Hoe waarborg je de kwaliteit van content? Lees hier de 5 belangrijkste tips over content marketing!

Kwaliteit van content
Leestijd: 8 minuten

Content marketing, iets je tegenwoordig als bedrijf niet meer omheen kan. Wij zien echter nog regelmatig vraagtekens verschijnen in de ogen van bedrijven als dit ter sprake komt. Wat kan ik posten? Wat moet ik posten? Hoe doe ik dat? In deze blog zullen we je meenemen in het belang van consistentie en kwaliteit van content. Antwoord op al je vragen!

Wat is content marketing?

Content marketing is een discipline in de marketing die zich richt op het creëren en verspreiden van waardevolle, relevante en consistente informatie. Met content wordt bedoeld het delen van posts op social media maar ook bijvoorbeeld blogs op de website of het uitsturen van informatieve e-mails. Het doel van contentmarketing is om een publiek aan te trekken en ze op die manier aan je bedrijf te binden.

Kwaliteit van content

Waar moet ik rekening mee houden bij het posten van kwaliteitsvolle content?

De kwaliteit van content is van groot belang voor je bereik, volgers en potentiele klanten. We hebben voor jullie de vijf belangrijkste tips op een rijtje gezet:

Tip 1: Maak content voor mensen, niet voor Google

Als digital marketeer of content creator heb je het vast al vaker gezien en gehoord. Je moet content schrijven voor je doelgroep en niet enkel voor Google. Je mag natuurlijk wel rekening houden met Google en je tekst zo opbouwen dat Google het begrijpt maar vandaag de dag zie je nog steeds bedrijven en websites die bulken aan informatie op hun website hebben staan die niet logisch en betrouwbaar is voor mensen. 

Mensen die zoeken via Google zetten de zoekmachine in omdat ze opzoek zijn naar antwoorden. Het antwoord op een vraag, het aanschaffen van een passend cadeau of een lekker recept voor het avondeten en dat zo snel mogelijk. Je wordt als website dus beloont als je het beste antwoord geeft op deze vragen. Dus belangrijk om te onthouden is dat je altijd schrijft voor een mens maar SEO aspecten meeneemt bij het schrijven van de tekst. Het beste antwoord zal altijd blijven winnen en de eerste plaats in de zoekmachine te krijgen!

Tip 2: Stel gebruikersgerichte doelen

Een contentstrategie is natuurlijk niet compleet zonder meetbare doelen. Een doel kan bijvoorbeeld zijn meer bezoekers op de website, het verhogen van de CTR of het delen van je posts. Maar het is ook belangrijk om te kijken hoe jij dit doel gaat behalen. Zorg dus dat je duidelijk stappen op een rijtje zet die vooraf gaan aan het doel behalen. Wil je de clickthrough rate verhogen? Pas je landingspagina’s aan, totdat het aantal paginabezoeken stijgt. Wil je dat meer mensen je gaan volgen? Schrijf een contentplan en focus op wat jouw (potentiële) volgers willen zien.

Zorg dus dat je goed vooronderzoek doet als je vragen hebt of bepaalde doelen wil stellen voor je bedrijf. Ook als je doel is om het aantal aanmeldingen voor bijvoorbeeld een nieuwsbrief te verhogen, vraag je dan eerst af wie zich tot op heden hebben aangemeld en kijk hoe je dit soort personen kan aanspreken. Start writing content!

Tip 3: Contentspecialist inschakelen

Het is belangrijk dat een bedrijf, als ze de content door een specialist willen laten verzorgen, dat ze deze specialist vanaf het eerste moment inschakelen. Waarom? Als je bijvoorbeeld een website laat bouwen en er daarna pas een specialist naar laat kijken, kan het zo zijn dat de kwaliteit van content en andere belangrijkste aspecten niet goed uitkomen. Naast dat een contentspecialist weet wat klanten willen lezen en hoe je gevonden wordt, houdt een specialist ook rekening met belangrijke overwegingen op het gebied van de gebruiksvriendelijkheid van je website. Laat een contentspecialist dus altijd meekijken tijdens de ontwerpfase. Een goed begin is het halve werk!

Kwaliteit van content

Tip 4: Klanten zijn key

Klantenservice is het moment waarop jouw bedrijf nauw in contact staat met de klanten die vragen, opmerkingen of problemen hebben. Krijgen jullie als bedrijf vaak dezelfde vraag binnen? Vraag je dan af of je daar iets mee moet gaan doen. Je kunt gaan gissen naar het antwoord maar als je toch in contact staat met de klant, probeer hier dan iets mee te doen.

Inzichten waarom een pagina of post wél of níét aanslaat kun je niet vinden in data, hiervoor moet je echt bij de klant zijn. Bij veel dezelfde vragen kun je dus gaan kijken waar het aan ligt: moet je iets veranderen op de website, klopt de paginastructuur niet of mist er gewoon belangrijke informatie? Laat de klantenservice dus altijd noteren waar vragen over gesteld worden, plan een wekelijkse meeting in om samen door de vragen heen te lopen. De klant is koning, ook bij verbeteringen voor jouw bedrijf!

Het is dus van belang dat de klantenservice niet wordt onderschat. De klantenservice helpt de klant, maar ook het bedrijf. Je krijgt inzichten van de andere kant en zorgt dat je als bedrijf nogmaals kritisch kijkt naar je eigen merk.

Tip 5: Consistentie en kwaliteit van content

Consistentie en kwaliteit van content zijn twee aspecten die het belangrijkste zijn bij het delen van informatie. Het stuk content kan zelf heel sterk zijn maar als de content ook nog consistent is dan scoor je zeker 10/10. Zorg er dus voor dat de content altijd hetzelfde is, controleer dus of we kwaliteitsvolle content beschikt over: de juiste inhoud, tone-of-voice en design.

Consistentie betekent dus dat je waardevolle content biedt aan je klanten en volgers. Ben je inconsistent tijdens één of meerdere interacties met je potentiële klant? Dan verhoog je de kans dat de klant teleurgesteld wordt en dan zal de klant een kijkje gaan nemen bij de concurrent. Consistentie van content dus voorop, dan verhoog je de kans dat je gebruiker zich aangetrokken en verbonden voelt met je bedrijf.

Bekijk hier 2 stappen hoe je een sterke contentstrategie kan opzetten.

Timmermans media voor jouw content marketing!

Kwaliteit van content is dus van enorm belang voor je bedrijf. Met de juiste content en focus op SEO kun je namelijk de juiste mensen bereiken. Wil je ook zorgen dat jouw bedrijf zichtbaar wordt op Google maar ook op social media? Wij van Timmermans Media kunnen ervoor zorgen dat we met de juiste content marketing strategie op de been zetten voor jouw bedrijf.

Bekijk onze website voor alle diensten die we aanbieden of neem vrijblijvend contact met ons op via info@timmermansmedia.nl. Tot snel!

Heb je vragen, of wil je graag jouw ervaringen over dit onderwerp met anderen delen? Laat dan hieronder een reactie achter. Wij zullen er alles aan doen om op je vraag of opmerking te reageren.

PS: Wil jij nog meer te weten komen over marketing? Wordt dan lid van onze besloten Facebookgroep. Het is gratis voor ondernemers die samen met andere ondernemers hun marketing willen verbeteren.

Over de auteur.

Jessie Vullings

Jessie Vullings

Hi! Ik ben Jessie, wat leuk dat je mijn artikel hebt gelezen! Naast het schrijven van blogs ben ik freelance Digital Marketeer. Ik help je graag bij het verbeteren van de online zichtbaarheid van je bedrijf door het toepassen van verschillende marketingstrategieën.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Populaire artikelen.

Klaar om te groeien?

Plan dan nu (vrijblijvend) een telefoon- of videogesprek met ons in.