Google is de populairste zoekmachine ter wereld. Dat betekend dat als je niet hoog op de eerste pagina van Google staat bij belangrijke zoekwoorden, loop je veel verkeer mis. Hoger scoren in Google is echter geen gemakkelijke taak – het kost veel tijd en het is belangrijk dat je goed weet waar je mee bezig bent. Een van de belangrijkste ranking factoren is om de content op je gehele site fris en uniek te houden.
Dit zal niet alleen het organische zoekmachineverkeer verbeteren, maar ook de klantbetrokkenheid en conversiepercentages vergroten. Om hoger te kunnen scoren op Google, is het belangrijk om alle tips die we je kunnen geven op te volgen. Deze tips zorgen zorgen ervoor dat jouw website van hoge kwaliteit is, voorzien is van een intuïtieve gebruikersinterface die bezoekers kunnen gebruiken, een schone lay-out zonder rommel of onnodige informatie op de pagina, en meer. In deze blog bespreken we hoe je ervoor kunt zorgen dat je met 10 tips hoger scoren in Google kunt.
1. Content is king
Google heeft een zeer goed ontwikkeld algoritme. Het maakt niet uit hoe SEO geoptimaliseerd je website is, want als je geen hoogwaardige content kan maken, zal Google er niet in geïnteresseerd zijn jouw website hoger te rangschikken op de resultaten van hun zoekmachinepagina’s (SERP’s).
Google besteedt speciale aandacht aan het unieke karakter van de copy van een site. Het maakt niet uit wat voor soort SEO-technieken worden gebruikt, er moet iets unieks zijn aan de tekst voor Google, niet alleen om de positie te verbeteren, maar ook om ervoor te zorgen dat mensen meer informatie willen over de inhoud van deze site.
Wees origineel! Google houdt van originele inhoud. Om hoger te scoren in de zoekresultaten van Google, zou je posts moeten maken die de vragen van je lezer beantwoorden en die waarde bieden terwijl ze anders zijn dan andere webpagina’s. Als de inhoud vergelijkbaar of letterlijk hetzelfde is met wat al wordt gerangschikt voor een specifieke zoekwoordzoekopdracht, kan dit een ernstig negatief effect hebben op hoe goed jouw site scoort in SERP’s (Search Engine Results Pages).
Google geeft de voorkeur aan betrouwbaar, fris en hoogwaardig materiaal . Zorg ervoor dat je zowel antwoorden als waardevolle tips geeft in de blogs; iets minder dan een A+ cijfer kan gevolgen hebben, zoals een lagere crawlsnelheid van googlebot-sites die controleren wat er online trending is!
Een andere methode om hoger scoren in google te kunnen, is de lengte van jouw teksten. Je realiseert het je misschien niet, maar de lengte van je blogpost heeft een enorm effect op hoe goed je scoort in Google. Als je je afvraagt waarom sommige berichten eerder verschijnen in de resultaten van zoekmachines, is dit waarschijnlijk een van de redenen. Meer woorden betekenen een betere ranking en inhoud van hogere kwaliteit voor lezers! Lees hier meet over de ideale lengte van een SEO tekst.
2. Zoekintentie
Zoekintentie is een belangrijke factor in hoe Google uw inhoud rangschikt. Het is in wezen waar een gebruiker naar op zoek is, en elk zoekwoord is anders op Google. Als iemand bijvoorbeeld zoekt naar de beste Chinese restaurants, zie je dat de resultaten in de top 10 veelal lijstjes bevatten.
Om hoger te scoren met zoekintentie, moet je begrijpen waarom ze naar dat zoekwoord zouden zoeken. Wat proberen mensen te bereiken? Als je dit eenmaal weet, zal het gemakkelijker zijn om erachter te komen welk type inhoud je moet produceren dat past bij hun behoeften en hun probleem oplost!
3. backlinks
Je hebt misschien wel eens gehoord van de term ‘backlinks ‘. Je weet wel, die dingen die de Google crawler gebruikt om jouw website te vinden. Nou, ze zijn een belangrijk onderdeel van het rangschikkingsalgoritme van Google en zonder krijg je geen organisch verkeer.
De inhoud gaat hand in hand met backlinks, want als webpagina’s niet ten minste één backlink ontvangen, wat is dan de kans dat deze op pagina 10 of hoger rankt? Alleen vanwege de content op deze pagina? Nee… Google wilt namelijk dat andere website bevestigen dat de pagina goed is. Als je backlinks kunt krijgen van websites van hoge kwaliteit, worden jouw kansen om hoger te scoren in Google vergroot.
4. Trefwoorden
Als je wilt dat jouw website hoger scoren in Google kan, heeft deze voldoende trefwoorden nodig – woorden die mensen gebruiken als ze iets Googelen! Zorg er dus voor dat die sleutelzinnen op elke pagina van jouw website verschijnen en indien mogelijk overal in blogposts, want Google houdt hier van.
Wanneer je trefwoorden voor jouw online inhoud overweegt, vergeet dan niet de titeltags te gebruiken om meer kijkers aan te trekken. Probeer een trefwoord toe te voegen aan het begin van de SEO-titeltag van jouw pagina en neem deze waar mogelijk op in alle andere secties, zodat zoekmachines gemakkelijk kunnen vinden wat je zoekt.
Bijvoorbeeld: voeg een alt-tekst van een afbeelding toe met een of twee sleutelwoorden over wat er op die pagina wordt weergegeven of voeg ankertekst toe wanneer pagina’s aan elkaar worden gelinkt, zodat Google beter kan begrijpen welke site ook wordt gelinkt!
5. Mobielvriendelijkheid
Sinds 2019 is Google ”mobile-first” gegaan. Google maakte deze verschuiving vanwege onderzoeken die aantonen dat er tegenwoordig meer dan 5,27 miljard mensen zijn die smartphones gebruiken in plaats van desktops of laptops.
Het is belangrijk dat jouw website responsive is op alle apparaten. Mobile-first betekent dat wanneer je een bedrijf onderweg googelt, ze rekening houden met hoe hun site eruitziet en hoe goed de navigatie werkt voor mensen die handheld-schermen gebruiken om te zoeken in plaats van desktop- of laptopcomputers. Met meer dan 5,27 miljard mobiele internetgebruikers over de hele wereld hebben we sites nodig met vereenvoudigde navigatiemenu’s, zodat iedereen zich gemakkelijk kan verplaatsen zonder al te veel ruimte in te nemen op de schermgrootte van ons apparaat!
6. Laadsnelheid website
Google heeft een nieuwe statistiek om de kwaliteit van jouw website te meten vanaf 2021. Dit is de manier waarop Google ervoor zorgt dat jouw website een optimale gebruikerservaring biedt. De belangrijkste factor die ze zullen meten volgens hun Core Web Vitals-richtlijnen, is hoe snel pagina’s op jouw site worden geladen met responstijden voor lettertypen en afbeeldingen.
Je hebt geen andere keuze dan op te letten, want als mensen niet het gevoel hebben dat ze zo snel mogelijk krijgen wat ze van je inhoud verwachten, is er misschien niet eens tijd genoeg voor hen om meer dan één pagina te bezoeken. Snelheid is dus van belang om hoger scoren in Google mogelijk te maken.
7. Domeinautoriteit
De volgende Google ranking booster is de Domain Authority (DA) van jouw website. Het is een statistiek die laat zien hoe dicht je bij de beste zoekresultaten bent voor wat mensen zoeken en willen. Domeinautoriteit wordt gemeten door Moz, die punten toewijst tussen 1-100 – dus als je een DA van 80 of hoger hebt, betekent dit dat iemand heeft vastgesteld dat van al deze ranglijsten over dit onderwerp de jouwe als een van de top drie wordt beschouwd relevantie!
Er zijn nu verschillende manieren om de positie van jouw site te verbeteren: te beginnen met het maken van inhoud van hoge kwaliteit die is gericht op branchespecifieke zoekwoorden. Dit helpt ervoor te zorgen dat die felbegeerde backlinks moeiteloos binnenkomen wanneer klanten hun onderzoek doen, omdat ze nieuwe relevante informatie van sites zoals die van jou zullen vinden zonder dat ze door tientallen andere websites hoeven te graven.
8. Websitestructuur
Je moet ook altijd een sitemap op je website hebben. Het is als de kaart van jouw website en het vertelt Google waar alles zich bevindt, zodat ze sneller nieuwe inhoud voor je kunnen vinden! Een goed ontworpen architectuur zal ervoor zorgen dat elke pagina een gemakkelijke uitweg heeft via links of andere navigatiehulpmiddelen. Zo wordt hoger scoren in Google makkelijker.
Hiermee kunnen Google-crawlers jouw website en de bijbehorende pagina’s gemakkelijk vinden, waardoor zowel jij als de zoekmachine gemakkelijker kunnen worden gevonden. Een sitemap bevat alle belangrijke pagina’s waarvan je wilt dat Google ze kent, zodat ze gemakkelijk door jouw site kunnen navigeren. Op deze manier kunnen ze ook nieuwe inhoud ontdekken!
9. Websitebeveiliging
De beveiliging van je website is nu een belangrijke Google-rankingfactor. Dit is waar je ervoor moet zorgen dat jouw site op versleutelde HTTPS staat, omdat het de gegevens tussen jouw website en de browser van jouw gebruiker versleutelt. Zo niet, dan kan dit een belangrijke update zijn voor degenen onder ons met websites die nog steeds HTTP gebruiken en geen SSL-certificaten hebben!
10. UX – Gebruikerservaring
Je scoort beter als je een goede UX hebt. Google gebruikt een kunstmatige-intelligentieprogramma genaamd RankBrain, en het bevat andere rangschikkingssignalen zoals CTR (klikfrequentie), bouncepercentage en verblijfstijd om de kwaliteit van de gebruikerservaring van jouw website te beoordelen. Deze dingen zorgen er allemaal voor dat mensen het leuk vinden om door je pagina’s te navigeren, dus zorg ervoor dat die van jou zo aantrekkelijk en soepel mogelijk is!
Hoe ga jij aan de slag met hoger scoren in Google?
De top 10 manieren om in 2022 hoger te scoren op Google is een geweldige lijst met strategieën, maar het is niet altijd genoeg. Niet als je eigenlijk niet goed weet hoe je deze tips strategisch toepast. Bij Timmermans Media kunnen we met jouw website ook hoger scoren in Google. Dit doen we door eerst een goed plan van aanpak te maken. Vervolgens nemen wij het werk uit handen.
Ben je benieuwd naar hoe wij je kunnen helpen? Neem dan vrijblijvend contact op met het team van Timmermans Media. Wij helpen je graag!
Heb je vragen, of wil je graag jouw ervaringen over dit onderwerp met anderen delen? Laat dan hieronder een reactie achter. Wij zullen er alles aan doen om op je vraag of opmerking te reageren.
PS: Wil jij nog meer te weten komen over marketing? Wordt dan lid van onze besloten Facebookgroep. Het is gratis voor ondernemers die samen met andere ondernemers hun marketing willen verbeteren.