Hoe zorg je voor meer organisch zoekverkeer? Dit zijn de 7 beste tips!

meer organisch zoekverkeer
Leestijd: 10 minuten

Organisch zoekverkeer zijn websitebezoekers die vanuit een zoekmachine op je website komen. Het verkrijgen van meer organisch zoekverkeer lijkt niet makkelijk, terwijl je dit prima zelf zou kunnen doen. Veel websites doen hun best om zo veel mogelijk organisch zoekverkeer te krijgen, maar dit pakt echter helaas niet goed uit. Dit komt omdat vaak gebruik wordt gemaakt van verkeerde strategieën.

In dit artikel vertel ik je graag hoe je zelf voor meer bezoekers en verkeer vanuit zoekmachines als Google kunt zorgen. Ik wens je alvast veel succes met het toepassen van de tips!

Tip 1: Gebruik de juiste zoekwoorden

Om meer organisch zoekverkeer te bereiken zul je relevante zoekwoorden moeten gebruiken om de juiste doelgroep te bereiken. Denk ook goed na over wat de zoekintentie van je doelgroep is. Je website kan wel hoog ranken in Google, maar als niemand op je website klikt omdat ze niet verwachten te vinden wat ze zoeken, heb je niet zo veel aan die hoge ranking.

Wanneer iemand op Google zoekt naar ‘macbook toetsenbord zelf schoonmaken‘, zal de zoekintentie van de gebruiker zijn dat hij uitleg wilt over hoe hij het toetsenbord van zijn Macbook zelf kan schoonmaken. Een website met uitleg over hoe hij dat kan doen bij een Microsoft toetsenbord zal de zoekintentie te bevredigen.

Tegenwoordig is Google zo slim om zelf de websites die niet relevant zijn voor de gebruiker weg te filteren.

Doe dus goed zoekwoorden naar de zoekwoorden die gerelateerd zijn aan de zoekopdracht van de gebruiker. Er zijn verschillende tools waarmee je degelijk zoekwoorden onderzoek kunt doen. Denk aan SEMrush, KWfinder en natuurlijk Google zelf. Bij een zoekopdracht staan onderaan de pagina altijd gerelateerde zoekopdrachten. Je doet er goed aan om deze te verwerken in pagina.

Tip 2: Gebruik meer afbeeldingen en video’s op je website

Google vind het fijn als er veel rich content op een pagina staat. Rich content houd in dat er veel verschillende soorten content op een pagina staat. Denk bijvoorbeeld aan afbeeldingen, video’s, audio’s, linkjes, reacties en PDF’jes. Op deze manier dien je namelijk een veel groter publiek en dat zal leiden in meer organisch zoekverkeer

Sommige mensen vinden het niet fijn om een tekst te lezen, en willen het liever luisteren. Of houden niet van een grote tekst zonder afbeeldingen. Door genoeg extra content toe te voegen, dien je een groter publiek. Je toont ook dat je extra functies en opties aan je pagina toegankelijker te maken, en dat wil Google graag belonen.

Gebruik dus meer rich content op je pagina. Wanneer je meer afbeeldingen gebruikt, zorg er dan wel voor dat je het hoofd-zoekwoord in de titel, ALT-tag en TITLE-tag van je afbeelding gebruikt. Dat gaat je SEO namelijk ook een boost geven!

Het is daarbij ook bewezen dat pagina’s die een video bevatten gemiddeld hoger eindigen dan pagina’s zonder video. Voeg dus altijd een video toe die relevant is voor het onderwerp waar je pagina over gaat. In het beste geval komt de video van je eigen YouTube-kanaal!

In onderstaande video wordt nog eens uitgelegd waarom rich content zo belangrijk is voor de SEO van je website.

Tip 3: Pas linkbuilding toe op jouw website

Veel websites doen nog helemaal niet aan linkbuilding. De meeste weten zelfs nog niet wat linkbuilding is. Linkbuilding is het opzetten van een link-structuur binnen je website en het verkrijgen van backlinks van andere websites.

SEO is erg belangrijk voor je website. Zag je wat we deden? We hebben zojuist live linkbuilding toegepast. De woorden ‘SEO is erg belangrijk’ bevat namelijk een link. Wanneer je hier op klikt (wel terugkomen natuurlijk), ga je naar een ander bericht van ons waar we meer over SEO vertellen. Door ieder woord dat relevant is voor een andere pagina te linken naar desbetreffende pagina, bouw je een groot spinnenweb op van linkjes.

Deze linkjes geven waarde. Hoe meer linkjes er naar een bepaalde pagina of artikel gaan, hoe meer waarde deze pagina’s krijgen van Google. Ze zullen zo ook hoger gaan ranken in Google. Wanneer je op je website naar andere pagina’s binnen jouw website linkt, spreken we van interne linkbuilding.

Er is ook nog een andere link die je kunt krijgen, en dat is een backlink. Een backlink is een link van een andere website naar jouw website. Die zijn eigenlijk het meeste waard. Google ziet die linkjes namelijk, en weet zo dat jouw website belangrijk is. De beste manier om backlinks te krijgen is door waardevolle content toe te voegen. Op een gegeven moment vinden andere websites jouw content zo waardevol dat ze het bijvoorbeeld gebruiken als bron. En dan krijg je een backlink.

Backlinks zijn ook te koop. Dit valt echter wel onder Black Hat SEO. Het gaat namelijk tegen de regels van Google in. Wij raden daarom ook altijd af om backlinks te kopen. Wanneer Google hier achter komt, wordt je gestraft. Die straf kan zelfs zo erg zijn, dat Google je website helemaal verwijderd uit hun zoekmachine.

Nog 4 tips voor meer organisch zoekverkeer!

We zijn al diep ingegaan over het gebruik van relevante zoekwoorden en rich content en de kracht linkbuilding. Gelukkig voor jou zijn we nog niet klaar. We hebben namelijk nog meer tips waarmee jij het organisch verkeer op je website kunt laten stijgen.

  1. Begin met het schrijven van een blog. Door iedere week een blog te plaatsen op je website, vergroot je de content die op je website staat. Zo kun je dus ook op veel meer zoekwoorden gevonden worden. Op lange termijn gaat dit echt een boost geven aan het organisch verkeer op je website.
  2. Een responsive design is erg belangrijk. Google laat websites die zich aanpassen aan het schermformaat van de gebruiker namelijk een stuk hoger ranken in Google.
  3. Je bedrijf en website toevoegen aan Google MyBusiness is belangrijk om meer organisch zoekverkeer te trekken. Google MyBusiness zorgt er namelijk voor dat je website hoger rankt in Google en levert gebruikers sneller de benodigde informatie.
  4. Verhoog de snelheid van je website. Veel WordPress websites zijn traag, en dat komt niet ten goede van de SEO. Een website die traag is, krijgt namelijk weinig organisch zoekverkeer, omdat bezoekers een trage site vaak snel verlaten.

Organisch zoekverkeer vs. betaald zoekverkeer: wat is het verschil?

Tegenover organisch zoekverkeer staat betaald zoekverkeer. Dat is zoekverkeer waar je voor hebt betaald, door bijvoorbeeld advertenties te plaatsen in Google of op social media.

Maar wat is nou beter? Eigenlijk kunnen we daar heel snel een conclusie in trekken. Organisch zoekverkeer is namelijk beter dan betaald zoekverkeer. Voor organisch zoekverkeer betaal je namelijk niet en je hebt hier op de lange termijn veel meer profijt van. Als mensen je website altijd makkelijk gevonden krijgen via Google, hoe je eigenlijk niet meer zo veel te doen om dat organisch zoekverkeer te behouden.

Bij betaald zoekverkeer is het zoekverkeer helemaal weg wanneer de advertenties zijn gestopt. Betaald zoekverkeer is dus niet zo duurzaam als organisch zoekverkeer.

organisch zoekverkeer tips
Organisch zoekverkeer beter dan betaald zoekverkeer?

Zullen wij meer organisch zoekverkeer voor je regelen?

Het organisch zoekverkeer van je website laten groeien is niet altijd zo makkelijk als het lijkt. Om eerlijk te zijn moet je er ook niet van uit gaan dat je dat in een paar weken kunt regelen. In de meeste gevallen kost het zeker een half jaar totdat je echt resultaat ziet na het toepassen van onze tips. En dan weet je eigenlijk nog niet eens of je het wel echt goed hebt gedaan.

Zullen wij organisch zoekverkeer voor je regelen? Wij weten precies hoe wij dit voor je kunnen aanpakken en zorgen met onze doelgerichte acties voor meer organisch zoekverkeer. Kunnen wij beloven dat we dit binnen een maandje geregeld hebben?

Of dat we jouw pagina sowieso op nummer 1 in Google krijgen? Nee, dat niet. Wij kunnen niet het Google-algoritme beïnvloeden. Maar we kunnen je wél beloven dat we alles uit de kast halen om resultaat te boeken!

Wil je de SEO-optimalisatie van jouw website door Timmermans Media laten uitvoeren? Neem dan contact op met ons door een e-mail te sturen naar info@timmermansmedia.nl of te bellen naar 073-2080036. We vertellen je dan graag meer over de mogelijkheden en prijzen.

Heb je vragen, of wil je graag jouw ervaringen over dit onderwerp met anderen delen? Laat dan hieronder een reactie achter. Wij zullen er alles aan doen om op je vraag of opmerking te reageren.

PS: Wil jij nog meer te weten komen over marketing? Wordt dan lid van onze besloten Facebookgroep. Het is gratis voor ondernemers die samen met andere ondernemers hun marketing willen verbeteren.

Over de auteur.

Matt Timmermans

Matt Timmermans

Matt heeft Timmermans Media in 2018 opgericht als webdesign bureau. Nadat hij zijn marketing studie in 2020 had voltooid, ging hij full-time aan de slag als ondernemer en marketeer. Naast het schrijven van blogs op Timmermans Media, verzorgt hij ook de content marketing (cryptocurrency), SEO en webdesign voor verschillende bedrijven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Populaire artikelen.

Klaar om te groeien?

Plan dan nu (vrijblijvend) een telefoon- of videogesprek met ons in.