Een van de uitdagende aspecten van SEO is om te testen of het, het gewenste resultaat oplevert. Met het uitvoeren van een SEO-test op je website website gaat dit je lukken! Met zoveel verschillende SEO aspecten kan het moeilijk zijn om verbeteringen in organische prestaties direct toe te linken aan bepaalde SEO activiteiten. Alleen door dit wel duidelijk te hebben, weet je of je SEO strategie goed loopt.
Een goede SEO-test kan hierbij helpen. Er zijn nu meer middelen dan ooit om snel en efficiënt vast te stellen wat wel en niet werkt in jouw SEO strategie, en hoe een bedrijf in de toekomst moet investeren in verbetering en/of vernieuwing van de SEO-strategie. Als je nog geen SEO-testtool gebruikt, loop je zeker iets mis!
In deze blog geven we je de informatie die je nodig hebt om je SEO strategie succesvol te testen. Zo vertellen we je waarom het belangrijk is om een SEO-test uit te voeren, hoe je het doet en wat je met de resultaten uit de test moet doen.
Wat is een SEO-test?
SEO-testen zijn net als elke andere technische prestatietest: je brengt een wijziging aan op jouw site of webpagina en evalueert hoe dit je organische verkeer beïnvloedt.
In theorie klinkt het simpel. Maar, in tegenstelling tot PPC-testen of CRO-testen, is het niet altijd gemakkelijk om één SEO-gerelateerde verandering te herleiden tot toename van organisch verkeer. Veel factoren zijn op elk moment van invloed op de organische prestaties van jouw website. Concluderen dat een enkele wijziging een specifiek verschil heeft gemaakt, is bijna onmogelijk als je het niet op de juiste manier doet.
Om deze reden moeten een SEO-test nauwkeurig worden uitgevoerd. Zoals bij elk goed experiment, kun je niet een heleboel variabelen aanpassen en schone resultaten verwachten. Je moet één wijziging kiezen die je gaat aanbrengen, deze instellen en dan kijken wat er gebeurt.
Als je jouw pagina’s onjuist test, kan je een paar weken later merken dat of het organische verkeer of dat dit stijgt, in een ongunstig geval merk je dus te laat op dat je resultaten minder worden. Om dit dat weer recht te trekken, zal weer een aantal weken duren. Werken met een SEO-testtool maakt dit veel minder waarschijnlijk.
Welke soorten SEO-tests kun je uitvoeren?
Zoekmachineoptimalisatie is geen exacte wetenschap. Er lijkt elke week een nieuwe theorie te zijn over “de volgende grote ranking factor”, en SEO strategieën gaan de hele tijd in en uit de mode. Het doel is om erachter te komen wat goed werkt voor de prestaties van JOUW site, en die van niemand anders!
We hebben ontdekt dat bedrijven SEO-testen op drie manieren uitvoeren – maar slechts één de duidelijke winnaar in termen van effectiviteit, tijdigheid en resultaten is.
1: Seriële SEO-test
Dit is de meest toegepaste soort SEO-test: je brengt een wijziging aan in een heel paginatype op jouw hele site en vervolgens controleer je het organische verkeer en de rangschikking voor dat paginatype in de komende weken en maanden.
We hebben deze exacte tactiek gebruikt om te testen. Zo voegden we korte 75-100 woordbeschrijvingen toe aan geselecteerde categoriepagina’s van een webshop en zagen in de loop van 18 maanden een toename van 46% in organische sessies op die pagina’s. Hoewel we niet met zekerheid konden zeggen dat de toename uitsluitend te wijten was aan de optimalisaties van de categoriebeschrijvingen, gaven de resultaten ons wel reden om verder te gaan met deze optimalisatie op alle resterende categoriepagina’s.
2: Tijd gebaseerde SEO-test
Een op tijd gebaseerde SEO-test gebruikt dezelfde concepten als een seriële SEO-test. In deze test breng je echter maar één pagina aan en kijk je hoe deze presteert in een bepaalde periode. Via een SEO-testsoftware houd je vervolgens de gegevens bij. SEOtesting is hier een voorbeeld van.
Dit lijkt misschien de eenvoudigste manier om SEO wijzigingen te testen, maar ga altijd voorzichtig om met de resultaten. Veel externe factoren kunnen tijdens de testperiode van invloed zijn op jouw pagina, waaronder algoritme-updates, seizoen trends en andere schijnbaar niet-gerelateerde websitewijzigingen. Het is riskant om aan te nemen dat positieve resultaten rechtstreeks uit je paginabewerking kwamen, vooral als je van plan bent die wijziging op je hele site door te voeren.
Wees proactief in het elimineren van zoveel mogelijk variabelen voordat je een SEO-test als deze implementeert.
3: A/B-testen of split-testen
Als je de beste resultaten wilt realiseren, is SEO split-testen de juiste keuze.
Split-testen begint met het maken van twee groepen webpagina’s: de controlegroep, die hetzelfde blijft, en de variabelegroep, waar we de test toepassen die we willen uitvoeren. Na voldoende tijd om verandering te genereren, evalueer je de resultaten. Als de organische prestatie van de variabele groep verbetert, is de test geslaagd.
Hier is een voorbeeld: stel dat je wilt testen of het toevoegen van “gratis verzending” aan je metatitels het aantal klikken van Google gebruikers zal verhogen. Je maakt één groep producten voor de controle, waarbij je de metatitels ongewijzigd laat. Vervolgens maak je een andere groep (de variabele groep) en pas je “gratis verzending” toe op dezelfde plaats in de metatitel. Door de resultaten te analyseren, weet je of de hypothese juist was en of je de wijziging op al jouw productpagina’s moet uitrollen.
De meeste SEO-testtools die tegenwoordig beschikbaar zijn, gebruiken split-testen. Houd in gedachten: A/B SEO-tests zijn het meest betrouwbaar met substantiële (minstens 100.000) maandelijkse organische sessies.
Welke SEO-aspecten moet je testen?
Voor de beste resultaten moeten deze geaccepteerde SEO aspecten deel uitmaken van elke SEO-test strategie. Maar onthoud wel: verander ze nooit allemaal tegelijk, anders zijn je testresultaten waardeloos.
- Metatitels;
- Metabeschrijvingen;
- Structured data;
- Content lengte;
- Titels en koppen;
- Afbeeldingen;
- Video’s;
- Interne links & externe links.
Hou bij het aanpassen van bovenstaande aspecten altijd rekening met algemene SEO tips.
De statistieken die je moet analyseren
Het heeft geen zin om SEO-wijzigingen te testen als je de resultaten niet gaat meten. Maar welke statistieken je precies moet meten, hangt vaak af van de wijzigingen die je aanbrengt. Als je bijvoorbeeld de metatitels of -beschrijvingen bewerkt, kunnen wijzigingen in klikken op die product- of categoriepagina wijzen op efficiëntie.
Voordat je een SEO-test strategie implementeert, moet je precies bepalen welke statistieken je gaat controleren. Het zal SEO op de lange termijn gemakkelijker en zinvoller maken. Een goede SEO-test zal veranderingen aan het licht brengen in:
- Klikke;
- Impressies;
- Positie;
- Klikfrequentie (& CTR);
- Aantal ranking zoekwoorden.
Waar het op neerkomt: hoe meer gegevens je verzamelt tijdens het SEO-testen van je website, hoe beter. Met SEO-testtools, is het mogelijk om deze gegevens precies bij te houden en te analyseren. Splitsignal van Semrush & RankSense zijn 2 voorbeelden van goede SEO-testtools.
In onderstaande video leggen we je nog eens 7 SEO experimenten voor die je in 2021 moet testen!
Wij kunnen jou helpen met SEO!
We hopen dat dit artikel je heeft geholpen om je SEO strategie te testen en te verbeteren. Lukt het niet? Dan kunnen wij natuurlijk jouw SEO strategie optimaliseren!
Wil je de SEO van jouw website laten verbeteren door Timmermans Media? Neem dan contact op met ons door een e-mail te sturen naar info@timmermansmedia.nl of te bellen naar 073-2080036. We vertellen je dan graag meer over de mogelijkheden en prijzen.