Persoonlijk of zakelijk zijn in je blog?

zakelijke en persoonlijke relatie
Leestijd: 11 minuten

In de wereld van het bloggen zijn er verschillende formats waaruit je kunt kiezen om je doelen te bereiken. De manier waarop je blogt (je tone of voice) en de format zijn bepalend. Moeten deze nu persoonlijk of zakelijk zijn?

Als je hebt besloten een blog te starten maar niet zeker weet wat jouw tone of voice gaat zijn komt deze blog precies op het juiste moment! Wij gaan namelijk samen kijken wat het beste bij jou past.

We belichten verschillende soorten blogs en type bloggers zodat jij een richting voor jezelf kunt kiezen. Bij wie past een zakelijke toon en bij wie een (hyper)persoonlijke aanpak? Of zweef jij ergens in het midden?

Persoonlijk of zakelijk bloggen?

Wanneer jouw blog niet commercieel is hoef je natuurlijk geen zakelijke aanpak te hanteren. De persoonlijke blogger richt zich meestal niet op een specifiek onderwerp of publiek. 

persoonlijke blog schrijven

Persoonlijke bloggers 

Persoonlijke bloggers schrijven voornamelijk over wat ze interessant vinden: hun hobby’s, overtuigingen, het dagelijks leven, politiek, sport, ga zo maar door. Vaak trekken ze het soort mensen aan die dezelfde interesses delen.

Wanneer hun blog graag wordt gelezen zullen zij hier ook geld aan kunnen verdienen. Vaak is dit niet per se de intentie, want meestal vinden persoonlijke bloggers het simpelweg fijn om te delen wat hen bezighoudt.

Business bloggers

Wanneer je wél bezig bent met verkopen of branden van iets, kun je twee richtingen inslaan: de persoonlijke of zakelijke.

Ook zijn er genoeg nuances te vinden tussen de persoonlijke en zakelijke aanpak. Wij gaan er vandaag een aantal voor je uitlichten! Misschien wordt het kiezen van de juiste format gaandeweg helderder. 

Zijn persoonlijke of zakelijke blogs populairder?

Als we kijken naar wat scoort op dit moment is dit de conclusie: hoe persoonlijker, hoe beter. Dat is echt de trend van nu, ook in business. 

De reden hiervoor is omdat er een grote behoefte naar ‘escapism’ bestaat. Veel mensen willen graag even ontsnappen uit de hectiek van de dag. Of juist uit de verveling van de dag.

Een persoonlijke blog of vlog is een toegankelijke manier om even uit je eigen sores te stappen. 

Binnen een klik stap je in het verhaal van een vreemde die zich voordoet als je beste vriend. En deze vriend deelt dan ook nog eens de highlights van zijn leven met je. Dat voelt voor veel mensen goed. 

Als ik dit zo opschrijf besef ik hoe bizar dit fenomeen eigenlijk is 😉 

Het lijkt iets futuristisch maar tegelijkertijd is het zo normaal. Bijna iedereen leeft voor een gedeelte in zijn of haar scherm.

Escapism

Goed, terug naar het ‘escapism’. Dat is niet alleen van deze tijd. Het is een manier van ontspanning die in de jaren negentig al de kop opstak op een vergelijkbare manier. 

Ken je de realityseries nog van MTV? Precies. En Big Brother en ga zo maar door, dit type entertainment scoort al decennialang hoge ogen in de mediawereld.

Kies je voor een persoonlijke blogstijl en deel je graag alle ins and outs van jouw leven? Dan kun je hier dus ook zeker een verdienmodel omheen bouwen. 

Je business maken van je persoonlijke blog

Wanneer jouw content waardevol genoeg is om door veel mensen bekeken te worden zullen adverteerders graag met je samenwerken. 

In onderstaande video wordt duidelijk uitgelegd hoe je geld kunt verdienen met je (persoonlijke) blog.

Bouw jouw blogcommunity 

De snelste manier om een ​​community rond je persoonlijke blog op te bouwen is door andere bloggers te vinden die dezelfde interesses delen. Je interacties of samenwerkingen met deze collega bloggers zullen jouw bereik vanzelf laten groeien.

Ben je een introverte ‘loner’? Dan is deze aanpak misschien niet voor jou. Alles wat fake voelt kun je denk ik beter niet doen. 

Is dit herkenbaar en grijpt de gedachte van het delen van jouw persoonlijke leven je al naar de keel? Dan is hyperpersoonlijk bloggen waarschijnlijk ook niets voor jou.

Een hyperpersoonlijke blog is niets voor mij, wat nu?

Oké, je kunt dus veel mensen bereiken met deze persoonlijke blogstijl. Maar deze format is zeker niet voor iedereen weggelegd. Misschien ben jij wel erg gesteld op je privacy en wil je niet dat iedereen weet wat je eet en waar je uithangt. 

Begrijpelijk. Gelukkig zijn er nog genoeg verschillende blogstijlen waaruit je kunt kiezen. Je kunt nog steeds een persoonlijke blog creëren waarbij je bepaalde grenzen voor jezelf afgebakent. 

Een semi-persoonlijke blog 

Je semipersoonlijke blog kan ook heel interessant zijn voor mensen. Het is dan handig om een of meerdere specifieke niches te kiezen. Zo kun je waarde leveren en weten je lezers ongeveer wat ze van je kunnen verwachten. 

Kies een of meerdere niches

Het kiezen van een niche helpt je om blogonderwerpen uit te kiezen. Je kunt het bijvoorbeeld hebben over actualiteiten, politiek, zelfontwikkeling of, zoals we hier doen, content marketing en cryptocurrency

Dit zijn slechts een aantal voorbeelden, er is zoveel om over te schrijven! The sky is the limit. 

Wanneer je vanuit je eigen interesse en intrinsieke motivaties schrijft leest dat vaak prettig weg. Maak hier vooral gebruik van en volg je eigen interesses.

Ook al denk je misschien dat je de enige op aarde bent die geïnteresseerd is in zwarte gaten en telescopen. That’s a lie! Er zijn áltijd mensen te vinden met gedeelde interesses.

Soms moet je alleen dapper genoeg zijn om écht jezelf te zijn voordat je deze mensen kunt aantrekken.

Hoe maak je een informatieve blog persoonlijker?

Informatieve blogs kun je gemakkelijk persoonlijk maken door af en toe een voorbeeld uit je eigen leven te gebruiken. Mensen zullen eerder met je kunnen sympathiseren dan wanneer je tone of voice puur zakelijk is.

Ook kun je vanuit de ik-vorm schrijven om je content op een makkelijke manier wat persoonlijker te maken.

Een zakelijke blog

Zakelijke bloggers richten zich voornamelijk op het overbrengen van informatie of het adverteren van producten of services zonder dat zij hun persoonlijke verhaal eraan vast koppelen.

Jouw merk staat dan voorop. Het succes van zakelijk bloggen is voornamelijk meetbaar aan het aantal sales of abonnees van je e-maillijst. 

Wat is de beste manier om een ​​community voor je zakelijke blog op te bouwen? 

Het antwoord is wederom: verbinding. In dit geval zullen mensen zich verbinden met jouw blog of merk doordat jij iets toevoegt. Misschien is het jouw product waar mensen meer van willen weten? 

Denk maar eens aan de duizenden blogposts die over Apple-producten geschreven worden. Maar misschien zit de waarde van jouw blogposts wel in bruikbare informatie. 

Steeds meer mensen zijn leergierig en worden graag slimmer dankzij het lezen van blogs. Wanneer jouw informatie behapbaar en waardevol is, zullen mensen graag terugkeren naar jouw blog voor meer van wat jij maakt.

Ook kan het zijn dat je blog een hoog entertainmentgehalte heeft waardoor mensen graag terugkomen. Dat is ook een verdienmodel natuurlijk. Again, the sky is the limit.

Niches

Bloggers die geld verdienen met hun blog richten zich meestal op een of op meerdere niches om traffic (websitebezoekers) te genereren. Elke blogpost moet het potentieel hebben om een ​​groot publiek aan te trekken.

zakelijke blog schrijven

Jouw eigen tone of voice ontwikkelen

Schrijven op een manier die echt bij jou past, daar gaat het dus om. Wat is jouw beoogde publiek en hoe willen deze mensen aangesproken worden? Hoe zou jij aangesproken willen worden?

Dit is een heel simpele manier om dichter bij jouw gewenste tone of voice te komen. De manier waarop je je lezers aanspreekt, bepaalt vaak hoe betrokken ze zullen zijn. Het loont echt om hier even over na te denken voordat je begint met bloggen.

Stel, je bent eigenaar van een lunchzaak in Rotterdam en je doelgroep zijn millennials. Welke tone of voice past daar dan bij? Een zakelijke tone of voice is waarschijnlijk niet de beste manier om meer publiek te trekken, toch?

Maar wat als je doelgroep bestaat uit notarissen en ambassadeurs? Dan is het waarschijnlijk het beste om een tone of voice te gebruiken die wat koeler en professioneel is. Je wilt graag kwaliteit en luxe uitstralen. 

Best wel logisch allemaal, toch? 

Conclusie

Wie ben jij? Wat representeert je bedrijf? En wie is je doelgroep? Als je daar even bij stilstaat dan weet je gauw genoeg welke richting je het beste in kunt gaan. 

En niets is definitief. Je kunt altijd van koers veranderen tijdens het bloggen. Vraag vooral om feedback van je vrienden en familie. Zij staan namelijk met een gezonde afstand van datgeen wat jij publiceert.

Hopelijk heeft deze blog je wat inzichten kunnen geven. We wensen je heel veel succes tijdens je blogavontuur. 

Zullen wij jouw blogs schrijven?

Wil je jouw artikelen door Timmermans Media laten schrijven? Neem dan contact op met ons door een e-mail te sturen naar info@timmermansmedia.nl of te bellen naar 073-2080036. We vertellen je dan graag meer over de mogelijkheden en prijzen.

Heb je vragen, of wil je graag jouw ervaringen over dit onderwerp met anderen delen? Laat dan hieronder een reactie achter. Wij zullen er alles aan doen om op je vraag of opmerking te reageren.

PS: Wil jij nog meer te weten komen over marketing? Wordt dan lid van onze besloten Facebookgroep. Het is gratis voor ondernemers die samen met andere ondernemers hun marketing willen verbeteren.

Over de auteur.

Matt Timmermans

Matt Timmermans

Matt heeft Timmermans Media in 2018 opgericht als webdesign bureau. Nadat hij zijn marketing studie in 2020 had voltooid, ging hij full-time aan de slag als ondernemer en marketeer. Naast het schrijven van blogs op Timmermans Media, verzorgt hij ook de content marketing (cryptocurrency), SEO en webdesign voor verschillende bedrijven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Populaire artikelen.

Klaar om te groeien?

Plan dan nu (vrijblijvend) een telefoon- of videogesprek met ons in.