Wat is content marketing en hoe word je een expert?

Wat is content marketing
Leestijd: 8 minuten

Contentmarketing is een efficiënte methode om je online marketing strategie naar een hoger niveau te tillen. Je klanten, leads en doelgroep leden willen namelijk waardevolle inhoud van jouw bedrijf of van een specifiek onderwerp. Content marketing maakt het mogelijk om een digitale omgeving te creëren voor potentiële klanten waarop zij kunnen ontdekken hoe jouw product of dienst hun problemen zal oplossen.

Door deze strategie toe te passen, kun je klanten ertoe zetten koopbeslissingen te doen nemen. Maar wat is content marketing precies en waarom is het belangrijk om content marketing toe te passen? In deze blog leggen wij het graag aan je uit.

Wat is content marketing?

Content marketing is een manier om je publiek te betrekken en jouw aantal klanten te vergroten op basis van relevante en waardevolle content creatie.

Deze strategie is in staat om het publiek van een merk aan te trekken, te betrekken en waarde te creëren. Content marketing bouwt een positieve perceptie van jouw bedrijf/merk en genereert meer business voor jouw onderneming. Het is niet langer een markt trend, maar een strategische investering om meer zakelijk succes te behalen. Met content marketing kan een merk online meer relevantie en zichtbaarheid krijgen en sneller erkend worden door zijn klanten.

Kortom, wat is content marketing? Met content marketing laat je jouw bedrijf online beter opvallen en zorg je ervoor dat je in het geheugen blijven hangen van potentiële klanten. Wees je concurrentie een stap voor en onderscheid je door waardevol en uniek te zijn. Tegenwoordig is alleen aanwezig zijn op het internet niet voldoende. De kwestie nu is hoe je online gezien en relevant kunt zijn voor het publiek.

Waarom content marketing inzetten?

Nu we de vraag: ”wat is content marketing” hebben beantwoord, gaan we verder met de waarom vraag.

Er zijn namelijk meer manieren dan alleen content marketing om online te groeien en nieuwe klanten of leads te genereren. Dus waarom zou je een vernieuwde content marketing strategie kiezen?

Omdat content marketing een basis en aanvulling is op andere online marketing strategieën. Kies je ervoor om met social media marketing aan de slag te gaan, dan heb je relevante content nodig. Hetzelfde gebeurt als je kiest voor e-mailmarketing of zakelijke blogs: je hebt de inhoud altijd nodig.

De grootste specialisten ter wereld zijn het erover eens dat content ‘’king’’ is. Door het te gebruiken, kun je op veel verschillende manieren een aantal verschillende doelstellingen bereiken. Bijvoorbeeld door mensen te leren hoe ze jouw product of dienst kunnen gebruiken om hun problemen op te lossen. Je moet niet vergeten dat mensen tegenwoordig de macht hebben om te kiezen welke inhoud ze zullen consumeren. Ze worden ondergedompeld in een zee van informatie en je moet de beste opties geven als je wilt dat ze voor jouw merk kiezen. Lees hier een aantal goede voorbeelden van content marketing.

Bekijk ook eens onderstaande video, zo leer je in slechts 7 minuten wat content marketing is en hoe je dit zelf toepast:

Wat zijn de voordelen van content marketing?

We hebben al enkele voordelen van content marketing genoemd en bevestigen dat deze methode jouw bedrijf kan laten groeien. Nu zullen we de uitleg over elk genoemd punt vergroten om je te laten zien hoe ze werken.

  • Trekt bezoekers aan en vergroot jouw website verkeer

Mensen helpen jouw bedrijf te vinden tussen een gigantische hoeveelheid aan informatie die online beschikbaar is, is een grote uitdaging, maar de inhoud maakt je vindbaar, vooral voor zoekmachines zoals Google. Op dezelfde manier trekt relevante inhoud de aandacht in sociale media of e-mailmarketingcampagnes, waardoor meer mensen toegang krijgen tot je site.

  • Creëer waarde voor je publiek

De inhoud die je maakt en aan je klanten aanbiedt, is niet alleen nuttig, het geeft een noodzakelijke boodschap aan de juiste mensen, op het juiste moment dat ze het nodig hebben. Het zal de verwachtingen overtreffen en je tot een autoriteit op dat gebied maken, wat waarde genereert voor jou en je publiek. Daarnaast zul je met contentmarketing je naamsbekendheid vergroten.

  • Betrekt je publiek

Wanneer je je publiek relevante en nuttige inhoud geeft, zullen ze het zo ongelooflijk vinden dat ze het zullen delen met hun vrienden en volgers. En dat is niet alles: mensen zullen ook op een andere manier met je inhoud omgaan, zoals het achterlaten van opmerkingen en reacties.

  • Informeert de markt over jouw producten en diensten

De meeste mensen weten niet eens dat ze een probleem hebben en dat het kan worden opgelost door jouw product of dienst. Content marketing is in staat om het publiek te leren dat jouw oplossing bestaat en hoe deze werkt.

  • Brengt de verkoop naar een hoger niveau

Verkoop is zeker het hoofddoel. Content marketing kan aanwezig zijn in alle fasen van het koopproces en drijft je publiek tot de uiteindelijke beslissing. Wanneer je content marketing toepast, krijg je een grotere dekking, bereik je steeds meer consumenten, maar richt je je het meest effectief op hen. Zoals we al eerder zeiden, kunt je jouw publiek leren waarom ze jouw producten en diensten nodig hebben, en op die manier kun je gemakkelijker en op grotere schaal verkopen.

  • Genereert meer leads

Het belangrijkste doel van een site of blog is het genereren van leads . Het maakt deel uit van de strategie die de verkoop zal stimuleren, zodra elke lead een potentiële klant is. Zelfs als jouw site al bezoekers heeft, kun je, wanneer je investeert in content marketing, deze omzetten in leads. Dit doe je door bijvoorbeeld aantrekkelijke aanbiedingen te tonen die hen stimuleren om nuttige informatie achter te laten om uiteindelijk een ​​deal te sluiten. En hoe meer leads je genereert, hoe groter de kans wordt om te verkopen.

Wil je graag starten met content marketing maar heb je hier hulp of advies bij nodig? Neem dan gerust contact met ons op.

Zoals je hebt kunnen lezen, is content marketing een must in een online marketingstrategie. Het creëren van een klantprofiel, het schrijven van content die je lezer aanspreek en overtuigt, het behandelen van de juiste onderwerpen en het gebruik van de juiste kanalen om je content marketing te vergroten, zal jouw bedrijf zeker helpen om je concurrentie voor te blijven. Ik hoop dat ik met deze blog je vraag: ”wat is content marketing” heb kunnen beantwoorden!

Wil je graag content marketing toevoegen aan jouw online marketingstrategie? Maar heb je advies nodig of wil je het graag uitbesteden? Bij Timmermans Media zijn we gespecialiseerd in content marketing en helpen wij u hier graag bij. Neem vrijblijvend contact met ons op!

Heb je vragen, of wil je graag jouw ervaringen over dit onderwerp met anderen delen? Laat dan hieronder een reactie achter. Wij zullen er alles aan doen om op je vraag of opmerking te reageren.

PS: Wil jij nog meer te weten komen over marketing? Wordt dan lid van onze besloten Facebookgroep. Het is gratis voor ondernemers die samen met andere ondernemers hun marketing willen verbeteren.

Over de auteur.

Nick Kiburg

Nick Kiburg

Hallo, ik ben Nick Kiburg. Ik ben veel bezig met de laatste trends en ontwikkelingen binnen de online marketing- en e-commerce branche. Mijn passie is om andere van (extra) informatie te voorzien in informatieve blog posts, deze zal je dan ook veel van mij tegen komen! Ik sta er dan ook altijd voor open om hierover in gesprek te gaan!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Populaire artikelen.

Klaar om te groeien?

Plan dan nu (vrijblijvend) een telefoon- of videogesprek met ons in.