User tests, oftewel gebruikerstests, worden vaak verward met bruikbaarheidstesten (usability tests). Echter zijn het twee verschillende soorten onderzoeken, maar met beide tests kan je de usability verbeteren van je website.
Een gebruikerstest is een kwalitatief en/of kwantitatief onderzoek waarbij onderzocht wordt hoe mensen je doelgroep, website, app of product gebruiken. Door te observeren tijdens een user test en vervolgens je resultaten te analyseren en toe te passen op je website, app of product, maak je het een stuk klantgerichter en gebruiksvriendelijker. Een user test doe je uiteraard met mensen uit je doelgroep. Dit zijn klanten, ex klanten en/of potentiële klanten.
We schreven al een een blog over de gebruiksvriendelijkheid van je website verbeteren met gebruikersfeedback, deze lees je hier.
Wat is user testing?
Bij gebruikerstesten verzamel je kwalitatieve en kwantitatieve onderzoeksresultaten van de testpersoon. Dit doe je terwijl de testpersoon is onderworpen aan alle aspecten en dus voor- en nadelen van jouw website, dienst of product. De kwalitatieve of kwantitatieve gegevens van de user test worden verzameld uit verschillende sessies met de testpersoon of -personen.
Hoe werkt user testing?
Je kunt op verschillende manieren gebruikerstests opzetten. Echter zijn er wel een aantal punten die bij iedere user test terugkomen:
- Je laat een groep mensen bepaalde taken uitvoeren op je website en/of webshop.
- Ieder testpersoon gaat individueel te werk. Daarnaast geeft ieder testpersoon ook individueel feedback. Het gaat dus niet om een focusgroep waar iedereen tegelijkertijd feedback geeft.
- Het is belangrijk dat je testpersoon behoort tot je doelgroep en dus een potentiële klant is. De testpersoon moet een bestaande-, ex- of potentiële gebruiker zijn van je website, product of dienst.
- Alles wat een testpersoon doet, wordt gefilmd. Zo kun je alles tot in detail analyseren.
- Het is van belang dat de testpersonen door je website gaan alsof ze thuis zijn en dus geen test doen. Zo komt je tot de meest betrouwbare resultaten.
De bekendste user testing methoden
Omdat er een aantal verschillende soorten methodes zijn om een gebruikerstest af te nemen, zetten wij de meest voorkomende methodes voor je op een rijtje, zo kan je zelf kiezen welke het beste voor je werkt:
- Moderated user testing: De meest bekende user test is met een moderator. De moderator zit naast de testpersoon en geeft de opdrachten, stelt vragen en speelt in op de lichaamstaal en antwoorden van de testpersoon. Deze vorm van testen behoord tot kwalitatief onderzoek. Dor de gebruik te observeren en hem vragen te stellen krijg je ontzettend veel informatie tot je. Het is mogelijk om vragen te stellen over zijn lach, zucht of irritatie. Deze vorm van testen is echter wel erg kostbaar qua tijd en geld.
- Remote moderated user testing: Bij een klassieke moderated user test moeten de testpersonen op locatie komen of moet jij naar hen toegaan. Daarnaast is deze vorm van testen kostbaar en tijdrovend. Bij een remote user test zitten de testpersoon en moderator niet op dezelfde locatie maar kijken ze wel naar dezelfde website. Deze manier van testen is door alle moderne technieken steeds beter ontwikkeld. Zorg dat de testpersoon zijn webcam aanzet zodat je zijn gezicht kunt zien.
- Remote unmoderated user testing: Bij deze vorm van onderzoek is er geen moderator. De testgebruiker leest de taken af van zijn scherm. Je kunt hier gebruik maken van twee varianten. De eerste is een test met opname van beeld en geluid. De testpersoon wordt dan gevraagd luidop na te denken. Echter is dit geen realistische vorm van testen, omdat de gebruiker waarschijnlijk nooit al zijn gedachten zal vertellen. De tweede variant is een opname van de muisbewegingen. Wanneer de testpersoon feedback heeft dan kan dit op het einde van test worden ingevuld.
Waarom de usability van je website verbeteren met user testing?
Er zijn een aantal belangrijke voordelen die je zult hebben wanneer je een gebruikerstest gaat doen. Ten eerste krijg je inzicht in feiten. Met een gebruikerstest leg je feiten bloot. Daarnaast is het negeren van je eigen klanten moeilijk. Door een user test te doen, luister je naar je klanten en kom je erachter waar mogelijke problemen en optimalisaties liggen. Een ander belangrijk voordeel is dat een user test overtuigend is en blijvend bewijsmateriaal oplevert.
De kracht van een filmpje waar je alle mogelijke problemen van je klanten vastlegt, is ijzersterk bewijsmateriaal.
Kortom, met user tests kun je keiharde feiten boven tafel brengen kun je jouw website ontzettend goed optimaliseren.
User testing is een goede investering
De usability verbeteren op je website door middel van user testing, is zeker de investering waard. Een user test hoeft daarnaast ook helemaal niet zo tijdrovend en duur te zijn als er altijd wordt gezegd. Je zou het ook op kleinere schaal kunnen toepassen. Dit is natuurlijk afhankelijk van de grootte van jouw website/bedrijf.
Alles wat je nodig hebt is een ochtend of een middag de tijd, drie tot vier bereidwillige testpersonen, een laptop, opnameapparatuur en eventueel schermopname software.
Twijfel je dus nog of user testing wel nodig is voor jouw website of webshop? Denk dan is goed na over welke taak of pagina je zou willen testen. Hoeveel testpersonen heb je nodig voor een betrouwbaar onderzoeksresultaat en welke apparatuur heb je nodig? Moet je een testomgeving huren of heb je zelf een rustige kamer waar je eventueel gebruik van zou kunnen maken.
Het zijn allemaal geen grote investeringen en de resultaten zullen de investering waard zijn. Een gebruiksvriendelijke website zal je namelijk meer klanten, leads of omzet gaan opleveren.
Let wel op: je zal van iedere testpersoon andere feedback ontvangen en eventueel tegengestelde feedback. Dit is helemaal geen probleem, de perfecte website bestaat namelijk niet. Hoe je er voor zorgt dat je bepaalde feedback wel en niet verwerkt, lees je hier.
Hulp nodig bij de usability verbeteren van jouw website?
We hopen dat deze blog je heeft geholpen om tot de juiste inzichten te komen en je website gebruiksvriendelijker te maken. Vind je het nog lastig of wil je graag hulp bij het gebruiksvriendelijker maken van je website? Dan kunnen wij jou altijd helpen. Je kunt ons hiervoor een mailtje sturen op info@timmermansmedia.nl en dan komen we zo snel mogelijk bij je terug.