Je websiteteksten verbeteren? 5 tips voor het verbeteren van SEO en conversies

websiteteksten verbeteren
Leestijd: 11 minuten

De teksten die je publiceert zijn je visitekaartjes. Natuurlijk wil je je lezers waarde bieden, maar je wilt er ook iets voor terugkrijgen. Meer bezoekers en conversies bijvoorbeeld. Je websiteteksten verbeteren kan een positief effect hebben op deze statistieken. 

Je websiteteksten verbeteren, waarom eigenlijk?

De webwereld is door de jaren heen enorm geëvolueerd. Voorheen waren het aantal hits de belangrijkste indicator van een succesvolle website. Tegenwoordig worden de bestede tijd, de hoeveelheid herhaalde bezoeken en het aantal conversies beschouwd als de grootste succes-indicators.

Je zult je lezers dus geboeid moeten houden. Dit kan door het schrijven van goede websiteteksten. Om meer bezoekers naar je website te trekken is het belangrijk dat je websiteteksten voldoen aan de SEO-criteria. In onderstaande video leer je in anderhalf uur tijd de basis van copywriting:

Zowel pakkend schrijven als het delen van relevante informatie en tips is de essentie van een goede websitetekst. Ook is het belangrijk dat je tekst uitnodigend is, zowel inhoudelijk als de opmaak ervan. Niets schrikt meer af dan een lange lap tekst zonder witregels en alinea’s. 

Ook helpen verbeterde websiteteksten je bedrijfsdoelen te realiseren. Dit kun je doen door het gebruik van ‘call to action-knoppen’. Daarover straks meer. Betrek je bezoekers, moedig ze aan om jouw teksten, producten en services te verkennen en bied je potentiële klanten ook daadwerkelijk waarde.

Websiteteksten verbeteren, hoe doe je dat? 

Naast het schrijven van pakkende verhalen en het delen van nuttige informatie heb je verschillende andere elementen nodig om je lezers geboeid te houden. De opmaak van je tekst is een belangrijk onderdeel.

Tip 1: let op de opmaak van je tekst

Een goede websitetekst heeft een goede opmaak nodig en vice versa. Het is tegenwoordig belangrijk dat al je teksten mobiel-vriendelijk zijn. Gebruik daarom veel witregels, het liefst na het schrijven van 2 tot 3 zinnen. 

Voor de afwisseling is het ook aan te raden om wat afbeeldingen en video’s toe te voegen. Dit is niet alleen fijn voor de lezer, het helpt jou ook voor een betere SEO-score. Wanneer jij relevante ALT-teksten toevoegt kunnen zoekmachines zoals Google jouw webpagina beter aanbevelen aan nieuwe lezers.

Ook is het belangrijk je te realiseren dat de meeste mensen waarde hechten aan esthetiek. Dit is waar een mooi ontwerp om de hoek komt kijken. De presentatie van je webpagina kan je websiteteksten naar een hoger niveau tillen. 

websiteteksten verbeteren

Kies daarom de juiste kleurenpaletten – die passen bij jouw bedrijfsstijl – deze kunnen de beleving van je lezers op een positieve manier beïnvloeden. Kies ook een duidelijk lettertype om de leesbaarheid te vergroten. 

Ook is het belangrijk om duidelijke – maar het liefst niet te schreeuwerige – call to action-knoppen te gebruiken. Een opsomming van de bovengenoemde punten:

  • Gebruik genoeg witregels
  • Voeg foto’s en video’s toe 
  • Kies een mooi ontwerp
  • Gebruik een duidelijk lettertype
  • Kies aantrekkelijke call to action-knoppen

Hoe schrijf je goede websiteteksten? 

Het schrijven van een goede teksten vereist een sterke beheersing van de taal – denk aan een goede woordenschat – en een diep begrip van het ontwerp waarover je schrijft. Maar je hoeft niemand omver te blazen met ingewikkelde termen en dure woorden. In onderstaande video kun je de basis

Tip 2: maak je teksten toegankelijk

Tenzij je een wetenschappelijk artikel schrijft kun je het beste in een soort ‘formele-spreektaal’ schrijven. Je wilt namelijk toegankelijk zijn voor een zo breed mogelijk publiek. 

Geef je teksten ook een beetje persoonlijkheid. Dit doe je door je lezers het gevoel te geven dat de teksten geschreven zijn door een mens in plaats van een robot. Een beetje persoonlijkheid toevoegen leidt er vaak toe dat mensen herhaaldelijk je website gaan bezoeken.

Bij het kiezen van de juiste tone of voice is het ook belangrijk om te weten wie je doelgroep precies is. Als jouw lezers jonge, studerende mensen zijn dan kun je het beste schrijven in de taal die zij spreken. 

  • Formele spreektaal werkt goed
  • Kies de juiste tone of voice
  • Geef je teksten persoonlijkheid

Tip 3: maak je teksten scanbaar

Zoals we al eerder hebben besproken is het belangrijk om overzicht te creëren in je teksten. Dit is cruciaal voor het behouden van lezers. Veel mensen zullen wegklikken wanneer ze zien dat je weinig moeite hebt gestoken in het creëren van structuur en overzicht. 

Hoe creëer je structuur in je websiteteksten?

Door gebruik te maken van tips – deze blog is een voorbeeld daarvan – kun je je lezers informeren op een overzichtelijke, puntsgewijze manier. Dit werkt een stuk beter dan het delen van een lange lap tekst waarbij enige vorm van navigatie ontbreekt.

Ook is het toevoegen van koppen en subkoppen van essentieel belang. Dit maakt je tekst scanbaar, overzichtelijk en bovendien helpt het je bij het verbeteren van je SEO-waarden.

Zoals we eerder hebben aangegeven is het belangrijk om veel witregels te gebruiken. Probeer je zinnen ook kort en bondig te houden. Je lezers zullen dit fijn vinden en ook dit zorgt voor een hogere SEO-score.

Daarnaast is het handig om opsommingstekens te gebruiken. In deze blog zie je hoe wij regelmatig de belangrijkste punten hebben opgesomd, zodat jij in een oogopslag kunt zien welke punten het meest relevant zijn.

Sommige mensen zijn visueel ingesteld. Daarom is het een goed idee om je tekst te begeleiden met afbeeldingen die je punten verduidelijken. Dit helpt je SEO-waarden wederom, mits je de juiste ALT-teksten toevoegt.

  • Gebruik koppen en subkoppen 
  • Ga direct naar de kern van het onderwerp
  • Het aanbieden van tips geeft structuur aan je tekst
  • Gebruik opsommingstekens
  • Schrijf in kortere zinnen en alinea’s
  • Gebruik afbeeldingen om je punt te illustreren

Tip 3: voeg call to action-knoppen toe voor meer conversies

Het toevoegen van CTA’s (call to action-knoppen) is een essentieel onderdeel van een betere websitetekst. Het idee achter het schrijven van een goede tekst is (vaak) om meer aandacht naar je services of producten te sturen. 

Maak het je bezoeker daarom zo gemakkelijk mogelijk om iets van je te kopen. Natuurlijk hoeven je CTA’s niet altijd te leiden tot directe conversies. Je kunt je lezers ook aanmoedigen om zich te abonneren op je nieuwsbrief. 

Het toevoegen van een gratis e-book kan iemand geïnteresseerd maken zich te abonneren. Verwerk dit vooral – op een vrijblijvende manier – in je websitetekst. 

  • Gebruik duidelijke CTA-knoppen
  • Presenteer een aantrekkelijk aanbod
websiteteksten verbeteren conversies

Het toevoegen van relevante, interne links in je websiteteksten is een van de gemakkelijkste manieren om je bezoekers meer tijd op je website te laten besteden. 

Je herkent dit vast wel uit je eigen ervaring, dat je soms langer dan verwacht op een website blijft omdat deze je zoveel interessante materie aanbiedt. Jij wilt natuurlijk ook de aanbieder zijn van waardevolle content. 

Zorg daarom dat je een scala aan interessante artikelen aan te bieden hebt om je lezers zo lang mogelijk geïnteresseerd te houden. Voeg ook enkele externe links toe voor het verbeteren van je SEO-waarden. 

Enkele voordelen van het toevoegen van links zijn:

  • Het helpt bij het verbeteren van je SEO 
  • Het helpt je ​​lezers aan meer informatie of vermaak 

Tip 5: bied je lezers waarde

Wanneer jouw websiteteksten een te hoog ‘promotiegehalte’ hebben, zullen veel mensen afhaken. Je lezers zijn namelijk op zoek naar waarde. In de vorm van informatie of vermaak.

Denk daarom te allen tijde aan de intentie van je lezer in plaats van je eigen belang. Dit helpt je ook om vanuit het juiste perspectief te schrijven. Namelijk het perspectief van jouw bezoekers.

Jij wil graag de problemen van je potentiële klanten oplossen, dat zou jouw prioriteit moeten zijn. Jouw commerciële doelen kun je op een subtiele manier realiseren door het gebruiken van CTA’s en interne links. 

Het is goed om je te realiseren dat je bezoekers niets of weinig geven om jou of je bedrijf, ze zijn op zoek naar iets wat hun eigen behoeften dient. Probeer daarom goed je best te doen om ze dit te kunnen bieden.

  • Schrijf vanuit een probleemoplossend perspectief
  • Doe je best om zoveel mogelijk waarde te delen
  • Bombardeer je bezoekers niet met te veel promotie

Conclusie 

Je websiteteksten verbeteren? Als het goed is weet jij nu precies waarop je kunt letten. Hieronder nog een klein overzicht van de belangrijkste punten:

Tip 1: let op de opmaak van je tekst

  • Gebruik genoeg witregels
  • Voeg foto’s en video’s toe 
  • Kies een mooi ontwerp
  • Gebruik een duidelijk lettertype
  • Kies aantrekkelijke call to action-knoppen

Tip 2: maak je teksten toegankelijk

  • Formele spreektaal werkt goed
  • Kies de juiste tone of voice
  • Geef je teksten persoonlijkheid

Tip 3: voeg call to action-knoppen toe voor meer conversies

  • Gebruik duidelijke CTA-knoppen
  • Presenteer een aantrekkelijk aanbod
  • Het helpt bij het verbeteren van je SEO 
  • Het helpt je ​​lezers aan meer informatie of vermaak

Tip 5: bied je lezers waarde

  • Schrijf vanuit een probleemoplossend perspectief
  • Doe je best om zoveel mogelijk waarde te delen
  • Bombardeer je bezoekers niet met te veel promotie

Zullen wij het voor je doen?

Wil je meer weten over het verbeteren van je SEO en conversies? Stuur dan een mailtje naar info@timmermansmedia.nl. Matt komt zo snel mogelijk terug op je vraag en helpt je graag bij de opbouw van een goedlopend online bedrijf.

Heb je vragen, of wil je graag jouw ervaringen over dit onderwerp met anderen delen? Laat dan hieronder een reactie achter. Wij zullen er alles aan doen om op je vraag of opmerking te reageren.

PS: Wil jij nog meer te weten komen over marketing? Wordt dan lid van onze besloten Facebookgroep. Het is gratis voor ondernemers die samen met andere ondernemers hun marketing willen verbeteren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Over de auteur.

Klaar om te groeien?

Plan dan nu (vrijblijvend) een telefoon- of videogesprek met ons in.

Bijna alle stappen voltooid... 95%

De beste content schrijven?

Je krijgt de belangrijkste 13 tips voor het schrijven van converterende content. Met deze tips ga je hoe dan ook scoren!

ebook content marketing cover

De beste content schrijven?

Download ons GRATIS e-book met 13 tips voor converterende content!

ebook content marketing cover