Waarom zakelijk bloggen heel interessant is? Lees hier de 5 voordelen en 4 tips voor leesbaarheid!

Zakelijk bloggen
Leestijd: 9 minuten

Het woord blog zie je steeds vaker voorbij komen, mensen die een persoonlijke blog schrijven over bijvoorbeeld leefstijl of sporten. Daarnaast zie je ook steeds vaker het kopje ’blog’ voorbij komen op zakelijke websites, ook wel zakelijk bloggen genoemd. In deze blog zal ik uitleggen wat zakelijk bloggen is, waarom het interessant is en hoe je de basisstappen voor een goede leesbaarheid kan toepassen.  

Wat is zakelijk bloggen?

Met zakelijk bloggen schrijf je verhalen die gericht zijn op de branche waarin je werkzaam bent. Je schrijft over diverse zaken in jouw vakgebied en deze zet je op je website. Ik schrijf bijvoorbeeld veel blogs die te maken hebben met het onderwerp Digital Marketing en dan vooral de onderwerpen waar veel vragen over zijn. Deze blogs schrijf in WordPress, het programma waar ook de site in gebouwd is.

Bij zakelijk bloggen is ook de term SEO heel belangrijk. SEO staat voor Search Engine Optimatization en word ook vaak benoemd als SEO copywriting. Hierbij zorg je ervoor dat jouw blog goed gevonden wordt in zoekmachines doordat je de juiste schrijftechniek gebruikt. Zodra iemand een zoekterm in de zoekmachine intikt, gerelateerd aan jouw artikel, zorgt Google ervoor dat jouw SEO blog zal worden weergegeven. Op deze manier ontvang je niet potentiele klanten maar ook lezers van je blog op je website en dat betekend meer website bezoekers. 

Wat zijn de voordelen van zakelijk bloggen?

Voordeel 1: Je krijgt zelf meer kennis

Door zakelijk te bloggen over belangrijke onderwerpen binnen jouw branche, dwing je jezelf om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen. Het is belangrijk om voor jezelf te zeggen dat je met regelmaat een blog post, zo laat je aan (potentiele) klanten/lezers zien dat je nog steeds actuele blogs blijft plaatsen. Je moet dus constant blijven nadenken over onderwerpen waar je over kan schrijven en veel informatie opzoeken en daarover lezen via verschillende bronnen.

Zakelijke blog schrijven

Voordeel 2: Je bouwt autoriteit op

Door zakelijk blogs te schrijven kan je aan bezoekers van je website laten zien waar je passie ligt. Je kan laten zien waarom jij een prof bent in jouw vakgebied. Door te beginnen met bloggen zul je zien dat de belangstelling naar jouw diensten enorm zal toenemen. Met zakelijk bloggen zul je ook bouwen aan je autoriteit.

Tijdens het zakelijk bloggen geef je kennis weg, maar natuurlijk niet volledige kennis. Je bouwt tijdens het bloggen aan je autoriteit maar je hoeft zeker niet alles weg teg even. Houd ook in je achterhoofd dat een lezer vaak weinig voorkennis heeft en niet alles kan onthouden waar je over schrijft dus uiteindelijk zullen de meesten toch weer bij jou terechtkomen voor relevante informatie over specifieke of op hun bedrijfsgerichte vragen.

Voordeel 3: Vergroot je vindbaarheid

De insteek van je blog moet niet zijn om beter gevonden te worden op Google. Wel is het belangrijk dat je kwalitatief hoogwaardige artikelen schrijft volgens de SEO-voorwaarden. Dan kan je doelgroep je gemakkelijker vinden via zoekmachines.

SEO staat voor Search Engine Optimization, dus eigenlijk zoekmachine optimalisatie. Deze term omvat alle werkzaamheden die je uitvoert om hoger gerankt te worden in zoekmachines zonder dat je betaald voor adverteren. Als je je organische posities in je blog orde hebt, kun je dus eigenlijk ‘gratis’ extra verkeer op je website krijgen. Mocht je hier meer over willen weten dan kan ons artikel over hoe te beginnen met SEO je verder helpen. 

Voordeel 4: Vergroot consumenten vertrouwen

Dit heeft eigenlijk alles te maken met de eerste twee punten. Door meer kennis en meer autoriteit die je opbouwd door te bloggen, bouw je aan de betrouwbaarheid van je bedrijf. Doordat mensen zien dat je veel met je werk, relevante onderwerpen en actuele informatie bezig bent, geloven mensen erin dat jij en je bedrijf te vertrouwen zijn.

Voordeel 5: Meer omzet

Dit is misschien wel het belangrijkste voordeel want hier draait het eigenlijk bij elk bedrijf om: omzet. Door met een commercieel oogpunt blogs te schrijven voor de potentiële klanten, win je en de klant voor je maar ook de zoekmachines. Doordat je meer traffic op je website krijgt, kan je meer omzet draaien en is dit een interessante kans voor jouw website. Het is wel belangrijk dat je consequent en consistent zakelijk blogt.

Hoe kan ik een leesbare blog schrijven?

Het is natuurlijk belangrijk dat als je een informatieve blog schrijft dat hij voor lezers. Hieronder beschrijf ik drie handige tips die zeker belangrijk zijn bij het verbeteren van de leesbaarheid.

Tip 1: Hou alinea’s kort en krachtig

Een lange alinea vult al snel het hele scherm van een mobiele telefoon en dat maakt een tekst niet aantrekkelijk om te lezen. Bekijk daarom altijd je blog ook op een mobiele telefoon om te kijken hoe je tekst het scherm vult. Een goede lengte voor een alinea is maximal 100 woorden.

Tip 2: Gebruik koppen

Het is belangrijk om een hapklare tekst te schrijven bij zakelijk bloggen. Deze verdeel je het makkelijkste door het gebruik van (sub)koppen. Koppen zorgen ervoor dat de Alinea kort in één zin wordt beschreven en zo word je meteen voorbereid op wat je gaat lezen. Op deze manier kan een lezer ook de tekst gemakkelijk scannen om de gewenste informatie te vinden. Ook is dit relevant voor zoekmachines, zoekmachines kunnen door het gebruik van koppen (H2) zorgen dat jouw blog zoekresultaten eerder naar boven komt.

Tip 3: Varieer je zinslengte

Ons brein heeft vaak moeite om zinnen van 25 woorden of meer te lezen en te verwerken. Ook wanneer je op een mobiele telefoon veel moet scrollen is een tekst minder makkelijk te lezen en raak je al snel de draad kwijt. Vandaar ook dat afwisseling van korte (gemakkelijke) en lange (ingewikkeldere) zinnen de leesbaarheid van jouw zakelijke blog verbeterd. Soms is 10 woorden genoeg, soms 30 woorden. Nog langere zinnen kun je beter in korter maken of in stukjes hakken.

Tip 4: Pas je schrijfstijl aan aan je doelgroep

Schrijfstijl is belangrijk gezien je altijd moet opletten voor wie je de tekst schrijf. Als je een tekst schrijft voor een breed publiek die meer informatie wil opdoen over een specifiek onderwerp, wat ik doe bijvoorbeeld, schrijf dat in een informele stijl. De informele stijl is gemakkeliljk om alle mensen aan te spreken en zonder moeilijke woorden en termen. 

Daarnaast kan je ook kiezen voor een formele stijl. Stel je bijvoorbeeld voor dat jouw doelgroep bestaat uit juristen, dan kan je gebruik maken van termen die in dat vakgebied gebruikelijk zijn.

Luister hier naar de leesbaarheid-tips van Robin!

Hulp nodig bij beginnen met zakelijke blogs schrijven?

Ook wij begrijpen dat het best lastig is om te beginnen met zakelijk bloggen. Wat willen mijn (potentiële) klanten lezen? Hoe kom ik aan onderwerpen? Hoe zet ik deze blogs online op mijn website? Allemaal vragen waar veel mensen geen antwoord op weten tot dat ze zich hierin verdiepen.

Wij, Timmermans Media, zijn gespecialiseerd in werken met SEO en je website of blog perfect inrichten zodat deze door Google beter gevonden wordt. Hulp nodig? Dan helpen wij je hier graag bij. Neem contact ons met op via mail of telefoon en dan zullen we je zo snel mogelijk helpen om jouw blog aan meer lezers te helpen!

Heb je vragen, of wil je graag jouw ervaringen over dit onderwerp met anderen delen? Laat dan hieronder een reactie achter. Wij zullen er alles aan doen om op je vraag of opmerking te reageren.

PS: Wil jij nog meer te weten komen over marketing? Wordt dan lid van onze besloten Facebookgroep. Het is gratis voor ondernemers die samen met andere ondernemers hun marketing willen verbeteren.

Over de auteur.

Jessie Vullings

Jessie Vullings

Hi! Ik ben Jessie, wat leuk dat je mijn artikel hebt gelezen! Naast het schrijven van blogs ben ik freelance Digital Marketeer. Ik help je graag bij het verbeteren van de online zichtbaarheid van je bedrijf door het toepassen van verschillende marketingstrategieën.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Populaire artikelen.

Klaar om te groeien?

Plan dan nu (vrijblijvend) een telefoon- of videogesprek met ons in.