Met Google website tools kun je de structuur van je website, de manier waarop jouw website wordt weergegeven in Google Search en de kwaliteit van de gebruikerservaring, verbeteren waar nodig is. Alle website tools van Google zijn gratis met een Google account. Dus waarom zou je er geen gebruik van maken om een goede website te maken of om jouw bestaande site te verbeteren en een boost te geven in Google. Wij zetten de belangrijkste Google website tools voor je op een rijtje.
Veel verschillende Google website tools
1. Google Search Console
Google Search Console helpt je om de organische prestaties van jouw website te meten. Met deze gratis website tool van Google kun je de zichtbaarheid en indexeringsstatus van de website controleren. Met Google Search Console is het ook mogelijk om een sitemap van de website in te dienen bij Google. De tool geeft informatie door over veelvoorkomende zoekwoorden die op jouw webpagina’s worden gebruikt nadat Google je site heeft gecrawld. Dit helpt bij het verkrijgen van inzicht in het soort zoekwoorden dat ervoor zorgt dat je pagina hoger op Google komt te staan en om de benadering van zoekwoordonderzoek te verbeteren .
Gebruik deze tool om ervoor te zorgen dat je website leesbaar en zichtbaar is voor Google. Google Search Console is eigenlijk onmisbaar is een sterke SEO strategie.
Wat is Google Search Console precies?
Google Search Console is dus een gratis tool waarmee gebruikers het verkeer op hun website en/of webshop kunnen meten, de prestaties op belangrijke zoekwoorden kunnen bekijken, problemen kunnen oplossen en berichten van Google over hun website kunnen ontvangen. Het geeft inzicht in hoe een website het doet in de organische zoekresultaten en manieren om aanpassingen aan de site door te voeren in de Google-index. (In tegenstelling tot Google Analytics biedt Search Console echter alleen informatie over verkeer dat afkomstig is van zoeken op internet – niet over andere segmenten zoals direct verkeer, verkeer van advertenties of verkeer van siteverwijzingen).
2. Google Analytics
Wanneer je een website hebt, zou je vast wel willen weten hoeveel mensen deze bezoeken en wat ze lezen. Google Analytics helpt je om belangrijke informatie te verkrijgen, zoals de zoekresultaten die bezoekers gebruiken om naar je pagina te gaan, het aantal bezoekers dat je krijgt, hun verkeersbronnen (kanalen, verwijzingen, enz.) en hun conversieratio. Dit soort inzichten vertellen je welke pagina’s meer bezocht worden dan andere en hoeveel tijd bezoekers op je website doorbrengen. Met deze tool kun je ook real-time gegevens verkrijgen en nieuwe segmenten maken om gegevens te bekijken op basis van specifieke criteria, zoals zoekverkeer, mobiel verkeer, waarschuwingen over evenementen, enzovoort.
Samengevat: wat is Google Analytics precies?
Google Analytics is een webanalyseplatform waarmee je de prestaties van jouw website kunt volgen en analyseren. Via Google Analytics heb je toegang tot een breed scala aan gegevens en rapporten over websiteverkeer en websitebezoekersgedrag. Het platform is beschikbaar voor iedereen met een Google-account en er zijn zowel betaalde als gratis versies.
Een extra handig tool in combinatie met Google analytics, is Google Optimize. Zo kan je op basis van inzichten uit analytics gemakkelijk A/B testen runnen.
3. Google Tag Manager
Wanneer je besluit om marketingcampagnes uit te voeren, moet je vaak codes plaatsen in je website om de leads bij de te houden. Google Tag Manager maakt deze code een fluitje van een cent, omdat je geen codefragmenten rechtstreeks aan je bestanden hoeft toe te voegen of te onderhouden. Tag Manager is daarom de perfecte website tool om conversies, gebeurtenissen en acties op je website bij te houden. Google Tag Manager onderhoudt tags voor meerdere websites en vervangt tags voor andere website tools van Google. Je hoeft daarom geen tag handmatig meer in te voegen.
In het kort: Wat is Google Tag Manager (GTM)
Google Tag Manager is een gratis tagbeheersysteem waarmee je marketingtags (codefragmenten of trackingpixels) op jouw website (of mobiele app) kunt beheren en implementeren zonder dat je de code hoeft aan te passen. Informatie uit de ene gegevensbron (jouw website) wordt via Google Tag Manager gedeeld met een andere gegevensbron (Google Analytics). GTM wordt erg handig als je veel tags moet beheren, omdat alle code op één plek is opgeslagen.
4. Google Mijn Bedrijf
Google Mijn Bedrijf is een lokale vermeldingsservice van Google. De website tool van Google kun je gratis instellen. Het helpt jouw bedrijf om je online aanwezigheid in Google te beheren en te verbeteren. Door deze website tool van Google te gebruiken wordt jouw bedrijf ook weergegeven in de zoekresultaten ‘’bij mij in de buurt’’ en in Google Maps. Deze vermelding kan een website, adres, routebeschrijving, telefoonnummers en openingstijden bevatten. Klanten kunnen jouw bedrijf beoordelen en zelfs je kunt ze bedanken. Google Mijn Bedrijf is eigenlijk onmisbaar voor elk bedrijf!
5. Google PageSpeed Insights
Met Google PageSpeed Insights kun je de snelheid prestaties van een pagina van jouw website meten, zowel op mobiele apparaten als op desktops. Google PageSpeed Insight heeft als doel de gebruikerservaring te vergroten. De optimalisatie-aanbevelingen die ze bieden, zijn afkomstig van input van verschillende ontwikkelaars en blogs online en Google-ontwikkelaars. Bij deze website tools van Google draait het vooral om de snelheid van je website. Deze Google-tool scant alle pagina’s op prestaties en geeft je aanbevelingen voor optimalisatie.
Benieuwd naar hoe wij de website tools van Google toepassen voor de perfecte online marketing strategie?
Wil je samen met ons bekijken welke Google website tools jij nog mist en hoe je deze beter kunt inzetten? Timmermans Media kan je hierbij helpen! Wij denken graag met je mee over het optimaliseren van je online marketing strategie.
Neem contact met ons op door te mailen naar info@timmermansmedia.nl of bellen naar 073-208 0036. Dan bekijken we samen hoe we jou kunnen gaan helpen!
Heb je vragen, of wil je graag jouw ervaringen over dit onderwerp met anderen delen? Laat dan hieronder een reactie achter. Wij zullen er alles aan doen om op je vraag of opmerking te reageren.
Je kunt ook lid worden van onze Facebookgroep. In deze groep zitten wij samen met een hele hoop andere ondernemers die hun ervaringen, tips en handigheden op het gebied van digital marketing delen. Daar leer je al veel van, en je kunt ook al je vragen over webdesign, SEO, content marketing, social media, copywriting of conversieoptimalisatie stellen. Klik hier om naar onze Facebookgroep te gaan, en wordt meteen lid!