Wat is de perfecte van lengte van content in een SEO tekst? En 6 handige tips!

Lengte van content SEO
Leestijd: 8 minuten

De lengte van content, bijvoorbeeld een artikel of blog op je website, is weldegelijk van belang. Lengte van de content of content lengte heeft te maken met de tijd die een bezoeker bereid is te spenderen aan het lezen van je artikel of blog met focus op SEO. In deze blog lees je alles over wat content lengte voor een SEO tekst is, waarom het van belang is en hoe jij dit voor jezelf kan toepassen.

Waarom is de lengte van content voor een SEO-tekst belangrijk?

Naast het gebruiken van zoekwoorden, H1 en H2 titels, ingeven van meta data of andere SEO methoden, besteden zoekmachines ook aandacht aan de lengte van de content. Zoekmachines behandelen namelijk lange teksten op andere wijze dan korte teksten. Dit heeft invloed op de positie van de zoekresultaten. Verder is het natuurlijk ook belangrijker voor de lezer van jouw tekst. Wil je lezer veel informatie? Dan zal de lezer bij een korte blog eerder afhaken.

Hoeveel woorden content moet ik toepassen voor mijn blog?

Overal lees je dat de lengte van de content een artikel minimaal 2000 woorden lang moet zijn. Deze artikelen worden ook wel Long Read artikelen of blogs genoemd. Toch komen de blogs die bovenaan op zoekmachines als Google komen vaak uit op net iets korter dan 2000 woorden. Moz adviseert een minimale lengte van 1000 woorden en daarnaast geven ze aan dat de perfecte lengte van content 7 minuten kost om te lezen.


De meeste van mijn blogs bestaan uit ongeveer 1500 woorden. Ik wil namelijk liever dat mensen alles lezen dan dat ze vroegtijdig afhaken en maar de helft van de informatie tot zich nemen. Bij een complexe blog kan je ongeveer 4000 woorden gebruiken maar dit kan je dan beter in verschillende blogs verdelen. Zo houd je het duidelijke en kunnen lezers duidelijk zoeken op een blog met kort en krachtig de juiste antwoorden. 

Mag de lengte van content ook langer zijn?

Het is zeker mogelijk om langer te schrijven dan de gewenste lengte volgens SEO voorwaarden. Maar hier zitten veel haken en ogen aan. In het kort heb ik 6 tips opgeschreven waar je op moet letten als je langere SEO teksten wil schrijven voor de blog of het artikel op je website. Langere teksten worden ook wel Long Tail teksten genoemd. Hier zal ik meer over uitleggen na deze 6 tips.

Tip 1: Het doel van je tekst

Het schrijven van marketing teksten heeft altijd als belangrijkste doel om je doelgroep/lezer helpen. Jij geeft antwoorden op de vragen van lezers en hoopt natuurlijk dat dit leidt tot sales voor je eigen bedrijf. Schrijf dus niet extra woorden als je er niet langer over kan schrijven. Zodra je woorden gaat schrijven die niets toevoegen, zal je potentiele klant afhaken. Voorkom dat je schrijft omdat er zo nodig veel tekst moet staan. Ik hoef je vast niet uit te leggen waarom.


Tip 2: De structuur van je tekst

Als je bij je blogartikelen meer dan 1000 woorden gaat gebruiken is het belangrijk om je seo tekst een goede structuur te geven, zowel voor lezer als voor SEO. Werk met duidelijke paragrafen (H2, H3 koppen etc.). Op deze manier kan Google een duidelijke kern van je tekst bepalen. Probeer daarom niet alleen te focussen op het hoofd zoekwoord maar gebruik ook langere zoektermen toe te passen (long tail keywords). Zo zul je in jouw blog op meerdere zoektermen goed scoren! 

Tip 3: Focus op je doelgroep

Vergeet niet, denk ten alle tijden aan de doelgroep waar je voor schrijft. Laaggeschoolde mensen zullen minder snel complexe en lange artikelen lezen. Daarnaast zullen rechtsgeleerden minder snel afgeleid raken bij lange, uitgebreide, complexe teksten. Denk dus bij tekstlengte ook na over de doelgroep/lezers waar je voor schrijft.

Tip 4: Kwaliteit staat voorop

Naast kwantiteit in woorden mag vooral de kwaliteit van inhoud over het onderwerp niet worden vergeten. Een bezoeker wil antwoord op zijn vragen en niet een verkooppraatje vanaf het begin. Daarbij spelen ook schrijfstijl en leesbaarheid een rol voor lezer, maar ook voor zoekmachines. Door kunstmatige intelligentie in zoekmachines is de leesbaarheid van je tekst (SEO) belangrijk voor de ranking in bijvoorbeeld Google.

Tip 5: Blijf kort en bondig

Het is zeker niet erg om een lange tekst te schrijven maar zorg wel dat je alle overbodige, nikszeggende informatie hebt geschrapt zodat de leesbaarheid van je tekst top is. Je informatie moet helemaal tot he point zijn. Zorg dat je alineas kort zijn en wissel af met lange en korte zinnen. Dit blijft de lezer van je tekst prikkelen en zorgt dat het makkelijk te lezen is.

Tip 6: Een goede lay-out maakt het verschil

Het klinkt misschien logisch voor jou maar vaak kan een goede lay-out rust brengen in jouw SEO tekst. Hierdoor zal het de lezer niet opvallen hoe lang jouw tekst is. Denk aan alinea’s, foto’s, quotes, video’s, opsommingen en headings.

Wat is een Long Tail SEO-tekst?

Verschillende onderzoeken tonen aan dat zoekmachines steeds vaker zoekopdrachten met meerdere zoekwoorden krijgen. Uit een onderzoek blijkt dat mensen steeds vaker zoeken op ongeveer 8 zoekwoorden. Om goed te scoren bij zoekmachines is het dus ook aan te raden om langere artikelen te schrijven met verschillende synoniemen en zoekwoorden die lijken op jouw hoofdzoekwoord. Het is bewezen dat je dan meer traffic op je website kunt verwachten. Een voordeel daarbij is dat er op deze Long Tail zoekwoorden minder concurrentie is, waardoor het gemakkelijker wordt om een goede positie te verkrijgen bij zoekmachines.

Bekijk deze video voor meer informatie over long tail teksten en zoekwoorden.

Hulp nodig bij het schrijven van SEO blogs voor jouw website?

Ook wij begrijpen dat het best lastig is om te beginnen met zakelijk bloggen en het bepalen van de perfecte lengte van content voor jouw doelgroep. Wat willen mijn (potentiële) klanten lezen? Hoe kom ik aan onderwerpen? Hoeveel woorden moet mijn blog bevatten? Maar stop met zoeken, wij kunnen je hierbij helpen!

Wij, Timmermans Media, zijn gespecialiseerd in werken met SEO en je teksten en blogs perfect schrijven en inrichten. Daarnaast zorgen we ook dat je beter gevonden wordt op Google zodat er nog meer mensen op jouw website terecht zullen komen. Wij helpen je graag hierbij en nemen veel (online) zorgen uit handen. Je kunt contact met ons opnemen via ons emailadres of ons telefonisch bereiken. Hopelijk kunnen we, ook jou, snel helpen!

Heb je vragen, of wil je graag jouw ervaringen over dit onderwerp met anderen delen? Laat dan hieronder een reactie achter. Wij zullen er alles aan doen om op je vraag of opmerking te reageren.

PS: Wil jij nog meer te weten komen over marketing? Wordt dan lid van onze besloten Facebookgroep. Het is gratis voor ondernemers die samen met andere ondernemers hun marketing willen verbeteren.

Over de auteur.

Jessie Vullings

Jessie Vullings

Hi! Ik ben Jessie, wat leuk dat je mijn artikel hebt gelezen! Naast het schrijven van blogs ben ik freelance Digital Marketeer. Ik help je graag bij het verbeteren van de online zichtbaarheid van je bedrijf door het toepassen van verschillende marketingstrategieën.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Populaire artikelen.

Klaar om te groeien?

Plan dan nu (vrijblijvend) een telefoon- of videogesprek met ons in.