Hoe een goede SEO tekst schrijven voor jouw website? Lees hier de 8 stappen!

SEO copywriting tekst schrijven
Leestijd: 13 minuten

Tegenwoordig is SEO voor websites van zowel grote als kleine bedrijven. SEO is de optimalisatie van jouw website op zoekmachines zodat deze beter gevonden worden door gebruikers en dat doe je onder andere door waardevolle informatie aan gebruikers te bieden. In dit artikel zullen in 8 stappen alle hoofdelementen van SEO aan bod komen en hoe jij deze kunt toepassen op jouw website. Denk aan zoekwoorden onderzoek, meta-title, H1-title, meta-beschrijving, structuur, inhoud, URL’s en internal links.

Wat is SEO? Een korte uitleg.

Wat is SEO en hoe beïnvloedt het jouw manier van schrijven op je website? Schrijven met SEO in het achterhoofd betekent dat je teksten op bepaalde manier optimaliseert waardoor je door de juiste gebruikers je gemakkelijk kunnen vinden op Google. Dit doe je door de inhoud te optimaliseren op trefwoorden en sleutelzinnen die zoekmachines, als Google of Bing, laten helpen om de inhoud te begrijpen.

Door goed geoptimaliseerde content voor jouw website te schrijven, kunnen zoekmachines jouw artikel bij relevante zoekopdrachten in de topresultaten tonen. Door een SEO-strategie achter je website te gebruiken, kun je het verkeer naar jouwe site verhogen en jouw publiek laten groeien.

Tip! Gebruik een aantal van de beste keyword/zoekwoord research tools die beschikbaar zijn bij het schrijven van teksten.

SEO tekst en woorden onderzoek

Stap 1: SEO begint bij een zoekwoorden onderzoek

Hoe kies je een hoofd zoekwoord?

Wanneer je schrijft met SEO in het achterhoofd, is het verleidelijk om zoveel mogelijk zoekwoorden te kiezen en de tekst te optimaliseren voor alle zoekwoorden. Echter, dit kan leiden tot onoverzichtelijke, ongeorganiseerde inhoud.

Kies dus één hoofdzoekwoord en ga dan dieper. Een belangrijk element van SEO copywriting is zorgen dat je primaire zoekwoord de belangrijkste focus van het hele artikel is.

Hoe kies je extra zoekwoorden?

Extra zoekwoorden moeten nauw gerelateerd zijn aan je hoofdzoekwoord, zodat het gebruik ervan de focus van het artikel niet verandert, maar in plaats daarvan het hoofdzoekwoord ondersteunt. Kijk hierbij naar de 2e, 3e en 4e zoekwoorden die goed scoren en aansluiten op het onderwerp.

Nu dat je hebt gekeken en trefwoorden hebt geïdentificeerd waarop je je gaat richten, weet je welke woorden jouw tekst sterker maken. Vergeet ten alle tijden niet dat de tekst leesbaar moet blijven voor de lezers.

Gratis tools voor zoekwoorden onderzoek

  • Google Keyword Planner: Dit is een basis tool voor zoekwoorden onderzoek en is gratis. Deze tool werkt wel beter bij het gebruik van Google Ads, anders zijn de zoekvolumes niet volledig nauwkeurig;
  • Ubersuggest: Als je wil beginnen met SEO maar je hebt een beperkt budget, dan is deze tool misschien ideaal voor jou. Deze tool is niet volledig geschikt voor een volwaardig zoekwoorden onderzoek, want je krijgt maar 3 query’s per dag in de tool en maar 30 zoekwoord ideeën per query;
  • Google trends: Een erg onderschatte en vaak vergeten tool van Google. Het voordeel van Google Trends is dat het een real-time aangeeft als een zoekwoord in populariteit wint;
  • Google: Vaak wordt vergeten dat je ook gewoon in Google zelf op zoek kunt gaan naar zoekwoord-ideeën. Google Autocomplete, de gerelateerde zoekopdrachten onderaan, People Also Ask en de suggesties in Google Afbeeldingen bieden nuttige zoekwoord-ideeën. Het nadeel hiervan is dat het geen zoekvolumes toont. 

Stap 2: Kies een SEO geoptimaliseerde meta-title

Meta title zegt je misschien niet meteen iets maar bedenk je dat een artikel altijd twee koppen heeft: de H1-tag (de titel van het artikel) en de meta-title-tag (de zoekresultaten-snippet).

Ze kunnen nauw verwant of vergelijkbaar zijn, maar ze hoeven niet identiek te zijn. Het belangrijkste bij het schrijven met SEO is dat elke tag je hoofd zoekwoord moet bevatten. Hoewel de H1-tag wordt weergegeven op zoekmachines, is de meta-titel belangrijker voor SEO-doeleinden.

De meta title introduceert de inhoud van je artikel aan het publiek. Daarom is het vaak het primaire stukje informatie dat een gebruiker gebruikt om te beslissen welk resultaat hij zal aanklikken, vooral wanneer de gebruiker op zijn telefoon zoekt. 

Om de meta title aantrekkelijk te maken voor zowel zoekmachines als gebruikers, kan je deze basisregels volgen:

  • Schrijf een unieke titel voor elke pagina op je website: Als Google meerdere soortgelijke pagina’s of artikelen toont, zullen gebruikers voor concurrenten kiezen;
  • Houd rekening met de gebruikersintentie: Kies een titel die aangeeft welk probleem gebruikers zullen oplossen of welk voordeel ze zullen halen uit het lezen van je inhoud;
  • Houd de meta title tussen 15 en 40 tekens lang: De maximale lengte is ongeveer 60 tekens;
  • Neem je hoofd zoekwoord op in titels: Zoekmachines gebruiken titels om te begrijpen of de inhoud relevant is voor de zoekopdracht. Over-optimaliseer echter niet.

Stap 3: Creëer een pakkende H1-title

Als je meer creativiteit aan je artikel wilt toevoegen, is er een beetje meer ruimte in de H1-title dan in de meta-title. H1 is eigenlijk gewoon de titel van je artikel of pagina op je website.

Hier is wat je moet overwegen bij het schrijven van je H1-titel:

  • Maak een unieke H1: Zo voorkom je dat bezoekers verdwalen tussen gelijksoortige pagina’s op je site;
  • Gebruik woorden als ‘hoe’, ‘waarom’, ‘wat’ en ‘waar’: Op deze manier help je mensen begrijpen wat ze zullen vinden op de pagina eronder – gidsen en how-to artikelen geven ook 2x meer verkeer dan andere types;
  • Gebruik nummers zoals ’top 10′, ‘5 beste’ etc: Artikelen met lijst koppen krijgen 2x meer verkeer en 2x meer social shares dan andere types;
  • Beschrijf wat er besproken wordt in de tekst: De H1 van de pagina moet de inhoud beschrijven; anders beschouwt Google de afwijking als een lage kwaliteit van de inhoud.

Stap 4: Optimaliseer de meta-beschrijving voor SEO

De meta-beschrijving is het stukje wat gebruikers zien onder de paginatitel in de zoekmachine-resultaten lezen. Het kan de perfecte manier zijn om een gebruiker aan te moedigen om op de link te klikken. Zorg daarom dat je deze zorgvuldig schrijft.

Om de meta-description goed te optimaliseren, zijn er vijf basis aanbevelingen:

  • Zorg ervoor dat elke pagina op je site een meta beschrijving heeft: Maak ook meta beschrijvingen die de specifieke pagina nauwkeurig beschrijven;
  • Neem een relevant trefwoord op in de meta description;
  • Houd ze ongeveer 1-2 zinnen (140-160 tekens) lang: Ook al is er geen limiet aan hoe lang een meta-beschrijving mag zijn, zoekresultaten worden meestal ingekort om te passen in de breedte van het apparaat;
  • Richt je op een emotie en voeg een call-to-action toe als dat relevant is;
  • Trek de aandacht van de gebruiker: De meta-beschrijving is een van de beste manieren om de aandacht van nieuwe bezoekers te trekken, dus geef deze optimalisatie stap voldoende aandacht.

Stap 5: Kijk naar de structuur en leesbaarheid van de inhoud 

Een goede structuur is daarnaast een essentieel onderdeel van kwalitatief hoogwaardige content. Ondertitels maken de inhoud scanbaar en gemakkelijker te lezen.

Hier zijn enkele aanbevelingen over hoe je je content leesbaar maakt:

  • Maak je tekst lang als dat nodig is: Lange artikelen van 3000+ woorden krijgen 3x meer verkeer, 4x meer shares en 3,5x meer backlinks dan artikelen van gemiddelde lengte (901-1200 woorden);
  • Overweeg om een inhoudsopgave toe te voegen: Als het artikel lang is, voeg dan een inhoudsopgave toe aan het begin van het artikel om bezoekers snel naar de gewenste sectie te laten gaan;
  • Gebruik H2 en H3s: Goed gestructureerde artikelen met zowel H2 als H3 tags hebben meer kans om goed te presteren. Deze dienen als koppen in jouw artikel of tekst;
  • Eén paragraaf is gelijk aan één idee: Verdeel de inhoud in logische onderdelen;
  • Beantwoord vragen van gebruikers: Trek de aandacht van gebruikers door hun vragen in subkoppen op te nemen;
  • Markeer belangrijke stukken: Gebruik een ander lettertype of lettergrootte. Dit helpt om te benadrukken, maakt de tekst makkelijker te volgen;
  • Verdeel lange zinnen: Verdeel lange zinnen in kortere, net zoals je je inhoud in alinea’s verdeeld;
  • Gebruik opsommingstekens zoals hier: Hiermee kun je grote hoeveelheden informatie in een beknopte vorm overbrengen;
  • Zorg voor een consistente tone-of-voice: Zorg ervoor dat je inhoud overeenkomt met de algemene manier van schrijven in jouw bedrijf;
  • Zorg ervoor dat je tekst uniek is: Voorkom plagiaat door het totale percentage gekopieerde woorden in je tekst te achterhalen.
Copywriting SEO bedrijf

Stap 6: Voeg afbeeldingen en video’s toe

Naast het optimaliseren van je teksten voor SEO, is SEO-optimalisatie van je afbeeldingen een essentieel stukje van de content puzzel. Verschillende visuals op een pagina kunnen helpen om informatie beter over te brengen aan de gebruiker en je content beter te laten circuleren.

  • Gebruik infographics, checklists, sjablonen en andere soorten visuele inhoud om je publiek sneller en op een pakkendere manier waarde te bieden;
  • Hoe waardevoller, aantrekkelijker en relevanter je inhoud is, hoe meer backlinks je waarschijnlijk zult krijgen. Backlinks van gezaghebbende websites maken je inhoud betrouwbaar voor Google. Zo zal de zoekmachine het hoger rangschikken;
  • Het andere voordeel van foto’s en video’s bij een blog post of tekst is dat ze kunnen worden gerangschikt in de Afbeeldingen en Video secties van Google en zelfs in Featured Snippets kunnen komen en extra verkeer aantrekken.

Zorg ervoor dat je de visuele inhoud optimaliseert. Hieronder de belangrijkste tips waar je rekening mee moet houden:

Tip 1: Verklein de afbeelding grootte

Afbeeldingen dragen vaak het meeste bij aan de totale paginagrootte en kunnen pagina’s traag maken. Als je afbeeldingen verkleint tot hun maximale weergave afmetingen, zult je bijna altijd merken dat je site sneller laadt.

Tip 2: Creëer beschrijvingen voor afbeeldingen

Het gebruik van het hoofd zoekwoord en enkele andere zoekwoorden is een veel duidelijkere manier om te vertellen wat een afbeelding laat zien dan ‘IMG00353.JPG.’ Denk bijvoorbeeld aan ‘seo-tekst-bedrijf’ voor dit artikel.

Tip 3: Toevoegen van Alt-tags

Alt-tags bieden een SEO tekst alternatief voor een afbeelding voor zoekmachines. Er zijn een paar best practices bij het toevoegen van alt-teksten voor afbeeldingen:

  • Beschrijf de inhoud van een afbeelding zo gedetailleerd mogelijk: Dit helpt bij de ranking in Google Image Search;
  • Maak alt-tags relevant voor het onderwerp van de pagina waarop ze staan;
  • Zorg ervoor dat je de specifieke inhoud van de afbeelding beschrijft in plaats van het belangrijkste zoekwoord.

Stap 7: Maak je URL leesbaar

Het is van essentieel belang om een kwalitatief goede URL te schrijven die de inhoud van de pagina duidelijk beschrijft zodat jouw lezers begrijpen waar de pagina over zal gaan. 

Een leesbare URL legt uit wat erin staat. Welke van de links zou je meer vertrouwen:

  • ‘https://www.example.com/discover/seo-tekst-schrijven-bedrijf/ of;
  • ‘http://www.example.com/index.php?id_one=543&sid=3a5ebc9441273810dd6f849f730f1’? 

De URL-structuur van een site moet zo eenvoudig mogelijk zijn. Vergeet niet dat de hersenen van gebruikers op basis van slechts deze paar woorden beslissen of deze inhoud nuttig voor ze is.

Stap 8: Internal links invoegen

Internal links zijn links die van een pagina naar een andere pagina op je website verwijzen. Het hebben van een internal links zorgt ervoor dat je gebruikers en zoekmachines verwijst naar andere waardevolle, relevante pagina’s op je website.

Interne links laten niet alleen de structuur van je website zien en bieden relevante inhoud, maar geven ook autoriteit door tussen pagina’s en kunnen uiteindelijk de rankings verbeteren. 

Voor gebruikers zijn internal links ook een belangrijk element bij het helpen navigeren en het vinden van meer nuttige informatie op jouw website.

Zullen wij anders een SEO tekst voor je schrijven?

Het focussen op alle SEO aspecten en het zorgen voor genoeg leads kost tijd. Het kan erg lastig zijn als je er nog niet veel ervaring mee hebt. Zullen wij het anders voor je doen?

Neem direct contact met ons op via info@timmermansmedia.nl of 073 208 0036. Daarnaast kun je ook onze website Timmermans Media bekijken met alle diensten die we aanbieden.

Heb je vragen, of wil je graag jouw ervaringen over dit onderwerp met anderen delen? Laat dan hieronder een reactie achter. Wij zullen er alles aan doen om op je vraag of opmerking te reageren.

PS: Wil jij nog meer te weten komen over marketing? Wordt dan lid van onze besloten Facebookgroep. Het is gratis voor ondernemers die samen met andere ondernemers hun marketing willen verbeteren.

Over de auteur.

Jessie Vullings

Jessie Vullings

Hi! Ik ben Jessie, wat leuk dat je mijn artikel hebt gelezen! Naast het schrijven van blogs ben ik freelance Digital Marketeer. Ik help je graag bij het verbeteren van de online zichtbaarheid van je bedrijf door het toepassen van verschillende marketingstrategieën.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Populaire artikelen.

Klaar om te groeien?

Plan dan nu (vrijblijvend) een telefoon- of videogesprek met ons in.