SEO en SEA verschil? Lees hier over de 2 belangrijkste Nuances tussen SEO en SEA

seo en sea verschil
Leestijd: 11 minuten

SEO en SEA verschil… Wil jij graag weten wat het verschil is tussen SEO en SEA is? Dat komt goed uit want deze gehele blog is gewijd aan dit thema. 

Allereerst is het belangrijk om te weten wat ‘SEO’ en ‘SEA’ precies is. Vervolgens gaan we dieper in op het verschil tussen SEO en SEA.

Alle basale informatie komt aan bod. We gaan kijken voor wie een SEO-strategie het meest geschikt is en wie beter een SEA-plan kan uitrollen.

En wat zijn de kosten van de SEA- en SEO-strategieën? We gaan het er uitgebreid over hebben.

Ben je er klaar voor om meer te leren over deze marketingstrategieën? Ga er maar goed voor zitten want na het lezen van deze blog heb jij een hoop bijgeleerd. 

Wat is SEO en SEA?

SEA is de afkorting van Search Engine Advertising. Het is een online marketingstrategie. Evenals SEO, wat kort is voor Search Engine Optimization. 

seo en sea verschil

Wat is SEO?

Het doel van SEO is om meer websitebezoekers te genereren door de content van je website te optimaliseren. De letterlijke vertaling van SEO is dan ook: Search Engine Optimization. 

Het belangrijkste onderdeel voor het toepassen van een effectieve SEO-strategie is het kiezen van de juiste zoekwoorden – ofwel keywords – en deze vervolgens strategisch inzetten.

Dit kun je doen door je teksten, codes en afbeeldingen zodanig aan te passen zodat jouw gerichte zoekwoord of zoekwoorden mooi aansluiten. Zoekmachines zoals Google weten dan precies wat de inhoud van jouw blog is en kunnen mensen naar jouw website linken.

seo en sea verschil

Wat is het belangrijkste onderdeel van SEO?

Dat is waarschijnlijk het toepassen van de juiste keywords. Om een geschikte SEO-strategie te implementeren onderzoek je eerst de juiste zoekwoorden die verband houden met de inhoud van jouw blog. 

Nadat je een lijst met zoekwoorden hebt bepaald kunt je je SEO-strategie ontwikkelen. De inhoud van jouw blog moet te maken hebben met de zoekwoorden die jij hebt gekozen. 

Kost zoekwoordenonderzoek veel tijd?

Ja, dit kan in het begin een tijdrovend klusje zijn. Bovendien zullen de resultaten in het begin misschien niet helemaal duidelijk – of zelfs meetbaar – zijn. Als je dit goed wilt doen zul je het even de tijd moeten geven. 

Wat is het voordeel van het toepassen van een SEO-strategie?

Het voordeel van het toepassen van een SEO-strategie is dat jij de resultaten geheel in eigen handen hebt. Bovendien is het toepassen van een SEO-strategie gratis.

Hoe meer je weet over zoekwoordenonderzoek, het toepassen van de juiste strategie en het analyseren van je resultaten, hoe meer bezoekers je naar je website kunt trekken. En als je de smaak eenmaal te pakken hebt kost het je aanzienlijk minder tijd in vergelijking met het begin.

Wat is het nadeel van het toepassen van een SEO-strategie?

Het nadeel van het toepassen van een SEO-strategie is dat je zelf een hoop werk moet verrichten om resultaten te zien. Dit kun je omzeilen door een SEO-consultant in te huren of door een SEO-bedrijf in te huren om je het zoekwoordenonderzoek – of het toepassen van de meest geschikte strategie – uit handen te nemen.

SEO en SEA verschil

Wanneer je een SEA-strategie wilt toepassen betaal je een zogenaamd ‘zoekmachinebedrijf’. Dit scheelt je een hoop tijd en als je dit laat doen door een zoekmachinebedrijf als Google kunnen zij je garanderen dat jouw website bovenaan de eerste pagina komt te staan.

Google – evenals andere zoekmachines – bieden SEA-services aan waarvoor je je kunt registreren. Vervolgens kun je een pay-per-click (PPC)-budget instellen om te bieden op specifieke trefwoorden en woordgroepen. 

Hiermee kunnen zij jou vervolgens associëren, waardoor je hoog in de lijst komt te staan. Je onderzoekt nog steeds je keywords om te targeten, maar de desbetreffende zoekmachine biedt doorgaans een gedetailleerde tracking voor statistieken die aan jouw advertenties zijn gekoppeld.

Wat is het voordeel van een SEA-strategie?

Het toepassen van een geschikte SEA-strategie kan geweldig zijn voor kortetermijnresultaten. Je kunt er een razende kickstart door ervaren.

Dit kan resulteren in de vorm van een tijdelijke verhoging van je winst. Je kunt de PPC-kosten vervolgens minimaliseren door zorgvuldig en strategisch te plannen op basis van het analyseren van de voorgaande statistieken.

Wat is het nadeel van een SEA-strategie?

Een succesvolle SEA-strategie kan aanzienlijke monitoring vereisen. De advertentietekst moet bijvoorbeeld te allen tijde relevant blijven.

Daarnaast kan het bieden op zoekwoorden uiteindelijk duur uitpakken als je je in een concurrerende branche bevindt. Wanneer jouw site een hoop online verkeer ontvangt zul je voor je klikken blijven betalen.

Verschillen tussen SEO en SEA

De meest voor de hand liggende verschillen tussen SEO en SEA zijn de manier van aanpak en jouw garantie op winst. Beide strategieën dienen hetzelfde doel – verkeer genereren – maar dit is wat ze anders maakt: organisch verkeer versus betaald verkeer.

Het grootste SEO en SEA verschil:

SEO genereert zogenaamd ‘organisch verkeer’. SEA genereert betaald verkeer. Organische klikken (SEO) zijn waardevoller dan betaalde klikken omdat ze moeilijker te bereiken zijn. 

Je betaalt namelijk niet voor je klikken, deze zijn gecreëerd omdat jouw inhoud mooi aansluit bij het zoekgedrag van mensen. Betaalde klikken bereiken over het algemeen een grotere groep mensen waarvan een groot gedeelte waarschijnlijk niet of nauwelijks geïnteresseerd is. 

Betaald verkeer genereren is namelijk vergelijkbaar met traditioneel adverteren. In die zin dat je op zoek bent naar een ‘ruimte’ waarin je een zo breed mogelijk publiek kunt bereiken om je consumenten te vinden.

Een toppositie binnen een zoekmachine is eigenlijk vergelijkbaar met een advertentiebord op de beste (meeste bezochte) plek in een stad. Dit betekent dat het een hoop mensen bereikt. Maar vaak zullen het niet altijd klanten worden.

Organisch verkeer is meer specifiek. Mensen hebben een zoekopdracht ingevoerd en hebben bewust op jouw website geklikt. Als jouw inhoud sterk is zullen zij waarschijnlijk terugkomen.

Welke strategie trekt meer bezoekers, SEO of SEA?

Zoals je misschien al hebt begrepen zul je bij het toepassen van een SEO-strategie waarschijnlijk minder organische klikken genereren dan wanneer je een SEA-strategie toepast. Wel is de kans groter dat je bezoekers terug blijven komen voor meer. 

Wat zijn de kosten van SEO en SEA?

Meestal vereisen beide strategieën een passend budget. Vaak is het SEA-budget groter dan het SEO-budget. Als je zelf diep in de SEO-materie duikt zal het je weinig tot geen geld kosten. 

De kosten van een SEA-strategie worden bepaald door het zoekmachinebedrijf. De kosten zijn afhankelijk van jouw wensen, je zoekwoorden en het aantal gegenereerde kliks.

Ben je nieuw in de wereld van SEO- en SEA-strategiën? Bekijk dan eens deze video:

Wanneer gebruik je SEO, SEA of beide?

Dit is afhankelijk van het soort bedrijf dat je runt. Je kunt een zeer winstgevende zoekmachine-campagne maken wanneer je begrijpt wanneer je SEO of wanneer je SEA moet toepassen.

Je kunt natuurlijk ook beide gebruiken. Wij hebben een overzichtelijk lijstje gemaakt zodat je vlug een beeld krijgt van een aantal situaties:

In deze gevallen pas je enkel SEA toe:

  • Je organiseert een festival en wilt dit promoten
  • Je wilt een bepaalde aanbieding promoten die voor een beperkte tijd beschikbaar is
  • Je wilt een gerichte campagne lanceren voor een specifieke demografie

In deze gevallen pas je enkel SEO toe:

  • Je wilt de inhoud van je website, webshop of blog promoten
  • Je wilt een (nieuw) social media-account promoten 
  • Je wilt een specifieke blogpost promoten 

In deze gevallen pas je zowel SEO als SEA toe:

  • Je maakt een marketingcampagne die je via meerdere kanalen lanceert (website, social media, zoekmachines en dergelijke)
  • Uitgebreid lanceren van een nieuw product of dienst
  • Het promoten van individuen met commerciële doeleinden (influencers of entertainers)

Conclusie

Dan zijn we nu bijna aan het einde gekomen van deze blog. Als het goed is heb je het een en ander geleerd over het toepassen van SEO- en SEA-strategieën.  

Het grootste SEO en SEA verschil?

Het grootste verschil tussen SEO en SEA is dat je altijd een SEA-plan uitbesteedt aan een zoekmachinebedrijf. Zij kunnen – van binnenuit – jouw website promoten. Uiteraard tegen een vergoeding.

Wanneer je een SEO-strategie toepast zul je te maken krijgen met organische klikken. Deze klikken zijn waardevoller omdat ze moeilijker te bereiken zijn.

In tegenstelling tot betaalde klikken, dit lijkt meer op traditioneel adverteren. Je trekt een zo breed mogelijk publiek aan om nieuwe consumenten te vinden.

Wat is de beste strategie voor jouw bedrijf? SEO of SEA?

Wij raden je aan om gewoonweg wat te experimenteren om erachter te komen welke aanpak het meest effectief is voor jouw website. Voor elke website beheerder zal een andere strategie passen. 

Begin eens met SEO om te kijken of dit wat voor je is. Vervolgens kun je altijd een zoekmachinebedrijf inschakelen dat jou werk uit handen neemt.

Zullen wij het voor je doen?


Wil jij meer leren over het verschil tussen SEO en SEA? Of wil je je op een andere manier online promoten? 

Neem dan gerust contact met ons op. Je kunt een mailtje sturen naar info@timmermansmedia.nl en Matt komt zo snel mogelijk terug op je vraag.

Voor nu heel erg bedankt voor het lezen en hopelijk zien we je weer bij een volgende blog!

Heb je vragen, of wil je graag jouw ervaringen over dit onderwerp met anderen delen? Laat dan hieronder een reactie achter. Wij zullen er alles aan doen om op je vraag of opmerking te reageren.

PS: Wil jij nog meer te weten komen over marketing? Wordt dan lid van onze besloten Facebookgroep. Het is gratis voor ondernemers die samen met andere ondernemers hun marketing willen verbeteren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Over de auteur.

Klaar om te groeien?

Plan dan nu (vrijblijvend) een telefoon- of videogesprek met ons in.

Bijna alle stappen voltooid... 95%

De beste content schrijven?

Je krijgt de belangrijkste 13 tips voor het schrijven van converterende content. Met deze tips ga je hoe dan ook scoren!

ebook content marketing cover

De beste content schrijven?

Download ons GRATIS e-book met 13 tips voor converterende content!

ebook content marketing cover