Je website vernieuwen kan je wel eens veel meer opleveren dan dat je nu denkt. Elk stukje content dat je produceert, is waardevol, in meer dan één opzicht. De waarde op de lange termijn van een stuk content vermenigvuldigt echter deze waardevolle effecten. Met een basis content marketing strategie zou je terecht tevreden zijn over deze voordelen, maar het is echter altijd mogelijk om je oude content waardevoller te maken en nog meer voordelen te creëren.
Zelfs geweldige inhoud kan worden verbeterd. Hier zijn 9 tips om de waarde van elk stukje content en je website te vernieuwen.
Je website vernieuwen met deze 9 tips
1. Voeg visualisatie toe
Visuele elementen maken je content een stuk aantrekkelijker, wat je onderwerp ook is. Je keuzemogelijkheden zijn hier praktisch onbeperkt. Kun je een tabel of een grafiek maken? Wat dacht je van een referentie video met een hands-on demonstratie? Foto’s waar je het over hebt in je tekst?
En dan heb ik het slechts over de ‘’standaard’’ visualisatie die we redelijk vaak tegen komen. Wil je opvallen? Denk dan eens aan strips, memes, schetsen, gifjes. Let er wel op dat je deze visualisaties alleen toe moet passen wanneer dit ook bij jouw content past en je doelgroep er behoefte aan heeft.
Een doordachte meme gebruiken voor oudere mensen is (vaak) geen goed idee.
2. Publiceer het in meerdere formaten
Verschillende mensen hebben verschillende voorkeuren als het om content gaat. Sommigen lezen liever hun materiaal, anderen luisteren er liever naar. Maximaliseer de waarde van jouw content door het voor al deze gebruikers tegelijk (of zo veel mogelijk) te laten zorgen. Je zou bijvoorbeeld eens kunnen kijken naar TEDTalks. Zij gebruik een video als de belangrijkste vorm van publicatie, maar ook downloadbare audio voor luisteraars en een geschreven transcriptie voor iedereen die de inhoud liever leest.
Lees eens onze blog over het beginnen van een Youtube kanaal en de blog over het content publiceren via podcasts.
3. Maak er een deel van een serie van
Schrijf je over iets interessants, diepgaands of boeiends? Als dat zo is, is het vaak niet praktisch om kort, bondig en overtuigend te schrijven over een groot/uitgebreid onderwerp. Hoe zit het met gerelateerde onderwerpen aan dit hoofonderwerp? Er is altijd ruimte om van een stuk een serie te maken over relevante sub-onderwerpen. Series vergroten bijna altijd het terugkerende lezerspubliek en dus terugkeren website bezoekers waarvan de kans groter is dat zij tot conversie overgaan.
4. Publiceer je content via social media
Dit zou vanzelfsprekend moeten zijn, maar dat is het nog steeds niet. Je content zal op zichzelf niet veel aandacht genereren, tenzij je al duizenden inkomende bezoekers op je website krijgt. Je moet de zichtbaarheid van je content een boost geven door het op relevante social-mediaplatforms te plaatsen. Hoe groter en meer geïnteresseerd je publiek is, hoe beter, dus werk ook aan het opbouwen van je volgers.
5. Vergroot de zichtbaarheid van de organische zoekresultaten met links
Een manier om meer aandacht voor je inhoud te krijgen, is door de pagina-autoriteit op te bouwen met relevante, hoogwaardige inkomende links. Publiceer off-site inhoud die jouw eigen originele materiaal citeert als ondersteunend bewijs, en uiteindelijk zal je zowel pagina- als domeinautoriteit verdienen waarmee je hoger kan scoren (en meer inkomend verkeer krijgen) in Google.
Lees meer over het gebruiken van interne en externe links.
6. Verdien een vermelding of promotie van een influencer
We hebben al eens eerder over influencers en influencer marketing geschreven, dus ik ga hier niet te diep op in. Wel wil ik je meegeven dat het benutten van de kracht van een bestaande influencer in je branche een grote boost kan zijn voor de populariteit van je content. Soms is zelfs een simpele like of share alles wat nodig is om duizenden nieuwe ogen op jouw content te krijgen, waardoor de waarde ervan door het dak gaat.
7. Start een discussie
Als je inhoud discutabel of controversieel is, loopt je hierin al voorop. Zo niet? Gebruik dan eens je content als startpunt om een discussie te starten. Bekijk wie er reageren op je content en zie hoe ze ermee omgaan. Vervolgens zet je jezelf in om het gesprek te koesteren door op elke opmerking te reageren. Hoe meer mensen zich bezighouden met jouw publicaties, hoe zichtbaarder het wordt.
8. Voeg meer onderzoek toe (bij voorkeur origineel)
Geen enkel artikel is ooit in kwaliteit achteruitgegaan omdat iemand er objectievere, onbevooroordeelde informatie aan heeft toegevoegd. Tenzij je jouw artikel alleen maar opvult, is er altijd ruimte voor meer originele onderzoeken.
Als je origineel (niet eerder getoond) onderzoek kunt toevoegen, zoals statistieken of enquêteresultaten die je zelf hebt verzameld, doen! Als dat niet het geval is, kan je citaten naar externe bronnen opnemen als validatie door derden van jouw conclusies, of als tegenargumenten die je later kunt weerleggen.
9. Bezoek het stuk later opnieuw
Er zijn veel nieuwe toepassingen voor je oude content. Je zou er goed aan doen om het later opnieuw te bekijken vanuit een nieuwe invalshoek, om er vervolgens een “vervolg”-stuk over te schrijven. Je kan het vervolg natuurlijk ook opnemen in een groter geheel, zoals een eBook of whitepaper. Een derde optie is het teruggaan naar je huidige artikel en revisies te maken om de content actueler te maken.
Dus, ga jij je website en content verbeteren?
Zelfs al is jouw content al goed en komt er dagelijks verkeer op af, kunnen deze 10 tactieken je helpen om nog meer bezoekers aan te treken en je content aantrekkelijker en overtuigender te maken. Dit zal je dus meer verkeer, meer reputatiewaarde en uiteindelijk meer klanten opleveren.
En ja, de aanpassingen vergen enige inspanning, dus je kunt ze misschien niet allemaal toepassen op elk type content dat je produceert, maar hoe meer je investeert in je content marketing, hoe meer je uiteindelijk zult winnen.
Zullen wij het voor je doen?
Heb je nog vragen over het vernieuwen van je website en content? Of wil je je website en content door ons laten vernieuwen? Je kunt ons hiervoor een mailtje sturen op info@timmermansmedia.nl, bellen op 073 208 0036 of direct een gratis call inplannen door hier te klikken. We kunnen dan kijken of we wat voor elkaar kunnen betekenen!