Is jouw (online) bedrijf aan het groeien en wil je graag een aantal tijdrovende zaken uitbesteden? Of vind je het lastig om originele en foutloze teksten te produceren? Het uitbesteden van het nodige schrijfwerk kan een heel goed idee zijn. Dat kost natuurlijk wel geld, en daarom wil je waarschijnlijk graag weten wat de kosten van een tekstschrijver zijn.
In deze blog behandelen we de redenen waarom het inhuren van een tekstschrijver een goed idee zou kunnen zijn voor jou als ondernemer. Ook bespreken we de factoren waar je op kunt letten voordat je in zee gaat met een tekstschrijver of copywriter.
Het is belangrijk om de voordelen van het inhuren van een copywriter te begrijpen voor je er een inhuurt. Je kunt met een fijne samenwerking geweldige voordelen behalen.
Als je eenmaal weet hoe waardevol het inhuren van een tekstschrijver kan zijn, zul je graag investeren in dergelijke diensten. In onderstaande video worden al 5 voordelen genoemd voor het uitbesteden van je content.
Waarom zou ik een tekstschrijver inhuren?
Wanneer je ervoor kiest om in zee te gaan met een tekstschrijver moet de samenwerking je natuurlijk wat opleveren. Laten we een aantal winstgevende zaken onder elkaar zetten waar je op kunt rekenen nadat je een goede copywriter of tekstschrijver gevonden hebt.
Tijdswinst
Allereerst, je zult een hoop tijd winnen. Tijd die jij beter kunt besteden aan andere zaken zoals ondernemen of het produceren van je producten of diensten.
Iedereen heeft namelijk zijn kwaliteiten, toch? Het is bijna niet mogelijk dat jij als ondernemer uitblinkt in elk aspect van je bedrijf. Het uitbesteden van bepaalde zaken zou daarom een goed idee kunnen zijn.
Communicatie is een heel belangrijk onderdeel van bedrijfsvoering. Het is daarom aan te raden om iemand in te huren wiens talent communicatie is.
Het inhuren van een goede tekstschrijver bespaart dus kostbare tijd… Én je zult hoger scoren wat betreft het communicatie aspect.
Je teksten worden waardevoller
Daarnaast zou de verhoogde waarde van de geleverde teksten ook een reden kunnen zijn om te kiezen voor het inhuren van een tekstschrijver.
Je teksten kunnen informatief of vermakelijk zijn, maar kunnen ook je producten of diensten op een originele manier aanprijzen. Wat het doeleinde ook is, je mag ervan uitgaan dat een tekstschrijver de waarde levert waar jij naar op zoek bent.
Daarnaast, wanneer jouw landing page ontploft van de spellingsfouten zul je een hoop klanten verliezen. Dat is zonde!
Als je in zee gaat met een geschikte tekstschrijver of copywriter mag je erop rekenen dat je teksten van een bepaalde kwaliteit zijn. Je klanten zullen deze kwaliteit op prijs kunnen stellen.
Meer zichtbaarheid dankzij SEO
Een tekstschrijver die bekend is met het toepassen van SEO (Search Engine Optimization) kan jouw online zichtbaarheid enorm versterken. Een SEO tekstschrijver zorgt ervoor dat je teksten op een strategische manier opgebouwd zijn.
Wanneer de tekst SEO-proof is zullen jouw teksten eerder worden aanbevolen door zoekmachines zoals Google. Met andere woorden, de webpagina van de desbetreffende blog zal hoger komen te staan in de Google-lijst.
Dit zijn slechts drie redenen waarom je zou kunnen kiezen voor het inhuren van een copywriter of tekstschrijver. Natuurlijk zijn er nog veel meer andere redenen te bedenken.
De verschillen tussen een copywriter en een tekstschrijver
Misschien heb je (net als ik) altijd gedacht dat de werkzaamheden van een tekstschrijver en een copywriter ongeveer hetzelfde zijn. Dat is dus niet het geval.
De teksten van een copywriter zijn namelijk voornamelijk gericht op het verkopen van producten of diensten. De nadruk ligt dus in het schrijven van promotieteksten.
Een tekstschrijver richt zich voornamelijk op de inhoud van een tekst. Research, creativiteit en communicatie zijn hierbij belangrijker dan het aanbevelen van een product.
Vaak is het uiteindelijke doel van een tekstschrijver om zijn/haar lezers te vermaken of te informeren. Dit zouden teksten kunnen zijn voor:
- Boeken;
- Journalistieke of wetenschappelijke artikelen;
- Blogposts;
- Nieuwsbrieven of nieuwsartikelen;
- Teksten voor magazines en ga zo maar door…
Copywriters schrijven vergelijkbare artikelen en blogposts, maar deze teksten hebben bijna altijd het gemeenschappelijke doel om iets te verkopen. Vaak zijn dit soort teksten een stuk korter dan de teksten van een tekstschrijver.
Ook worden copywriters vaak gevraagd om de slogan voor een bedrijf te verzinnen bijvoorbeeld. Of om een tone of voice te creëren waar je als bedrijf door herkend wordt door je klanten. Pakkende titels en een sterke SEO-opbouw vormen een belangrijk focuspunt voor de copywriter.
Kosten van een tekstschrijver: hoeveel betaal je voor een tekst?
Wat kost dat nou, het inhuren van een tekstschrijver of copywriter? En wat is het verdienmodel van een tekstschrijver? Dat is enorm variabel. En met enorm bedoel ik ook ENORM. Laten we eerst kijken naar de verschillende manieren hoe jij een tekstschrijver kan betalen.
Prijsmodellen tekstschrijvers en copywriters
Er zijn enkele prijsmodellen waar je voor kunt kiezen. Het is handig om van tevoren na te denken welk model bij jou past. Denk bijvoorbeeld aan:
- Een vast bedrag per woord;
- Een vast bedrag per artikel of project;
- Een uurtarief.
Ik zou niet snel een uurtarief aanbevelen omdat dit sneller tot onduidelijk leidt in vergelijking met een vast bedrag per woord, artikel of project.
Goed, dus een vaste afspraak (het liefst in geschrift) is dus the way to go. Maar hoeveel reken je nu voor de diensten van een copywriter?
Enorme prijsverschillen
De kosten van het inhuren van een tekstschrijver verschillen behoorlijk. De expertise én de zakelijkheid van een tekstschrijver bepalen voor een groot gedeelte de prijs van hun diensten.
Deze verschillen in kosten zijn verder moeilijk meetbaar. Het is tot op zekere hoogte een kwestie van ‘wat de gek ervoor geeft’ en ‘wat de gek ervoor vraagt’ denk ik. 😉
Dat betekent niet dat er geen kwaliteitsverschillen zijn, die zijn er wel degelijk. Die verschillen vind je vaak terug in de geleverde tekst. Denk aan spelfouten of gebrek aan communicatieve vaardigheden én de creativiteit van de tekstschrijver.
De prijsverschillen zijn dus behoorlijk. Ga eens een half uur ‘copywriter-shoppen’ en je ziet de meest uiteenlopende prijzen.
Denk bijvoorbeeld aan tarieven per geschreven woord tussen de 0,03 euro en 0,60 euro per woord. Dat is dus een verschil van 2000%. Of uurtarieven tussen de 5 en 200 euro. Dat is een verschil van 4000%. WOW!
Je kunt de meest uiteenlopende bedragen vinden omdat er geen vaste tarieven bestaan voor tekstschrijvers én omdat het een vrij beroep is.
Wie hanteren die lage tarieven dan? Tussen de allerlaagste tarieven vind je vaak studenten (of zelfs middelbare scholieren) die even wat bij willen klussen naast hun studie.
Goedkoop is (soms) duurkoop
Soms kun je geluk hebben met een ‘koopje’ van een schrijver. Maar het is niet altijd een goed idee om in zee te gaan met de állergoedkoopste schrijvers. Zeker wanneer je teksten van een bepaalde kwaliteit verwacht. Het is niet fair om een tekstschrijver heel weinig te betalen en veel van ze te verwachten.
Maar goed, misschien heb je enkel een klein budget tot je beschikking. Dan is het een goed idee om de desbetreffende tekstschrijver een (betaalde) proeftekst te laten schrijven. Zo kun je de kwaliteit toetsen.
Waar vind je een goede tekstschrijver of copywriter?
Je zult niet meer snel een advertentie op het prikbord in je plaatselijke supermarkt vinden. Of in de papieren krant. Die tijden zijn voorbij.
Tegenwoordig kun je over de hele wereld je freelancers vergaren. LinkedIn is een goede plek om een tekstschrijver te vinden. Ook kun je een kijkje nemen op freelance-platforms zoals UpWork en Fiverr.
Een goede match
Het is belangrijk om samen te werken met iemand die je vertrouwt en waarmee de communicatie soepel verloopt. Bovendien is het belangrijk dat de schrijver een tone of voice hanteert die goed past bij jouw manier van communiceren.
Als jij een tekstschrijver (of copywriter) gevonden hebt die voldoet aan die punten, is dat al heel wat! Fijn, dan kunnen jullie samen kijken naar een geschikte werkovereenkomst.
Arbeidsovereenkomst tekstschrijver
In geval van freelancewerk is er doorgaans geen arbeidsovereenkomst verplicht. Zeker wanneer het gaat om incidentele klussen. Wanneer het werk op projectbasis of voor een langere periode wordt verricht, is het wel handig om een arbeidsovereenkomst samen te stellen.
Het belang van zo’n overeenkomst is om onduidelijkheid te voorkomen en om je rechten te bewaken. Wanneer de tekstschrijver niet voldoet aan de gemaakte afspraken heb jij iets om op terug te vallen.
Je kunt zulke overeenkomsten makkelijk samenstellen met behulp van websites zoals www.werk.nl (onderdeel van het UWV). Daar staan bijvoorbeeld twee modelcontracten op die je gratis kunt downloaden.
Zullen wij jouw teksten schrijven?
Kortom, het vinden van een geschikte tekstschrijver heeft nogal wat voeten in de aarde. Het vinden van een geschikte schrijver in jouw prijsrange (die ook nakomt wat hij belooft) is al heel wat. Maar wanneer je de geschikte match hebt gevonden kun je ook enorme voordelen behalen dankzij deze samenwerking.
Een groter bereik, hechtere klantenrelaties en een hoop tijdswinst, om maar wat te noemen. Dat kan zeker de moeite waard zijn. We wensen je heel veel succes tijdens het vinden van een prettige samenwerking! Hopelijk brengt het jou en je bedrijf een hoop goeds.
Wil je jouw artikelen door Timmermans Media laten schrijven? Neem dan contact op met ons door een e-mail te sturen naar info@timmermansmedia.nl of te bellen naar 073-2080036. We vertellen je dan graag meer over de mogelijkheden en prijzen.