Je kent die lokkertjes wel, toch? Als jij je e-mailadres *hier* invult krijg je een gratis cursus. Of een gratis e-book. Of een gratis auto. Oké, die heb ik nog nooit gezien, maar je kent het gegeven vast wel ;).
Dat is niet voor niets, steeds meer bedrijven en persoonlijke merken zetten alles in op e-mailmarketing. En niet zonder reden. Je kunt met je e-maillijst – en pakkende e-mailteksten – namelijk een hoop bereiken.
De winst die het je kan opleveren zit hem in fysieke sales, maar ook zeker in het opbouwen van je klantenrelaties. Je kunt een waardevolle band scheppen met je lezers wanneer je e-mailteksten waardevol zijn.
Wat is e-mailmarketing?
E-mailmarketing is een zeer effectieve digitale marketingstrategie voor het verzenden van e-mails naar geïnteresseerden (prospects) en klanten.
Effectieve marketing e-mails zetten prospects om in klanten en veranderen eenmalige kopers in loyale, enthousiaste fans. En dat wil jij ook natuurlijk! Ik zal je in deze blog uitleggen hoe je dat stap voor stap kunt doen.
Wat is een waardevolle e-mailtekst? Hier moet je op letten!
Het antwoord op wat een waardevolle e-mailtekst is, kan heel divers zijn:
- De waarde van waardevolle content kan hem in informatieoverdracht zitten;
- Je schept een persoonlijke band met je lezers door puur en eerlijk te vertellen over wat er zich achter de schermen van jouw bedrijf afspeelt;
- Je biedt unieke kortingscodes aan die alleen geldig zijn voor jouw e-mailabonnees.
De waarde van jouw e-mails wordt bepaald door jouw lezer. Je zult vanzelf merken (door de feedback en door te kijken naar de groei van abonnees) of jouw nieuwsbrieven als waardevol worden beschouwd.
Kwaliteit en kwantiteit
Je wilt de ‘sweet spot’ vinden wat betreft kwaliteit en kwantiteit. Wanneer jij je lezers gaat spammen zullen ze snel klaar zijn met je boodschap.
Of als je boodschap enkel een uithangbord is dat zegt: “Koop mijn producten, en koop ze nu!” zullen ze ook snel klaar zijn met je.
Kwaliteit
Wat vooral belangrijk is, is de vraag of jouw teksten de moeite waard zijn om gelezen te worden. Dat zit hem vooral in de inhoud van de tekst en je schrijfstijl. Je kunt je bij elke geschreven tekst afvragen of het je lezers op een bepaalde manier kan helpen, informeren of vermaken.
Als het antwoord daarop “nee” is, dan kun je het beste nog even brainstormen over hoe je waarde kunt creëren voor je lezers. Misschien kun je een unieke kortingscode toevoegen of een leuke anekdote delen die uniek gericht is naar jouw e-mailabonnees.
Maar als het antwoord op die vraag “ja” is, dan kun je doorgaan naar de vraag of je boodschap lekker wegleest. Een handige manier om dat te toetsen is door je tekst zelf hardop te lezen.
Een fijne ‘lees flow’
Als de ‘flow’ ontbreekt zul je hier en daar wat kunnen tweaken. Vervolgens zou je de tekst kunnen laten lezen aan iemand die je vertrouwt met de vraag of hij of zij:
- 1. Wat aan de tekst heeft gehad. In de vorm van vermakelijkheid of informatieoverdracht (bijvoorbeeld).
- 2. Of de tekst volgens jouw vertrouwenspersoon lekker wegleest.
Als je op beide vragen een “ja” krijgt dan bewandel je waarschijnlijk het juiste pad en kun je op dezelfde voet verder. Mocht je wat tips ontvangen is dat ook mooi meegenomen. Dan kun je weer een stapje vooruit richting een leeswaardige nieuwsbrief.
Hoe moet de opmaak van mijn e-mailtekst eruit zien?
De opmaak van converterende e-mailteksten is een ander aandachtspuntje. Tegenwoordig is the sky écht the limit qua e-mailcontent. Je kunt zóveel meer dan enkel het versturen van een tekst.
Natuurlijk is een pakkende tekst heel krachtig, maar misschien kan een afbeelding, een video of een geluidsfragment jouw boodschap nog sterker maken.
Het loont de moeite om even stil te staan bij de mogelijkheden. Misschien kun je wel een heel originele vorm vinden die goed bij jou persoonlijk, of je bedrijf past. Dat zal zijn vruchten afwerpen want je zal (vroeg of laat) gaan opvallen bij je doelgroep.
In het verleden hebben we hier al eerder een blog over geschreven. Hier lees je meer over de verschillende vormen van content.
Tips voor e-commerce nieuwsbrieven!
Waarom zou je in je nieuwsbrief geen coupon toevoegen met een opvallende header waarin je de korting aankondigt? Maak gebruik van alle mogelijkheden die je hebt! Maak er wat moois en opvallends van.
Je kunt zelfs een call-to-action knop toevoegen waarop abonnees rechtstreeks kunnen klikken om de korting toe te passen in hun winkelwagentje. Je lezers houden ervan als hun dingen gemakkelijk worden gemaakt.
Bekijk e-mails van concurrenten
Wat je enorm zou kunnen helpen tijdens het bedenken van de vorm en inhoud van jouw nieuwsbrieven is het onderzoeken en bestuderen van andere e-mailteksten. Denk hierbij aan de e-mails die door concurrenten worden verstuurd. Het loont de moeite om hier de tijd voor te nemen om te zien welke vorm er bij je past.
Geef dit proces bijvoorbeeld een maand de tijd en maak notities die je later kunt gebruiken wanneer je zelf aan de slag gaat.
Abonneer je op 20 verschillende nieuwsbrieven van diverse bedrijven en individuen (van klein tot groot) en bekijk wat je aanspreekt. Je zult misschien knettergek worden van alle e-mails in je inbox, maar dit kan je een heel eind op weg helpen.
Je zult er ideeën uit halen en deze vervolgens toepassen tijdens het samenstellen van je eigen nieuwsbrief.
E-mailmarketing strategie opzetten
Dan nog iets belangrijks: ga doelgericht en strategisch te werk. Als je consistent en gestructureerd werkt weten je lezers wat ze van je kunnen verwachten. Je gaat als het ware een relatie met ze aan.
Hoe bepaal ik mijn e-mail marketing strategie?
Dat is helemaal aan jou natuurlijk. Maar misschien is het fijn om een voorbeeld te zien van een effectieve e-mailmarketing strategie. Hierbij een beknopt 10 stappenplan:
- Stap 1. Bepaal wat je gewenste doelgroep is.
- Stap 2. Stel een doel voor je e-mailcampagne. Dit kunnen salesdoelen zijn bijvoorbeeld.
- Stap 3. Bepaal de vorm van de e-mails die je gaat verzenden. Welke opbouw, lay-out en plug-ins wil je toevoegen?
- Stap 4. Kies de juiste software (zoals Mailblue) uit om je workflow te optimaliseren. Er zijn vele programma’s met e-mailservices die je kunt gebruiken. Welke er bij jou past kan alleen jij bepalen. Ga het wijde web op en leg de vijf grootste naast elkaar. Vervolgens kun je inschatten welke het beste past bij jou.
- Stap 5. Plan de e-mails en follow-ups. Dit zou je bijvoorbeeld per kwartaal kunnen doen om tijd te besparen. Ook kun je al een hoop nieuwsbrieven vooruit schrijven.
- Stap 6. Bedenk een pakkende onderwerpregel voor elke e-mail. Een effectieve onderwerpregel is uitnodigend, kort en krachtig.
- Stap 7. Creëer de e-mailcontent op jouw unieke manier. Think outside the box! Je kunt tegenwoordig zoveel meer kwijt in een e-mail dan alleen met tekst. Je kunt animaties, tekeningen, video’s en audio verzenden. Doe er je voordeel mee.
- Stap 8. Plaats je e-mail in de door jou gekozen software.
- Stap 9. Test je nieuwsbrief door hem eerst naar jezelf te sturen.
- Stap 10. Wanneer je tevreden bent, kun je hem inplannen of rechtstreeks verzenden.
Wanneer moet ik mijn e-mails verzenden?
Timing is everything. Maar in het geval van e-mailmarketing kun je het best kijken wat voor jou en je lezers het beste werkt. Je kunt beter één keer per maand heel veel waarde bieden, dan vier keer per maand een matige e-mail versturen. Probeer hiermee te experimenteren om te kijken wat de beste resultaten zullen zijn.
Daarnaast kun je ook Google Analytics bekijken om erachter te komen wanneer je abonnees het meest actief zijn. Dat is bruikbare informatie waar jij je voordeel uit kunt halen.
Vind je het lastig om je e-mailteksten zelf te schrijven?
Het schrijven van de teksten… Kijk je er als een berg tegenop? Dan kun je dit misschien beter uitbesteden. Er zijn genoeg tekstschrijvers die dit voor je willen doen. Overweeg je een samenwerking met een tekstschrijver? Dan is het handig om de volgende punten in beeld te hebben voor je iemand benadert:
- Het is handig om heel duidelijk voor ogen te hebben wát je precies wilt communiceren met je publiek.
- En in welke stijl jij je boodschap wil verpakken. Je tone of voice bepaalt namelijk voor een groot gedeelte hoe de boodschap ontvangen wordt.
Het is echt geen schande om te erkennen dat jouw schrijf-skills misschien niet de allerbeste zijn. Of dat je schrijven gewoon heel stom vindt om te doen. We hebben allemaal onze sterke en minder sterke vaardigheden en kunnen ons het beste focussen op hetgeen waar we goed in zijn denk ik.
Foutloze e-mailteksten door een copywriter laten schrijven
Wanneer je in zee gaat met een copywriter of tekstschrijver kun je ervan uitgaan dat je teksten foutloos zullen zijn. Mocht je je teksten graag zelf willen schrijven is het handig om een voorbeeld op te sturen naar een vertrouwenspersoon. Dat schreef ik ook eerder in deze blog.
Soms kun je een tekst wel tien keer lezen en een typo of spellingsfout over het hoofd zien. Dat gebeurt mij ook vaak genoeg.
Een paar verse ogen zien meer dan die van jou alleen. Als je iemand in je omgeving hebt die je graag wil helpen wees dan niet te trots om hem of haar te benaderen voor een laatste spellingscheck. En dan kun je jouw boodschap met een gerust hart de wereld insturen. We wensen je veel plezier en succes.
Wil je na het lezen van dit artikel nog meer te weten komen over e-mailmarketing? Dan kan ik je aanraden om onderstaande video te bekijken!
Zullen wij het anders even doen?
Het schrijven van converterende e-mailteksten kun je zelf doen, maar vergt veel tijd en aandacht. Zullen wij het anders voor je doen? Timmermans Media weet alles conversie optimalisatie en het schrijven van converterende e-mailteksten.
Wil je jouw e-mailteksten laten schrijven door Timmermans Media? Neem dan contact op met ons door een e-mail te sturen naar info@timmermansmedia.nl of te bellen naar 073-2080036. We vertellen je dan graag meer over de mogelijkheden en prijzen.
Eén reactie
Bedankt voor het delen van deze kennis over fondsenwervingstips.