Waarom is Google MyBusiness zo belangrijk? Een website met een mooi webdesign die mobielvriendelijk is is erg belangrijk om meer bezoekers en klanten te trekken. Sinds 2014 is Google begonnen met Google MyBusiness om de strijd met bedrijvengidsen aan te gaan. Tegenwoordig kan niemand er meer om heen en maakt iedereen wel eens gebruik van Google My Business. Veel bedrijven denken dat Google MyBusiness lang niet zo belangrijk is als een goede website. Toch ligt dit iets anders!
Wat is Google MyBusiness?
Google wordt sinds het ontstaan van de smartphone voor steeds bedrijven steeds belangrijker. Mensen zoeken tegenwoordig razendsnel op hun mobieltje naar de openingstijden, het adres of de producten die een bedrijf verkoopt. Snelheid is belangrijk; des te sneller de benodigde informatie aangeleverd kan worden, des te beter. Dit herken je waarschijnlijk ook wel bij jezelf.
LEES OOK: Waarom een responsive design belangrijk is (5 redenen!)
Op deze ontwikkeling speelde Google in door Google MyBusiness te introduceren. Hiermee wilde Google zo snel mogelijk de benodigde informatie over een bedrijf aan de gebruiker tevoorschijn halen. Je zou kunnen zeggen Google MyBusiness de online bedrijvengids van Google is.
Wanneer je naar een bedrijf zoekt, bijvoorbeeld Timmermans Media, komt er rechts van de zoekresultaten een blok met informatie over dat bedrijf, zoals het adres, de openingstijden, website adres, telefoonnummer en reviews.
De informatie die Google hier weergeeft is als bedrijf zijnde eenvoudig zelf te bewerken. Je kunt helemaal zelf kiezen welke informatie Google hier weergeeft. Dit kun je doen door een account aan te maken bij Google MyBusiness op https://www.google.com/intl/nl_nl/business/. Zo kun je helemaal zelf bepalen wat jouw klanten te zien krijgen!
Wat geeft Google MyBusiness weer?
Laten we eens kijken naar wat Google MyBusiness allemaal weer kan geven voor jouw bedrijf.
1. Foto’s en Google Maps locatie
Je kunt als bedrijf zelf foto’s toevoegen van je bedrijf. Maar ook je locatie of logo kun je hier laten weergeven. Hierdoor geef je klanten een inzicht in wie je bent en wat je aanbiedt. Google geeft hier ook een beeld van het pand zoals in Google Streetview weer als foto.
Rechts is ook de locatie op Google Maps weergegeven. Gebruikers hoeven alleen maar op het kaartje te klikken om zo je locatie in Google Maps te zien.
Het is aan te raden om zo veel mogelijk foto’s toe te voegen die waarde bieden aan je klanten. Deze foto’s moeten scherp en duidelijk zijn en iets bevatten dat van belang is voor je klanten.
2. Bedrijfsnaam
Natuurlijk wordt ook de bedrijfsnaam duidelijk weergegeven. Zorg ervoor dat je de juiste bedrijfsnaam gebruikt waar gebruikers ook naar zullen zoeken. Anders bestaat er een kans dat jouw klanten je bedrijf niet kunnen vinden.
3. Website en route
Gebruikers kunnen makkelijk via een knop op je website komen. Zorg er dus voor dat de link die je hier toevoegt klopt. Ook kunnen gebruikers makkelijk een route starten vanaf hun locatie. Hiervoor is het dus van belang dat het adres dat je in Google MyBusiness invult klopt, zodat ze niet naar een verkeerde locatie gestuurd worden.
4. Google Reviews
Klanten en gebruikers kunnen reviews achterlaten. Deze reviews zeggen iets over de producten en diensten die je levert. Wanneer je goede reviews hebt die inhoudelijk onderbouwd zijn, zullen potentiële klanten de stap om een product of dienst af te nemen eerder kunnen maken dan wanneer je bedrijf geen of slechte reviews heeft. Om meer reviews te krijgen, kun je klanten vragen om een review achter te laten.
Het is niet per se zo dat wanneer een bedrijf betere of meer reviews heeft, deze ook hoger geplaatst zal worden in de zoekresultaten. Dit hangt vooral af van veel andere factoren.
5. Adres, openingstijden en telefoonnummer
Dit is misschien wel de belangrijkste informatie die wordt weergegeven. De meeste gebruikers die zoeken op de naam van je bedrijf zullen het waarschijnlijk doen omdat ze het adres, de openingstijden of het telefoonnummer willen weten.
Zorg er dus voor dat deze kloppen! Er is niets zo vervelend dan dat een klant op een verkeerd adres of voor een gesloten deur staat.
6. Reviews van andere websites
Google verzamelt ook reviews van andere websites en geeft deze hier weer. Aan deze reviews kun je zelf vaak niet veel doen. Het is bijvoorbeeld niet mogelijk om dit uit te schakelen of te wijzigen. Zorg er dus voor dat je goede producten en diensten levert zodat je ook betere reviews zult krijgen!
7. Beschrijving
Het is mogelijk om zelf een beschrijving over je bedrijf toe te voegen aan Google Mijn Bedrijf. Hierin kun je duidelijke informatie geven over wie je bent en welke producten of diensten je levert. Vul de beschrijving altijd in, want dit geeft de gebruiker zo veel mogelijk informatie over je bedrijf!
Dit is waarom Google MyBusiness zo belangrijk is!
Om als bedrijf goed gevonden te willen worden in Google, is het noodzakelijk dat je een Google MyBusiness account hebt. Google MyBusiness is dus erg belangrijk voor bedrijven. Dit heeft namelijk veel voordelen, en is erg belangrijk voor je bedrijf.
Lokale SEO
Zoals eerder gezegd is Google My Business eigenlijk de online bedrijvengids van Google. Net zoals bij iedere bedrijvengids is dit ingedeeld per locatie. Wanneer een gebruiker zoekt naar waar hij opzoek is + de locatie, zal Google de beste resultaten weergeven op basis van de inhoud van Google My Business.
Op bovenstaande screenshot is te zien dat Google 3 restaurants in Vught weergeeft. De kans dat de gebruiker op deze 3 restaurants klikt is ontzettend groot! Je kunt je dus voorstellen hoeveel extra klanten dit kan opleveren. En het mooiste is: dit is helemaal gratis! Deze restaurants betalen er niet voor om bovenaan te staan. Ze bieden sterke en waardevolle informatie in Google My Business waardoor ze zo hoog weergegeven worden.
Een betere SEO
Google MyBusiness zorgt voor een betere SEO van je website. Wanneer Google weet dat de website van je bedrijf bij een echt bestaand bedrijf hoort, zal Google je website steeds meer gaan waarderen. De zoekmachine weet dat de website relevant is voor de gebruikers van Google die naar bepaalde producten of diensten zoeken.
LEES OOK: Waarom is SEO belangrijk?
Sneller informatie leveren aan je klanten
Wanneer je klanten opzoek zijn naar het adres of de openingstijden, wil je natuurlijk dat ze dit zo snel en duidelijk mogelijk kunnen vinden. Op het moment dat ze het niet gevonden krijgen, is de kans aanzienlijk groot dat ze naar de concurrent stappen die wel duidelijk aangeeft wanneer ze open zijn en wat het adres is.
Door middel van Google My Business kun je deze informatie veel sneller aan je klant geven! Wanneer ze op Google zoeken naar jouw bedrijf, krijgen ze de openingstijden al te zien zonder dat ze naar je website hoeven. Zo wordt de benodigde informatie nóg sneller geleverd!
Mensen vinden het juiste bedrijf
Het is niet gek dat wanneer je de naam van je bedrijf in Google zoekt er ook websites naar boven komen die op jouw bedrijfsnaam lijken. Dit kan verwarring veroorzaken bij gebruikers van Google, en misschien belanden ze wel op de verkeerde website.
Zullen wij anders even Google MyBusiness voor je instellen?
Google My Business is dus belangrijk voor bedrijven omdat ze zo beter vindbaar zijn op Google. Maar zo kunnen bedrijven ook sneller belangrijke informatie zoals openingstijden delen. Een bedrijf zonder een goed ingestelde Google MyBusiness valt al snel buiten de boot.
Natuurlijk kun je zelf Google MyBusiness op een goede manier inregelen, maar het ook laten uitbesteden aan experts. Timmermans Media weet precies hoe Google MyBusiness het beste ingevuld en onderhouden kan worden. Neem dan contact op met ons door een e-mail te sturen naar info@timmermansmedia.nl of te bellen naar 073-2080036. We vertellen je dan graag meer over de mogelijkheden en prijzen.