Weet jij al waarom bloggen belangrijk voor SEO is? Tegenwoordig heeft bijna iedere website een blog. Op deze manier willen bedrijven uitleg geven over wat ze doen. En jou natuurlijk overhalen om hun product te kopen. Maar er zit eigenlijk altijd ook nog een andere belangrijke reden achter. En dat is namelijk voor de SEO van hun website. Bijna iedere SEO-guru is het er mee eens: start een blog wanneer je beter gevonden wilt worden in zoekmachines als Google en Bing. Hoe belangrijk is bloggen voor SEO? En hoe zou je dat dan moeten aanpakken? Dat leggen wij in deze blog uit!
Is bloggen echt zo belangrijk voor je SEO?
Het schrijven van een blog kan veel voordelen geven voor de SEO van je website. Dit leidt er natuurlijk uiteindelijk toe dat je website een stuk hoger in Google zal ranken. Vanzelfsprekend zullen er dan ook meer bezoekers naar je website komen, waardoor de kans op een verkoop of offerte-aanvraag stijgt. Hieronder staat uitgelegd waarom bloggen zo belangrijk is voor de SEO van een website.
Hoe kun je de vindbaarheid van je website verhogen?
Wanneer je de vindbaarheid van je website wilt verhogen, doe je er verstandig aan om te beginnen met een blog. Door het schrijven van een blog, kun je het over heel veel onderwerpen binnen je vakgebied hebben. Al deze blogs staan vervolgens online en kunnen gevonden worden via Google. Op deze manier verrijk je je website dus en is het veel makkelijker voor anderen om je website te vinden, omdat je over veel verschillende onderwerpen een blog-bericht online hebt staan.
Stel dat je een webshop hebt waarin je verschillende sport artikelen verkoopt. Je kunt dan een blog schrijven met zoekwoorden die mensen gebruiken als ze een sportartikel willen kopen. Denk bijvoorbeeld aan:
- Wat zijn de beste voetbalschoenen voor volwassenen?
- Met welke hardloopschoenen kun je het beste rennen?
- Nike Mercurial Superfly Review
Op deze manier bereikt je website mensen die op zoek gaan de beste voetbalschoenen voor volwassenen. Of hardloopschoenen waar je het beste mee kunt rennen. Je wordt dus beter gevonden en krijgt ook meer bezoekers naar je website. Eigenlijk kun je op deze manier over hele specifieke onderwerpen schrijven, waar je normaal gesproken niet op een normale pagina over schrijft. Omdat het té specifiek is om bijvoorbeeld op je homepagina te zetten.
Straal autoriteit uit
Door veel te bloggen over onderwerpen binnen je vakgebied, wordt je website een autoriteit. Google gaat inzien dat jouw website veel verteld over een specifiek onderwerp. Op een gegeven moment gaan zoekmachines je website dan ook als autoriteit binnen dit onderwerp zien. Dit zorgt voor een hoge domainranking, wat uiteindelijk weer ten goede komt van je positie binnen Google.
Wat is een goede SEO-blog?
Nu je weet waarom bloggen belangrijk is voor SEO, is het tijd om te gaan kijken naar waar een goede blog aan moet voldoen. Wanneer je blog aan deze stappen voldoet, kán het bijna niet meer mis gaan. Denk er wel altijd aan dat het lang kan duren voordat een blog effect heeft op je SEO. Meestal duurt het zo’n 3 maanden voordat je zichtbaar resultaat gaat zien in de bezoekersaantallen van je website.
Minimaal 1 keer per week een blog
Google is fan van actieve websites. Daarom zullen actieve websites ook vaak hoger geïndexeerd worden dan inactieve websites. Plaats daarom minimaal 1 keer per week een bericht op je blog van minimaal 1000 woorden. Op deze manier toon je aan een actieve website te zijn die genoeg content online zet voor de lezers.
Een goede titel
Wanneer je een blog hebt die goed gevonden wordt in Google, moeten de gebruikers hier nog wel op klikken. Daarom is het belangrijk om een pakkende en aantrekkelijke titel te schrijven voor je blog. Hij moet zo aantrekkelijk zijn, dat de gebruiker er bijna niet meer omheen kan. Op deze manier verhoog je de click-through-rate (CTR) van je website. Wanneer je een hoge CTR hebt, betekent het dat je een pakkende titel hebt die gebruikers aanspreekt en uitlokt.
Relevante zoekwoorden
Gebruikers willen zo snel mogelijk vinden wat ze nodig hebben. Google begrijpt dit, en heeft hun software hier dan ook op afgesteld. Tegenwoordig kan Google zelfs zelf bepalen hoe relevant een website is, ook als het zoekwoord maar weinig terugkomt. Een blog bericht met waar het zoekwoord vaak in terug komt, geeft dus geen garantie op een toppositie in de zoekresultaten van Google.
Wil je scoren op een bepaald zoekwoord? Dan moet je een relevant artikel schrijven. Denk goed na wat de gebruiker zoekt wanneer ze jouw zoekwoorden gebruiken. Hoe beter de wens van de gebruiker vervuld word, hoe meer Google jouw blog gaat belonen. Doe dus grondig zoekwoordenonderzoek, en schrijf vervolgens een blog die aan de verwachtingen van de gebruiker voldoet.
Rich Content
Rich Content (rijke content) betekent eigenlijk veelzijdige content. Wanneer je een lange tekst op het internet leest, is het fijn als er niet alleen maar tekst staat. Soms wil je ook een afbeelding of filmpje zien ter aanvulling. Je moet er dan ook voor zorgen dat je blog waardevol wordt, vol met verschillende soorten media. Denk hierbij aan tekst, afbeeldingen, video’s, audio, pdf, polls, interne links, uitgaande links, reacties en infographics.
LEES OOK: De Allerbeste Copywriting Tips!
Door veel verschillende soorten media te gebruiken, wordt je blog aantrekkelijk voor veel verschillende soorten mensen. Sommige mensen houden van audio, de ander van video’s en weer een ander van afbeeldingen in een tekst. Door dit allemaal te combineren in je blog, spreek je een grote doelgroep aan.
Daarbij is het ook nog eens goed voor je SEO om veel verschillende soorten media te gebruiken. Op deze manier laat je zien dat je er alles aan doet om een bepaald onderwerp zo goed mogelijk uit te leggen aan de lezer. Google beloont dat met een mooie positie in de zoekresultaten.
SEO vriendelijke blog laten maken en schrijven?
Zelf een blog maken kan erg lastig zijn. Maar bloggen is toch echt belangrijk voor de SEO. Het schrijven van een blog is daarbij ook nog eens heel erg tijdrovend. Wanneer je zelf al je energie en tijd aan je bedrijf wilt besteden, kan het een slimme keuze zijn om dit te laten uitbesteden.
Timmermans Media heeft veel ervaring op het gebied van bloggen. Zo kunnen een blog binnen een website of webshop installeren, en vervolgens iedere week een blog artikel plaatsen. Wij gebruiken koopgerichte zoekwoorden om zo het aantal verkopen te verhogen!
Wil je jouw artikelen door Timmermans Media laten schrijven? Neem dan contact op met ons door een e-mail te sturen naar info@timmermansmedia.nl of te bellen naar 073-2080036. We vertellen je dan graag meer over de mogelijkheden en prijzen.