Wat is een goede e-mail open rate en hoe zorg je ervoor dat deze blijft verhogen?

email open rate verhogen
Leestijd: 8 minuten

Je wilt natuurlijk dat jouw e-mails en nieuwsbrieven door zoveel mogelijk mensen wordt gelezen. De open rate van je email is een belangrijke indicator bij het meten van resultaten van bijvoorbeeld e-mailmarketing campagnes. De open rate is het percentage van het aantal abonnees/ontvangers die een specifieke e-mail openen. Veel marketeers kijken naar het openingspercentage van hun e-mail om te bepalen hoe succesvol hun e-mailmarketingstrategie is.

Maar wat is een goede open rate en hoe kun je jouw openingspercentage verhogen? Wij leggen het je van A tot Z uit en geven je een aantal eenvoudige tips!

gemiddelde open rate email

Statistieken gemiddelde open rate e-mail

Er zijn veel cijfers en rapporten over e-mailmarketing. Vaak lees je over een algemeen gemiddelde open-ratio van een e-mail. Echter is het beter om te kijken naar wat het gemiddelde is in jouw branche. Open rates fluctureren namelijk sterk per branche. Mailchimp heeft een onderzoek gedaan naar de gemiddelde statistieken per branche. Hier laten ze zien wat de gemiddelde open rate is, het bouncepercentage en de click-trough rate.

5 eenvoudige manieren om de open rate van jouw e-mail te verbeteren

Ben je niet tevreden over jouw open rate? Pas dan de volgende tips toe en je zult de gemiddelde open ratio gegarandeerd verhogen.

1. Houd je mailijst fris

Willen je abonnees nog steeds van je horen? Je hebt waarschijnlijk wel eens gehoord dat het belangrijk is om je abonnees op een consistente basis te e-mailen, zodat je lijst niet verouderd. Maar toch, na verloop van tijd kunnen e-mailabonnees nog steeds oud worden. Sommige mensen zijn misschien van e-mailaccount veranderd, of zijn misschien gewoon niet meer geïnteresseerd in jouw merk.

Houdt je mailinglijst actueel en zorg dat de lijst zoveel mogelijk wordt gevuld door betrokken abonnees. Verwijder dus regelmatig inactieve abonnees. Een andere manier om je lijst actueel te houden, is door af en toe contact op te nemen met je abonnees om te vragen of ze hun informatie en hun voorkeuren willen bijwerken. Op deze manier worden ze eraan herinnerd dat ze de controle kunnen nemen over hoe ze met je willen omgaan.

2. Segmenteer je lijst

email lijst segmenteren

Wanneer mensen beslissen om een e-mail al dan niet te openen, is één van de belangrijkste factoren of ze denken dat e-mail relevant voor hen is. De beste manier om de relevantie van je e-mails te vergoten is door jouw mailinglijst te gaan segmenteren. Uit onderzoek blijkt dat 39% van de marketeers die hun e-maillijsten segmenteerden hogere open-rates kregen, 28% minder afmeldingen en 24% betere aankomst/activiteit ervaarden.

Je kunt bijvoorbeeld beginnen met het toevoegen van tags aan je abonnees op basis van gedrag. Dus wanneer iemand een betalende klant wordt, stuur je hem andere soorten e-mails dan je zou sturen naar iemand die nog niets heeft gekocht. Je kunt zelfs verschillende e-mails gaan verzenden op basis van de specifieke producten die ze hebben gekocht. Daarnaast kun je jouw lijsten ook segmenteren op basis van demografische gegevens of interesses.

3. Vermijd spamfilters

Spamfilters zijn de afgelopen jaren geavanceerder geworden, maar ze zijn nog steeds niet perfect. Je e-mails, zelfs je beste e-mails, kunnen nog steeds in de gevreesde spam map terechtkomen en nooit het daglicht zien.

Als je het bereik van jouw e-mailmarketingcampagnes wilt maximaliseren, moet je al het mogelijke doen om te voorkomen dat je als spam wordt gemarkeerd. Hier zijn enkele praktische tips om te voorkomen dat je e-mails in spammappen terechtkomen:

email open rate verhogen
  • Zorg ervoor dat alle ontvangers zich daadwerkelijk hebben aangemeld voor het ontvangen van uw e-mails
  • Verstuur uw campagne vanaf een goed IP-adres; dat wil zeggen, een IP-adres dat niet is gebruikt door iemand anders die in het verleden spam heeft verzonden
  • Verzend via geverifieerde domeinen
  • Houd elke code schoon
  • Gebruik samenvoegtags om het veld ‘Aan:’ van uw campagne te personaliseren
  • Voeg een eenvoudige manier toe voor abonnees om zich af te melden voor uw e-mails

4. Laat je onderwerp regel opvallen

Als het gaat om het openen van e-mails zijn de onderwerp regels ontzettend belangrijk. Het is jouw taak om je onderwerp regels te laten opvallen. Hier zijn een aantal tips voor het maken van creatieve onderwerp regels:

  • Verleid nieuwsgierigheid , maar wees niet te slim. Je wilt ze nieuwsgierig genoeg maken om te openen, maar zonder zo cryptisch te zijn dat de abonnee geen idee heeft waar je het over hebt
  • Nummers invoegen. Er is iets met cijfers dat de aandacht trekt
  • Gebruik een grappige, grappende of gemoedelijke toon
  • Spreek in de taal en stijl die uw abonnees zelf gebruiken, vooral wanneer ze met hun vrienden praten

Meer lezen over hoe je een converterende e-mail tekst schrijft? Lees dan hier meer!

5. Schrijf naar slechts één persoon

Wanneer je jouw onderwerp regel en berichtinhoud opstelt, is het normaal dat je denkt aan de duizenden mensen die deze binnenkort zullen ontvangen. Het is echter veel effectiever om te schrijven alsof je tegen een individuele persoon spreekt, met een persoonlijke onderwerp regel en een persoonlijke boodschap. Om op deze manier te schrijven, moet je je buyer persona echt kennen . Je moet hun problemen, hun verlangens, hun waarden, hun voorkeuren en antipathieën begrijpen. Meer tips om conversiegericht te schrijven en je CTR (Click Trough Rate) te verhogen? Lees dan hier meer!

Hulp nodig bij jouw e-mailmarketing campagne?

E-mailmarketing blijft een specialisme apart. Met deze blog willen we je graag helpen om zo goed mogelijke e-mails(campagnes) op te zetten met een zo hoog mogelijke open rate en zo min mogelijk bounces. Er komt veel kijken bij een goede e-mailmarketing strategie. De open rate is een belangrijke indicator, maar niet de enige.

Timmermans Media kan je helpen bij het opzetten of optimaliseren van een e-mailmarketingcampagne. Zo ben jij niet teveel tijd kwijt aan onderzoek, optimalisatie etc. en kun je deze tijd gebruiken voor jouw klanten. Neem daarom contact met ons op door te mailen naar info@timmermansmedia.nl of bellen naar 073-208 0036. Dan bekijken we samen hoe we jou resultaatgericht kunnen helpen!

Heb je vragen, of wil je graag jouw ervaringen over dit onderwerp met anderen delen? Laat dan hieronder een reactie achter. Wij zullen er alles aan doen om op je vraag of opmerking te reageren.

PS: Wil jij nog meer te weten komen over marketing? Wordt dan lid van onze besloten Facebookgroep. Het is gratis voor ondernemers die samen met andere ondernemers hun marketing willen verbeteren.

Over de auteur.

Nick Kiburg

Nick Kiburg

Hallo, ik ben Nick Kiburg. Ik ben veel bezig met de laatste trends en ontwikkelingen binnen de online marketing- en e-commerce branche. Mijn passie is om andere van (extra) informatie te voorzien in informatieve blog posts, deze zal je dan ook veel van mij tegen komen! Ik sta er dan ook altijd voor open om hierover in gesprek te gaan!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Populaire artikelen.

Klaar om te groeien?

Plan dan nu (vrijblijvend) een telefoon- of videogesprek met ons in.