maakt. Het is belangrijk om in je webshop de juiste betaalmogelijkheden aan te bieden. Er zijn verschillende manieren om te betalen, maar iedereen heeft toch zo zijn favoriete betaalmethodes. Door de juiste betaalmethodes aan te bieden, kun je een stuk meer conversies krijgen.

Waarom moet je verschillende manieren om te betalen aanbieden?

Waarom zijn er zo veel manieren om te betalen? Iedere betaalmethode heeft zo zijn eigen kwaliteiten en nadelen. Wanneer je bijvoorbeeld met creditcard betaald, wordt je bestelling in veel gevallen verzekerd door de creditcard maatschappij. Echter is het over het algemeen lastiger om een creditcard aan te vragen, dan om bijvoorbeeld een PayPal account aan te maken.

Ieder land heeft zo zijn eigen manieren om te betalen. Zo wordt iDEAL alleen in Nederland gebruikt. Verder in dit artikel leggen we je uit welke betaalmethodes populair zijn in onze buurlanden België en Duitsland.

Waarom kunnen bepaalde betaalmethodes de conversies verhogen?

Betaalmethodes helpen je om de conversie van je webshop te verhogen. Wanneer je bijvoorbeeld in een Nederlandse webshop geen iDEAL aanbiedt, zul je niet veel verkopen. Nederlanders zijn gewend aan iDEAL, en weten dat ze deze betaalmethode kunnen vertrouwen. iDEAL straalt namelijk herkenning en autoriteit uit.

Herkenning is belangrijk voor de conversies. Dit komt doordat betaalmethodes vaak autoriteit uitstralen. Zit je op een onbekende webshop, en zie je dat ze betalingen met iDEAL of creditcard accepteren? Je herkent beide betaalmethodes, en dat zorgt voor ontspanning. We hebben namelijk goede ervaringen met deze betaalmethodes.

creditcard

Ook speelt gemak een grote rol. Wanneer een internetgebruiker gewend is om altijd met iDEAL te betalen, wil hij uit gemak ook graag op jouw webshop met iDEAL betalen. Het is zelfs zo, dat wanneer een webshop niet de gewenste betaalmethode aanbiedt, webshop bezoeker in staat zijn niks bij de webshop te kopen en op zoek te gaan naar een webshop met de betaalmethode naar wens. Zelfs wanneer ze ook met de beschikbare betaalmethodes zouden kunnen betalen.

Het gemak van achteraf betalen

Een steeds populairder wordende betaalmethode is achteraf betalen. Dit kan met Klarna of AfterPay. Met achteraf betalen, stel je de pijn van geld uitgeven uit.

Mensen voelen altijd een bepaalde vorm van pijn wanneer ze moeten afrekenen. Vooral bij onbekende webshops is er veel spanning, omdat altijd de gedachte speelt dat ze het product misschien niet ontvangen. Maar ook bij een vertrouwde webshop doet het pijn om te zien dat er geld van je rekening wordt afgeschreven.

Door je klanten achter te laten betalen, kunnen ze deze pijn uitstellen. Het is namelijk veel makkelijker om een product te bestellen waar je nog niet meteen voor hoeft te betalen. Klanten ervaren dan het gevoel dat ze er nog niet voor hebben betaald, wat ze ook nog niet hebben. Maar in de meeste gevallen schaffen klanten het product uiteindelijk wel gewoon aan.

Vooral voor onbekende webshops is het belangrijk om klanten achter te kunnen laten betalen. Zo weten klanten zeker dat ze het product ontvangen, voordat ze er geld aan hebben uitgegeven. Het zal het aantal conversies aanzienlijk verhogen wanneer je betaalmethodes als Klarna en AfterPay toevoegt aan je webshop.

Welke betaalmethoden zouden webshops in Nederland moeten aanbieden?

Er zijn tal van manieren om online te kunnen betalen. In Nederland is iDEAL zonder enige twijfel de populairste betaalmethode voor webshops. Zo werd 59% van alle online bestellingen in 2018 betaald met iDEAL. We hoeven je daarom niet uit te leggen dat het noodzakelijk is om iDEAL aan te bieden als betaalmethode in jouw webshop.

iDEAL wordt gevolgd door de creditcard. In hetzelfde jaar werd 10% van alle online bestelling betaald door middel van creditcard. We hoeven je dus ook niet uit te leggen dat het belangrijk is om creditcard als een van de betaalmethodes op je webshop toe te voegen.

Populairste betaalmethodes in Nederland

  1. iDEAL (59%)
  2. Creditcard (10%)
  3. Machtiging (5%)
  4. PayPal (5%)
  5. AfterPay (5%)
  6. Pintransactie (4%)
  7. Overschrijving (3%)
  8. Cadeaubonnen (3%)
  9. Acceptgiro (2%)
  10. Klarna (1%)
  11. Overig (2%)

Wanneer je twijfelt welke betaalmethoden voor je webshop nodig zijn, raden we je aan om in ieder geval de top-5 in je webshop aan te bieden. Natuurlijk zou het nog beter zijn wanneer je de complete top-10 aanbiedt.

Welke betaalmogelijkheden voor webshops in Duitsland en België gebruiken?

Verkoop je ook producten op de Duitse of Belgische markt? Weet dan dat je jezelf hier moet focussen op andere betaalmethodes. iDEAL bestaat bijvoorbeeld niet in onze buurlanden. Het heeft dus helemaal geen nut om deze betaalmethode op je Duitse webshop aan te bieden.

Populairste betaalmethodes Duitsland

  1. Op rekening/achteraf betalen (41,3%)
  2. PayPal (32%)
  3. ELV/Lastschrift (8,7%)
  4. Creditcard (8,5%)
  5. Amazon Payments (3,4%)
  6. Sofort (3,2%)
  7. Overig (2,9%)

Het is duidelijk dat ze in Duitsland andere betaalmethodes gebruiken dan in Nederland. Zo kennen we in Nederland geen ELV/Lastschrift, Amazon Payments of Sofort. Wanneer je deze betaalmethodes niet aanbiedt in je Duitse webshop, kunnen dus 15,5% van de gebruikers niet betalen met hun favoriete betaalmethode.

Populairste betaalmethodes België

  1. Bankcontact (49%)
  2. Creditcard (47%)
  3. PayPal (27%)
  4. SEPA overboeking (17%)

Veel Belgen bestellen op Nederlandse webshops. Je hoeft dus niet altijd een speciale .be domeinnaam te hebben om ook Belgen te kunnen bedienen. Echter is het dan wel belangrijk om bovenstaande betaalmogelijkheden aan te bieden in je Nederlandse webshop. Je zorgt er zo voor dat je geen Belgische conversies misloopt.

Kunnen te veel betaalmethodes het aantal verkopen doen verminderen?

Het is niet zo dat je te veel manieren om te betalen moet aanbieden. Dat kan er namelijk voor zorgen dat je het aantal conversies juist omlaag brengt. Je moet de juiste betaalmethodes aanbieden, en niet meer dan dat. Wanneer gebruikers op een afrekenpagina de keuze uit 15 verschillende betaalmethodes hebben, ontstaat er keuzestress.

achteraf betalen

Doe dus onderzoek naar de markt waar jij je in bevindt, en kom erachter welke betaalmogelijkheden webshops in jouw markt aanbieden. Je kunt ook kijken of er na enkele maanden bepaalde betaalmogelijkheden in jouw webshop niet worden gebruikt. Het is dan verstandig om deze weg te halen. Zo zorg je ervoor dat jouw betaalpagina overzichtelijk en duidelijk blijft.

Hoe kan ik betaalmogelijkheden aanbieden op mijn webshop?

Er zijn verschillende manieren om betaalmogelijkheden aan te bieden in een webshop. De makkelijkste manier is om gebruik te maken van Mollie. Dit is een betalingsgateway waarbinnen je verschillende betaalmethodes kunt activeren. Met Mollie is het mogelijk om de volgende betaalmethodes te gebruiken:

  • Bankoverdracht;
  • SEPA-incasso;
  • iDEAL;
  • Klarna betaal later;
  • PayPal;
  • SOFORT Banking;
  • My Bank;
  • Belfius Direct Net;
  • EPS;
  • ING Home’Pay;
  • Klarna Slice it;
  • Paysafecard;
  • Cadeaubonnen;
  • Vouchers;
  • Creditcard;
  • Giropay;
  • KBC/CBC Betaalknop;
  • Bankcontact;
  • Przelewy24;
  • Apple Pay.

Een account aanmaken bij Mollie is gratis. Per transactie moeten er wel transactiekosten betaald worden. Deze kosten liggen echter ontzettend laag. Wanneer je dus op zoek bent naar een manier om betalingen te kunnen ontvangen op je webshop, is Mollie zeker een must-have.

Zullen wij jouw webshop onderhouden?

Je kunt het beheer van je webshop uitbesteden aan een partij die hier veel verstand over heeft. Timmermans Media kan naast het reguliere onderhoud ook het aantal conversies op je webshop doen laten stijgen. Hier hebben wij verschillende strategieën voor die we al voor verschillende klanten hebben mogen toepassen.

Wil je jouw webshop door Timmermans Media laten optimaliseren voor conversies? Neem dan contact op met ons door een e-mail te sturen naar info@timmermansmedia.nl of te bellen naar 073-2080036. We vertellen je dan graag meer over de mogelijkheden en prijzen.

Heb je vragen, of wil je graag jouw ervaringen over dit onderwerp met anderen delen? Laat dan hieronder een reactie achter. Wij zullen er alles aan doen om op je vraag of opmerking te reageren.

PS: Wil jij nog meer te weten komen over marketing? Wordt dan lid van onze besloten Facebookgroep. Het is gratis voor ondernemers die samen met andere ondernemers hun marketing willen verbeteren.

Over de auteur.

Picture of Matt Timmermans

Matt Timmermans

Matt heeft Timmermans Media in 2018 opgericht als webdesign bureau. Nadat hij zijn marketing studie in 2020 had voltooid, ging hij full-time aan de slag als ondernemer en marketeer. Naast het schrijven van blogs op Timmermans Media, verzorgt hij ook de content marketing (cryptocurrency), SEO en webdesign voor verschillende bedrijven.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Populaire artikelen.

Klaar om te groeien?

Plan dan nu (vrijblijvend) een telefoon- of videogesprek met ons in.