Zo pas je een Schema Markup toe als bedrijf!

Schema Markup
Leestijd: 6 minuten

We weten allemaal dat zoekmachines tegenwoordig op internet de macht hebben. Maar hoe kan jij hier als bedrijf uitsprinten? Geef je SEO een boost met een schema markup en help de zoekmachines om jouw website nog beter te kunnen lezen. Lees in deze blog alles over wat dit schema is, hoe je schema markup kan gebruiken en hoe je het opzet.

Wat is Schema Markup?

Schema Markup is een vorm van gestructureerde gegevens aanleveren aan zoekmachines die helpen om je website en inhoud beter te begrijpen. Dit zal ervoor zorgen dat er waardevolle informatie wordt doorgegeven aan zoekmachines. Ze indexeren dus je site door informatie als titels en beschrijvingen te checken. Met dit schema kun je ook direct rich snippets in SERP’s inzetten om met doelgerichte zoekwoorden op de juiste manier in zoekmachines te verschijnen.

Hoe gebruik je schema markup?

Het markup schema kan gebruikt worden om verschillende soorten informatie te markeren. Dit kunnen producten, recensies, recepten of foto’s zijn. Je kunt ook een schema voor je bedrijf maken, zoals een productcatalogus of een kalender. Op deze manier kunnen mensen gemakkelijk vinden wat ze nodig hebben op je site, zonder te veel te hoeven zoeken.

Schema Markup

Hoe maak je een schema markup?

Een schema markup map is een gemakkelijke manier om Google en andere zoekmachines te vertellen waar de pagina’s op je website over gaan. Op deze manier indexeren zoekmachines je volledige website. 

Voor elke webpagina lever je een schema markup code aan, je voegt een beschrijving toe en in de broncode beschrijf je wat er op de pagina staat. Zoekmachines zullen de Schema Markup op je website map gebruiken om beter te begrijpen welke pagina’s er zijn, hoe pagina’s gerelateerd zijn en welke inhoud het aller belangrijkste is. Het uiteindelijke doel is om bezoekers van zoekmachines nog sneller het juiste antwoord te kunnen geven. 

Hoe ziet schema markup er precies uit?

Je kan op Google gemakkelijk zien van welke sites informatie, via een schema markup, door Google geïndexeerd is. ‘hoe dan?’ hoor ik je denken. Nou stel ik google het woord ‘iPhone 14’. Dan zie ik dat MediaMarkt bovenaan komt maar dat de metabeschrijving niet belangrijks weergeeft. Daarentegen zie je bij Tele2 en Coolblue dat er veel informatie staat voor een gebruiker van belang is, geïndexeerde informatie dus. Denk dus aan de volgende informatie:

  • Specificaties;
  • Prijs;
  • Beschikbaarheid;
  • Recensies;
  • Voorraad.

Schema markup

Soorten Markup schema’s

Er zijn verschillende, ik kan rustig zeggen duizenden, markup schema’s beschikbaar. De website Schema.org heeft een duidelijk overzicht gemaakt samen met Google, Bing en Yahoo om alle Markup Schema’s in beeld te brengen. Wij leggen de drie belangrijkste voorbeelden uit:

Voorbeeld 1: Organisation Schema Markup

In deze schema markup wordt eigenlijk de organisatie informatie verduidelijkt in een zoekmachine. Gebruikers van zoekmachines zullen dus niet meer hoeven te zoeken naar informatie als:

  • Contactgegevens;
  • Je logo;
  • Adresgegevens;
  • Social media account;
  • Vestigingen.

Dit Organisation Schema Markup helpt om gebruikers snel informatie te geven over de organisatie zonder lang te hoeven zoeken. Zie hierbij een voorbeeld aan de rechterkant:

Schema markup

Voorbeeld 2: Event Schema Markup

Met Event Schema Markup biedt je gebruikers belangrijke informatie over aankomende evenementen. Denk bijvoorbeeld aan concerten, trainingen, lezingen of festivals. Je voorziet gebruikers dus meteen van belangrijke gegevens als:

  • Datum;
  • Plaats;
  • Prijs;
  • Aantal edities;
  • Duur.

Zie hier een voorbeeld van een Even Schema Markup:

Schema markup

Voorbeeld 3: Article Schema Markup

Dit Schema Markup wordt vaak gebruikt voor het onder de aandacht brengen van belangrijke nieuws- en blogberichten. Door dit te doen maak je aan zoekmachines duidelijk waarom een blog of artikel nieuwswaardig en betrouwbaar is. Bij dit schema kun je kiezen of het gaat om een nieuwsartikel, blogpost of een wetenschappelijk artikel. Voeg onderstaande informatie toe aan dit Schema Markup:

  • De publicatiedatum en -tijdstip;
  • Een uitgelichte afbeelding;
  • De titel.

Hier zie je een voorbeeld van hoe het er uiteindelijk uitziet in een zoekmachines. Bekijk het voorbeeld hier onder de zin ‘Het nieuwste van nos.nl’:

Markup Schema

Hulp nodig bij SEO?

Het schrijven van goede SEO teksten en het integreren van Markup Schema’s zijn nogal lastig voor veel bedrijven en ondernemers. Het kan moeilijk zijn als je hier nog helemaal geen ervaring mee hebt of als je er geen tijd voor hebt om je erin te verdiepen.

Zullen wij het anders voor je doen? Je kunt ons vrijblijvend een mailtje sturen voor meer informatie. Dit kan via info@timmermansmedia.nl daarnaast is bellen ook mogelijk op 073 208 0036. Samen zullen we voor jou bekijken hoe wij iets voor je kunnen betekenen!

Heb je vragen, of wil je graag jouw ervaringen over dit onderwerp met anderen delen? Laat dan hieronder een reactie achter. Wij zullen er alles aan doen om op je vraag of opmerking te reageren.

PS: Wil jij nog meer te weten komen over marketing? Wordt dan lid van onze besloten Facebookgroep. Het is gratis voor ondernemers die samen met andere ondernemers hun marketing willen verbeteren.

Over de auteur.

Jessie Vullings

Jessie Vullings

Hi! Ik ben Jessie, wat leuk dat je mijn artikel hebt gelezen! Naast het schrijven van blogs ben ik freelance Digital Marketeer. Ik help je graag bij het verbeteren van de online zichtbaarheid van je bedrijf door het toepassen van verschillende marketingstrategieën.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Populaire artikelen.

Klaar om te groeien?

Plan dan nu (vrijblijvend) een telefoon- of videogesprek met ons in.