Er zijn een aantal manieren om de kwaliteit en autoriteit van een site te bepalen. Domein autoriteit is echter één van de meest gebruikte SEO-statistieken om het algehele kaliber van een website te evalueren. Je kunt de domein autoriteit score van een website op verschillende manieren gebruiken. Bijvoorbeeld om een effectievere SEO-strategie te gaan uitwerken.
Wat is domein autoriteit (DA)?
Domein autoriteit is een belangrijke SEO-statistiek die wordt gebruikt om de kwaliteit en autoriteit van een website te evalueren. Het is een score die ontwikkeld is door Moz die voorspelt hoe goed jouw website zal scoren op de pagina’s met zoekresultaten van zoekmachines zoals Google. Moz is een softwareontwikkelingsbedrijf en geeft een overzicht van de waarschijnlijke prestaties van zoekmachines. De DA-score ligt tussen 1 en 100, waarbij een score van 100 uiteraard het beste is, echter is dit voor startende websites en kleinere bedrijven bijna niet te behalen.
Daarnaast is het handig om te weten dat je zowel domein als pagina autoriteit kunt opbouwen. Pagina autoriteit komt vrijwel op hetzelfde neer als domein autoriteit. Echter heeft het dan betrekking op één pagina in plaats van op de gehele website. Beide zijn belangrijk voor een goede SEO strategie.
Hoe wordt domein autoriteit berekend?
DA-berekening omvat het beoordelen van verschillende rangschikkingsfactoren in één score, inclusief interne/externe links en het koppelen van hoofddomeinen. Houd er echter rekening mee dat domein autoriteit niet één van de officiële ranking factoren van Google is. De DA-score geeft alleen aan hoe goed jouw website presteert in vergelijking met je zoekconcurrenten. Het is dus meer een score om te benchmarken.
Hoe kun je de domein autoriteit meten?
De domein autoriteit van een website kun je gemakkelijk meten via gratis tools op het internet. Wanneer je de URL van je website invoert die je wilt meten, zie je direct hoe hoog je domein of pagina scoort. Hoe hoger de score, hoe hoger je website of pagina zal verschijnen in de zoekresultaten van Google. Scoor je nog niet zo hoog? Dan is het tijd om je domein autoriteit te verhogen. Wij geven je verderop in deze blog een aantal tips!
Wanneer heb je een goede domeinautoriteit?
Ben je van plan om je domein autoriteit te meten of te laten meten? Dan is het wel zo fijn om te weten wat de scores je precies vertellen. DA-scores worden over het algemeen als volgt opgesplitst:
- 0-20, groeiende domeinen die weinig autoriteit hebben
- 20-30, kunnen worden beschouwd als gevestigde domeinen die enige autoriteit bezitten
- 30-50, gevestigde domeinen die autoriteit bezitten
- 50-60, gevestigde domeinen die Google waarschijnlijk als een autoriteit binnen hun niche zal zien
- 60+, gevestigde domeinen die Google zijn, worden het meest waarschijnlijk gezien als een autoriteit binnen hun niche
Het is belangrijk om te onthouden dat DA-scores fungeren als een algemene richtlijn en geen ‘officieel’ domeinrangschikkingssysteem zijn. Hoewel jouw domein een goede DA-score kan hebben, kan het nog steeds slecht scoren in Google. Er zijn veel SEO-factoren waarmee je rekening moet houden en de DA-score is slechts één factor hiervan.
Domein autoriteit verhogen – hoe doe ik dat?
- Linkbuilding: de meest zinvolle manier om de domeinautoriteit te vergroten, is door middel van linkbuilding. Dit is het proces van het verkrijgen van relevante backlinks van hoge kwaliteit naar je website. Google geeft de voorkeur aan links die afkomstig zijn van sites met een hoge autoriteit. Let hier dus op bij het linkbuilden.
- Maak boeiende content: de betrokkenheidsstatistieken, zoals bouncepercentage of organisch verkeer, kunnen een groot verschil maken voor je score. Om jouw beoordeling te verhogen, moet je daarom hoogwaardige inhoud maken om mensen naar je site te trekken en ze daar te houden.
- Verdien hoogwaardige backlinks: Dit is een essentieel onderdeel van het verhogen van je DA-score. Door hoogwaardige en kwalitatieve backlinks te verzamelen, zal Google je site als waardevol beschouwen. Hoe meer links, hoe hoger je autoriteit binnen Google.
- Bouw interne links op: het bouwen van interne links wordt vaak over het hoofd gezien, maar we zijn van mening dat het nog steeds een grote impact heeft op het verbeteren van de DA-score en de algehele SEO-ranking. Doorloop blogartikelen en implementeer interne links waar relevant is. We raden aan om de kracht van interne links niet over het hoofd te zien.
Kortom, domein autoriteit is een lang maar waardevol proces
Een hoge domein autoriteit score bereik je niet van de ene op de andere dag. Maar met onderzoek, analyseren, optimaliseren en inspanning zal het te zijner tijd verbeteren. En als dat zo is, heb je een cruciale voorsprong op uw concurrentie. Hulp nodig bij het verhogen van je domein autoriteit? De specialisten van Timmerman Media helpen je hier graag bij. Neem vrijblijvend contact op voor een adviesgesprek.