Wat is een featured snippet en hoe krijg je het? Lees hier alle tips en voordelen.

Featured snippet
Leestijd: 8 minuten

Hoe kan het nu dat jouw concurrent verschijnt in een featured snippet op Google en jij niet? Featured snippets verschijnen nu bij ongeveer 12% van alle zoekopdrachten in Google, dit is dus niet altijd bij elke vraag die jij intypt op Google. Hoe kan da? En waarom is het een voordeel om in een featured snippet te verschijnen? En wat is dan een rich snippet? Lees verder in deze blog de betekenis, waarom het interessant is en welke voordelen het verschijnen in een Google snippet heeft.

Wat is de betekenis van een featured snippet?

Geen idee wat een featured snippet is? Een featured snippet is een weergave van Google waarbij het antwoord op de zoekvraag direct gegeven wordt zonder dat je op een link hoeft te klikken. De tekst moet dus zo goed geschreven zijn dat het precies antwoord op de vraag die iemand in Google intypt in de tekst staat. Dit is dus eigenlijk een soort van adverteren maar zonder dat je ervoor betaald. Hieronder staat een voorbeeld van een featured snippet op Google. Je ziet dus dat het korte stukje tekst, met het antwoord erin, geciteerd wordt op Google zelf.

Featured snippet
Dit is een voorbeeld van een featured snippet.

Waarom is verschijnen in een Google snippet interessant?

Er zijn verschillende voordelen waarom het als bedrijf interessant is om in een snippet te verschijnen. Lees hieronder de drie belangrijkste voordelen van een Google snippet.

Voordeel 1: Hogere click through rate (CTR)

Een featured snippet geeft een bezoeker op Google eigenlijk een direct antwoord op de ingetypte zoekvraag. Hierdoor hoeft de bezoeker niet door te klikken naar de website om het antwoord op de vraag te weten. Je zou dus denken dat dit tot een lagere click through rate (CTR) zal leiden maar niets is minder waar. Als je bovenaan komt en mensen willen meer weten over het betreffende onderwerp, klikken ze vaak alsnog op de link.

Voordeel 2: Betere online zichbaarheid

Dit voordeel is natuurlijk logisch. Je bent zeker beter zichtbaar omdat een featured snippet altijd bovenaan de pagina met zoekresultaten op Google verschijnt. Deze bovenste positie wordt ook wel positie 0 genoemd omdat hij zo gewild is. Je webpagina zal meer opvallen en krijgt meer ruimte op Google. Je pagina wordt eigenlijk in de spotlight gezet, zonder dat je Google hiervoor betaald. Je merkbekendheid zal dus groter worden dan zonder Google snippet.

Voordeel 3: Hogere autoriteit

Een featured snippet zorgt dat je autoriteit groeit. Het feit dat Google jouw webpagina kiest om aan bezoekers te laten zien, is een signaal dat jouw website de beste content bevat om antwoord te geven op de vraag. Dit betekent eigenlijk dat jouw website de meeste informatieve en betrouwbare informatie bevat. Uiteindelijk zal dit ook leiden tot meer traffic op je website en hopelijk ook hogere conversiecijfers. Al met al, krijg je hierdoor een betere reputatie/status.

Hoe wordt mijn website getoond in de featured snippet?

Het belangrijkste om in een featured snippet te verschijnen is dat jouw website bij de zoekvraag al wordt getoond in de top 5. Met een positie die lager is dan een 5 is de kans enorm klein dat jouw website wordt weergegeven in een featured snippet.

Ook kun je bij featured snippets niet jouw antwoord markeren, zoals dat bij rich snippets wel gebeurt. Google bepaald zelf op er een passend antwoord op jouw website staat voor de gestelde vraag. Daarnaast worden ook niet in alle vervallen snippets getoond, dat kan dus bijvoorbeeld het geval zijn bij het onderwerp waar jij een tekst over schrijft.

Het belangrijkste is om de titel van jouw blog of artikel overeen te laten komen met de exacte zoekopdracht die iemand doet. Zorg ook dat het specifieke zoekwoord of woorden terugkomen in de headings. Formuleer letterlijk het antwoord op de vraag in niet langer dan 1 zin. Op deze manier is het voor Google makkelijker om vraag en antwoord met elkaar te koppelen. Een toelichting op jouw antwoord kun je vervolgens verderop in het artikel omschrijven. Formuleer het antwoord zo duidelijk en gedetailleerd mogelijk.

Bekijk hier alle tips over hoe Featured Snippets te krijgen in Google.

Wat is een rich snippet?

Een rich snippet is namelijk extra informatie die wordt toegevoegd aan een zoekresultaat. Dit zijn dus zoekresultaten met uitgelichte onderdelen over de betreffende pagina. Deze rich snippets kun je op Google krijgen door gebruik te maken van structured data op je website. Zo kunnen zoekmachines duidelijk zien waar jouw content over gaat en ze vertalen in een soort koppen die je onder je website ziet staan. Hier beneden bijvoorbeeld het voorbeeld met onze eigen website. Je ziet dat er verschillende kopjes staan met belangrijke punten op onze website.

Rich snippet
Dit is een voorbeeld van een rich snippet.

Wat is het verschil tussen een featured snippet en een rich snippet? 

Er zijn verschillende onderdelen waarop deze snippets van elkaar verschillen. Zie hier de drie belangrijkste verschillen tussen een featured snippet en een rich snippet:

Verschil 1: Positie

Featured snippets worden weergegeven boven de organische zoekresultaten, dit noemen ze ook wel positie 0 op Google. Rich snippets worden toegevoegd aan een bestaand zoekresultaat door een Frequently Asked Questions of beoordeeling.

Verschil 2: Google Ranking

Bij featured snippets moet je zelf al in positie 1 tot en met 5 staan in Google. Dit zijn namelijk de websites waaruit Google een selectie maakt wie in de featured snippet zal verschijnen. Bij rich snippets wordt er geen rekening gehouden met de ranking van Google, iedereen kan een rich snippet krijgen.

Verschil 3: Genereren

Featured snippets worden gegenereerd door de kwaliteit van je content en de relevantie van jouw website. Daarentegen worden Rich snippets gegenereerd door middel van structured data. Structured data is het technische stukje achter je websitebouw.

Featured snippet

Kunnen wij je helpen met je vindbaarheid in Google verbeteren?

We begrijpen dat het lastig is en veel tijd kost om je te verdiepen in SEO-activiteiten voor je website. Het zijn ingewikkelde manieren en theorieën en vooral als het over featured snippets gaat. Gezien dit niet makkelijk is om te krijgen, helpen wij je graag bij het verbeteren van je website-teksten en op deze manier meer bezoekers daar je website te krijgen.


Online vindbaarheid is tegenwoordig een must. Neem vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden te bekijken. Je kunt ons telefonisch bereiken of per email. We hopen snel van jullie te horen.

Heb je vragen, of wil je graag jouw ervaringen over dit onderwerp met anderen delen? Laat dan hieronder een reactie achter. Wij zullen er alles aan doen om op je vraag of opmerking te reageren.

PS: Wil jij nog meer te weten komen over marketing? Wordt dan lid van onze besloten Facebookgroep. Het is gratis voor ondernemers die samen met andere ondernemers hun marketing willen verbeteren.

Over de auteur.

Jessie Vullings

Jessie Vullings

Hi! Ik ben Jessie, wat leuk dat je mijn artikel hebt gelezen! Naast het schrijven van blogs ben ik freelance Digital Marketeer. Ik help je graag bij het verbeteren van de online zichtbaarheid van je bedrijf door het toepassen van verschillende marketingstrategieën.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Populaire artikelen.

Klaar om te groeien?

Plan dan nu (vrijblijvend) een telefoon- of videogesprek met ons in.