Waarom een rich snippet maken? Je hebt vast ooit een Google zoekresultaat opgemerkt dat er stijlvoller (met meer informatie) uitziet dan alle andere zoekresultaten? Bijvoorbeeld resultaten die een bijhorende beoordeling bevatten ,uitgebreidere informatie en/of extra foto’s van een product of dienst. Die extra informatie, media en sterbeoordelingen worden rich snippets genoemd.
De codes die Google vertellen om die extra elementen op te nemen, wordt schema-opmaak genoemd. Het gebruik van rich snippets is opmerkelijk eenvoudig, maar je moet wel altijd zelf Google op de hoogte stellen van de benodigde informatie. In dit artikel vatten we de rol van schema-opmaak in SEO samen en hoe jij rich snippets aan jouw website kunt toevoegen.
Waarom is een rich snippet maken zo belangrijk?
Om rich snippets toe te staan, vertrouwen zoekmachines op structured data. Het coderen van uitgebreide informatie, dat je kan gebruiken om met zoekmachines te communiceren. Zoekmachines lezen structured data om een betere context van jouw webpagina’s te krijgen. Op zijn beurt helpt dit gebruikers om betere informatie te krijgen over welk type inhoud zich in de link bevindt die ze willen openen.
Onder normale omstandigheden, wanneer jouw pagina wordt weergegeven op Google, presenteert Google de paginatitel, URL en de zelf gecreëerde metabeschrijving. Via rich snippets kan Google extra informatie weergeven, waaronder product-/servicebeoordelingen, een bedrijfsbeschrijving, locatie, prijs en nog veel meer.
Het opnemen van gestructureerde gegevens vergroot dus jouw kansen op uitgebreidere zoekresultaten en een betere positie. Dit zijn de belangrijkste voordelen van het gebruik van rich snippets:
- Betere zichtbaarheid: je merk zal beter zichtbaar zijn in de zoekresultaten;
- Betere CTR: gebruikers klikken liever op een rich snippet resultaat dan op een normaal zoekresultaat;
- Meer conversies: gebruikers klikken op een aantrekkelijk zoekresultaat, wat je meer leads, downloads, verkopen, etc. zal opleveren.
Verschillende soorten rich snippets
Je kan rich snippets gebruiken in de volgende inhoud types:
- Beoordelingen: individuele en geaggregeerde beoordelingen, met verschillende eigenschappen voor allerlei soorten beoordelingen;
- Mensen: Google presenteert rijkere informatie voor specifieke (bekende) mensen. Ondersteunende eigenschappen omvatten naam, titel, rol en contactgegevens;
- Producten: een van de beste toepassingen van rich snippets, is voor producten en speciale aanbiedingen van online winkels. De ondersteunende eigenschappen omvatten naam, afbeelding, merk, identifiers, prijs, valuta, staat en hoeveelheid;
- Bedrijven en organisaties: eigenschappen zoals bedrijfsnaam, adres, telefoonnummer en logo;
- Recepten: met rich snippets kunnen kookwebsites ook informatie bevatten zoals voedseltype, beoordelingen, kooktijd, portiegrootte, calorieën en meer;
- Gebeurtenissen: rich snippets zijn uitstekend geschikt voor toekomstige en zich voordoende gebeurtenissen. De eigenschappen die worden ondersteund, zijn onder meer start- en einddatum, duur, locatie en tickets;
- Muziek: Google gebruikt structured data om nummers en muziekalbums te presenteren. De gegevens bevatten links naar voorvertoningen van nummers en directe links naar het kopen van singles en volledige albums;
- Video-inhoud: Rich snippets kunnen ook worden toegepast op ingesloten video-inhoud op je website om de duur, het videoproductiebedrijf, de videomaker of het type inhoud dat in de video wordt getoond, weer te geven.
Als gevolg op het bovenstaande, tonen we de meest gebruikte schemamarkeringen.
Organisatieschema-opmaak
De opmaak van het organisatieschema kan een uitleg over een bedrijf, het officiële logo, contactgegevens, locatie en sociale-mediaprofielen bevatten.
Persoonsschema-opmaak
Het Persoonsschema kan informatie over een persoon weergeven, zoals naam, geboortedatum, adres, opleiding en familieleden.
Opmaak lokaal bedrijfsschema
De Local Business Schema Markup helpt consumenten de locatie van een lokaal bedrijf en andere nuttige informatie over dat bedrijf te vinden.
Product- en aanbiedingsschema-opmaak
De product- en aanbiedingsmarkeringen worden gebruikt voor de verkoop van specifieke producten of diensten. Ze maken productinformatie mogelijk, zoals prijs en status, en product eigenschappen.
Artikel Schema Markup
Een artikel schema Markup wordt het meest gebruikt voor nieuws- en blogposts. Het helpt zoekmachines om meer te weten te komen over de kop van het artikel, het tijdstip van publicatie, de uitgelichte afbeelding en de inhoud.
Opmaak videoschema
Video Schema Markup is een uitstekende manier om Google te helpen de video’s van uw website te crawlen en te indexeren, en om ze weer te geven in Google Video Search.
Opmaak evenementschema
Event Schema Markup presenteert informatie voor toekomstige evenementen, zoals datum, locatie en ticketprijs.
Recept Schema Markup
Met opmaak van receptschema’s kunnen receptpagina’s als rich snippet worden gepresenteerd.
Beoordeling/Review Schema Markup
Rating Schema Markup genereert de meest relevante productrecensies direct op de SERP-pagina’s.
Hoe schema markup en rich snippets maken op je WordPress site?
Je kan uiteraard als je programmeer ervaring hebt zelf json of schema markup gaan toevoegen in de codes van je thema. Maar niet iedereen heeft hier ervaring mee en dan zal het veel tijd kosten om dit te leren.
In WordPress zijn er gelukkig plug-ins beschikbaar, die ons een stuk functionaliteit geven zodat je dit niet zelf hoeft te coderen. In dit geval moet je altijd een schema markup toevoegen aan je pagina’s en/of posts. We hebben uiteraard geen invloed op de rich snippets, want google beslist zelf of en wanneer dit getoond wordt in de zoekresultaten.
Een van de betere plug-ins om dit te realiseren, is “Schema & Structured Data for WP & AMP”. Deze WordPress plug-in heeft maar liefst 33 schema types die erg makkelijk te integreren zijn. Onderaan elke pagina of bericht, bevindt er zich een metabox waarbij je moet aanduiden welke rich snippets je wil integreren. Je vind een volledige handleiding/how to op de website van het bedrijf dat de WordPress plug-in geprogrammeerd heeft.
Rich snippets met SEO Press
Een andere handige plug-in om dit te doen, is via “SEO Press”. Deze plug-in is een concurrent van de Yoast seo plug-in maar is op sommige een stuk performanter. Zeker ook qua rich snippets.
Om de functie voor de rich snippets te activeren, heb je wel de “pro versie” nodig maar je zal zien dat de prijs zeer democratisch gehouden is (€39 per jaar). Je kan de functie van de “schema markup” gebruiken voor een pagina (single page) als voor blog posts (posts pages). Ook “custom post types” kan je gebruiken.
Je kan dit activeren via de categorie “SEOpress – Pro – Structured DataTypes”. In een volgende stap ga je naar het bericht of de pagina waar je de rich snippets wil gebruiken. Je scrolt helemaal naar onder en daar zie je de “rich snippets” meta box. Vervolgens klik je op “Manual” en dan kan je kiezen uit de verschillende schema’s die ter beschikking staan. Makkelijk toch?
Hoe kun je rich snippets testen?
Het resultaat kan je beoordelen via de “structured data testing tool” van Google. Je voert de url van je pagina in en je kan zien of alles correct geïmplementeerd is.
Zullen wij jouw vindbaarheid en CTR in Google verbeteren?
We hopen dat dit artikel je heeft geholpen om met structured data, rich snippets te creëren en daarmee de vinbaarheid en CTR van jouw website te verbeteren. Als je bovenstaand artikel begrijpt en wat meer kennis hebt over SEO, zal je een heel eind kunnen komen! Je kan ook onze andere uitgebreide blogs over SEO lezen.
Lukt het niet? Dan kunnen wij natuurlijk jouw structured data inrichten en rich snippets creëren! Ook kunnen we je helpen met je gehele SEO strategie.
Wil je de SEO van jouw website laten verbeteren door Timmermans Media? Neem dan contact op met ons door een e-mail te sturen naar info@timmermansmedia.nl of te bellen naar 073-2080036. We vertellen je dan graag meer over de mogelijkheden en prijzen.