Het #1 SEO stappenplan: hoe kom ik hoger in Google?

hoe kom ik hoger in google
Leestijd: 8 minuten

Wanneer je een online business runt of een website hebt, betekent dit dat je waarschijnlijk constant aan het werk bent om steeds hoger in Google te scoren. Maar een vraag die je misschien nog steeds dwarszit, is: ‘’Hoe kom ik hoger in Google?’’. Deze vraag is terecht, want Google is een gigantische zoekmachine en het blijft onduidelijk hoe je nou echt hoger komt in Google. Wij hebben een SEO stappenplan voor je opgesteld waarmee jij gegarandeerd hoger gaat scoren in Google.

Wat werkt SEO ook alweer?

SEO staat voor Search Engine Optimization. SEO staat voor het verbeteren van een website, met als doel hogere posities te krijgen in de organische zoekresultaten van zoekmachines. Hoe hoger een website scoort op belangrijke zoekwoorden, des te groter is de kans dat gebruikers die website bezoeken. Omdat SEO, anders dan SEA, geen geld kost per klik, is het een duurzame manier om meer website bezoekers te realiseren. SEO bestaat uit drie pijlers:

seo stappenplan
  • Techniek: om hoger te scoren in Google is het van belang dat je site technisch goed in elkaar steekt. Dit gaat om de snelheid van je website, de site-structuur en de techniek in het algemeen.
  • Content: relevante content is een onmisbaar onderdeel binnen SEO. Door middel van een goed zoekwoordenonderzoek en de juiste implementatie hiervan, behaal je online resultaat.
  • Autoriteit: linkbuilding is een ontzettend belangrijk onderdeel binnen SEO. Met een goede linkbuilding strategie kan jouw website hoger ranken in Google. Linkbuilding is het creëren van hyperlinks van andere websites naar jouw website.

SEO stappenplan: hoe kom ik hoger in Google

  1. Content is king

Het algoritme van Google is zo slim, dat het kan bepalen of jouw content juist en interessant is. Wanneer de kwaliteit van je website-inhoud slecht is, zal Google niet geïnteresseerd zijn om je hoger te rangschikken in de zoekresultaten. Google besteedt veel aandacht aan het unieke karakter van de content van een site. Het maakt niet uit wat voor soort SEO-technieken er worden gebruikt, er moet iets unieks zijn aan de tekst voor Google. Niet alleen om de positie te verbeteren, maar ook om ervoor te zorgen dat mensen meer informatie willen over de inhoud van deze site. Lees hier meer over hoe je de perfecte tekst schrijft voor jouw website.

  • Zoekintentie

Zoekintentie is een belangrijke factor in hoe Google je content rangschikt. Het is in feite waar een gebruiker naar op zoek is. Om hoger te scoren met zoekintentie, moet je begrijpen waarom ze naar dat zoekwoord zouden zoeken. Wat proberen mensen te bereiken? Als je dit eenmaal weet, zal het gemakkelijker zijn om erachter te komen welk type inhoud je moet produceren dat past bij hun behoeften en hun probleem oplost!

  • Zoekwoorden

Zoekwoorden zijn één van de beste manieren om hoger te komen in Google. Als je wilt dat jouw website gevonden wordt, heeft deze zoekwoorden nodig. Dit zijn woorden die mensen gebruiken als ze iets googelen. Zorg er dus voor dat deze zoekwoorden op elke pagina van je website verschijnen en indien mogelijk ook in je blogposts. Zorg ervoor dat op elke pagina één zoekwoord centraal staat.

  • Het genereren van backlinks

Je hebt misschien wel eens gehoord van de term ‘’backlinks’’. Backlinks zijn links van externe websites die naar jouw website verwijzen en daarmee autoriteit toekennen aan jou website. Deze backlinks zijn een belangrijk onderdeel van het rangschikkingsalgoritme. De inhoud gaat hand in hand met backlinks. Want als webpagina’s niet ten minste één backlink ontvangen, wat is dan de kans dat deze op pagina 10 of hoger rankt, alleen vanwege zijn eigen verdiensten? Dat klopt – vrijwel nul! Als je backlinks kunt krijgen van websites van hoge kwaliteit, worden uw kansen om hoger te rangschikken vergroot. Meer lezen over backlinks? Klik dan hier!

  • Mobielvriendelijkheid

Mobielvriendelijkheid is een ontzettend belangrijk onderdeel van je site-techniek en dus ook van je strategie om hoger te komen in Google. Sinds 2019 gaat indexeert Google ‘’Mobile-first’’. De term ‘mobile first’ staat voor een strategie of methode binnen de wereld van webdesign. Er wordt vooral gepraat over ontwerpen die zijn afgestemd op de mobiele gebruiker. Dit kan een smartphone zijn, maar ook een tablet of phablet (grote telefoon). Het is dus belangrijk dat jouw website responsive is op alle apparaten.

  • Laadsnelheid van je website

Google heeft een nieuwe statistiek om de kwaliteit van je website te meten vanaf 2021 en deze heet ‘’Core Web Vitals’’. Dit is de manier waarop Google ervoor zorgt dat je een optimale gebruikerservaring biedt. De belangrijkste factor die ze zullen meten volgens hun richtlijnen, is hoe snel pagina’s op je site worden geladen met responstijden voor lettertypen en afbeeldingen.

  • Domeinautoriteit

De volgende Google ranking booster is de Domain Authority (DA) van je website. Het is een statistiek die laat zien hoe dicht je bij de beste bent voor wat mensen zoeken en willen. Er zijn nu verschillende manieren om de positie van uw site te verbeteren: te beginnen met het maken van inhoud van hoge kwaliteit die is gericht op branche specifieke zoekwoorden . Dit zal ervoor zorgen dat die felbegeerde backlinks moeiteloos binnenkomen wanneer klanten hun onderzoek doen, omdat ze nieuwe relevante informatie van sites zoals die van jou zullen vinden zonder dat ze door tientallen andere websites hoeven te graven.

  • Websitestructuur

Je moet altijd een sitemap op je website hebben. Het is een soort plattegrond van je website en het verteld Google waar alles zich bevindt. Met de sitemap kunnen Google-crawlers jouw website en de bijbehorende pagina’s gemakkelijk vinden. Een sitemap bevat alle belangrijke pagina’s waarvan je wilt dat Google ze kent, zodat ze gemakkelijk door jouw site kunnen navigeren. Op deze manier kunnen ze ook nieuwe inhoud ontdekken! Lees hier alles over een goede websitestructuur.

Hoe kom ik hoger in google

Conclusie- Hoe kom ik hoger in Google?

In bovenstaand SEO stappenplan proberen we antwoord te geven op de vraag ‘’Hoe kom ik hoger in Google’’. Echter bevat ieder onderdeel weer zijn eigen onderdelen en vergt het tijd, geduld en kennis om te zorgen dat jouw website hoger gaat komen in Google. Heb je hulp nodig bij het hoger scoren in Google met jouw website? Bij Timmermans Media helpen we je hier graag bij! Ons team kan een complete SEO-service aanbieden en een op maat gemaakt plan opstellen om hoger te gaan scoren in Google. Neem gerust contact met ons op via info@timmermansmedia.nl! Wij helpen je graag.

Heb je vragen, of wil je graag jouw ervaringen over dit onderwerp met anderen delen? Laat dan hieronder een reactie achter. Wij zullen er alles aan doen om op je vraag of opmerking te reageren.

PS: Wil jij nog meer te weten komen over marketing? Wordt dan lid van onze besloten Facebookgroep. Het is gratis voor ondernemers die samen met andere ondernemers hun marketing willen verbeteren.

Over de auteur.

Picture of Nick Kiburg

Nick Kiburg

Hallo, ik ben Nick Kiburg. Ik ben veel bezig met de laatste trends en ontwikkelingen binnen de online marketing- en e-commerce branche. Mijn passie is om andere van (extra) informatie te voorzien in informatieve blog posts, deze zal je dan ook veel van mij tegen komen! Ik sta er dan ook altijd voor open om hierover in gesprek te gaan!

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Populaire artikelen.

Klaar om te groeien?

Plan dan nu (vrijblijvend) een telefoon- of videogesprek met ons in.