Veel bedrijven weten nog niet waarom content marketing hun bedrijf naar een volgend niveau kan tillen. Toch wordt content marketing steeds belangrijker. Consumenten zijn klaar met de standaard reclame, en willen waarde. Dat is precies wat deze vorm van marketing bied. Lees daarom snel waarom jouw bedrijf het zou moeten gebruiken. We geven je in dit artikel ook een voorbeeld van een content marketing strategie!
Wat is content marketing eigenlijk?
Voor veel mensen is nog niet duidelijk wat content marketing is, of wat content marketing betekent. Gelukkig is het eigenlijk helemaal niet zo moeilijk. Bij content marketing is de marktbenadering vooral gefocust op het maken en verspreiden van waardevolle content. Het doel is het aantrekken van een duidelijk definieert en geïnteresseerd publiek, om deze uiteindelijk om te zetten naar betalende klanten.
Het is belangrijk dat de content waardevol, relevant en consistent is. We spreken ook wel van value first: de focus ligt op het creëren van waardevolle content, en daarna komt pas de verkoop van het product of de dienst.
Verschillende vormen van content marketing
Content marketing is niet nieuw, en valt dus niet per se onder digital marketing. Ook vóór het technologische tijdperk werd deze vorm van reclame maken namelijk al ingezet om een groot publiek te kunnen bereiken. Denk bijvoorbeeld eens aan een paginavullende marketing-tekst in een krant of tijdschrift. De hedendaagse technologie maakt het echter mogelijk om content marketing op veel meer platformen in te kunnen zetten.
Hieronder staat een hele lijst met verschillende vormen van content marketing. Het zijn er dus ontzettend veel. De meest populaire vormen die je tegenwoordig tegenkomt zijn e-books, webinars, podcasts, vlogs en blogs.
Waarom is content marketing belangrijk?
Wanneer we naar Google Trends kijken, zie je dat de trend rondom de term ‘content marketing’ de afgelopen jaren ontzettend is toegenomen. Dat zegt dus ook wel wat over hoe populair content marketing op dit moment is, en hoeveel bedrijven hier gebruik van maken.
Je zult je misschien denken dat content marketing niks is voor de markt waar jij in zit. Toch is dat eigenlijk in de meeste gevallen niet waar. Het kan namelijk voor bijna alle markten van grote waarde zijn.
Mensen krijgen steeds meer advertenties te zien. Overal waar we komen stikt het van de advertenties. Op straat, in de supermarkt, op de radio, op televisie, in de bioscoop, en op overal op het internet. Wanneer je eens nadenkt over hoe vaak per dag je een vorm van reclame te zien krijgt, sta je daar echt versteld van.
Wat is het probleem?
Omdat we zo vaak worden blootgesteld aan reclames, hebben we een soort filter in onze hersenen gecreëerd. Dit zorgt ervoor dat er minder prikkels van reclame in onze hersenen komen. Wanneer je bijvoorbeeld door je Facebook tijdlijn scrolt, weet je binnen een halve seconde of je met reclame te maken hebt. We zijn er dus eigenlijk in getraind om reclame te herkennen en ontlopen.
Hoe kun je dan als bedrijf nog opvallen tussen al deze vormen van reclame? Met een vorm van reclame dat op het eerste gezicht niet op reclame lijkt natuurlijk. En dat is precies wat content marketing is. Een vorm van reclame waarbij de focus ligt op het creëren en geven van waarde.
Hoe kun je met content marketing beginnen?
Er zijn ontzettend veel manieren waarop je hier zelf mee kunt beginnen. We helpen je graag door een aantal voorbeelden te geven. Op deze manier wordt het een stuk makkelijker om dit aan te pakken.
Dezelfde content op zoveel mogelijk manieren verspreiden
Bij content marketing is het belangrijk om content te creëren, die je vervolgens op zo veel mogelijk manieren gaat verspreiden. Op deze manier hoef je content maar één keer te maken, om het vervolgens in verschillende vormen te distribueren. Dit kun je bijvoorbeeld doen door een podcast op te nemen. Iedere week publiceer je een podcast van ongeveer 20/30 minuten, waarin je met iemand praat over een bepaald onderwerp in de markt waar jij actief bent. De podcast kun je vervolgens in Podcasts en op Spotify plaatsen.
Daarnaast film je de podcast ook, zodat je de video-versie van de podcast op YouTube kunt plaatsen. Ook laat je de podcast uittypen en publiceer je deze als blog op de website. Hierbij let je natuurlijke extra goed op de SEO, zodat de blog zo hoog mogelijk in Google komt te staan.
Je kunt hierna een nieuwbrief naar alle mensen op de mailinglijst sturen, waarin je kort uitleg geeft over het onderwerp van de podcast en ze vervolgens doorstuurt naar de blog (of de podcast). Hier blijft het niet bij. Je kunt de inhoud van de podcast ook nog omzetten in illustraties en foto’s welke je vervolgens plaatst op Instagram, Facebook, Pinterest en/of Twitter. Vanaf deze social media kanalen stuur je mensen er op aan om de hele blog te lezen/podcast te luisteren.
Uiteindelijk zou je zelf ook nog eens een e-book kunnen schrijven met informatie uit de podcast. Dit e-book kun je als weggevertje gebruiken om zo leads te verzamelen.
Met deze strategie heb je dus de content van één onderwerp gebruikt op zes verschillende manieren uitgewerkt:
- Podcast;
- Video (YouTube);
- Blog (website);
- Social media;
- Nieuwsbrief;
- E-book.
Door een goede content marketing strategie te kiezen, hoeft het helemaal niet zo veel tijd en moeite te kosten. Ook kun je op deze manier de kosten van content marketing laag houden.
Is SEO ook een vorm van content marketing?
Content marketing wordt vaak aan SEO gelinkt. En dat is ook wel terecht. Google hecht namelijk ook waarde aan waardevolle content. Een website die waardevolle content bied, wordt over het algemeen hoger in de zoekresultaten weergegeven.
Je kunt de SEO met een blog verhogen, door lezers van de blog waardevolle content te bieden. Content waar ze dus écht iets aan hebben. Je kunt over hetzelfde onderwerp ook nog een podcast en video opnemen die je op YouTube en Spotify plaatst. Vanuit maak je een backlink naar de blog, om de blog vervolgens nóg hoger te laten scoren. Zo makkelijk kan het dus zijn.
Zullen wij het anders voor je doen?
Content marketing kost veel tijd, en wanneer het niet op de juiste manier gebeurd, ben je al deze tijd verloren. Zullen wij het anders even voor je doen? Timmermans Media heeft veel ervaring op het gebied van content marketing. Zo hebben wij al bij verschillende bedrijven door middel van content marketing de omzet zien verdubbelen.
Wil je jouw content marketing laten verzorgen door Timmermans Media? Neem dan contact op met ons door een e-mail te sturen naar info@timmermansmedia.nl of te bellen naar 073-2080036. We vertellen je dan graag meer over de mogelijkheden en prijzen.