Wat is linkbuilding?
Een bewezen linkbuilding strategie is een steeds belangrijker onderdeel van je algehele SEO-strategie om je posities in zoekmachines te verhogen. Externe links zijn één van de belangrijkste manieren waarop de algoritmes van zoekmachines de relevantie van een domein bepalen. Het hebben van een groot aantal externe links naar jouw website geeft aan dat de inhoud waardevol is en dat waarderen zoekmachines zoals Google.
Zowel externe als interne links zorgen voor meer zichtbaarheid van je website. Intern linken stelt Google en andere zoekmachines namelijk in staat om je site te crawlen en dus beter te begrijpen.
Wat is belangrijk als het gaat om linkbuilding strategie?
De factoren die bepalen hoe gunstig een specifieke link voor je ranking is, zijn onder meer:
- Populariteit & autoriteit: populaire sites krijgen meer externe links. Wikipedia komt bij veel onderwerpen bovenaan de zoekpagina’s terecht omdat zoveel websites ernaar verwijzen.
- Populariteit en autoriteit lokaal of per niche: populariteit in een niche verwijst naar inkomende links die afkomstig zijn van vergelijkbare sites. Als je bijvoorbeeld een schoenenwinkel hebt en een populaire schoenenblog linkt ernaar, zullen zoekmachines meer aandacht besteden dan wanneer de link afkomstig is van een niet-gerelateerde website.
- Ankertekst: wanneer iemand naar jouw schoenenwinkel linkt met ‘schoenenwinkel’ als ankertekst, stuurt dit een signaal naar zoekmachines dat je website een goede bron voor schoenen is. Maar als de ankertekst die bezoekers naar een pagina brengt, te vaak dezelfde zoekwoorden gebruikt, kunnen zoekmachines het zien als spam. Spam kan een negatief effect hebben op de autoriteit van je domein.
- Linkcontext: links zijn waardevoller wanneer de context direct gerelateerd is aan het onderwerp van je website. De overgang van de huidige pagina naar de pagina waarnaar wordt gelinkt, moet goed op elkaar aansluiten.
- Waar de link vandaan komt: links van websites met veel autoriteit wegen zwaarder dan links van sites met minder autoriteit. Een link die afkomstig is van de officiële blog van Google zal bijvoorbeeld meer gezaghebbend zijn dan een link die afkomstig is van een persoonlijke blog op een simpele WordPress site. Zoekmachines hebben methoden om spam en irrelevante inhoud te sorteren, en Google heeft een rangschikkingssysteem dat individuele webpagina’s beoordeelt op basis van hun reputatie.
- Voorkom dode links: Zorg ervoor dat je jouw website regelmatig controleert op dode linkjes. Dit zijn linkjes die op een website staan en linken naar jouw website. Echter kan het zo zijn dat de URL van een pagina is veranderd en dus dat de link dus niet meer werkt. Voorkom dit door het regelmatig te checken.
Hoe werkt linkbuilding?
Er zijn in principe twee manieren om links naar en op jouw website te krijgen: intern en extern. Het verkrijgen van externe links is moeilijker te verkrijgen omdat deze van andere website komen. Beginnen met interne linkbuilding is daarom eenvoudig om mee te starten. Het enige wat je nodig hebt is tijd en een zorgvuldige planning om het gebruik van interne links te vergroten.
- Interne linkbuilding is het proces van linken naar andere pagina’s binnen je website zelf. Elke pagina op je website moet bereikbaar zijn via tenminste één tekstlink. Vergroot het aantal interne links door bijvoorbeeld te linken naar relevante blogposts of landingspagina’s, in plaats van bezoekers alleen naar je homepage of contactpagina te leiden. Het bijhouden van een blog helpt enorm bij het verhogen van het aan tal interne links. Je hebt namelijk veel meer mogelijkheden te bieden om terug te linken naar specifieke pagina’s die relevant zijn voor de zoekwoorden/ankertekst waar de link achter staat geplakt.
- Externe linkbuilding is de beste strategie om zoveel mogelijk, kwalitatieve, linkjes te verkrijgen van andere websites. Zoekmachines willen namelijk hun bezoekers zo goed mogelijk bedienen. Eén van de factoren waarmee een zoekmachine inschat of een bepaalde pagina relevant is voor een zoekopdracht, is door te bekijken hoeveel relevante links naar een bepaalde pagina verwijzen. Wanneer dit er veel zijn en daarnaast ook relevant, krijgt de pagina een hogere ranking toegekend in de zoekresultaten. Je pagina zal dan dus hoger scoren in de zoekmachines.
Het is wel van belang dat de externe links die je verzameld, relevant en kwalitatief zijn. Wanneer jij goede blogs schrijft, dan zullen websites automatisch gaan linken naar jouw website. Want door goede content te bieden, ben jij namelijk de expert binnen jouw vakgebied. Overweeg de volgende tactieken om succesvol aan je linkbuilding strategie te werken:
- Gast bloggen op relevante sites.
- Antwoorden op vraag- en antwoordsites plaatsen
- Content maken op sociale media
- Online lessen of workshops maken
- Lezers op de hoogte houden van het nieuws in de branche
- Een webinar of podcast hosten
Gekwalificeerde en relevante backlinks verkrijgen
- Relevante backlinks: Zoek bij het schrijven van content naar relevante onderwerpen binnen jouw niche, om verkeer naar je website te leiden. Omdat dit goede links zijn, kan jouw site ook beter scoren in Google.
- Gratis backlinks: Betaalde backlinks kunnen ervoor zorgen dat je door Google wordt bestraft omdat dit ‘black-hat-tactieken’ zijn. Bovendien kunnen ze de autoriteit van je website schaden, en je weet misschien nooit of deze backlinks voor altijd op de markt zullen zijn. Maar met technieken voor gastblogs kunt je vrij veel gratis do-follow-backlinks krijgen.
- Gezonde backlinkgroei: Hoewel het hebben van een linkbuilding-strategie tijdrovend kan zijn, is het plaatsen van een gast een uitstekende strategie voor effectieve SEO waarmee je een gezond backlinkportfolio kunt opbouwen. Door te kiezen voor vertrouwde websites met een hoge domeinautoriteit, kun je een geweldige SEO-ranking krijgen zonder risicovolle toekomstige rankings.
Starten met een linkbuilding strategie? Neem contact op voor een vrijblijvend adviesgesprek!
Wil je graag starten met een linkbuilding strategie om je positie in Google te verbeteren? Timmermans Media is expert op het gebied van zoekmachine optimalisatie, en dus ook linkbuilding. Plan een vrijblijvend adviesgesprek met ons in. Ons team staat voor je klaar!